Citat:
Ursprungligen postat av
LOE2
Sexgalningar kan ju möjligen betraktas som missbrukare och kanske skulle kunna bli "nyktra sexmissbrukare", eventuellt med kemiskt dämpad/släckt drift i utbyte mot ett liv i frihet. Jag vet inte, men det finns ju fall som själva bett om hjälp med att hindra sina demoner. Men hur behandlar man penningbegär och maktbegär ? Utan känslor av skuld och skam finns det ju inget att bygga på heller. Jag skulle tro att JM är medveten om sin delaktighet och kanske t o m sitt vållande men faktiskt inte känner någon skuld eller skam - någon annan begick handlingen och offret förtjänade att dö.
Det är väl ungefär så jag också tror.
Hennes skuldkänslor och obehag för att vara "tvungen" att ombesörja mord och misshandel är kanske lika stora som om någon av oss slår ihjäl den irriterande myggan i sovrummet eller drar ut ogräset för att gräsmattan ska må bättre. Nödvändigt för att det ska bli bra. Och dessutom faktiskt inte hon själv som höll i kniven.
Det där med att stoppa sexualdriften för sex-förbrytare används och är en god idee. Problemet är bara att det man gör är att ta bort testosteronproduktionen, antingen kemiskt eller operativt. Vanligen görs det inte operativt numera dvs kastering, utan "kemisk kastrering" används eftersom den är reversibel och kan avbrytas. Det tokiga är att en person som kommer för sina regelbundna injektioner för kemisk kastrering
samtidigt i smyg
kan beställa testosteronpreparat på nätet. Då är han minst lika sexuellt aktiv igen. Det gäller även en kirurgiskt kastrerad man.
Så kastrerad = frisläppt fungerar inte riktigt. I värsta fall kan mannen pga tillfört testosteron till och med bli sexuellt överaktiv. Det gäller att sex-förbrytaren verkligen själv är motiverad till kastrering.