2017-07-16, 23:05
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twiggygirl
Nu blir det klurigt för er. OM Pernilla talar sanning så är INGEN som ens nämnts i tråden "pilot". Blir inte många i den åldern kvar att dra upp, för halva Mariestad är åtminstone NÄMND.
P.U, P.R, B.W, B.B, R.T, M.R, Karl L, H. Jylh*, bröderna M och J Larsson, Peter K, Hyr-Ben*t, Lilliestjärna, Rodvik, T Stenber* P. Åhl*by, ni har glömt Collber* tror jag. o.s.v. Finns säkert dubbelt så många till. Kanske dags att stänga denna tråd nu?

Bara för.......Mariestads kommun hade 1992 ca 25 000 invånare. Ca 15 % bör variti åldern mellan 20 o 30 år, vilket ger ca 3750 personer. Av dessa bör ca 1900 varit män.

Av egen erfarenhet vet väl de flesta av oss att bekantskapskretsen, om man inräknar även den yttre, i 20 års åldern är ganska omfattande. Skolor, fritidsintressen, släkt, grannar, kompisars kompisar osv. M.a.o finns det nog potentiellt ett antal möjliga GM som kan lura i vassen s.a.s.
Citera
2017-07-16, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jokko23
Det är ingen som tvingar någon till något men bara för att "x-nick" skriver att h*n pratat med PW så betyder det inte att det är sant så länge det inte är styrkt.

I en skärmdump tex kan man ju faktiskt snabbt och enkelt dölja (blurra) partier man inte vill visa som exempel.

Visst går det ju att Maila PW men det blir nog lite drygt om alla skulle göra detta.

Jag säger varken bu eller bä men som sagt. Inget är ju sant innan det är styrkt som jag skrev till lubbe75 förut.

Allt handlar om att man måste ifrågasätta uppgifter, även dem minsta och enklaste.
Inte konstigt denna tråden har skenat iväg så

/Jocke

vill du ha en skärmdump så får du en. Vet inte hur det funkar att lägga ut allt här dock.
Citera
2017-07-16, 23:09
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freija21
Då raderar jag mina misstankar mot alla t.o.m. mot PÅ det är ju ingen idé att ödsla tid på sådant som Pernilla har bedyrat inte är pilot.
Och även Patriks bror för han är ju nämnd här förut också annars tyckte jag att det kunde ha varit något. Jaja det är bara att börja om från början.

Man väljer själv om man tror på det hon/de säger. Personligen tror jag inte att hon skulle riskera sin "journalist-heder". Men det är bara vad jag tror. Och man får ju ha i åtanke också att hon/de skulle ha kunnat missa någon (omedvetet), om någon beskrivits, men där namn inte skrivits ut. Det lär visa sig om/när mannens namn kommer ut.
Citera
2017-07-16, 23:16
Medlem
Lite funderingar kring Pilotmannen och hans koppling till HA, att han inte är nämnd på tråden tidigare osv:

Jag är själv från en av "kransorterna" till Mariestad. Varje fredag/lördag kväll när vi var i Helenas ålder hade vi förfest på hemmaplan, blev fulla och glada och åkte sen in till "stan". Någon fick ofta vara nykter och agera chaufför, både dit och hem. Det var inte direkt ovanligt att någon eller några föll av under kvällen och inte blev med hem på natten. Någon fick ragg, någon hamnade på efterfest osv. Ni fattar. Speciellt åren efter gymnasiet, när många fortfarande bodde kvar hemma. Man träffade många gamla kompisar från gymnasiet, ytligt bekanta både killar och tjejer. Man hade ju trots allt gått i samma klass eller någon parallellklass som dom flesta, eller åtminstone på samma skola under många år. Både äldre och yngre. Känslan är att man hade en "koppling" till nästan alla, större är ju inte Mariestad. Vad jag vill komma till är att man är bekant med väldigt, väldigt många, trots att man inte är från själva Mariestad. Och jag är helt övertygad om att Helena hade massor av "bekanta" i stil med mig, allt annat vore helt orimligt. En kille som hon sett varje dag i korridorerna under tre gymnasieår, kanske träffat på nån förfest någon gång eller liknande. Inget mer liksom. Men ändå en kille som hon känner igen tydligt, en "bekant" utan att för den delen "känna" personen. En kille som hon kanske kan tänkas gå över en bro med trots att hon avvisat honom tidigare under kvällen.
Vad har vi på kransorter som Ullervad, Lugnås, Hassle, Torsö , Sjötorp och Lyrestad egentligen? Någon som får någon känning av detta tro?
Citera
2017-07-16, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
I en artikel i GP från 2008 om 4 olösta mord i Västsverige bl.a. HA i Mariestad står följande att läsa:

