2017-07-16, 16:27
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Du kan ju flytta till valfritt Ungibungiland, vetja! Här är iaf idealet att folk är oskyldiga tills motsatsen bevisats.

Men gäller det där idealet även det motsatta förhållandet? Det finns ju helt klart vittnen i fallet som av dig och andra skribenter har utmålats som menederskor, lögnare, bedragare och liknande och om du eller någon annan hävdar att vittnen som fotohandlarparet medvetet ljög i polisförhör och i domstolarna eller att dagboksvittnet medvetet förfalskade dagboken och begick mened så borde ni väl ändå framlägga vattentäta bevis för att så är fallet?

Det klingar så illa när du så högtidligt trumpetar ut att folk är oskyldiga till motsatsen är bevisad men se då till att tillämpa detta på alla personer som varit involverade i det här fallet eller befinner du dig mentalt i ett Ungibungiland för jämnan?
Citera
2017-07-16, 16:31
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Men gäller det där idealet även det motsatta förhållandet? Det finns ju helt klart vittnen i fallet som av dig och andra skribenter har utmålats som menederskor, lögnare, bedragare och liknande och om du eller någon annan hävdar att vittnen som fotohandlarparet medvetet ljög i polisförhör och i domstolarna eller att dagboksvittnet medvetet förfalskade dagboken och begick mened så borde ni väl ändå framlägga vattentäta bevis för att så är fallet?

Det klingar så illa när du så högtidligt trumpetar ut att folk är oskyldiga till motsatsen är bevisad men se då till att tillämpa detta på alla personer som varit involverade i det här fallet eller befinner du dig mentalt i ett Ungibungiland för jämnan?
Du är fullständigt patetisk!

1) X påstår att Y är sant för att Z är sant.
2) Z visar sig vara falskt.
3) Alltså kan Y inte bevisas med Z.
4) Alltså har X fel om Y.

Mer behövs det ej.
Citera
2017-07-16, 17:40
Medlem
Lawn, du borde väl inte motsäga dig själv med dina statistiska säkerställanden.
Om det här brottet har begåtts av en ensam GM.
Varför fortsätter du att tjata om saker som är rena påhitt?
Det är ju konstaterat att både barnets sagor, fotohandlarnas hallucinationer och dina våta drömmar om dessa grannskapsmördare i Täby kyrkby är ett riktigt skämt från början till slut. Finns inget styrkt i det!

Du skrev det själv, 90% av denna brottstypen begås av ensam gm när det gällde att motsäga möjligheten att Vinoff och c/o skulle ha utfört detta och då undrar jag varför den hypotesen inte gäller läkarna m.fl.?

Sen om det nu är så som du påstår, att 90% statistiken gäller.
Varför skulle inte Anckers kunnat ha gjort det själv?
Senast redigerad av Lasse2017 2017-07-16 kl. 17:54.
Citera
2017-07-16, 17:52
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nej, det var inte 100 personer som försökte förhindra att läkarna fick upprättelse. När frågan om resning blev aktuell var det bara Lars Borgnäs kvar:
https://www.youtube.com/watch?v=pRM8I3VpdUI

Justitiekanslern skriver:
Jag deltog som JK i en tv-diskussion i programmet Debatt i Göteborg tillsammans med bl.a. Per Lindeberg och journalisten och författaren Lars Borgnäs. Den senare har skrivit en bok där han spekulerar i frågan om obducenten kanske är en seriemördare. Boken uppskattades inte av Agell, Lindeberg och andra personer som ansåg obducenten oskyldigt deslegitimerad. Stämningen var långt ifrån den bästa mellan Lindeberg och Borgnäs i programmet. Men efteråt tog vi tre en öl tillsammans och beslöt bl.a. att vi skulle försöka göra en så saklig och djup granskning som möjligt av ett av de viktigaste bevisen mot läkarna, och se vart det ledde. På grund av villkor som Per Lindeberg ställde senare, rann det hela ut i sanden.

