2017-07-15, 21:07
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stensturedenstore
MR säger endast det JJ sagt till honom. Ljuger JJ för MR och vill spela balla killen, så ljuger INTE MR. Det är JJ som ljuger.

JJ har väl ett starkt incitament att inte berätta hela sanningen utan frisera berättelsen för MR för att skydda JM, som han ville ha pengar från. Om MR fått klart för sig att JM varit direkt delaktig i mördandet så kanske han skulle agerat annorlunda eller dragit öronen åt sig. Historien med att dränkningen skedde ute i sjön passar mycket bättre eftersom den håller JM utanför själva dödandet.
Citera
2017-07-15, 21:16
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag hoppar tillbaka för ett försök till struktur pga risk att förlora sig i detaljer.
För att ro i land ett hypotetiskt förlopp lär det utgå från det som finns som fakta även om det är knapert. Det handlar givetvis att kunna förankra så att det finns sannolikhet, att det låter rimligt.

1. JM har gett ett förlopp som innebär att hon, Aki och tvillingarna har rest till Granliden.
2. JM har tillkännagett att han är sur och finns nere på bryggan.
3. Hon beskriver att de la ut kräftburar på sen em eller tidig kväll varav räddningstjänst beskriver flöten (att dra upp en enstaka bur säger nada vid kräftfiske).
4. Masterna bekräftar att båda befunnit sig på Granliden.
5. Aki återfinns på Hjälmarens botten vid Granliden.

Detta binder JM till platsen. För det som ska formateras från olycksfall till mord, så förhoppningsvis håller kiselalgerna ställningarna - att ett brott har begåtts.

Fortsättningsvis finns faktorn att kvävning anses sannolikt, om än ovanligt, ihop med ursprunglig drunkning.

Åter till gärningsbeskrivning. Man antar att hon haft medhjälpare och det är absolut inte bara MR som uppger detta i förhör. Man antar även att hon kan vara kapabel att ha iscensatt ett mord.
På detta lär ingen bli dömd, men det ger en hint om att hon inte utfört mordet på egen hand.
Hon har upprepade ggr bett att Aki antingen ska misshandlas eller mördas till flera personer (stämpling) vilket är ett modus operandi.
...och sen dyker då urkundsföralskning upp ihop med (liv)försäkringsbedrägeri:
Inte långt bak i tiden har JM sett till att det finns vinstvinning i Akis död.
Åter till hypotetisk gärningsbeskrivning och kräftjävlarna.
De sägs ha lagt i burar och det stämmer med ett två timmars uppehåll i messenger med Nadja på kvällen.
Det finns uppgift/er om stor fångst kräftor vilket kräver förvaring i vatten innan försäljning.
De lär ha transporterats många ggr från sjö till bostadshus.
Har inte djupdykt i ämnet men fann detta vid en snabb koll:
AB:
"Ja David och Jack, jag tror det var Jack, dom fiskade kräftor en sommar och tjänade pengar på det."
JB nämner i förhör att DB fiskat kräftor med Aki men det är ett missförstånd enligt DB - han har fiskat med morfar och Jack när de fick så mycket kräftor.
Över till JB och DBs storfångst (Aki kan man hoppa men kolla andra uppgifter):
"Han skulle ha hjälpt David vid något tillfälle då denne fått massvis med kräftor som han skulle sälja. Julia tror att det var förrförra sommaren."
"På frågan hur det kom sig att de fiskade ihop så säger Julia att det rör sig om typ 100 kg kräftor, så han behövde hjälp."

Finns det nån form av vattenförvaring av dessa kan som sagt JM ha inspirerats. Kräftfisket är som sagt centralt via JM och räddningstjänst såg kräftburar.

Mycket bra strukturerad teori.
Jag tror också att detta med kräftorna är en av JMs "halvsanningar" som ligger något viktigt bakom.

Jag är egentligen skeptisk till att Aki över huvud taget skulle följt med frivilligt (och motvilligt) till Granliden. Men om jag ändå antar att han gjorde det, för resonemanget skull.
I så fall tror jag han skulle känt sig tryggare om fler än JM var med, dvs i sällskap med JB och DB.
Så deras närvaro kan ha fått honom att åka med.

