Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-29, 11:13
  #32377
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Är du säker att det stämmer - att det verkligen var MR?
Just då borde han precis varit klar med RPU i Göteborg och återförd till häktet.

Rymde han eller behövde det utredas om han kan tillgodogöra sig lagstadgad svensk semester?
Citera
2017-07-29, 11:19
  #32378
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Hon kommer frias för Aki, men ryka på pappan och mamman.
18 år till livstid är mitt tips

Enligt åtals sedvanliga funktionssätt är man böjd att tro att du har rätt. Men i detta fall skulle jag satsa mina pengar annorlunda (däremot inte alla pengar, barnen, friheten eller medmänniskors respekt).

Go Diatoms!
Citera
2017-07-29, 11:20
  #32379
Medlem
Vad hände med inspelningen? Den borde ha dykt upp.
Citera
2017-07-29, 11:22
  #32380
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Jag tror inte de är avförda.

Precis så uppfattade jag det också. Det DNA som hittades var så litet att det inte kunde matchas mot någonting.

Det enda de kunde se var att det kom från en man.
Mer gick inte att analysera.
Det skulle kunna innebära att det var Akis eget DNA.

Ja kanske det, så här står det:
På en av topsen påvisades blod. Resultatet talar extremt starkt för att blodet/DNA:t inte kommer från Johanna Möller (Grad -4). Könskromosomsbestämningen visar det normala för en man. För resterande 1 tops erhölls indikation på blodförekomst men DNA som kan jämföras mot person kunde inte påvisas.
DNA resultatet arkiveras tillsvidare i laboratoriet i avvaktan på eventuell begäran om jämförelse mot person eller registrering i dna-spårregistret.

Det står de facto DNA resultatet samt att det arkiveras för framtida jämförelse så då blir min tolkning att man har ett dna som kan jämföras mot person.

Tilla_ggsprotokoll_I_2017-04-13__del_1__3, pdf sid 16
Citera
2017-07-29, 11:31
  #32381
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ja, de måste inse att det kan bli fler lik i vassen vad det lider. Ev utomstående hitmen får en vacker dag knapert med pengar, eller ingen vill anställa de nu misstänkta och de börjar räkna på arvet.
HR kan komma att finna rimligt tvivel, men inte rubba den polisiära bedömningen att ett mord begåtts. Det kommer alltså att bli ett kallt fall som aldrig preskriberas. Mer eller mindre intensivt kommer utredningen att pågå. Troligen är minst två personer medskyldiga, ganska troligt har ytterligare minst en kännedom om detaljer som inte är allmänt kända. Under kommande år ändras dynamiken i gruppen med kunskap - lojaliteter bryts, någon lider av ovissheten och kanske samvetsnöd (kan drabba även mördare), snacksaliga JM kan komma att missbedöma en ny vän på fängelset som tjallar osv. Det kan dröja många år, men det är inte helt otroligt att det blir löst till slut.
Citera
2017-07-29, 11:34
  #32382
Medlem
Nu är det en ny artikel om Johanna och hennes kärleksbråk med pappa Göran.


http://www.expressen.se/nyheter/brot...-pappan-goran/
Citera
2017-07-29, 11:38
  #32383
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korbo
24 Juli steg MR i handfängsel med jacka över + en 1st kvinnlig eskort med kriminalvården bricka runt halsen av ett inkommande plan ifrån Malaga. Detta runt 12 tiden innan planet mot Tallinn avgick ifrån samma gate.

Vet någon varför ?

Låter väldigt intressant och inte helt otroligt att en t-shirt och inspelning har överlämnats. Dock borde det väl varit fler än en person med som ledsagare från Kriminalvården?

Skapar onekligen spänning fram till den 7 augusti. Blir köbildning till salarna på Tingsrätten i Västerås nästa måndag.
Citera
2017-07-29, 11:42
  #32384
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Enligt åtals sedvanliga funktionssätt är man böjd att tro att du har rätt. Men i detta fall skulle jag satsa mina pengar annorlunda (däremot inte alla pengar, barnen, friheten eller medmänniskors respekt).