Själv stod jag som en åsna mellan två hötappar. Ibland var jag övertygad om att läkarna var oskyldiga, ibland om motsatsen. För det mesta visste jag inte vad jag skulle tro, och så är det än i dag. Jag fick utstå många hårda ord från Anders Agell för att jag inte som JK engagerade mig för att försöka ordna med resning för läkarna, eller åtminstone skadestånd. Vi hade tidigare varit mycket goda vänner, men vår relation förgiftades de sista åren av att jag gjorde honom besviken. Rejält besviken. Och arg.
http://goranlambertz.se/sondagsbetraktelse-nr-29/

Dåvarande justitiekanslern stod enligt egen uppgift "som en åsna mellan två hötappar", och efter att bl.a. ha varit ute och druckit öl med Lars Borgnäs bestämde sig alltså JK för att inte ordna med resning åt läkarna.

JK skriver i den citerade texten om "ett av de viktigaste bevisen mot läkarna". Eftersom det vid den här tiden bara var Lars Borgnäs kvar från drevet mot läkarna så bör det väl ha varit antingen "bebisens berättelse", "fotohandlarparets utpekande" eller "arkitektens helunderliga felkörning". Är det någon som vet vilket "bevis" JK syftar på här?

Citat:
Lite lustigt att JK tycks ha fattat sitt beslut (att inte ge läkarna upprättelse) efter överläggningar över en öl med Lars Borgnäs. Samtidigt verkar han alltså av okänd anledning ha sett sig förhindrad att granska den s.k. bevisningen i fallet. Inte konstigt att Agell blev förbannad.

http://goranlambertz.se/sondagsbetraktelse-nr-29/

http://goranlambertz.se/sondagsbetraktelse-nr-30/

Jag tolkar dåvarande JK som att han gör en pudel här. Han medger att hans ställningstagande i da Costa-fallet orsakade de båda läkarna skada, men han tycker inte att Agell skall vara arg på honom för det.
Tack för citaten! De tycks saknas i tråden hittills.

Öppenhjärtligt skrivet av Lambertz i slutet av karriären, december 2015. Tyvärr inte så imponerande. Det är något aningslöst och lättsamt i textens hållning till ärendet. Alltid tråkigt när man ser någon förlora på att sänka garden och tala ut.

Jag reagerar som du på hur han tycks ta in information genom att umgås med Borgnäs och Lindeberg. Det går att uppfatta det så. Var i JK-processen hände detta? TV-debatten i Göteborg var någon gång under 2008. Perioden Lambertz som JK var aktiv i da Costa-fallet var lång, från sommaren 2007 till sommaren 2009, eller?
Citera
2017-07-16, 18:54
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse2017
Varför skulle inte Anckers kunnat ha gjort det själv?

Vem har påstått att <arkitekten> är utesluten?
Citera
2017-07-16, 18:59
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Har polisens utredning i da Costa-fallet visat att det finns något som talar för att läkarna är skyldiga till mord eller styckning? När visade den det i så fall?

Eventuellt har polisens utredning visat det. Jag har dock inte påstått det.

Svara på frågan nu.

Har polisens utredning i costafallet visat att det inte finns något som talar för att läkarna är skyldiga till mord eller styckning? När visade den det i så fall?
Citera
2017-07-16, 19:01
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
De flesta som mördas blir inte styckade och alla som styckas har inte blivit mördade.

Finns det någon bra statistik som säger att alla styckade personer inte blivit mördade? Nämn ett enda exempel på något liknande.

Citat:
Nämn ett enda land där man gjort något liknande. Nämn ett enda land där preskriberade brott är något man tar hänsyn till i domstol.

Bra att du kräver att andra ska visa källor när du inte gör samma sak själv.
Citera
2017-07-16, 19:04
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Det finns inget som talar för deras skuld. Alltså är de oskyldiga.

Du har verkligen svårt att hålla en rak linje i debatten. Du har kanske tagit efter <Draifos> utan att du visste om det? Ena stunden betyder <oskyldig> för dig att det inte finns några bevis. Nästa gång skriver du att det är domstolen som avgör.

