2017-07-17, 10:09
Medlem
Någonstans i tråden läste jag att H fått ett telefonsamtal som gjorde henne upprörd.
Tänkte ifall det skulle kunna varit pilot som ringde. Det framgick ju att dom har mer på pilot än vad dom gått ut med. Om det kan vara det här samtalet. Någon som vet mer om det här?
Citera
2017-07-17, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donnabella6
Där "naila " du det!
Exakt vad jag tror hänt och ,man ska inte glömma att Leif Gw och Leven(som jag inte ger så mkt för)är SÄKRA på att H kände dessa.
Leif Gw sa ju i efterlyst:vi har misstänkt att dom ljuger,men nu har vi bevis att dom ljugit.
Och vilka ljuger :dom som har nåt att dölja!
Visst,det var i efterlyst;många år sen,men likväl är det några som ljugit.
Det säger allt jag beh veta ang att det är 2 enl mig ,och som hon kände!

Fast när GW sa det där att "nu har vi bevis för att dom ljuger" i Efterlyst 1996 så var PR huvudmisstänkt. Både av polisen och Leif själv. Då kan man fråga sig om det, nu när PR är avskriven, har någon betydelse i Helenas fall. Det kan ju vara något annat fuffens som det handlade om. Typ droger, bara för att ge ett exempel.
Citera
2017-07-17, 10:41
Medlem
TheExterminators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Marple
Fast när GW sa det där att "nu har vi bevis för att dom ljuger" i Efterlyst 1996 så var PR huvudmisstänkt. Både av polisen och Leif själv. Då kan man fråga sig om det, nu när PR är avskriven, har någon betydelse i Helenas fall. Det kan ju vara något annat fuffens som det handlade om. Typ droger, bara för att ge ett exempel.

Tror det var prinsessan som skrev att några poliser som då jobbade med fallet fortfarande tror dom hade rätt men dom flesta har väl gått i pension.
Citera
2017-07-17, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charliebrown1
För att förstå vem GM är måste man försöka förstå händelseförloppet aktuella natten.

Det jag presenterar här är en hypotes vad som händer mellan ca kl 1:30 till 2:40 baserat på vittnesmål,tider och vad som är mest sannolikt.

kl 1:30
HA ringer sin syster och ber henne lämna dörren olåst, HA har glömt nyckeln hos PW. När HA kommer hem ska hon väcka systern för att ha lite tjejsnack, dvs HA tänker sig att gå hem.

Kl 2:05
HA träffar GM någonstans mellan statshotellet och bron, de gör sällskap av den anledningen att de känner varandra och ska åt samma håll.

KL 2:10
Vittne möter HA och GM vid bron, HA går den vägen som hon alltid går

Kl 2:20
På stigen gör GM ett närmande mot HA vilket leder till bråk och slutar med dråp. Detta hör vittnet "Hanna"

KL 2:25
GM springer hem, hämtar sin bil kör närmsta vägen till brottsplatsen via cykelvägen. När GM släpar HA mot bilen faller skorna av och de kastas in i skogen.

Kl 2:35
GM kör tillbaka på cykelvägen. Detta ser killarna i bilen.

Jag ser vad detta leder, har jag fel ber jag om ursäkt, har jag rätt så går detta att utveckla,

Kom med saklig kritik, tack

Redan din punkt med vittnet som ser dem på bron är i mina ögon väldigt tveksamt. Hon kan likaväl ha fått skjuts från någon plats innan bron.
Citera
2017-07-17, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Man väljer själv om man tror på det hon/de säger. Personligen tror jag inte att hon skulle riskera sin "journalist-heder". Men det är bara vad jag tror. Och man får ju ha i åtanke också att hon/de skulle ha kunnat missa någon (omedvetet), om någon beskrivits, men där namn inte skrivits ut. Det lär visa sig om/när mannens namn kommer ut.
Håller helt med dig - man får ju undra hur PW kände med att göra denna intervju med en potentiell mördare om hon utgick ifrån att han var piloten. Jag tror inte han var piloten - man tappar fokus på motivet till gärningen vilket är synd -100% säkerhet är att denna person har 2 personligheter. Och att han kunnat "röra" sig runt Helena utan att väcka uppmärksamhet - det borde inte vara svårt att hitta denna person kan man tycka.
Citera
2017-07-17, 10:58
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheExterminator
Tror det var prinsessan som skrev att några poliser som då jobbade med fallet fortfarande tror dom hade rätt men dom flesta har väl gått i pension.

