Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-16, 10:39
Medlem
Nu är väl detta lite OT, men hade jag haft en 13-åring som medicinerade mot depression så hade jag verkligen försökt ha råkoll på var ungen befann sig. Springa omkring på fyllan och gapa är inte OK för någon 13-åring, men med en tonåring på mediciner blir det än värre.

Citera
2017-07-16, 10:56
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
Nu är väl detta lite OT, men hade jag haft en 13-åring som medicinerade mot depression så hade jag verkligen försökt ha råkoll på var ungen befann sig. Springa omkring på fyllan och gapa är inte OK för någon 13-åring, men med en tonåring på mediciner blir det än värre.

Jag håller med dig, det finns mer än en förlorare i detta drama. Bara det faktum att hon, som trettonåring, sägs knapra antidepressiva säger något om hur hennes barndom har varit/är. Föräldrar i sådana här fall säger ofta: "Vad kan jag göra, h*n klättrar ut genom fönstret?". Svaret är trist: "Acceptera att livet går åt helvete eller bevaka, skippa vinet och sömnisarna, och följ efter..."

Om alla, inklusive Bookarna, "generade" och störde gänget hade mycket strul i området kunnat undvikas. Att Antonio spelade allan ballan och bjöd på stryk var ju för att han skulle få vara med, trots avsaknad av haka och syndrom.

Edit: Det trista i det hela är att hon nu får en rejäl slant som belöning för sitt leverne - det kan förstärka beteendet, tyvärr. Jag menar inte att skadestånd är fel, men det kan slå fel.
Citera
2017-07-16, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jag håller med dig, det finns mer än en förlorare i detta drama. Bara det faktum att hon, som trettonåring, sägs knapra antidepressiva säger något om hur hennes barndom har varit/är. Föräldrar i sådana här fall säger ofta: "Vad kan jag göra, h*n klättrar ut genom fönstret?". Svaret är trist: "Acceptera att livet går åt helvete eller bevaka, skippa vinet och sömnisarna, och följ efter..."

Om alla, inklusive Bookarna, "generade" och störde gänget hade mycket strul i området kunnat undvikas. Att Antonio spelade allan ballan och bjöd på stryk var ju för att han skulle få vara med, trots avsaknad av haka och syndrom.

Edit: Det trista i det hela är att hon nu får en rejäl slant som belöning för sitt leverne - det kan förstärka beteendet, tyvärr. Jag menar inte att skadestånd är fel, men det kan slå fel.

Måste erkänna att det i mina öron lät märkligt med en 13-åring som käkar antidepressiva, men då ingen annan verkar reagera så antar jag att det är vanligt nuförtiden?
Citera
2017-07-16, 11:15
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
Måste erkänna att det i mina öron lät märkligt med en 13-åring som käkar antidepressiva, men då ingen annan verkar reagera så antar jag att det är vanligt nuförtiden?
Det är ju en grupp ganska olyckliga ungdomar som samlats där på berget för att halsa vodka, BUP:s stamkunder. Det är sällan motiverat att förskriva antidepressiva till barn, men det görs ofta som en ganska lätt väg ur ett problem. Såklart kan en unge uppfylla alla kriterier för depression, men den går ju att lindra och bota med andra metoder än piller - metoder som kräver energi.

Inte meningen att skuldbelägga er som läser här, med ungar på piller, men det finns andra (kostsamma) metoder. I aktuellt fall borde Antonio varit placerad i ungdomsboende, menar jag. Nu blir det säkert så.
Citera
2017-07-16, 11:36
Medlem
Tagelapas avatar
Jag funderar lite på det här med överklagan av domen.
Väldigt ofta blir ju straffen skärpta i Hovrätten och inte sänkta. Det är tydligen en tanke som inte finns hos alla.
Hela den här soppan är tragisk. Googlar man Antonio Toledano så är domen det första som kommer upp. Sedan har ju mamma ställt till det så att det blivit ramaskri på alla medier.
Som sagt.....sorgligt.
Citera
2017-07-16, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tagelapa
Jag funderar lite på det här med överklagan av domen.
Väldigt ofta blir ju straffen skärpta i Hovrätten och inte sänkta. Det är tydligen en tanke som inte finns hos alla.
Om åklagaren överklagar kan straffet fastställas eller skärpas.
Om den åtalade överklagar kan straffet fastställas eller sänkas.
Citera
2017-07-16, 12:03
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Jag glömde att det finns sparade sms från R till målsägandes mamma. Det är några stycken faktiskt.
Han är väldigt enträgen att få prata med henne. Det finns avbildat i FU, men du har ju inte den så det är inte lätt för dig att veta. Men nu vet du att det finns mer gällande den kontakten.
Så du tjafsar utan att veta egentligen, men det är ganska vanligt.

Jag tar vilka spår jag vill om du nu tror att det styrs av något så är det fullständigt felaktigt.
Tack
Det var precis det jag efterlyste, stöd för att samtal ägt rum eftersom mammans utsaga då får en högre dignitet.
Finns inget stöd alls så kan man ju annars hitta på vad som helst.

Jag ifrågasätter givetvis därför att den informationen inte gavs och den är viktig för vilken vikt man skall lägga vid det mamman säger.

Citat:
Ursprungligen postat av pref69
Det som har hänt är att Robin blivit nervös för en polisanmälan och kontaktat målsägarens mamma. Han frågade några kompisar efter numret men fick det till en början inte. Målsägarens mamma var en aning förvånad när han ringde eftersom hennes nummer inte är officiellt. Hon har återgett deras samtal där Robin säger att han är mycket nervös och "har en klump i magen".

Robin undrar om polisanmälan är gjord, föräldern spelar oskyldig och försöker fiska efter mer info. Robin säger att han vet att BO är 13 år gammal och säger själv att han är 15. Han säger även att han inte gjort något utan att det är Antonio som varit på BO. Han vill bli polis och är nervös att detta ska förstöra allt. Samma kväll ringer han ytterligare två gånger samt skickar SMS om att han vill prata igen. BOs mamma svarar då inte. Robin ringer sedan igen någon dag senare igen och skickar SMS men de pratar inte mer vad jag förstår.
Tack, det ger ju bra stöd för att samtalet skett.

Citat:
Mitt intryck är att det inte finns någon orsak till att betvivla att samtalen ägt rum. Vad som sagts är en annan fråga. Som du påpekar är inte detta bevis men det ger (oss) mer information om omständigheterna. Jag kan tänka mig att en del saker i FUP kommer tas upp i HR, speciellt när det gäller Robin. I domslutet får man intrycket att Robin ses som något oerfaren, i alla fall på ett sätt som inte kan jämföras med en vuxen. I vittnesmål får man dock intrycket att han har erfarenhet av att dricka alkohol samt även är en "sexuell person" vilket tyder på mer erfarenhet.
SMS och hans utsaga bör ju tas med i rätten - ja. Han bör åtminstone få frågor om det där eftersom det finns stöd för att han kontaktat målsägande mamma.

Citat:
Ett flertal personer har sett honom få en eller flera avsugningar och han har även haft handen där den into borde ha varit. I HR blir det väl igen en bedömningsfråga om Robin visste att BO var 13, om han var extremt full, om han hade uppsåt och hur mycket BOs berusning spelar in. BO var ju på och klängde på Robin samt "ville knulla" med honom.

Personligen tycker jag förstås det är hemskt eftersom BO är minderårig. Men jag tycker nog det är värre att dra nytta av en i stort sett medvetslös person som inte har en aning om vad som händer. Spelar ingen roll om det är en minderårig eller vuxen men är BO dessutom minderårig blir situationen mycket värre. Jag skulle bli mycket förvånad om HR går på samma linje som TR gällande Robin. Han kan nog räkna med ett obehagligt strängt straff.
Vi är överens.
Och som jag redan tidigt sa efter domen -- att utgå ifrån att Robin skulle vara så oerfaren p g a sin ålder är en farlig väg att gå. Ålder avgör inte erfarenhet.

Min uppfattning är också att ha var mycket mer medveten om vad han/de gjorde än han vill låta påskina.
Citera
2017-07-16, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pref69
BO mådde redan innan våldtäkterna, det är definitivt plural, dåligt.

Att Tingsrätten inte maskar som de ska kan väl i teorin vara lagvidrigt. Samtidigt kan man väl missa ett par rader när FUP är på nästan 400 sidor. Säkert bara mänskliga faktorn och jag tycker TR i Solna erbjuder förstklassig service. Jag hoppas TR rättar till detta på måndag och maskar namnet lite bättre.

Frågan är hur man kan skilja på måendet innan och efter de påstådda gärningarna? Samtidigt finns en regel som säger att man får ta skadelidande som man finner denna. Men att ta måendet som intäkt för att hon utsatts för övergrepp är inte alls säkert att man bör.

Att tingsrätten inte upprätthåller sekretessen för det påstådda offret är något du borde anmäla dels till JO och dels till polisen för tjänstefel. Dom har, antar jag, programvara för att söka igenom dokument efter uppgifterna som sekretess råder.
Citera
2017-07-16, 12:21
Medlem
Det finns inget som tyder på att flickan frivilligt utförde oralsex på Antonio, utan tvärtom så verkar han ha hållit fast huvudet och fört det upp och ner. Därav dömdes han.

Däremot när det gäller hans kompis Robin så uttryckte flickan en önskan om att ha sex med honom vid flertalet tillfällen. Även om hon är minderårig så kan det ses som en förmildrande omständighet.

Men för att citera Anna Book i en intervju:

Citat:
Vad gör dig riktigt arg?

- Våra skruvade lagar som tycker att det ska vara värre straff för ekobrott än för sexuellt utnyttjande av barn.
Citera
2017-07-16, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ad
Det finns inget som tyder på att flickan frivilligt utförde oralsex på Antonio, utan tvärtom så verkar han ha hållit fast huvudet och fört det upp och ner. Därav dömdes han.

Däremot när det gäller hans kompis Robin så uttryckte flickan en önskan om att ha sex med honom vid flertalet tillfällen. Även om hon är minderårig så kan det ses som en förmildrande omständighet.

Men för att citera Anna Book i en intervju:

Du spekulerar utifrån vad en enda person först påstår sig ha sett och sen inte kan minnas att hon sett. Hon har dock sett en annan person göra en snarlig gärning som du beskriver precis någon minut tidigare, men som sagt, det är en annan person, inte Ant*io. Vittnet är dessutom ung (med som alla ungdomare livlig fantasi) och Ant*io är kan mycket väl vara vittnets första kärlek med allt vad det kan innebära känslomässigt.

Om du inte känner till det så är Anna Book en annan person än hennes son, hon var inte ens på platsen.
Citera
2017-07-16, 14:32
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Det är ju en grupp ganska olyckliga ungdomar som samlats där på berget för att halsa vodka, BUP:s stamkunder. Det är sällan motiverat att förskriva antidepressiva till barn, men det görs ofta som en ganska lätt väg ur ett problem. Såklart kan en unge uppfylla alla kriterier för depression, men den går ju att lindra och bota med andra metoder än piller - metoder som kräver energi.

Inte meningen att skuldbelägga er som läser här, med ungar på piller, men det finns andra (kostsamma) metoder. I aktuellt fall borde Antonio varit placerad i ungdomsboende, menar jag. Nu blir det säkert så.

Nja, det förskrivs allt till unga om dom mår dåligt. Orsaken till att hon hamnade på BUP är att hon inte ville äta har jag för mig det stod i FU.
Många mår ofta ännu sämre med medicineringen, och då får dom avbryta. Det är väl kanske det man har för dåligt mående. Det har funnits kritik mot att det inte funnits så mycket hjälp till unga då dom mår dåligt. Det som är hemskt att läsa är hur hon sluter sig och inte vill tala om det i förhör och inte heller hos BUP. Hon minns ju inte mycket utan får det återberättat för sig, men lite mer minne dyker upp eftersom, men bara fragment. Hon är inte alls villig att prata eller anklaga någon av pojkarna. Jag tycker det är tragiskt att detta skett då hon istället var i stort behov av hjälp.

A förnekar brott och säger sig veta skillnaden på våldtäkt, utnyttjande, och frivillighet för det har hans mamma berättat för honom.
R: frågar målsägande efteråt vad som hänt, men jag köper inte riktigt allt han säger. Det är många idioter i sammanhanget som faktiskt gjort sig förtjänt av ett wake up call. Får man inte ordning på dom nu, så lär det bli svårare ju äldre dom blir. Stryk skulle dom ha och arbeta i en saltgruva i Sibirien.
Citera
2017-07-16, 14:51
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Nja, det förskrivs allt till unga om dom mår dåligt. Orsaken till att hon hamnade på BUP är att hon inte ville äta har jag för mig det stod i FU.
Många mår ofta ännu sämre med medicineringen, och då får dom avbryta. Det är väl kanske det man har för dåligt mående. Det har funnits kritik mot att det inte funnits så mycket hjälp till unga då dom mår dåligt. Det som är hemskt att läsa är hur hon sluter sig och inte vill tala om det i förhör och inte heller hos BUP. Hon minns ju inte mycket utan får det återberättat för sig, men lite mer minne dyker upp eftersom, men bara fragment. Hon är inte alls villig att prata eller anklaga någon av pojkarna. Jag tycker det är tragiskt att detta skett då hon istället var i stort behov av hjälp.

A förnekar brott och säger sig veta skillnaden på våldtäkt, utnyttjande, och frivillighet för det har hans mamma berättat för honom.
R: frågar målsägande efteråt vad som hänt, men jag köper inte riktigt allt han säger. Det är många idioter i sammanhanget som faktiskt gjort sig förtjänt av ett wake up call. Får man inte ordning på dom nu, så lär det bli svårare ju äldre dom blir. Stryk skulle dom ha och arbeta i en saltgruva i Sibirien.
Min fetning.

Ungdomarna, eller deras föräldrar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in