2017-07-16, 15:56
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Som jag har förstått det har alla Helenas vänner redan namngivits i tråden men inte Pilot.
Om nästan alla Helenas vänner redan nagelfarits i tråden och ingen av dessa är pilot, så undrar man ju hur kommer Pilot in i bilden. vem är han och hur kommer det sig att han inte fått uppmärksamhet i tråden som alla de andra?

Kan det vara för att Pilot kanske tillhör en annan kategori bekanta till Helena och är inte direkt vän med henne. Kanske har de en arbetsrelation eller är klasskamrater? En bror ill någon som Helena känner men inte umgås med. Denna Pilot bör röra sig i periferin till alla andra, men är ändock någon som hon känner på något sätt.

Det kan också vara en förklaring till att Helena gick iväg med honom (om det nu är han som vittnet såg tillsammans med Helena på bron) - hon hade ingen direkt uppfattning om honom och behövde därför inte känna oro i hans sällskap. Kan ju vara så att han "alltid" hade ett gott öga till Helena men att rätt situation aldrig uppenbarade sig, där han kunde "försöka" med något gentemot henne. Pilot kanske försökte sig på ett närmande men blev avvisad.

Eftersom Pilot inte nämnts i tråden trots att PW och polisen (vilka fler?) känner till honom betyder att denna person inte på något sätt varit eller är okänd för Helena och hennes vänner. Kan detta vara någon nyinflyttad person som lärde känna Helena och hennes vänner på senare tid strax innan Helena försvann, kan det vara en förklaring till att tråden "glömt" bort honom eller att han flyttade från Mariestad kort efter händelsen?

Antagligen befann han sig inne på Stadt (eftersom han varit inne på förhör flera gånger) varför har Pilot blivit delgiven misstanke först nu? Någonting måste ha hänt runt denna person. Ett tips eller något annat? Hur kommer det sig att polisen efter så pass lång tid börjar misstänka honom?

Bara lite funderingar

Vad är det som säger att "pilot" inte kom utifrån? Jag tycker att mer och mer talar för det, han förefaller ju vara helt okänd för Mariestads-borna. Det hör väl till vanligheterna när det är sommar att "lantisarna" åker in till en närbelägen stad, festar och går på stadt?
Citera
2017-07-16, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Vad är det som säger att "pilot" inte kom utifrån? Jag tycker att mer och mer talar för det, han förefaller ju vara helt okänd för Mariestads-borna. Det hör väl till vanligheterna när det är sommar att "lantisarna" åker in till en närbelägen stad, festar och går på stadt?

Det är absolut en möjlighet, men jag har uppfattat det som att denne Pilot kände Helena, men jag kanske har missuppfattat detta?
Citera
2017-07-16, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Serephina
Hej! Tack för svaret! Jag passar på att fråga om du vet någon som var intresserad av H, och om dina vänner har berättat något från den kvällen?
Nej, jag vet inte om det var någon speciell som var intresserad av Helena, hon var ju en mycket vacker tjej så nog hade hon många beundrare mina vänner som var på stadt och på stan den natten har ju alla varit inne hos polisen och fått berätta vad de kommer ihåg.
Det är klart att alla i hela Mariestad undrar vem denna pilot är? när jag har pratat med mina vänner så har de alla gett mig samma namn ( 3 olika ) oavsett vilka vänner jag har pratat med.
Citera
2017-07-16, 16:21
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Det är absolut en möjlighet, men jag har uppfattat det som att denne Pilot kände Helena, men jag kanske har missuppfattat detta?

Jag vet inte om det verkligen är säkerställt att "pilot" kände HA? men man har ju hört att Helena t.ex. aldrig frivilligt skulle hoppa in i en bil med en främling el. främmande personer. Om hon skulle kunna tänkas slå följe och promenera hemåt med en okänd man vet jag inte och förmodligen ingen annan heller. Den bedömningen och avvägningen har väl i sådant fall gjorts av Helena där och då i stunden. Men hon trodde väl gott om "pilot", dom hade ju pratat en del på stadt och sen var han ju hjälpsam och betalade hennes telefonsamtal.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-07-16 kl. 16:28.
Citera
2017-07-16, 16:30
Medlem
Citat:

De utgår från att han kände H. Hon skulle aldrig gått med någon hon inte kände, enl anhöriga och nära.
Men som du skriver tidigare kan det vara en relativt ny bekantskap. Ex en arbetskamrat som H kom mkt bra överens med och blev en vän. Hennes anhöriga kände nog till honom. En trevlig sympatisk person som H trivdes med. Tilliten förstärks när hon ex jobbat med honom.
Han kanske kom från något mindre ställe i närheten, typ Gullspång, kanske senare nyinflyttad till Mariestad och därav ingen känd figur. Allmänt vanlig person, inte störande och utmärkte sej inte. Inget rykte bakom, ingen tillsynes aggressiv personlighet. Social och trevlig. Personlighets förändrad vid intag av alkohol. Lekt fram en amatör gm profil.