Go Diatoms!
Vad är ditt stalltips?
Citera
2017-07-29, 11:52
  #32385
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Du fick in blöjorna, bra. 😀
Hahhahahaha. Självklart. Blev dock mer naturligt i poolen än på Akis huvud.
Citera
2017-07-29, 11:53
  #32386
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ser att 25 juli (en pressuppgift...) är fel; det bör vara den 7 juli. Då meddelade If JM att någon partsavsikt ej funnits och att försäkringen var ogiltig. Man passade också på att upplysa om att man från If:s sida ville ha en ny prövning av fallet och att en förundersökning om brott inleds. - Härefter följer arga skrivelser från JM i vilka hon bl.a. menar att AP:s arbetsgivare (TC) känt till försäkringen, att flera vittnen finns till att AP tecknat försäkringen, osv. - Hennes hand- resp maskinskrivna brev är daterade bl.a. 20/7 och 9/8. Hon hade ju också gjort sina försök att få AP:s arbetsgivare TC att hjälpa henne med vittnen, osv. - Att hon på detta stadium också skulle ha dragit in sin far i ruljangsen finner jag högst osannolikt. - AM har i förhör också sagt att JM aldrig berättat om någon livförsäkring.

Kompletterar med en källreferens:
"2016-07-07: Beslutsbrev går ut till Johann Möller."
"2016-07-18: Överklagan av beslut inkommer från Johanna Möller tilllfs Kundombudsman"
2016-08-04 och 2016-08-08 mail från IF till JM.
2016-08-08: Mail från JM till IF, bl.a.: "Jag vet inte varför ni vill ha ett möte med mig."
Protokollbilaga__fo_rso_k_grovt_bedra_geri__IF-utr___del_1__3_.pdf, sid 151 enligt paginering.

Allt sammantaget drar jag som du slutsatsen att Göran aldrig deltog eller planerade att delta i JMs "strid" med IF. Det är, är jag övertygad om, en efterhandskonstruktion av JM som tjänar några syften, t.ex.:
– Att "belysa" den goda relationen mellan henne och Göran.
– Visa på ett motiv för varför hon inte skulle mörda Göran.

Hon tror, som det finns många exempel på, att hon genom att lägga ut dimridåer kan väcka "rimligt tvivel". Det finns inget stöd för hennes påstående. Hennes lögn genomskådas och blir en belastning för henne istället för den fördel som hon hoppats på.

Jämför t.ex. med hur hon enligt RP-protokollet beskrivit relationen med Aki. "Allt var så bra! Varför skulle jag mörda en man som jag hade en så bra relation med?" (mina ord, men JMs andemening). Efter att ha tagit del av tidigare utsagor av JM och vittnesmål så är "den goda relationen med Aki" en uppenbar efterhandskonstruktion av JM som hon tror ska göra så att det ser ut som att hon inte hade motiv att mörda Aki. Vem tror hon att hon lurar?

Citera
2017-07-29, 11:56
  #32387
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Ondska och godhet
JM är ond. Hennes agerande kan inte ursäktas. Hennes brott ska bestraffas. Jag tvivlar på att hon kommer att bli mindre ond snart, även om vi vet att våldsbenägna psykopater har en tendens att bli mindre våldsamma när dom blir äldre. Det återstår ändå en rad frågor om hur och varför hon blev som hon blev. Hennes agerande är så exceptionellt att vi IMHO saknar bra ord för att beskriva det.

Funktionsnedsättning eller inte?
Det finns olika värdeskalor och beroende på vilken man utgår från kan man komma till olika resultat.
JM "är frisk nog" att sättas i fängelse. Hon kan ändå ha någon psykisk funktionsnedsättning, neuropsykiatrisk funktionsnedsättning eller neuropsykiatrisk diagnos, vad vi nu ska kalla det. Vi vet att många som sitter i fängelse för grova brott har någon neuropsykiatrisk diagnos, som exempelvis ADHD eller antisocial personlighetsstörning utan att ha någon "allvarlig psykisk störning" i lagens mening. Räkna även med att det finns ett mörkertal över de som borde ha en diagnos men inte fått den, bl.a. därför att det kan vara svårt att ställa en neuropsykiatrisk diagnos på en vuxen.

