2017-07-17, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Det går väl knappast att köpa delar till en Samsung-telefon som passar även i en LG eller Sony? Man får ju leta delar som passar till det märket man har. Och som du säger så kommer säkert tredjepartsmarknanden att växa allt eftersom.
Det är inte så mycket som är löstagbart på en modern mobiltelefon, men det som går att ta loss brukar vara standard på Android-telefoner. I min Samsung har jag ett 128GB minneskort för 499:-. Att få 128GB minne i sin iPhone kostar mer än 10x så mycket. Även laddare, hörlurar, kablar etc. är standardiserade och märkesoberoende.
Citera
2017-07-17, 19:03
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
ÄR det alltså så att Tesla beställer egna komponenter som inte finns någon annanstans på marknaden? Det svarar ju i viss mån på trådrubrikens fråga... Att bygga upp något själv som inte är kompatibelt med andra grejer är ju onekligen lite Apple och Iphone-mentalitet.

Fast apropå reservdelar får vi väl se tiden an. Det är ganska naturligt att marknaden inte växt upp än för en så pass ny bil som det fortfarande finns relativt få av.

Nä, den teorin köper jag helt enkelt inte. Varför skulle man sitta och gubbköra för att spara batteri på en modern elbil som ändå har batterikapacitet för flera tiotals mil. Nog kan man "motionsbromsa" skivorna då och då.

Den första Tesla bilen, den s.k Roadstern, tillverkades av Group Lotus. Enbart drivlina och batteri kom från Tesla Motors.

https://www.youtube.com/watch?v=WJSYYhLOpgI

Ratten och spakarna runt den har identifierats att komma från Mercedes.
Det kan alltså finnas delar i en Tesla från tre olika biltillverkare.

Enligt denna video är bakvagnsdelarna egna konstruktioner. Det sägs inget om framvagnen:
https://www.youtube.com/watch?v=g-E31ExpWEo

Så fungerar det:
https://www.youtube.com/watch?v=3SAxXUIre28
Senast redigerad av PeterNoster 2017-07-17 kl. 19:07.
Citera
2017-07-17, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Angående den svenska utredningen om miljöproblem vid tillverkning av batterierna. Det var en generell utredning baserad på andra utredningar som t.ex att elen som går åt kommer till 50 - 70% från fossila bränslen.
Man kollade alltså inte själva varifrån elen kommer just där Tesla-batterierna tillverkas. De tillverkas nämligen i en fabrik i Sparks, Nevada där elen i den staten kommer till 68,73% från icke fossila bränslen. Dessutom är målet med Gigafactory att den ska försörjas till 100% från förnyelsebara källor.

Fullt utbyggd gigafactory:
https://www.tesla.com/gigafactory?redirect=no

Elen från sol & vind lagras i...just det, Teslabatterier.

Det hittills största Teslabatteriet ska levereras till Australien. Det är på 129 MWh och ska användas till att ta hand om topparna i elnätet t.ex när folk kommer hem från jobbet och drar igång elförbrukning. Batteriet ska vara klart inom 100 dagar. Om man inte klarar det inom den tiden blir anläggningen gratis.
En uppföljare med dubbla kapaciteten är på gång. Sol&vind är ju beroende av att man kan lagra elen någonstans eftersom den inte alltid levereras när den behövs.

Jag gillar ditt tydliga språk, vi har SunCity och möjligheten att lagra energi i batterier som är anpassade för hushåll som redan finns, sedan att bilen går gratis är en bonus.
Citera
2017-07-17, 20:01
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Det är inte så mycket som är löstagbart på en modern mobiltelefon, men det som går att ta loss brukar vara standard på Android-telefoner. I min Samsung har jag ett 128GB minneskort för 499:-. Att få 128GB minne i sin iPhone kostar mer än 10x så mycket. Även laddare, hörlurar, kablar etc. är standardiserade och märkesoberoende.

Tänkte mer på batterier, skärmglas och sånt. När det gäller lagring är det meningslöst för mig med minneskort som blir fullt och måste bytas till ett större och som dessutom måste säkerhetskopieras nånstans. Molnlagring är smidigast.

Det är så kul när folk stör sig på att man köper en dyr pryl, och vrålar ut att man inte fattar bättre och säger "köp för fan en billig Android eller en Volvo, inte en Tesla eller iPhone".

Jag är rik och bryr mig inte. Driv utvecklingen framåt. Om tio år kör du också en elbil (eller en bil som drivs av bränsleceller eller någon hybridvariant) och det är tack vare att andra haft råd att satsa pengarna som används till att utveckla ny teknik.
Citera
2017-07-17, 20:10
Medlem
Citat:
Tänkte mer på batterier, skärmglas och sånt. När det gäller lagring är det meningslöst för mig med minneskort som blir fullt och måste bytas till ett större och som dessutom måste säkerhetskopieras nånstans. Molnlagring är smidigast.

Det är så kul när folk stör sig på att man köper en dyr pryl, och vrålar ut att man inte fattar bättre och säger "köp för fan en billig Android eller en Volvo, inte en Tesla eller iPhone".

Jag är rik och bryr mig inte. Driv utvecklingen framåt. Om tio år kör du också en elbil (eller en bil som drivs av bränsleceller eller någon hybridvariant) och det är tack vare att andra haft råd att satsa pengarna som används till att utveckla ny teknik.