Det som förvånar mej är om pilot är densamma som hon fick avfärda ett flertal ggr på statt, för att senare välja att ta sällskap med. Underligt....en person som du nobbar och som ändå fortsätter att visa intresse undviker man av rädsla att uppmuntra personen.. Får inte ihop det sista...
Citera
2017-07-16, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
De utgår från att han kände H. Hon skulle aldrig gått med någon hon inte kände, enl anhöriga och nära.
Men som du skriver tidigare kan det vara en relativt ny bekantskap. Ex en arbetskamrat som H kom mkt bra överens med och blev en vän. Hennes anhöriga kände nog till honom. En trevlig sympatisk person som H trivdes med. Tilliten förstärks när hon ex jobbat med honom.
Han kanske kom från något mindre ställe i närheten, typ Gullspång, kanske senare nyinflyttad till Mariestad och därav ingen känd figur. Allmänt vanlig person, inte störande och utmärkte sej inte. Inget rykte bakom, ingen tillsynes aggressiv personlighet. Social och trevlig. Personlighets förändrad vid intag av alkohol. Lekt fram en amatör gm profil.

Det som förvånar mej är om pilot är densamma som hon fick avfärda ett flertal ggr på statt, för att senare välja att ta sällskap med. Underligt....en person som du nobbar och som ändå fortsätter att visa intresse undviker man av rädsla att uppmuntra personen.. Får inte ihop det sista...

Hon kanske inte avfärdade honom sådär övertydligt, kanske bara inte ville något men kunde ändå kosta på sig att få lite uppmärksamhet (grov spekulation).
Citera
2017-07-16, 16:36
Medlem
Eftersom hon hade avvisat honom inne på Stadt men ändå promenerar med honom, undrar man om han fortfarande var påstridig och hon tillslut blev förbannad på honom. Om hon kände honom kanske hon även kände hans tjej, som han senare ringer till.
Citera
2017-07-16, 16:38
Medlem
Citat:

Fast hon har kanske inte alls valt att slå följe med honom. Han kanske springer ifatt henne och slår följe med henne. Vad gör man i en sådan situation? Springer ifrån? Vänder om och går tillbaka? Troligtvis fortsätter man hemåt om inte man är uppriktigt rädd för det oumbädda sällskapet...
Citera
2017-07-16, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
'Hardbeck' menar nog att det var RT (RA) som blev intervjuad av PW och Mats på rastplatsen.
Mycket intressant!! Vad grundar han/ hon det på?
Jag är mycket intresserad av att få veta vem som hade tillgång till det vita sjukhus bilarna en man sågs ju komma springandes ifrån just dessa bilar vid sjukhus parkeringen tror det var 04:30 på morgonen.
Citera
2017-07-16, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freija21
Nej, jag vet inte om det var någon speciell som var intresserad av Helena, hon var ju en mycket vacker tjej så nog hade hon många beundrare mina vänner som var på stadt och på stan den natten har ju alla varit inne hos polisen och fått berätta vad de kommer ihåg.
Det är klart att alla i hela Mariestad undrar vem denna pilot är? när jag har pratat med mina vänner så har de alla gett mig samma namn ( 3 olika ) oavsett vilka vänner jag har pratat med.

Den personen dom har namngett, vet du om den personen hade tjej vid den tidpunkten?
Eftersom han säger att han ringde henne på natten.
Citera
2017-07-16, 16:51
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

Ponera att "pilot" var okänd för Helena, han flirtade med henne men hon var inte intresserad, han blev jobbig och hon avfärdade honom ett flertal gånger, avslutningsvis ville han vara hjälpsam och betala hennes samtal vilket han fick. Helena bryter därefter upp och lämnar stadt ensam... "pilot" ser hur hon ensam försvinner bort, han har inte gett upp ännu och skyndar efter henne. Efter ett par 100 meter är han ifatt henne och dom slår följe, med eller mot Helena's vilja, en sista iakttagelse görs av ett vittne ser dom tillsammans på Marieholmsbron.

Jag menar att även om Helena inte ville ha något att göra med den här mannen "pilot" så finns det inte mycket hon kan göra när han hinner ifatt henne eller hur? Så länge han inte är otrevlig på något sätt. Det vore ju ett mycket konstigt beteende av Helena om hon plötsligt hade börjat springa ifrån "pilot" när han kom ifatt henne. Dom började givetvis prata men hon uppskattade kanske inte hans sällskap men var så illa tvungen att finna sig i situationen.
Citera
2017-07-16, 17:00
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freija21

Är alla 3 namnen nämnda i tråden?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-07-16 kl. 17:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in