"Men det är inte bara de ouppklarade morden som bekymrar oss. Det finns också en mängd outredda våldtäkter som vore angelägna att ta upp på nytt, påminner kommissarie Thomas Lager på polisens cold case-grupp, som arbetar med ouppklarade brott".

Är det någon som minns om det skedde någon uppmärksammad överfalls/utomhus våldtäkt i Mariestad runt åren 1989-92 innan HA försvann?

Mordet på Kristina Larm hon hittades i ett dike 1989 utanför Tidan. Har för mig att ingen blev dömd för detta? Kan de finnas något samband med detta?
Citera
2017-07-16, 23:51
Medlem
Något ja funderar på under alla år i tid jag följt tråden är . H.A syster var ju med till inflyttningsfest hos hon p.w men bara H drog vidare till statt denna afton och med andra vänner ? H ringer ju sin syster o säger hon e på väg hem . Var systern verkligen sjölv ? Eller var H baneman kanske hemma hos fam Andersson o fick direkt info om att hon var på väg hem när denne hörde samtalet med systern en vän till systrarna ? Denne rundade av aftonen o gick syster u somnade . Medans denne visste att Helena nu snart skulle dyka upp i närområdet o sen hände något . Hem spekulation ett drama där kanske ena systerns pojkvän strulat med den Ändras o blivit hotad att Helena kanske tänkte berätta eller hon va gravid . Rena speckulationer o kanske att syster u aldrig skulle tänka tanken om att denne kunnat va den som är skyldig till bortförandet av sin syster pga ab att det känns för osannolikt . Som sagt en hel speckulation . Hoppas verkligen för familjen att allt klaras upp o kvarlevor hittas . Kanske är det just det som hittats nere i småländska Eksjö vem vet ?
Citera
2017-07-17, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
vill du ha en skärmdump så får du en. Vet inte hur det funkar att lägga ut allt här dock.

Nej det är lugnt för min del.
Jag vill bara få folk att tänka till och inte blint tro på allt, vilket sen leder till att det spårar åt nått håll, som lätt hade kunnat kontrollerats innan.
Tycker bara man ska vara extremt försiktig med vad man kallar fakta innan det är fastställt lixom.
Sen gav jag ett exempel på hur man lätt kan visa "fakta" .
För min egen del så behöver inte jag denna uppgift då jag är lite för ung (35) för att vara till någon mer hjälp i att driva detta frammåt utan vill mest få folk uppmärksamma. Det går som sagt lite väl fort och enkelt ibland. Och ibland inte..
Jag följer mest tråden sporadiskt för att det är det största som hänt här hemma typ..
Citera
2017-07-17, 06:29
Medlem
Donnabella6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Man väljer själv om man tror på det hon/de säger. Personligen tror jag inte att hon skulle riskera sin "journalist-heder". Men det är bara vad jag tror. Och man får ju ha i åtanke också att hon/de skulle ha kunnat missa någon (omedvetet), om någon beskrivits, men där namn inte skrivits ut. Det lär visa sig om/när mannens namn kommer ut.
Intressant svar.
Du "safear " som vanligt.
Nåväl,vi är alla olika.........
Citera
2017-07-17, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
Menade att hon verkade märkbart tagen över att t.ex. den här tråden kommit att peka ut alla och ingen. Det var knappast meningen som hon sa, hon var också besviken över beskyllningar att vara i konspiration med polisen. Hon menade att allt de gjorde var för familjens skull och kanske för att putta lite fart i utredningen. Ledsen kanske var fel ordval men något däråt.