När var det jag skrev det?
Citera
2017-07-17, 11:04
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
Håller helt med dig - man får ju undra hur PW kände med att göra denna intervju med en potentiell mördare om hon utgick ifrån att han var piloten. Jag tror inte han var piloten - man tappar fokus på motivet till gärningen vilket är synd -100% säkerhet är att denna person har 2 personligheter. Och att han kunnat "röra" sig runt Helena utan att väcka uppmärksamhet - det borde inte vara svårt att hitta denna person kan man tycka.

Ja, det kan man undra. Utåt sett tycker jag att hon varit professionell, men man vet ju inte hur hon har känt inför att göra detta jobb. Om hon tror att mannen de intervjuade hade någonting att göra med Helenas försvinnande, så kan man tänka sig att det inte var helt "behagligt". De var ju vänner.
Citera
2017-07-17, 11:06
Medlem
TheExterminators avatar
Citat:
När var det jag skrev det?

Jag skrev tror ska leta upp det jaga han till döddagar hade polisen sagt till han men det kanske inte var du.
Citera
2017-07-17, 11:11
Medlem
Donnabella6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Marple
Ja,men oavsett så är både Gw &Leven(som jag som sagt tycker är urusel)överens på punkten att H känner sin/sina banemän/man.
Vad som förbryllar mig mest är att 2 poliser har så totalt olika syn på gärnigsmän/man.
Gw menar ju att senare anhållne tror han inte på,och han står fast vid att det är fler än 1.
Och jag för min del,tror på Gw.
Dessutom är det ju allmänt känt att offret oftart känner gärningsmannen.
Citera
2017-07-17, 11:12
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheExterminator
Jag skrev tror ska leta upp det jaga han till döddagar hade polisen sagt till han men det kanske inte var du.

Ja, det ska stämma att någon polis sade det till PR. Men det var i samband med att han släpptes efter att ha anhållits -96, har jag för mig, eller strax därefter. Det har säkert under åren funnits poliser som trott att han var gm. I dag vet jag inte. Den generella åsikten verkar i alla fall vara att han inte är det.
Citera
2017-07-17, 11:14
Medlem
TheExterminators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donnabella6
Ja,men oavsett så är både Gw &Leven(som jag som sagt tycker är urusel)överens på punkten att H känner sin/sina banemän/man.
Vad som förbryllar mig mest är att 2 poliser har så totalt olika syn på gärnigsmän/man.
Gw menar ju att senare anhållne tror han inte på,och han står fast vid att det är fler än 1.
Och jag för min del,tror på Gw.
Dessutom är det ju allmänt känt att offret oftart känner gärningsmannen.

Han måste ha släppt PR annars skulle han väl inte bjuda på flott middag och be om ursäkt.
Citera
2017-07-17, 11:17
Medlem
Grandpas avatar
Detta?
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum

Jag börjar med Jenvéns uttalande ang. gm:s "dumhet" att kasta iväg skorna. Om frågan är riktad till mig, så har jag ingen aning om vad han kan ha menat. Menar han att det skulle ha varit bättre om de fått legat där de föll av? I så fall, varför? Eller menade han något annat?

Ang. att gm ska finnas i de kretsar som Helena rörde sig, så hade PR (eftersom din kommentar rör honom, och du även nämner honom i "gm-gängen") ingen koppling till någon agilityklubb, segling eller stall. Han tränade på Mickes gym under tiden han bodde i Mariestad, men under den tiden tränade inte Helena där. Vid tiden för Helenas försvinnande hade PR inte bott i Mariestad på lång tid. Han hade t o m en lång tid innan uppbrottet från Helenas syster (nov-dec -91) bott till största del på annan ort. PR har ingen koppling till Fenelius eller Shane. Inte heller till EA, PN, PU eller Pry*z. Däremot umgicks han en del med BW, men detta var lång tid innan Helena försvann (alltså inte under -92). Om BW kan kopplas till Fenelius har jag ingen vetskap om. Att BW ska ha haft kontakt med Shane är dock uppgifter som framkommit i tråden.

Till gymmet Helena tränade på kan PU knytas; PU förnekar dock att han kommer ihåg att ha sett Helena där, samtidigt som han själv tränade på samma ställe.

Om någon av dem du nämner ska ha haft koppling till någon agilityklubb, segling eller stallet där hon red, har jag heller ingen kunskap om. Till "vänner och bekanta" hörde åtminstone BW. Så även PR tidigare.

Så till din inledande frågeställning. Det är summan av en hel del detaljer som jag grundar mitt "avfärdande" av PR på, inte en enda sak. Jag ska dra en del av dem.

* Det finns inga vittnesiakttagelser av PR i Mariestad helgen 13-14 juni -92. (Se åklagarens yttrande, som jag tidigare refererade till.)

* Det finns inget motiv. Han hyste inget agg mot Helena och upplevde heller inte att Helena gjorde det mot honom. Det finns dock falska uppgifter som säger att det var bråk mellan PR och Helenas syster om en större summa pengar och att PR verbalt hotade familjen A. En mycket mindre del av summan stämmer, vilken härrörde från tiden de var tillsammans (de betalade olika saker), men inte några hot. Men inte ens polisen såg detta som ett motiv och jag tror inte att de tog upp detta vid förhören, och gjordes det, så lades det ingen vikt vid det. Dessutom träffades PR, systern och Helena efter "dispyten" med "skulden", och hade detta varit ett problem, så hade de knappast träffats under de trevliga omständigheter de gjorde (bl a i anslutning till systrarnas Greklandsresa några veckor innan försvinnandet). Hade ryktet varit sant, så hade med största sannolikhet systern och Helena inte velat träffa honom (och tagit initiativ) till detta möte. Enligt uppgifter så emanerar ryktet från polishåll...

* Andra falska rykten har spridits, och även dessa, enligt uppgift, från polishåll... Ett av dessa kan härledas till tidsaspekten/avsaknad av tillfälle, möjlighet att utföra brottet. Enligt detta rykte ska PR:s far ha antecknat inställningen på sin bils kilometerräknare den 13/6 -92 samt dagen efter, och den körda sträckan ska ha motsvarat en stäcka från Lindome (PR:s dåvarande hem) till Mariestad och tillbaka. Enligt fadern så antecknade han dock aldrig data från mätaren. Enligt honom så frågade aldrig polisen honom om detta heller. (Min spekulation om detta, är att spårbredden/-vidden på familjens Volvo 740 inte stämde med de spår som säkrats vid lekplatsen på Ekudden.) Det finns även annat som, enligt uppgift, ska ha kommit från "polishåll" och som inte stämt med verkligheten. OM dessa rykten (som alltså ska ha kommit från polishåll) skulle ha stämt med verkligheten hade åklagaren säkert haft en grund att åtala på. Om uppgifterna de facto kommit från polishåll eller är "hitte-på", det kan jag inte uttala mig om. Däremot vet jag att det har funnits (finns?) poliser som har "lovat" PR att jaga honom intill döddagar.

Men vi ponerar att bilens mätare nu skulle ha avlästs dagen innan och efter Helenas försvinnande OCH att antalet kilometer/mil skulle överensstämma med en körning tur och retur Lindome-Varberg, så innebär det att PR under natten mot den 14 juni skulle ha tagit sig från den f d flickvännens bostad i Mölndal (dit de åkte efter att han hämtat henne sent på kvällen från hennes arbetsplats) till föräldrarnas bostad i Lindome för att hämta bilen och därifrån åkt till Mariestad. Där skulle han ha vetat att Helena skulle tillbringa kvällen/natten på Statt, OCH att hon skulle gå ensam hem vid 02-tiden. (Att hon skulle gå hem ensam kände ingen till förutom Helena själv runt tiden för Statts stängning; inte ens systern visste detta, då hon uppmanat Helena att ta taxi.) Efter ett överfall/attack/mord (?) på Helena skulle PR ha hittat ett ställe att gömma henne på, så bra att hon fortfarande inte hittats efter 20 år. (Spade, presenning osv med i bilen, då?) Efter att han gjort detta, ska han ha åkt till Lindome för att ställa tillbaka bilen, ta buss/taxi/annat sätt tillbaka till Mölndal, där hans far hämtade upp honom tidigt på morgonen, söndagen den 14 juni, då PR och hans familj skulle till Liseberg - I BILEN som nyss skulle ha parkerats hemma hos familjen... Och - utan att det märkts på bilen att den varit på rundtur i Västra Götaland under natten.

* PR:s personlighet. Någonting som också kan vara nog så viktigt att ta upp är PR:s personlighet. Enligt uppgift ska han aldrig ens ha varit i slagsmål med killar. Inte heller har han en historik med våld mot kvinnor. Det senare var en av orsakerna att L GW P bortsåg från PR som gm. Han såg, vid genomläsning av vittnesmål från PR:s tidigare kvinnor, att ingen av dem hade det minsta att komma med i den riktningen. Från bl a arbetskompisar har yttrats att PR "inte ens skulle kunna slå ihjäl en fluga".

* Slutligen kan vi också ta upp PR:s vilja och medverkan till att försöka vara behjälplig, dels genom att ställa upp vid förhör, men också genom att föreslå lögndetektor samt att föreslå - och genomgå - hypnosförhör.

Ja, det var en del av det jag grundar min åsikt att PR inte var inblandad i Helenas försvinnande, på. Var och en får "döma" själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in