2017-07-17, 08:56
Bannlyst
https://www.youtube.com/watch?v=cvMlUepVgbA&t=89s

Ja, det är alltså en Fysiker som som håller på med stringteori (Som är typ den ENDA teorin fysiker koncentrerar sig på nu.)

Denna fysiker påstår att han har hittat ettor och nollor som i filmen Matrix i vårat universums minsta beståndsdelar som ett datorprogram och sedan lagt ut en bild på hur universums, enligt han datorprogramerade, mönster ser ut.

Så forskarna tror nu att den värld vi lever i är en simulerad verklighet, som skildras i filmen Matrix, dom menar att det är med stor sannolikhet en korrekt beskrivning om världen vi befinner oss i.

Tankar och synpunkter på detta?

https://www.youtube.com/watch?v=tiEgotNclrU Min reaktion xD
Senast redigerad av ProfessorVem 2017-07-17 kl. 09:02.
Citera
2017-07-17, 09:19
Medlem
Torsuss avatar
Jo....det kan ju faktiskt vara så.
Personligen så tycker jag att om han påstår det så bör han också vara den som avkodar eller i varje fall talar om hur man avkodar. Att det på lägsta nivån av materia dyker upp ettor och nollor tycker jag i sig själv inte bevisar ett dugg. I mina ögon lika löjligt som att säga: "på gatan utanför passerar det kvinnor och män. Kvinnor kan betyda etta, män representera noll. Det måste vara datorkod med ett hemligt budskap."
Citera
2017-07-17, 09:55
Medlem
Krocketklubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorVem
https://www.youtube.com/watch?v=cvMlUepVgbA&t=89s

Ja, det är alltså en Fysiker som som håller på med stringteori (Som är typ den ENDA teorin fysiker koncentrerar sig på nu.)

Denna fysiker påstår att han har hittat ettor och nollor som i filmen Matrix i vårat universums minsta beståndsdelar som ett datorprogram och sedan lagt ut en bild på hur universums, enligt han datorprogramerade, mönster ser ut.

Så forskarna tror nu att den värld vi lever i är en simulerad verklighet, som skildras i filmen Matrix, dom menar att det är med stor sannolikhet en korrekt beskrivning om världen vi befinner oss i.

Tankar och synpunkter på detta?

https://www.youtube.com/watch?v=tiEgotNclrU Min reaktion xD

Som vanligt, forskarna "tror". Vem bryr sig om vad dom spekulerar i? Om en vecka har dom ändrat sig. Forskare har en tendens att hitta det dom har bestämt sig för att leta efter..

Om så vore fallet, vad består ettorna och nollorna av?
Citera
2017-07-17, 10:32
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krocketklubba
Som vanligt, forskarna "tror". Vem bryr sig om vad dom spekulerar i? Om en vecka har dom ändrat sig. Forskare har en tendens att hitta det dom har bestämt sig för att leta efter..

Om så vore fallet, vad består ettorna och nollorna av?

Precis! Vad består ettorna och nollorna då av? Allt måste ju bestå av något?
Citera
2017-07-17, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Precis! Vad består ettorna och nollorna då av? Allt måste ju bestå av något?
Vad består 1or och 0or i en dator utav?
Vad säger att vi INTE lever i en datorsimulerad verklighet?
Allt i världen är uppbygt på samma vis av samma beståndsdelar, precis som pixlarna i ett vanligt spel som tex sims.
Citera
2017-07-17, 10:38
Avslutad
Published on Mar 26, 2015

så gammal, men å andra sidan.

Flera tech-miljardärer i Silicon Valley – bland dem Elon Musk – tror att vi lever i en simulerad värld, à la The Matrix. Och inte nog med det; två av dem har i hemlighet anlitat forskare för att försöka ta oss ur. Det är dock oklart om detta kommer ske med hjälp av ett litet rött piller.

https://www.va.se/nyheter/2016/10/07/techmiljardarer-tror-att-vi-lever-i-the-matrix-betalar-forskare-for-att-fa-ut-oss/

finns många som tror på matrix teorin, men vem vet, livet skulle få en helt annan betydelse om det var sant
Citera
2017-07-17, 10:40
Medlem
Shamdons avatar
Finns sedan flera år trådar om herr Gates och hans kodupptäckter.

(FB) Professor S. James Gates, Computer code in superstring equations
(FB) Universum är ett programmering och finns det buggar?
Citera
2017-07-17, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorVem
Eftersom OP uppenbarligen inte forskar inom teoretisk fysik, kan mitt perspektiv kanske intressera:

Fysik består av matematiska modeller ämnade att beskriva och förutspå faktiska observabler i universum. Matematiska modeller som inte beskriver och förutspår är i bästa fall intressant matematik, men inte vetenskap.

Strängteorin har för närvarande status av ett elegant matematiskt bygge, som inte gör en enda observerbar förutsägelse. Den kvalificerar alltså ännu inte som fysikalisk modell i strikt mening. Strängteori har fått en enorm hype sedan dess 'andra revolution', främst driven av geniet Edward Witten, men intresset för och medel som går till strängteoretisk forskning sjunker just nu snabbt till förmån för andra teorier. Witten har t. ex. fått Fields-medaljen, det s. k. "Nobelpriset" i matematik, istället för Nobelpriset i fysik, vilket han skulle förtjänat flera gånger om, om hans teorier kunde visa sig stämma. Man kan med fog beskriva strängteori som i en djup kris just nu.

Att sedan någon aldrig så övertygad galenpanna med tid över att producera YouTube-videor påstår sig har funnit saker man kan läsa om i vilken B-SciFi som helst, bör inte överdrivas i sin viktighet ...
Citera
2017-07-17, 11:35
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KjelleBenchpress
Vad består 1or och 0or i en dator utav?
Vad säger att vi INTE lever i en datorsimulerad verklighet?
Allt i världen är uppbygt på samma vis av samma beståndsdelar, precis som pixlarna i ett vanligt spel som tex sims.

Ettorna är energi och nollorna är inget. Av och på med andra ord precis som i en dator.
Citera
2017-07-17, 12:10
Medlem
Karmans avatar
Denna hypotes har funnits ganska länge. Förresten heter det strängteori på svenska och den är just till för att beskriva de minsta byggstenarna i universum.
Citera
2017-07-17, 12:13
Bannlyst
Låter vettigt. Har funderat mycket på det efter att jag testade VR.
En intressant tanke är ju att vi också kommer kunna skapa egna Matrix i framtiden som också kommer skapa egna Matrix.
Det måste finnas oändligt med Matrixar

Japp, jag är hög. Men jag vill ha en eoligare Matrix nästa gång. Typ sagan om ingen.
Citera
2017-07-17, 12:42
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontakt112
Låter vettigt. Har funderat mycket på det efter att jag testade VR.
En intressant tanke är ju att vi också kommer kunna skapa egna Matrix i framtiden som också kommer skapa egna Matrix.
Det måste finnas oändligt med Matrixar

Japp, jag är hög. Men jag vill ha en eoligare Matrix nästa gång. Typ sagan om ingen.

"Sagan om ingen", det låter sirligt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in