Svara nu på frågan: finns det någon, minst en person, som är skyldig till brott för det som hände da costa? Försök nu att inte missförstå frågan. Dra heller inte förhastade slutsatser som en annan <intelligent> och <objektiv> skribent ofta gör.
Citera
2017-07-16, 19:54
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Finns det någon bra statistik som säger att alla styckade personer inte blivit mördade? Nämn ett enda exempel på något liknande.
Pundare som får panik över att rumskompisen dog i en överdos. Källa: Passim.
Citat:
Bra att du kräver att andra ska visa källor när du inte gör samma sak själv.
Jag hävdar att det är något oerhört för att det inte är normen. De som anser att det är något bra bör bevisa att det är normen.
Citat:
Du har verkligen svårt att hålla en rak linje i debatten. Du har kanske tagit efter <Draifos> utan att du visste om det? Ena stunden betyder <oskyldig> för dig att det inte finns några bevis. Nästa gång skriver du att det är domstolen som avgör.
Varför skulle det i sig vara fel att resonera på samma sätt som Draifos? Du hade nu ikväll ett gyllene tillfälle att rätta min tidigare definiton av bevisföring. Den hade dock en liten svaghet. Här är den i en skarpare version:
1) X påstår att Y är sant för att Z är sant.
2) Z visar sig vara icke-sant (inte exakt samma sak som att det är falskt).
3) Alltså kan Y inte bevisas med Z.
4) Alltså har X inte rätt om Y.
5) Alltså behöver ingen bevisa att X är falskt, för det är icke-sant.

Mer behövs det ej.
Exakt hur domstolen resonerade vet jag inte, men det verkar ha gått till så här:
1) A är sant för att barn aldrig ljuger, missförstår eller kan förledas till att svara "rätt".
2) A är sant för att ju mer indignerade folk är, desto mer rätt har de.
3) A är sant för att kultursideskribenterna inte förstår sig på videofilmer.
Citat:
Svara nu på frågan: finns det någon, minst en person, som är skyldig till brott för det som hände da costa? Försök nu att inte missförstå frågan. Dra heller inte förhastade slutsatser som en annan <intelligent> och <objektiv> skribent ofta gör.
Ja, det är minst en person som är skyldig till att ha styckat och placerat ut da Costa. Vem det är vet vi inte.
Senast redigerad av Herr Lindholm 2017-07-16 kl. 19:58.
Citera
2017-07-16, 20:11
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Svara på frågan nu.

Har polisens utredning i costafallet visat att det inte finns något som talar för att läkarna är skyldiga till mord eller styckning? När visade den det i så fall?
Nej, polisens utredningar i da Costa-fallet har aldrig visat på något som talar för att läkarna skulle ha haft något med Catrine da Costas öde att göra. På 80-talet talades det om "barnets berättelse" och "fotohandlarparets utpekande", men det här kunde senare avfärdas som rent nonsens. Se gärna dokumentären som Lars Borgnäs försökte förhindra visningen av om du är intresserad av att veta mer om utredningen:
https://www.youtube.com/watch?v=DErdOpSSfFE&list=PL2D470AF0BEE45E6E

För att rädda bilden av att läkarna skulle vara inblandade utvecklade författaren Lars Borgnäs den s.k. konspirationsteorin, där läkarna skulle ha styckat da Costa i samråd med (eller på uppdrag av?) den s.k. "Arkitekten". Det avgörande beviset för detta skulle då vara något som brukar refereras till som "arkitektens helunderliga felkörning", och på något sätt skall också en polis bosatt i Täby ha varit inblandad.

Eftersom Lars Borgnäs egen teori är både självmotsägande och komplicerad har ingen förutom "Borgnäsarna" här i tråden lyckats förstå på vilket sätt denna felkörning skulle kunna anses vara besvärande för polismannen eller för de båda läkarna (eller ens för arkitekten själv).
Senast redigerad av Draifos 2017-07-16 kl. 21:02.
Citera
2017-07-16, 20:15
Medlem
Citat:
Vem har påstått att <arkitekten> är utesluten?

Det verkar vara en "het potatis" att diskutera det faktum att CdC:s sista fysiska uppenbarelse var natten hos Anckers och omständigheterna kring hans roll som ensamt ansvarig. Det glider fort över till "gammal skåpmat" med fantasier, hitte på och redan söndertjatat blaj! Blir lite segdraget och fokuset på kärnan förbises.
Sen att Lawn inte har lust att utveckla sin dubbelmoral när det gäller sin post om att mördaren till 90% är en ensam GM är ju bara för roligt...
Citera
2017-07-16, 20:31
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jag tror att din förvirring kan bero på att själva skyldighetsbegreppet är vagt. Det används i dagligt tal för att beskriva att en person har begått en gärning, men också för att beskriva att en person av domstol har dömts för en gärning. Det här är som du säkert vet två helt olika saker, och de behöver inte nödvändigtvis sammanfalla.
Senast redigerad av Draifos 2017-07-16 kl. 21:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in