Terminologi
För att en person ska överlämnas till rättspsykiatrisk vård i stället för att sättas i fängelse säger lagen att det inte ska föreligga "allvarlig psykisk störning". Se 31 kap. 3 §:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19620700.htm
Begreppet "allvarlig psykisk störning" finns i brottsbalken men definieras inte där. Begreppet definieras i Lagen om rättspsykiatrisk vård.
En kortversion av en "definition", om man inte vill läsa Lagen om rättspsykiatrisk vård är denna:
"Det juridiska begreppet allvarlig psykisk störning inkluderar psykotiska tillstånd, svåra depressioner med allvarligt självmordsbeteende samt vissa personlighetsstörningar och neuropsykiatriska funktionsstörningar med svår tvångsmässighet och impulsgenombrott av psykotisk karaktär. Svår demens, svår utvecklingsstörning och grav hjärnskada kan också utgöra allvarlig psykisk störning. Allvarlig psykisk störning är ett komplext juridiskt begrepp, som innebär att inte endast medicinska diagnoser utan även andra faktorer som t ex psykosocial funktionsnivå är av betydelse vid bedömning av förekomst av allvarlig psykisk störning."
Jag hämtade denna kortversion här.

Notera att det finns många neuropsykiatriska tillstånd och diagnoser som inte klassas som "allvarlig psykisk störning" i lagens mening. Det finns också andra tillstånd, som inte är medicinska diagnoser, men som ändå kan ingå i en klassning av "allvarlig psykisk störning" i lagens mening.

Hur är det ställt med JM?
Vi vet att hon inte har en "allvarlig psykisk störning" i lagens mening.
Jag tror ändå att de flesta som här eller på annat sätt lärt sig hur JM är och agerar håller med om att det, med ett vardagligt språkbruk, är något allvarligt fel på henne. ADHD, antisocial personlighetsstörning eller psykopati (som inte är en diagnos) har varit uppe, både inom JMs familj och i tråden. Samtidigt är det få psykopater med ADHD (om det skulle passa på JM) som är så "gränsöverskridande" som JM.
Jag tror att många skulle säga att JM är "helknäpp" och att man till varje pris bör undvika att vara nära henne eller på något sätt bli beroende av henne. Utan att vara nära JM är det IMO bra att hon är inlåst. För "det allmännas och för de flestas bästa".

En del av förklaringen till att JM agerat och agerar som hon gör kan vara relaterat till diagnoser som inte ställts. Jag har inte läst RP-utlåtandet ännu, och kanske kommer jag att uttrycka mig något annorlunda när jag gjort det, men jag har gjort några klipp och noteringar under att ha skumläst utlåtandet:
"...de dysfunktionella personlighetsdragen."
Efter rubriken "Psykiatrisk sjukhistoria" finns drygt 2 1/2 sidor maskade.
"bedöms i dagsläget inga hållpunkter för ADHD föreligga"
"Hon beskrivs som driftig och okomplicerad att atbeta med."
"Enligt flera vittnen har Möller försökt förmå flera personer i sin omgivning att både fara med osanning och utföra diverse tvivelaktiga handlingar i syfte att åstadkomma något som kommer henne till gagn."
"Tillgängliga uppgifter bedöms vittna om en resursstark individ med intakt kognitiv förmåga och gott psykiskt mående."
"Möller har klarat av sin vardag, fullgjort sina skyldigheter på arbete."
"bedöms några psykotiska symtom inte ha förelegat"

Utredare har haft betydligt fler samtal med JM än med MR. Svårutredd?
"till synes ordinära psykosociala förhållanden"
"alltid varit bortskämd med materiella ting men saknade fysisk närhet."
"en resursstark och företagsam person."
"hon var mycket blyg"
"När hon började årskurs åtta gjorde hon "revolt"."
"Hon visste tidigt i livet att hon ville hjälpa andra eftersom hon var en sådan person..."
"Vardagen innehöll ofta konflikter eftersom hennes barn från tidigare äktenskapet testade gränserna."
"...ensamkommande flyktingbarn, vilket var en målgrupp som låg henne varmt om hjärtat."
"...vilket talar för att hon åtminstone är genomsnittligt begåvad."
"Genomford hjärnröntgen visar inga tecken på hjärnskador."
"Möller uppgav att advokaten var den enda trygghet hon hade kvar, detta samtidigt som hon försökte få advokaten utbytt."
"Mot slutet av utredningsprocessen begärde Möller att få byta ut undertecknad och få en annan
rättspsykiatrisk utredande kontaktperson eftersom hon inte länge kände någon tilltro."

IMHO kvarstår frågan om hur det kunde bli så tokigt. Ond, girig och empatibefriad, ja, men räcker det som förklaring?
Kanske finns en del av förklaringen i det kanske dussintal sidor i RP-rapporten om JM som maskats? Det kan i så fall förklara varför JM blev irriterad på Kamo Poghosyan, ansvarig utredare. Kamos efternamn har armeniskt ursprung. JM har uttryckt sympati för t.ex. flyktingar, men också tydliga rasistiska tankar, som också skulle kunna förklara hennes motvilja mot Kamo. Mitt förstahandsalternativ är att Kamo närmade sig att peka på vad som "fattas" JM. Om jag "känner" henne rätt så gjorde det henne ganska arg...

Åter till lyteskomik
Jag är övertygad om att det är något "fel" på JM och att det är detta eller dessa "fel" som gjort att hon begått de handlingar som gör att hon ska låsas in på livstid. De allra flesta skulle aldrig göra de val som hon har gjort när hon begått sina mest avskyvärda brott. När passar förakt, förnedring och förlöjligande? Jag känner förakt för det JM är och det hon gjort. För det ska hon låsas in. Det innebär inte att jag tycker att hon ska förnedras och förlöjligas. I stora drag sympatiserar jag med fångvårdens viktigaste målsättning som är att att minska återfall i brott. I JMs fall tycker jag också att omvärlden ska skyddas från JM och att det också är ett bra skäl till att hon ska vara inlåst.

Puh.. lång utläggning versus svar om att det inte lär vara lyteskomik. Ja, det är uppenbart fel på JM.
Det heter störning och ges fingervisningar via ordval i RPU som jag själv skrivit av.

Vilket jävla tramsande om förlöjligande.
Citat:
Hon kan ändå ha någon psykisk funktionsnedsättning, neuropsykiatrisk funktionsnedsättning eller neuropsykiatrisk diagnos, vad vi nu ska kalla det. Vi vet att många som sitter i fängelse för grova brott har någon neuropsykiatrisk diagnos, som exempelvis ADHD eller antisocial personlighetsstörning utan att ha någon "allvarlig psykisk störning" i lagens mening.

Skilj på tingen - du blandar hej vilt bland diagnoserna. Ur RPU:
Citat:
"det inte finns misstanke om intellektuell funktionsnedsättning", hon anses åtminstone "genomsnittligt begåvad" via sin socionomutbildning.
Inget kliniskt sett "som tyder på en neuropsykologisk funktionsnedsättning" samt att rtg hjärna "inte visar inga tecken på hjärnskador."
__________________
Senast redigerad av develi 2017-07-29 kl. 12:11.
Citera
2017-07-29, 12:05
  #32388
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ja kanske det, så här står det:
På en av topsen påvisades blod. Resultatet talar extremt starkt för att blodet/DNA:t inte kommer från Johanna Möller (Grad -4). Könskromosomsbestämningen visar det normala för en man. För resterande 1 tops erhölls indikation på blodförekomst men DNA som kan jämföras mot person kunde inte påvisas.
DNA resultatet arkiveras tillsvidare i laboratoriet i avvaktan på eventuell begäran om jämförelse mot person eller registrering i dna-spårregistret.

Det står de facto DNA resultatet samt att det arkiveras för framtida jämförelse så då blir min tolkning att man har ett dna som kan jämföras mot person.

Tilla_ggsprotokoll_I_2017-04-13__del_1__3, pdf sid 16
Ok, du har rätt. Jag missade att det var två tops.
Om det ena kan matchas mot JM så kan det förstås också matchas mot andra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback