2017-07-17, 13:45
Avslutad
tänk om vi lever i en dator simulering, där spelet är gta 5 och vi är dom där idioterna som blir dödade och överkörda av spelarna i spelet ?
Citera
2017-07-17, 13:52
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Precis! Vad består ettorna och nollorna då av? Allt måste ju bestå av något?

Olika energinivåer givetvis som växelverkar i förhållande till sina övriga ettor och nollor. Allt är egentligen mycket enkelt. Det som brister är förmågan att kunna förstå det. När forskaren i filmklippet förklarar sin upptäckt så saknar han (även om han må vara intelligent) förmågan att förstå det han ser.

Inte är det en simulerad värld likt Matrix, det är matematik som används för att beskriva det han ser (som han tyvärr inte förstår).
Citera
2017-07-17, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Att det på lägsta nivån av materia dyker upp ettor och nollor tycker jag i sig själv inte bevisar ett dugg. I mina ögon lika löjligt som att säga: "på gatan utanför passerar det kvinnor och män. Kvinnor kan betyda etta, män representera noll. Det måste vara datorkod med ett hemligt budskap."

Ja, denna igenkänning av mönster kan såväl vara en tillfällighet som en otillfällighet

Att verkligheten skulle vara som i Matrix är ju bara nys, För att kunna uppleva verkligheten behövs ju inte bara koden, utan även den logiska maskinen, dvs hjärnan. Någon logisk maskin som fungerar går ju inte att bygga av ingenting, utan behöver en fysisk motsvarighet, dvs en kropp.

De olika logiska tillstånden representerar ju entropi och olika energier och det behövs en fysisk apparat för att kunna upprätthålla dem.

Såklart att man ju kan ersätta en dator med 1 miljard kineser som har varsin kulram, abakus, och 1 miljard indier som har varsin tärning, typ.

Apparaten som ska göra det logiska arbetet behöver alltså en fysisk motsvarighet.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Rhinehart
Fysik består av matematiska modeller ämnade att beskriva och förutspå faktiska observabler i universum. Matematiska modeller som inte beskriver och förutspår är i bästa fall intressant matematik, men inte vetenskap.

Ja, det är ju riktigt och mycket viktigt att göra den distinktionen, Strängteorins svaghet så att säga är ju just att den inte anvisar metoder att kunna falsifiera/kvantifiera/verifiera densamma. Strängteorin faller nästan inom ramen för vad man kan kalla för pseudovetenskap, för det går inte att konstruera tester/försöksuppsättningar som motbevisar eller bevisar densamma. Åtminstone inte för ögonblicket.

Man kan ju säga att Strängteorin saknar den viktigaste komponenten i ett teoribygge kring fysiken, nämligen möjligheten att kunna observera fenomenen.

Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Ettorna är energi och nollorna är inget. Av och på med andra ord precis som i en dator.

Nja, i de verkliga logiska kretsarna så undviker man nollnivån, eftersom den kan lätt påverkas av tex parasiterande kapacitiva/induktiva fält. Istället så kan man använda tex + 5 Volt för en etta, och - 5 Volt för en nolla, vilket de flesta logiska kretsar är uppbyggda ikring.

Intressant nog så kan en logisk krets uppvisa knasiga kaotiska beteenden ifall spänningskällan inte klarar av att leverera + 5 Volt och - 5 Volt, tex matar man in bara typ 2 Volt på bägge sidor så kan mycket konstigt oförutsett inträffa.
Senast redigerad av DrSvenne 2017-07-17 kl. 14:05.
Citera
2017-07-17, 13:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Denna hypotes har funnits ganska länge. Förresten heter det strängteori på svenska och den är just till för att beskriva de minsta byggstenarna i universum.

haha vilket bullshit... för det första måste man i så fall anta att det ens finns någonting som är minst och störst.. för att komplicera detta ännu mer kan man fråga sig vad som är stort och vad som är litet...
Senast redigerad av ProfessorVem 2017-07-17 kl. 14:01.
Citera
2017-07-17, 14:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyTimeWillTell
Published on Mar 26, 2015

så gammal, men å andra sidan.

Flera tech-miljardärer i Silicon Valley – bland dem Elon Musk – tror att vi lever i en simulerad värld, à la The Matrix. Och inte nog med det; två av dem har i hemlighet anlitat forskare för att försöka ta oss ur. Det är dock oklart om detta kommer ske med hjälp av ett litet rött piller.

https://www.va.se/nyheter/2016/10/07/techmiljardarer-tror-att-vi-lever-i-the-matrix-betalar-forskare-for-att-fa-ut-oss/

finns många som tror på matrix teorin, men vem vet, livet skulle få en helt annan betydelse om det var sant

haha vilken jubelidiot han kan inte ha tjänat sina pengar själv xD

Har han aldrig tänkt på att om det skulle vara PRECIS som i filmen Matrix, ja? Då kan det ju betyda att ALLT omkring en själv är en datorsimulering, även så personerna som han anlitar, och om då Matrix är konstruerad för att hålla kvar människorna i maskinen, varför skulle då dessa bottar han har anlitat hjälpa honom ut?
Citera
2017-07-17, 14:09
Bannlyst
För övrigt tror jag att jag själv är en bot för jag tycker det är märkligt att jag till exempel inte kan fokusera på mer än en sak samtidigt... då är man ju som ett datorprogram som har startat ETT program och håller det gående...

Kanske är inte "JAG" ett datorprogram eller människan som sitter fast i maskinen, men att maskinen begränsar människans medvetande?

För jag är medveten, men det är märkligt att man typ bara är ett medvetande i en köttmaskin.
Citera
2017-07-17, 14:39
Medlem
Tronkans avatar
Ja, det är väl mot detta spåret vi tror idag. att allt är en simulator där en medvetenhet måste finnas för att saken ska existera. med tanke på att atomen, plutoner, neutroner kan vara på ett ställe samtidigt så är detta inget konstigt - bara jäkligt svårt att få grepp om.

Kan se en tecknad film om det här som gör det lite mer förståeligt:
https://www.youtube.com/watch?v=zKdoE1vX7k4

och om schrödingers katt - lever den lr inte om ingen ser den?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Schr%C3%B6dingers_katt

Michio Kaku på ämnen:
https://www.youtube.com/watch?v=kYAdwS5MFjQ
Senast redigerad av Tronkan 2017-07-17 kl. 14:49.
Citera
2017-07-17, 14:55
Medlem
Den teorin går väl tillbaka till Platon och hans grotta?

Teorin är intressant rent vetenskapligt, men innan vi kan applicera den på något praktiskt är den såklart 100% meningslös.

I skrivande stund får man ta det för vad det är, en tankeövning
Citera
2017-07-17, 14:58
Medlem
Glajjans avatar
Detta är så kallad "populärvetenskap". Att skapa rubriker och intresse är något av syftet med dessa upptäckter.
Jag tar dessa typer av nyheter med en stor nypa salt. De diskuterar aldrig bevisen, de diskuterar bara teorier. Jag kräver bevis för att köpa detta.
Citera
2017-07-17, 15:08
Medlem
Tronkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kad1
Den teorin går väl tillbaka till Platon och hans grotta?

Teorin är intressant rent vetenskapligt, men innan vi kan applicera den på något praktiskt är den såklart 100% meningslös.

I skrivande stund får man ta det för vad det är, en tankeövning

Citat:
Ursprungligen postat av Glajjan
Detta är så kallad "populärvetenskap". Att skapa rubriker och intresse är något av syftet med dessa upptäckter.
Jag tar dessa typer av nyheter med en stor nypa salt. De diskuterar aldrig bevisen, de diskuterar bara teorier. Jag kräver bevis för att köpa detta.

hmm, detta stämmer väl inte riktigt? det är bevisat att:
Ljuspartiklar beter sig på ett specifik sätt (prickar) om du skjuter en enskild ljuspartikel så den träffar en vägg och du står och observera det. Gör du inte det så kommer de bete sig som "vågor" - vilket ska vara "omöjligt" och går endast att förklara med hjälp av att en ljuspartikel kan agera hur den vill och vara på mer än 1 ställe samtidigt.
Den lämnar alltså som en partikel, blir en "våg av potentialer" och därefter blir den en partikel eller något annat. förmodar att detta är matematiskt omöjligt, i stora drag utan att tillämpa stringteorin

quantum fysic is fuuuuuuuuucked.
själv försöker jag förstå allt mer, men bli fan bara mer mindfucked :P

https://www.youtube.com/watch?v=DfPeprQ7oGc
bra förklaring
Citera
2017-07-17, 15:16
Medlem
Glajjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tronkan
...
Jag såg dina utmärkta filmer i ditt tidigare inlägg. Tack för dem. De var intressanta.

Jag tyckte att Elektron-experimentet var väldigt intressant i sig. Men det övertygade mig inte forskarna kan läsa den kod universum fungerar som ett datorprogram utefter. Även om jag är öppen för idén.

Själv är jag även öppen för idén att skaparen av verkligheten och universum är Gud. Men jag har inte tagit en position i frågan än. Jag skall ta in fler intryck innan jag med stark övertygelse kan tro på någonting.
Citera
2017-07-17, 15:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tronkan
Ja, det är väl mot detta spåret vi tror idag. att allt är en simulator där en medvetenhet måste finnas för att saken ska existera. med tanke på att atomen, plutoner, neutroner kan vara på ett ställe samtidigt så är detta inget konstigt - bara jäkligt svårt att få grepp om.

Kan se en tecknad film om det här som gör det lite mer förståeligt:
https://www.youtube.com/watch?v=zKdoE1vX7k4

och om schrödingers katt - lever den lr inte om ingen ser den?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Schr%C3%B6dingers_katt

Michio Kaku på ämnen:

Angående Schrödingers katt.
Ja den lever. För att världen kan vara en dröm/Hallucination som är skapade av vårat uni-kollektiva medvetande paradoxalt nog.

Vilket betyder att om Schrödinger fantiserar ihop sin katt, kan schrödinger ge idén till annan att fantisera på samma katt. Vilket betyder att katten i fantasin lever. Men katten är i själva verket schrödinger och personen som fantiserar om katten. ELLER ÄR DEN??? Varifrån uppstod idén om katten? Det är sånt jag är intresserad av. Okej nu är inte detta filosofi, men alla frågor vi har krymper ner till filosofi i slutändan...

Någonting måste leva för att fantasi katten ska kunna leva, så ja, katten lever.

En hallucination kan betyda att människor kan se in i andra dimensioner bara?

En unik snöflinga har alltid skrämt andra människor...
Senast redigerad av ProfessorVem 2017-07-17 kl. 15:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in