2017-07-16, 19:34
Medlem
jipeesss avatar
är måhända begreppet radikaliserad mer pk?
personer innom andra sekter o samfund kallas ju hjärntvättade..
Citera
2017-07-16, 19:38
Medlem
Ruzskisuzkis avatar
Man fäster etiketten våld och radikalism ihop. Högerradikala = är våldsamma och dessa måste vi förstöra. Allt höger om Marx är "högerradikalt" och måste förgöras.

Det är klassisk kommunisttaktik, att leka med ord och få folk att associera ett visst ord med viss emotionell respons (pavlovs hund), samt att göra saker mindre allvarligt med att använda ett snällare ord.
Citera
2017-07-16, 19:41
Medlem
mymyselfs avatar
Vad kan man säga om ordet PK-fascism?
Senast redigerad av mymyself 2017-07-16 kl. 19:52.
Citera
2017-07-16, 19:43
Medlem
Herregud, ni lever verkligen i en galen bubbla. Allt är en konspiration i er bubbla. Faror överallt. Alla är onda och det måste ligga en konspiratorisk baktanke bakom precis allt.

Kanske för att det är ett mer beskrivande ord. Någon som är "hjärntvättad" (för övrigt ett ganska simpelt ordval) kan till beteendet vara hur som helst och behöver nödvändigtvis inte vara radikal.

Ordet "radikal" är helt enkelt inte en synonym till ordet "hjärntvättad".

Gå ut och umgås med vänner och familj eller liknande oftare for fuck sake, detta är ju sorgligt.
Senast redigerad av A-Z.a-z.0-9 2017-07-16 kl. 19:48.
Citera
2017-07-16, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-Z.a-z.0-9
Herregud, ni lever verkligen i en galen bubbla. Allt är en konspiration i er bubbla. Faror överallt. Alla är onda och det måste ligga en konspiratorisk baktanke bakom precis allt.

Kanske för att det är ett mer beskrivande ord. Någon som är "hjärntvättad" (för övrigt ett ganska simpelt ordval) kan till beteendet vara hur som helst och behöver nödvändigtvis inte vara radikal.

Ordet "radikal" är helt enkelt inte en synonym till ordet "hjärntvättad".

Gå ut och umgås med vänner och familj eller liknande oftare for fuck sake, detta är ju sorgligt.

Du borde försöka läsa lite mer så kommer du märka att epiteten är väldigt viktiga, de visar direkt på vems sida skribenten står. Rebeller blir frihetskämpar. Försvarsmakten blir regeringsstyrkor vilka sen blir regimstyrkor. etc etc...
Senast redigerad av Macatho 2017-07-16 kl. 19:57.
Citera
2017-07-16, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Du borde försöka läsa lite mer så kommer du märka att epiteten är väldigt viktiga, de visar direkt på vems sida skribenten står. Rebeller blir frihetskämpar. Försvarsmakten blir regeringsstyrkor. etc etc...
Mjo, men när det har gått till den grad att man börjar se konspirationer för att någons ordval inte är tillräckligt radikala (eller borde jag säga "hjärntvättat"?) så har man fanimej tappat ett par skruvar

Men men, fortsätt ni leka misär
Citera
2017-07-16, 20:02
Medlem
Ruzskisuzkis avatar
Citat:
Mjo, men när det har gått till den grad att man börjar se konspirationer för att någons ordval inte är tillräckligt radikalt (eller borde jag säga "hjärntvättat"?) så har man fanimej tappat ett par skruvar

Om någon har ett intresse av att försvara något personligt genom att använda ett annat ordval är inte konspiratoriskt, det är sunt förnuft. Det händer hela tiden, av alla.

