Citat:
Ursprungligen postat av
nilserikkk
Det intressantaste i ditt inlägg är att först ondgör du dig över att jag gissar hur lång tid det tar för att få fatt på ett TMA-fordon, för att senare själv gissa hejvilt många gånger.
Jag gav dig ett telefonnummer dit du kan vända dig ifall du vill ha svar på din fråga.
Hur kan du påstå att det inte stämmer? Du verkar ju veta så berätta då den korrekta tiden det tar.
Låt höra!
Jag ondgör mig för att du faktiskt inte har koll, men kommer med löjligt korta tidslinjer.
Från det att resurs kommit till plats, tills det att TMA + bärgare reviderats har det nog gått 5-10 minuter snarare.
Jag har nog rätt mycket mer insyn i myndigheten än vad du har.
Citat:
Vad menar du med att det finns extremt få poliser i yttre tjänst?
Ja, det är sant att det var fler poliser ute på gatorna förr i tiden. Dock har deras roll fördelats till ordningsvakter och andra vakter av olika slag.
Sedan är det inte antalet som är det viktiga utan hur man arbetar. De flesta industrier har effektiviserat sin produktion och minskat besättningen. Varför skulle polisen inte kunna slimma sin organisation?
Man kan avvara så många bilar som krävs för att uppnå en säker arbetsmiljö. Allt handlar om en prioritering.
Jag menar att man har så ont om patruller att man inte kan avvara ännu en bil för att stå och blinka på motorvägen.
Man kan inte slimma sin organisation mer än vad man gjort idag. Det är inte hållbart så som det är nu.
Om du läser polislagen står det väldigt tidigt att polismyndigheten skall arbeta förebyggande. Det kan man inte ens nu.
Att industrier sätter maskiner som utför jobb som människor gjort tidigare är en ganska solklar utveckling, men man kan inte skära ner på poliser.
Citat:
Vad är viktigast just nu? Kanske man kan låta den lokala alkisen stå o skrika på torget ett tag till och undsätta sina kollegor på motorvägen istället?
Fast nu behövdes ju knappast patrullen på E4 undsättas innan bilen blev påkörd, och du kanske inte tror det, men poliser åker ju också på riktiga jobb - typ misshandel, stölder - inte bara fyllon.
Citat:
Det märkliga i det hela är att vid en enkel fortkörning i Stockholm så svarar ca 17 bilar som är med och deltar i den roliga jakten.
Kommer det 17 bilar till din lägenhet när du fått inbrott?
Tramsargument.
Citat:
Vad jag vet brukar inte polisen tala om hur många som man har i yttre tjänst.
Vart kommer dina siffror ifrån?
Som sagt, jag har insyn, hur var och när låter jag vara osagt, men tillräcklig för att veta hur få poliser som snurrar ute.
Citat:
Jag påstår att deras varselväst inte är en godkänd klass-3 väst just för att det inte är en godkänd klass-3 väst.
Dessutom ska man vid mörkrets inbrott eller dålig sikt ha varselbyxor, något som polisen aldrig använder.
Det ligger inte i varselvästen ifall du får beträda tågspår eller inte. Där måste man ha basevista och eventuellt godkännande från tågledning innan man får beträda spåren.
Klockan 19 en sommarkväll behövs nog inte varselbyxor. Vidare är jag mycket osäker på om dina krav är samma som polisen har.
Ptja, SL har tagit upp under sina utbildningsdagar för Ordningsvakter just att det finns kvar för hur reflexvästen skall vara utformad, det är min källa.
Citat:
Som jag nämnde tidigare så är jag både utbildad för att arbeta inom området samt att jag faktiskt gör det. Jag kan se med mina egna ögon att polisen arbetar väldigt dumt. De tänker inte på sin egen säkerhet.
Denna olycka är ett kvitto på det.
Jasså, så du är typ asfaltsläggare, ok.
Citat:
Jag har god insikt i hur flertalet olika myndigheter arbetar då jag har daglig kontakt med flera olika. Jag har dessutom arbetat på ett flertal olika myndigheter. Som bekant (?) finns det flera hundra olika myndigheter och inte bara polismyndigheten.
Du skriver det själv, att det dör brandmän för att folk gör annat än att köra bilen. Det är just detta man måste skydda sig mot genom att använda korrekta skydd och arbetsmetoder.
Jag förstår inte varför du sitter o tjafsar emot.
Du kommer med hundra olika ursäkter till varför polisen inte ska skydda sig.
Tycker du det är bra att det dör dör folk på sina arbeten?
Jag säger inte att polisen inte skall skydda sig, men att kräva mer än att de har blåljus och parkerar på ett så trafiksäkert sätt som möjligt är löjligt.
Anledningen till att jag argumenterar - inte tjafsar - är för att du har fel och jag försöker få dig att begripa det.
Citat:
Du tycks ha din knepiga inställning till att det är bra med en viss omsättning inom blåljusmyndigheten i form av dödsfall. Inget jag skriver här kommer få dig att ändra inställning.
Jag hävdar fortfarande att polisen arbetar fel och att de borde skydda sig bättre.
Tack för mig.
Skäms. Jag tycker verkligen inte att det är bra när folk avlider, vilket vidrig människa du är som påstår det.
Dessutom ett typiskt argumentationssätt för den som inte klarar av att diskutera. Fy.
Polisen arbetar så bra de kan utifrån de förutsättningar de har.
Det går inte att trolla fram varesig polisbilar eller TMAbilar. Om du har någon form av verklighetsförankning så begriper du det med. Pinsamt.
Om polisen hade skickat två bilar till platsen hade du suttit här och tjafsat om hur de slösar resurser på en vanlig oskyldig familj som fått motorstopp.