Ok jag drar min teori återigen, vet att den är skriven tidigare i tråden, dock lite utspridd i diskussioner... Ska vända in och ut på allt av värde nu och försöka få den fullständigt förståelig för er alla.
Nicke Anckers (f.1924-d.1990) blev känd som Arkitekten i samband med utredningen kring fyndet av kvarlevorna av Catrin da Costa sommaren 1984.
(Eftersom att min teori enbart handlar om dessa två så blir det N och C i forts.)
N hade under början av 1984 hyst bostad åt C, hon skrevs på adressen och sociala myndigheter var informerade om den. N och C bodde ihop, N tyckte om det och förklarade det tydligt i en ganska så motsägande intervju i Expressen några år efter hennes död (läs intervjun NU, finns i tråden).
Efter att ha läst den så kan man läsa vad som sades ifrån ex. sociala myndigheter, C:s portugisiske exman, m.m. och då framgår en bild av en deprimerad, ständigt överdoserande och självmordsbenägen CdC. (Finns en bra sammanfattning om detta på
www.mysterium24.se om C:s status vid tiden, läs även om Arkitekten).
Vet inte om det är faderskänslor eller att N är påtagligt betuttad i C, men intervjun känns minst sagt olustig och sen med vetskapen om åldersskillnaden, skillnaden i samhällsstatus dem emellan och sen lägger man till N:s ständiga spring på horstråken, då blir den nästan läskig!
Natten som C den dyker upp hos N är ju även det lite märkligt anser jag och det rimmar illa med hans version om avsläpp i Kungsan på f.m. dagen efter.
N påstår att C ringer vid 4-5 tiden på morgonen och behöver få komma in i värmen för vila. N är tydligen VAKEN vid denna tid (!), slänger ner nycklarna och C kommer in.
Varför?
Om det nu skulle ha varit som N tidigare sagt, det att han slängt ut C för att hon skulle ha missbrukat och använt hans bostadstelefon för narkotikahandel, det är ju ett motsägelsefullt handlande av honom då minst sagt, att nu helt plötsligt så släpps hon in och kl 05!?
Min teori är snarare att det är N som velat ha C hos sig och inte tvärtom, kanske var det så att C aldrig kom dit med någon taxi (den har ju inte kunnat finnas) och istället var det så att N var ute på sin sedvanliga horjakt... Hursomhelst är det mycket märkligt att de båda hamnar i hans bostad kl.5 den natten. Den enda orsaken jag ser är att C ville in och skjuta sin fix, sen sova ut. N ville få till det, han var brunstig på morgonkvisten. C kanske lovade något hon inte kunde hålla efter heroinet fått verkan, N blir arg och mördar henne efter bråk ALT. C slår i sig fixen och får en dödlig överdos.
C är hursom död nu, kroppen ligger hemma hos N och N är nog inte så bekväm med situationen. Han ska iväg på middag senare på dagen, han måste bli av med C och stressen är nog påtaglig.
Han har två alternativ nu, ett är att ringa polisen och förklara läget. Det kommer egentligen bara orsaka en törn på hans anseende och rykte bland familj, vänner, grannar och kolleger, kanske en notis i mitt i Östermalm och sen är det avklarat... om det nu var en överdos vill säga! För inte skulle väl skammen inför dessa människor dra N till att stycka upp och paketera C, när hon ju faktiskt dog en "naturlig" missbrukardöd.
Alternativ två är att han var skyldig till hennes död eller åtminstone så fick han den övertygelsen att så var fallet. Då kan jag förstå att N väljer att göra allt i sin makt för att undvika upptäckt. Mordåtal, skammen och uppmärksamheten som väntar blir för mycket för honom och han ser ingen annan utväg, kroppen måste bort. Han är i en situation som han absolut inte vill vara!
N bävar inför middagen, han är slut och måste hitta en lösning. Den blir att åka till middagen, lämna C "under täcket" hemma och försöka härda ut dagen, vara som vanligt helt enkelt.
På vägen till middagen åker han runt lite, kanske kollar ställen att dumpa kroppen på och tankarna far runt, kanske ändå vore bäst att berätta för någon, en polis kanske... Täby kyrkby, nä han skiter i det och beslutar sig för att hålla fasaden och ta itu med problemet sen.
Börjar där, pallar inte skriva mer... 😣