För att förstå vem GM är måste man försöka förstå händelseförloppet aktuella natten.

Det jag presenterar här är en hypotes vad som händer mellan ca kl 1:30 till 2:40 baserat på vittnesmål,tider och vad som är mest sannolikt.

kl 1:30
HA ringer sin syster och ber henne lämna dörren olåst, HA har glömt nyckeln hos PW. När HA kommer hem ska hon väcka systern för att ha lite tjejsnack, dvs HA tänker sig att gå hem.

Kl 2:05
HA träffar GM någonstans mellan statshotellet och bron, de gör sällskap av den anledningen att de känner varandra och ska åt samma håll.

KL 2:10
Vittne möter HA och GM vid bron, HA går den vägen som hon alltid går

Kl 2:20
På stigen gör GM ett närmande mot HA vilket leder till bråk och slutar med dråp. Detta hör vittnet "Hanna"

KL 2:25
GM springer hem, hämtar sin bil kör närmsta vägen till brottsplatsen via cykelvägen. När GM släpar HA mot bilen faller skorna av och de kastas in i skogen.

Kl 2:35
GM kör tillbaka på cykelvägen. Detta ser killarna i bilen.

Jag ser vad detta leder, har jag fel ber jag om ursäkt, har jag rätt så går detta att utveckla,

Kom med saklig kritik, tack
Citera
2017-07-17, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charliebrown1
För att förstå vem GM är måste man försöka förstå händelseförloppet aktuella natten.

Det jag presenterar här är en hypotes vad som händer mellan ca kl 1:30 till 2:40 baserat på vittnesmål,tider och vad som är mest sannolikt.

HA ringer sin syster och ber henne lämna dörren olåst, HA har glömt nyckeln hos PW. När HA kommer hem ska hon väcka systern för att ha lite tjejsnack, dvs HA tänker sig att gå hem.

HA träffar GM någonstans mellan statshotellet och bron, de gör sällskap av den anledningen att de känner varandra och ska åt samma håll.

På stigen gör GM ett närmande mot HA vilket leder till bråk och slutar med dråp. Detta hör vittnet "Hanna"

GM springer hem, hämtar sin bil kör närmsta vägen till brottsplatsen via cykelvägen. När GM släpar HA mot bilen faller skorna av och de kastas in i skogen.

Jag ser vad detta leder, har jag fel ber jag om ursäkt, har jag rätt så går detta att utveckla,

Det vittne som det hänvisas till är om ja får säga min åsikt långt i från trovärdigt då man läser om att från att ha hört något till att den tydligen tslst med sin man o sedan varit bombsäker på att det är Helens hon hört
Dom pspperen skulle vara intresant o se o tidsaspekten . Om det återspeglas av media rapporteringen så hörs också meningen nej du/ni får inte göra såhär hmm vad är sant där igentligen o går att bekräfta . Känns som att det hela hon hört tyder på att hon varit völdigt nära . Detta vittne har ja sållat bort
Citera
2017-07-17, 09:20
Medlem
Donnabella6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charliebrown1

Där "naila " du det!
Exakt vad jag tror hänt och ,man ska inte glömma att Leif Gw och Leven(som jag inte ger så mkt för)är SÄKRA på att H kände dessa.
Leif Gw sa ju i efterlyst:vi har misstänkt att dom ljuger,men nu har vi bevis att dom ljugit.
Och vilka ljuger :dom som har nåt att dölja!
Visst,det var i efterlyst;många år sen,men likväl är det några som ljugit.
Det säger allt jag beh veta ang att det är 2 enl mig ,och som hon kände!
Citera
2017-07-17, 09:53
Medlem
Vad hände spekulationerna om TS - varför avfördes han? Han var ju ej nämnd i tråden innan radioserien..

Vad vet vi om PRs bror??? Bara jag som tycker att han verkar intressant och kan ha fått hjälp av brorsan om något gått fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in