Frågan är varför du blir så defensiv för, är du marxist?
Citera
2017-07-16, 20:07
Medlem
Citat:
Mjo, men när det har gått till den grad att man börjar se konspirationer för att någons ordval inte är tillräckligt radikala (eller borde jag säga "hjärntvättat"?) så har man fanimej tappat ett par skruvar

Jo det kanske jag kan hålla med om. Är personligen inte speciellt konspiratorisk. Vi kan kolla definitionen på radikaliserad:

"Radicalization (or radicalisation) is a process by which an individual, or group comes to adopt increasingly extreme political, social, or religious ideals and aspirations that reject or undermine the status quo[1] or undermine contemporary ideas and expressions of the nation. "

"Brainwashing (also known as mind control, menticide, coercive persuasion, thought control, thought reform, and re-education) is the non-scientific concept that the human mind can be altered or controlled by certain psychological techniques. Brainwashing is said to reduce its subject’s ability to think critically or independently,[1] to allow the introduction of new, unwanted thoughts and ideas into the subject’s mind,[2] as well as to change his or her attitudes, values, and beliefs.[3][4]"
Citera
2017-07-16, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruzskisuzki
Om någon har ett intresse av att försvara något personligt genom att använda ett annat ordval är inte konspiratoriskt, det är sunt förnuft. Det händer hela tiden, av alla.
Jaja, när det blir fjantigt är väl subjektivt. Jag finner detta ganska löjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Ruzskisuzki
Frågan är varför du blir så defensiv för, är du marxist?
Förmodligen för att jag är bakis. Förstod inte riktigt hur jag kunde orka börja skriva i den här lågnivåtråden. Om jag är marxist eller ej vet jag inte, och jag bryr mig inte. Kör du på det om ni vill.
Citera
2017-07-16, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess

Personligen tror jag att man använder radikaliserad istället för hjärntvättat eftersom de insinuerar att personen har ett aktivt val, de är alltså förmögna att handla annorlunda och äger deras handlingar och konsekvenser. Där hjärntvättad mer trycker på att personen inte hade något val och är alltså fri från skuld.
Citera
2017-07-16, 20:26
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess

Hmm, nej, just i det fallet tycker jag att 'radikaliserad' faktiskt inte är mer PK. Inte alls, faktiskt, då det snarare pekar på att de har blivit mer radikala ifråga om vissa uppfattningar som de sannolikt redan hade delvis tidigare. I det här fallet torde det handla om den muslimska tron och PK-linjen har ju varit att hävda att islamisterna inte har någonting med islam att göra. Sedan har de ju inte heller i regel befunnit sig instängd i en sekt, isolerade från omvärlden, när de radikaliserades. Att ta del av saker på nätet eller av andra troende, samt utifrån det göra ett eget val, kan ju rätt svårligen betecknas som det. Men visst, några har säkert fått en del av det hemifrån från föräldrarna, så där skulle man så klart kunna tala om hjärntvätt.

Edit: Det är värt att notera att PK-linjen inom svensk ljugmedia längre var att mörka och inte tala om att många 'radikaliserades' och reste till jihadist- och terroristgrupper som Al-Shabaab och Al-Qaida, trots att många av dem t.o.m. erhöll ledande positioner inom dessa organisationer, samt i ännu högre grad mörka kring rekryteringsverksamheten i många svenska bostadsområden. Men till slut blev det ohållbart, när IS blev allt mer omtalat och rekryteringen allt mer omfattande. Så på sätt och vis har svensk ljugmedia tvingats backa från sin tidigare hållning, oavsett om de nu väljer att kalla dem 'radikaliserade' eller något annat. På sistone har det även blivit allt svårare att upprätthålla PK-linjen med att dessa sunnimuslimska rörelser skulle helt sakna koppling till islam och muslimsk tro, så det kan tänkas vara nästa PK-försvarslinje som faller.
Senast redigerad av Europe 2017-07-16 kl. 20:36. Anledning: Edit
Citera
2017-07-16, 20:53
Medlem
Det är ju självklart. Muslimer har ju ingen hjärna att tvätta😆
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto