2017-07-17, 12:42
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Verkligheten överträffar ofta dikten med råge men du vill antagligen ha en väldigt enkel snabb lösning, utan att lägga ord i din mun så var omständigheterna istället troligtvis som så (om du får bestämma) att....[....]
Jag kan berätta själv vad jag tror, så slipper du fantisera ihop en historia om det också. Jag har ingen aning alls om hur fan det där gick till. Hon dog, kanske genom t.ex. överdos eller dråp, och sedan var det väl någon som styckade henne för att mer obemärkt kunna göra sig av med kroppen. Skall du nödvändigtvis veta var jag tror att gärningsmannen fanns så gissar jag att det var i da Costas egna missbrukarkretsar. För övrigt tycker jag inte att själva brottet är särskilt intressant i da Costa-fallet, det mest anmärkningsvärda här är ju det bisarra fantiserandet som följde efteråt. I utredningen, rättegångarna, media, och med evig fortsättning här på Flashback.

Citat:
Om du anser att de teorier eller omständigheter som förs fram i Borgnäs bok känns omständiga eller totalt verklighetsfrånvända så ok med det men du kan fortfarande inte förneka att de teorier som förs fram i boken till stor del är outredda och kan inte förkastas med motivationen att dom är totalt osannolika eller för "fantasifulla"
Jo, det är just det jag kan. Jag förkastar alltså både barnets, fotohandlarparets och Borgnäs idéer med hänvisning till att de är alltför osannolika och fantasifulla.
Senast redigerad av Draifos 2017-07-17 kl. 13:12.
Citera
2017-07-17, 13:28
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jo, det är just det jag kan. Jag förkastar alltså både barnets, fotohandlarparets och Borgnäs idéer med hänvisning till att de är alltför osannolika och fantasifulla.
Detta kan du alltså göra med säkerhet, trots att du inte läst eller tagit del av Borgnäs arbeten?
Citera
2017-07-17, 13:44
Medlem
Citat:
Du glömde två domstolar i hastigheten, har du möjligen hört talas om Stockholms tingsrätt och Kammarrätten?

.

Då har du läst trådens olika inlägg från exempelvis Lassemaja ungefär lika dåligt som du läst förundersökningen. Dvs, läser du nåt annat än DÄEM, Agells hemsida och Kalle Anka?

Och ändå har två nyktra polisvittnen vittnat om nåt helt annat än det du påstår. En fråga, har inte du läst domen från TR- 88? Rätten ansåg nämligen att det kunde anses som säkerställt att den ene av läkarna var bekant med offret vårvintern 1984 och det tack vare det ena polisvittnets säkra observation och vittnesmål. Säg bara till så kan jag länka vid behov och bevisa att du snackar i nattmössan

Du tror alltså på fullt allvar att arkitekten ensam mördade och styckade Catrine da Costa? Allt enligt din älskade "Lasses" spekulativa teori? Jag har kanske har missat något här också men vad var motivet enligt Lasse? Och vad hände med din teori förut som gick ut på att da Costa smugglade knarkförpackningar i magen och att det var anledningen till hennes frånfälle? Har du övergett den teorin till förmån för Lasses teori?

Kan inte du istället förklara vad det är som är så osannolikt med teorin som går ut på att arkitekten KAN HA FÅTT HJÄLP med efterhanteringen ( dvs styckningen) av offrets kropp om han nu var direkt inblandad i offrets död? Varför utesluter du (och Lasse) med en sådan säkerhet att det inte fanns en "hjälpande hand" vid ett kritiskt moment där offrets kropp var tvungen att nedmonteras?

Ok först angående Vinof och hans liga, så har jag aldrig påstått mig tro något om deras inblandning.
Det var du som drog upp din 90% statistik i samband med att en annan skribent riktade fokus på det gänget och jag blev då uppenbart lite överraskad, för tänkte då i min förhoppning att du kanske kunde använda dig av den (av dig påtalade) statistiken till att se på detta lite mer statistiskt och därmed kanske begränsa dig till ett lite mer enkelt scenario där Anckers kunnat få vara den där 90%-gubben som du talar om bara, men tji fick jag...

Om om om... nu Anckers skulle ha fått hjälp med kapandet av C:s kropp, så undrar jag om det inte vore mer logiskt om han inte borde hade fått den hjälpen antingen hemma i bostaden alt. åtminstone hjälp med att forsla ut kroppen hemifrån då först...??? Fortfarande en onödig spekulation, det blir ju ändå Anckers som GM och den i så fall okända MGM kan vi drömma vidare om...
Din story om någon bilresa med C:s intakta döda kropp från Östermalm på f.m. är inte att bedöma som statistiskt trovärdig, skulle säga att det hamnar på runt 0,01% enligt mina efterforskningar... 😎 då skulle alltså gubben ha burit kroppen ut till bilen helt osynligt, i trapphus och längs gatan utan upptäckt och för det andra så måste han ha varit mer än 90% säker på att han skulle få ett positivt svar gällande "styckarens" vilja till att åta sig uppdraget, vilket statistiskt sett nog ligger i samma trakter som tidigare dvs. 0,01%.
Jag tror att om Anckers hade kört C levande någonstans så hade han berättat till vem och var för polisen, han levde inget "omerta"-liv kopplat till den kriminella världens tystnadsplikter som du insinuerar om i tidigare inlägg. Det slutade med en liten "vit lögn" om kungsan, ett känt ställe och lätt att ljuga till... (lite som pundarna på den tiden som ju alltid köpt drogerna på "plattan", när de i själva verket kom hemifrån kranen en bit därifrån).

Mvh Lassemaja 👍
Senast redigerad av Lasse2017 2017-07-17 kl. 14:25.
Citera
2017-07-17, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse2017
Ok jag drar min teori återigen, vet att den är skriven tidigare i tråden, dock lite utspridd i diskussioner... Ska vända in och ut på allt av värde nu och försöka få den fullständigt förståelig för er alla.

Nicke Anckers (f.1924-d.1990) blev känd som Arkitekten i samband med utredningen kring fyndet av kvarlevorna av Catrin da Costa sommaren 1984.
(Eftersom att min teori enbart handlar om dessa två så blir det N och C i forts.)

N hade under början av 1984 hyst bostad åt C, hon skrevs på adressen och sociala myndigheter var informerade om den. N och C bodde ihop, N tyckte om det och förklarade det tydligt i en ganska så motsägande intervju i Expressen några år efter hennes död (läs intervjun NU, finns i tråden).

Efter att ha läst den så kan man läsa vad som sades ifrån ex. sociala myndigheter, C:s portugisiske exman, m.m. och då framgår en bild av en deprimerad, ständigt överdoserande och självmordsbenägen CdC. (Finns en bra sammanfattning om detta på www.mysterium24.se om C:s status vid tiden, läs även om Arkitekten).

Vet inte om det är faderskänslor eller att N är påtagligt betuttad i C, men intervjun känns minst sagt olustig och sen med vetskapen om åldersskillnaden, skillnaden i samhällsstatus dem emellan och sen lägger man till N:s ständiga spring på horstråken, då blir den nästan läskig!

Natten som C den dyker upp hos N är ju även det lite märkligt anser jag och det rimmar illa med hans version om avsläpp i Kungsan på f.m. dagen efter.
N påstår att C ringer vid 4-5 tiden på morgonen och behöver få komma in i värmen för vila. N är tydligen VAKEN vid denna tid (!), slänger ner nycklarna och C kommer in.
Varför?
Om det nu skulle ha varit som N tidigare sagt, det att han slängt ut C för att hon skulle ha missbrukat och använt hans bostadstelefon för narkotikahandel, det är ju ett motsägelsefullt handlande av honom då minst sagt, att nu helt plötsligt så släpps hon in och kl 05!?

Min teori är snarare att det är N som velat ha C hos sig och inte tvärtom, kanske var det så att C aldrig kom dit med någon taxi (den har ju inte kunnat finnas) och istället var det så att N var ute på sin sedvanliga horjakt... Hursomhelst är det mycket märkligt att de båda hamnar i hans bostad kl.5 den natten. Den enda orsaken jag ser är att C ville in och skjuta sin fix, sen sova ut. N ville få till det, han var brunstig på morgonkvisten. C kanske lovade något hon inte kunde hålla efter heroinet fått verkan, N blir arg och mördar henne efter bråk ALT. C slår i sig fixen och får en dödlig överdos.

C är hursom död nu, kroppen ligger hemma hos N och N är nog inte så bekväm med situationen. Han ska iväg på middag senare på dagen, han måste bli av med C och stressen är nog påtaglig.
Han har två alternativ nu, ett är att ringa polisen och förklara läget. Det kommer egentligen bara orsaka en törn på hans anseende och rykte bland familj, vänner, grannar och kolleger, kanske en notis i mitt i Östermalm och sen är det avklarat... om det nu var en överdos vill säga! För inte skulle väl skammen inför dessa människor dra N till att stycka upp och paketera C, när hon ju faktiskt dog en "naturlig" missbrukardöd.
Alternativ två är att han var skyldig till hennes död eller åtminstone så fick han den övertygelsen att så var fallet. Då kan jag förstå att N väljer att göra allt i sin makt för att undvika upptäckt. Mordåtal, skammen och uppmärksamheten som väntar blir för mycket för honom och han ser ingen annan utväg, kroppen måste bort. Han är i en situation som han absolut inte vill vara!
N bävar inför middagen, han är slut och måste hitta en lösning. Den blir att åka till middagen, lämna C "under täcket" hemma och försöka härda ut dagen, vara som vanligt helt enkelt.
På vägen till middagen åker han runt lite, kanske kollar ställen att dumpa kroppen på och tankarna far runt, kanske ändå vore bäst att berätta för någon, en polis kanske... Täby kyrkby, nä han skiter i det och beslutar sig för att hålla fasaden och ta itu med problemet sen.

Börjar där, pallar inte skriva mer... 😣

Jag återpostar min lilla teori exklusivt för Lawn då, eftersom han ej kunnat snappa upp den... inte så konstigt med alla de fantastiska historier som susar runt där! Men här får du ett enkelt händelseförlopp och som (hör å häpna) dessutom är fullt möjligt, närmast sanningen kort och gott!

"Nu råder lugn och ro i tråden, ett ljus gick upp för alla skribenter... mästerdetektiven Lasse rätade ut allas frågetecken" 😂
Senast redigerad av Lasse2017 2017-07-17 kl. 14:02.
Citera
2017-07-17, 16:04
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Detta kan du alltså göra med säkerhet, trots att du inte läst eller tagit del av Borgnäs arbeten?
Det är inte alls så att jag avfärdar idéer utan att ha satt mig in i dem. Lars Borgnäs idéer framgår ju tydligt av mer än hälften av inläggen i den här tråden, så de har väl ingen kunnat missa. Jag har sett Borgnäs avsnitt av "Uppdrag granskning" (senare av förklarliga skäl utrensade ur SVT:s arkiv). Jag har också läst boken "Sanningen är en sällsynt gäst", i vilken Borgnäs sedan fortsatte drevet mot de båda läkarna:
http://www.journalisten.se/debatt/nils-funcke-insinuant-journalistik

Jag har också tagit del av TV-debatten 2008, där Lars Borgnäs öppet propagerade för att läkarna skulle nekas resning:
https://www.youtube.com/watch?v=pRM8I3VpdUI

De delar av Borgnäs arbeten som jag inte har tagit del av, och där ni Borgnäsare kanske kan vara till hjälp, är eventuell sparad mailkorrespondens mellan Borgnäs och justitiekanslern:
(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)

Sedan skulle jag också uppskatta om någon kan länka till eventuella inlagor som Borgnäs kan ha inkommit med till myndigheter angående fallet. Borgnäs interna utlåtande till cheferna på SVT, där han menade att dokumentären inte borde visas, får någon också gärna länka till.
https://www.svd.se/kanslig-styckmordsfilm-i-svts-kylskap

Vilka av Lars Borgnäs arbeten anser ni själva vara av särskild betydelse?
Citera
2017-07-17, 16:11
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Det är inte alls så att jag avfärdar idéer utan att ha satt mig in i dem. Lars Borgnäs idéer framgår ju tydligt av mer än hälften av inläggen i den här tråden, så de har väl ingen kunnat missa. Jag har sett Borgnäs avsnitt av "Uppdrag granskning" (senare av förklarliga skäl utrensade ur SVT:s arkiv). Jag har också läst boken "Sanningen är en sällsynt gäst", i vilken Borgnäs sedan fortsatte drevet mot de båda läkarna:
http://www.journalisten.se/debatt/nils-funcke-insinuant-journalistik

Jag har också tagit del av TV-debatten 2008, där Lars Borgnäs öppet propagerade för att läkarna skulle nekas resning:

De delar av Borgnäs arbeten som jag inte har tagit del av, och där ni Borgnäsare kanske kan vara till hjälp, är eventuell sparad mailkorrespondens mellan Borgnäs och justitiekanslern:
(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)

Sedan skulle jag också uppskatta om någon kan länka till eventuella inlagor som Borgnäs kan ha inkommit med till myndigheter angående fallet. Borgnäs interna utlåtande till cheferna på SVT, där han menade att dokumentären inte borde visas, får någon också gärna länka till.
https://www.svd.se/kanslig-styckmordsfilm-i-svts-kylskap

Vilka av Lars Borgnäs arbeten anser ni själva vara av särskild betydelse?
Du ljuger. Du har knappast läst Sanningen är en sällsynt gäst. Eftersom du "hajar till" på "nya" uppgifter såsom att kopplingen mellan arkitekten och obducenten har känd av polisen sedan dag ett.
Citera
2017-07-17, 17:13
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Jag har sett Borgnäs avsnitt av "Uppdrag granskning" (senare av förklarliga skäl utrensade ur SVT:s arkiv).

Var såg du det "Uppdrag granskning"-programmet?
Citera
2017-07-17, 17:19
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Du ljuger. Du har knappast läst Sanningen är en sällsynt gäst. Eftersom du "hajar till" på "nya" uppgifter såsom att kopplingen mellan arkitekten och obducenten har känd av polisen sedan dag ett.

Jag tror också <Draifos> filar lite på sanningen när han säger att han läst och tagit del av andra saker som den utmärkte journalisten Lars Borgnäs ligger bakom. I tråden om mordet och det grova rånet i Kalamark gick det att se rätt snabbt att <Draifos> har stora problem med att erkänna sina egna misstag.
Citera
2017-07-17, 19:40
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Av TV-debatten 2008 får jag intrycket att umgänget var under slutfasen av JK-processen.

Det styrker ju det Göran Lambertz skriver i sin blogg, om på vilka vägar han inhämtade information inför sitt beslut att inte ge läkarna upprättelse. I Quick-fallet kom det väl fram en del avslöjande korrespondens mellan Lambertz och Christer van der Kwast, och det hade ju varit riktigt intressant att få ta del av eventuellt motsvarande informationsutbyte mellan Lambertz och Borgnäs i det här fallet. Författaren Lars Borgnäs var ju den som tydligast hade tagit åklagarens roll i da Costa-fallet vid den här tiden, och han lade också fram egna uppgifter om att en av läkarna skulle ha gjort sig skyldig till ett större antal mord (jmfr. Quick).

Det finns alltså likheter mellan JK:s hantering av da Costa-fallet och Quickfallet. I båda fallen tycks JK:s beslut ha grundat sig på personliga kontakter, snarare än på en genomläsning av materialet. I båda fallen kom också JK, något förvånande, fram till slutsatsen att det inte hade begåtts några fel.

(...)
När Lambertz skickade de sammansvärjningsmail som blivit kända från sin tjänsteadress till van der Kwast var det långt efter att han hade haft en formell roll som granskande JK i Quick-fallet. Detta till skillnad från här, när han är aktiv som JK med att granska da costa-hanteringen samtidigt som han inleder samarbete med Lindeberg och Borgnäs.