Utvecklingen går vidare och tack för att du är rik och delar med dig om dina åsikter, det värmer..
Citera
2017-07-17, 20:19
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Som sagt det är samma kundkrets som iphone ägare, ingen vidare kunskap om bilar utan går på all marknadsföring

Vilka typiska egenskaper måste man ha för att köra en bensinbil då? Eller att använda en android? Är tant Ing-Marie, min granne som jag måste hjälpa med att sätta på digitalboxen varje gång det varit strömavbrott eller hon har tryckt på fel knapp ett tekniskt geni eftersom hon både har en Android och kör en 15 år gammal bensin-Opel

Jag vill inte outa mig, men är utbildad och jobbat med teknik i 30 år nu, och dom flesta jag känner har samma bakgrund. Vi och dom håller inte med dig.

Citat:
En batteribil idag kan aldrig ha samma väghållning som en riktig bil då man inte kan få lika låg tyngdpunkt i bilen då batterierna är för höga idag att man får göra en kompromiss.

Du är fan dum på riktigt, på en riktig elbil har du 500Kg batteri i bottenplattan.

Gällande marknadsföring, när såg du senast en annons från Apple eller Tesla? Annonser för LG/Samsung respektive Ford och Volvo lär vara tio gånger mer frekventa.

Berätta före mig vilken fantastik marknadsföring Apple och Tesla begagnar sig av, när jag aldrig ser den själv.
Senast redigerad av trickydick 2017-07-17 kl. 20:27.
Citera
2017-07-17, 20:25
Medlem
veritatems avatar
Nej, Tesla är snart historia!
Ryktas ju om att Apple inom snar framtid kommer att släppa sin första El-Bil.
Läste någonstans att man med första modellen siktar på en bil i BMW 3-serien
och Mercedes C-Klassens storlek, den skall ha en räckvidd på minst 50 mil på
en laddning, samt att den inte skall kosta mer än 500k i Europa.
Man har ju värvat folk från Tesla och diverse batteri tillverkar, så en spännande
framtid väntar.
Citera
2017-07-17, 20:33
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av veritatem
Man har ju värvat folk från Tesla och diverse batteri tillverkar, så en spännande
framtid väntar.

Jada jada. Det har man läst i flera år men inget händer.
Förbränningsmotorn är utdöende. Har själv kört elbil i 4 år och kommer ALDRIG att köpa en fossil bil igen.
Dum fan som pratar om tyngdpunk har NOLL koll.
Citera
2017-07-17, 20:37
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av veritatem
framtid väntar.

Föga serru´ Tesla handlar batterier för $140/Kwh från Panasonic tack vare stora inköp, exklusiva avtal. Med deras nya GigaFactory som bara den kommer att fördubbla världsproduktionen Lithiumbatterier så tros Tesla kunna tillverka batterier för under $99/Kwh. Andra bilfabrikanter kommer ha svårt att komma under $200/Kwh de närmsta åren.

Tesla har gjort allting rätt och vinner i längden.
Citera
2017-07-17, 20:44
Medlem
Citat:

Jag påstår varken att iPhone eller Tesla är dåliga produkter. Men när man betalar dubbelt så mycket som för en likvärdig produkt så bör man fundera över vart pengarna tar vägen.

Antag att två produkter tillverkas i ett västland med hård miljölagstiftning. Reglerna gör att miljöutsläpp kostar genom skatter och avgifter. Vid tillverkningen av den dyrare produkten har man också råd med högre utsläpp från tillverkningen.

En Tesla släpper inte ut mycket när man kör. Men det kostar energi att tillverka kaross, bromsok och upphängning i aluminium , samt ett jättelikt litium-jon-batteri. Att köpa Teslan är som att köpa en Volvo som är fulltankad med bensin för 20000 mil. Om reglerna hade varit neutrala med avseende på utsläpp skulle Teslan stuckit ut som en miljöbov.

Hade däremot Teslan kostat hälften av Volvons pris så hade det varit svårt att tillverka den med så höga miljökostnader. Skatter och avgifter hade gjort det omöjligt.
Citera
2017-07-17, 20:49
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Jag påstår varken att iPhone eller Tesla är dåliga produkter. Men när man betalar dubbelt så mycket som för en likvärdig produkt så bör man fundera över vart pengarna tar vägen.

Antag att två produkter tillverkas i ett västland med hård miljölagstiftning. Reglerna gör att miljöutsläpp kostar genom skatter och avgifter. Vid tillverkningen av den dyrare produkten har man också råd med högre utsläpp från tillverkningen.

En Tesla släpper inte ut mycket när man kör. Men det kostar energi att tillverka kaross, bromsok och upphängning i aluminium , samt ett jättelikt litium-jon-batteri. Att köpa Teslan är som att köpa en Volvo som är fulltankad med bensin för 20000 mil. Om reglerna hade varit neutrala med avseende på utsläpp skulle Teslan stuckit ut som en miljöbov.

Hade däremot Teslan kostat hälften av Volvons pris så hade det varit svårt att tillverka den med så höga miljökostnader. Skatter och avgifter hade gjort det omöjligt.

Källa på fetade tack.
Citera
2017-07-17, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Föga serru´ Tesla handlar batterier för $140/Kwh från Panasonic tack vare stora inköp, exklusiva avtal. Med deras nya GigaFactory som bara den kommer att fördubbla världsproduktionen Lithiumbatterier så tros Tesla kunna tillverka batterier för under $99/Kwh. Andra bilfabrikanter kommer ha svårt att komma under $200/Kwh de närmsta åren.

Tesla har gjort allting rätt och vinner i längden.

Jajamän, men det tar några nyhetsuppslag innan poletten faller ned..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in