Ska en utredande ämbetsman som en justitiekansler kunna ta in informationer från externa researchers, som journalister? Ja, det är väl fullt rimligt att inte vara blind för sådana uppgifter. Det kräver att man visar på lika stor självständighet och integritet som när man granskar åklagares förundersökningar och försvarsadvokaters inlagor. Lambertz nämner ingenting om integritet 2015 när han väljer att berätta om sin da costaerfarenhet. Han talar om vikten av att inte bli arg, att vara snäll.

Var Lambertz syfte att undersöka bevisning tillsammans med Lindeberg och Borgnäs inom ramen för sitt JK-ämbete att granska myndigheternas agerande? Eller tog han initiativ till att genomföra en parallell granskning tillsammans med Lindeberg och Borgnäs? Lambertz är inte glasklar på den punkten.

Vems uppgift var det trion skulle granska, Lindebergs eller Borgnäs? "...beslöt bl.a. att vi skulle försöka göra en så saklig och djup granskning som möjligt av ett av de viktigaste bevisen mot läkarna, och se vart det ledde."
- Då det var Lindeberg som kunde avbryta den gemensamma granskningen kan man anta att det var han som satt på nyckeln, på källan.
- Det skulle också kunnat vara Borgnäs uppgift, något resonemang han ville driva som Lindeberg inte ville låna ut sitt namn till. Om då Lambertz inte var bekväm med att följa Borgnäs vidare utan Lindeberg, var det då ett utslag av Lambertz integritet?

Lambertz säger i SVT Debatt att bevisningen (för styckningen får man anta) mot läkarna ser tunn ut.
Citera
2017-07-17, 20:10
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:

Kan inte du förklara varför det är så osannolikt att fotohandlarparet (hur otroligt det än må låta i dina öron) kan ha fått ta emot bilder av extrem natur då dessa skulle framkallas?

Vi kan jämföra med ett helt annat fall som Bollnäsfallet 2010 exempelvis där likstyckningen dokumenterades med hjälp av mobiltelefonkamera men i Bollnäsfallet så bidrog faktiskt denna dokumentation till att fälla mördarna men i fallet CdC så förkastar du helt att styckningen kan ha blivit fotograferad med argumentet att det handlar om osannolika fantasier.

Om vi sätter CdC:s liv som gatuprostituerad i relation till vissa avvikande moment i styckningen av hennes kropp samtidigt som vi betänker att nedmonteringen av hennes kropp tycks ha blivit dokumenterad med kamera (fotohandlarnas vittnesmål) så borde teorin om ett möjligt sexualmord förstärkas i jämförelse med andra teorier?

Citera
2017-07-18, 01:01
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Kan inte du förklara varför det är så osannolikt att fotohandlarparet (hur otroligt det än må låta i dina öron) kan ha fått ta emot bilder av extrem natur då dessa skulle framkallas?
Jag har sett att många redan har förklarat det här med "styckningsbilder" för dig på ett klart och tydligt sätt, dessutom vid flera tillfällen. Om du sedan trots detta gärna vill tro att sådana bilder har existerat så hjälper det knappast att jag upprepar förklaringarna. Sedan blir du alltid så indignerad när någon ifrågasätter fotohandlarparets trovärdighet, och det här brukar bara leda till en trist upprepning av tidigare diskussioner. Kolla gärna på dokumentären om du inte har sett den, jag har för mig att frågan behandlas där också:
https://www.youtube.com/watch?v=DErdOpSSfFE&list=PL2D470AF0BEE45E6E
Senast redigerad av Draifos 2017-07-18 kl. 01:57.
Citera
2017-07-18, 20:42
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Vi kan jämföra med ett helt annat fall som Bollnäsfallet 2010 exempelvis där likstyckningen dokumenterades med hjälp av mobiltelefonkamera men i Bollnäsfallet så bidrog faktiskt denna dokumentation till att fälla mördarna men i fallet CdC så förkastar du helt att styckningen kan ha blivit fotograferad med argumentet att det handlar om osannolika fantasier.
Som ändå var ett oomkullrunckeligt bevis, trots att inte minsta antydan till glimt, titt, aning eller beskådning av sagda fotografier kunde visas för rätten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in