Om man sen funderar på var han skulle sova. Inte i huset i varje fall, och knappast utomhus.
Då återstår gäststugan eller boden. Kan det ha funnits en sovsäck i någon av dessa, som man erbjudit Aki som sovplats?
Tänk om han faktiskt kröp ner i en sovsäck och somnade.
Då borde det vara ganska lätt att kväva honom utan att han skulle hinna ta sig ur och göra våldsamt motstånd. En plastpåse över huvudet och låt honom sprattla i sovsäcken tills det är över.
En sovsäck är utmärkt att bära för två personer, den kan kanske till och med släpas av en.
Tyg och stoppning borde förhindra skador på kroppen.
Citera
2017-07-15, 21:27
Medlem
afKnollentotts avatar
Vid vilken tid lämnade föräldrarna G-liden ? Fredagen 2015-08-07......
Citera
2017-07-15, 22:04
Medlem
Till hösten i HR kanske minnet av den famösa familjen har bleknat något. Jag har gjort ett litet släktträd. P g a Flashbacks begränsade uttrycksmöjligheter har jag fått trixa lite. Strunta i punkter utom i namn. ∞ betyder relation. Påpeka gärna fel och brister.

... GM
∞ AM
|
|_ _ _ JM f 1975
|.... ∞ M Bl…nd
|.... |_ _ _ A…da Bl…nd f 1993
|.... |.... ∞ R..d
|.... |_ _ _ D…d Bl…nd f 1996
|.... |.... ∞ T..e C
|.... |_ _ _ J…a Bl…nd f 1997
|............∞ J..ar J..
|............ |_ _ Mi…on f 2016 ?
|
|.... ∞ Per G..son
|.... |_ _ _ A…nder G..son f 2003
|
|.... ∞ Aki P...
|.... |...... ∞ Akis ex
|.... |...... |_ _ Akis barn 1
|.... |...... |_ _ Akis barn 2
|.... |
|.... |_ _ _ A..m f 2012
|.... |_ _ _ La..a f 2012
|
|..............∞ N..a
|
|.... ∞ M..ed Ra…d f 1996
|
|_ _ _ U…ka F…gen f 1972
..... ∞ J F---gen
..... |_ _ _ C F---gen f 2001
Citera
2017-07-15, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Till hösten i HR kanske minnet av den famösa familjen har bleknat något. Jag har gjort ett litet släktträd. P g a Flashbacks begränsade uttrycksmöjligheter har jag fått trixa lite. Strunta i punkter utom i namn. ∞ betyder relation. Påpeka gärna fel och brister.

... GM
∞ AM
|
|_ _ _ JM f 1975
|.... ∞ M Bl…nd
|.... |.... ∞ R..d
|.... |.... ∞ T..e C
|............∞ J..ar J..
|
|.... ∞ Per G..son
|
|.... ∞ Aki P...
|.... |...... ∞ Akis ex
|.... |
|.... |_ _ _ A..m f 2012
|
|..............∞ N..a
|
|
|_ _ _ U…ka F…gen f 1972
..... ∞ J F---gen

AB har 2 barn, verkar inte vara tillsammans med RS längre (han står som singel på FB). Om DB ff är tillsammans med T vet vi väl inget?
Citera
2017-07-15, 23:09
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2

... GM
∞ AM
|
|_ _ _ JM f 1975
|.... ∞ M Bl…nd
|.... |.... ∞ R..d
|.... |.... ∞ T..e C
|............∞ J..ar J..
|
|.... ∞ Per G..son
|
|.... ∞ Aki P...
|.... |...... ∞ Akis ex
|.... |
|.... |_ _ _ A..m f 2012
|
|..............∞ N..a
|
|
|_ _ _ U…ka F…gen f 1972
..... ∞ J F---gen

Du menar alltså - att släktträdet är viktigt för morden / mordförsöken ? Att alla, oavsett - ska ha en släng av sleven - här i tråden - NÄÄÄÄÄÄÄE, gå o lägg dig !
Citera
2017-07-15, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Du menar alltså - att släktträdet är viktigt för morden / mordförsöken ? Att alla, oavsett - ska ha en släng av sleven - här i tråden - NÄÄÄÄÄÄÄE, gå o lägg dig !
Inte alls. Alla personer i trädet har omnämnts mer eller mindre ofta och inte så sällan har det frågats vem den ena och den andra är och hur relationer ser ut. Om de i fortsättningen inte får omnämnas, så kan mitt träd tas bort naturligtvis.
Citera
2017-07-15, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
AB har 2 barn, verkar inte vara tillsammans med RS längre (han står som singel på FB). Om DB ff är tillsammans med T vet vi väl inget?
Jag noterar detta och väntar och ser om det kommer flera synpunkter.
Citera
2017-07-16, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Jag tror också att detta med kräftorna är en av JMs "halvsanningar" som ligger något viktigt bakom.

Jag är egentligen skeptisk till att Aki över huvud taget skulle följt med frivilligt (och motvilligt) till Granliden. Men om jag ändå antar att han gjorde det, för resonemanget skull.
I så fall tror jag han skulle känt sig tryggare om fler än JM var med, dvs i sällskap med JB och DB.

Om man sen funderar på var han skulle sova. Inte i huset i varje fall, och knappast utomhus.
Då återstår gäststugan eller boden. Kan det ha funnits en sovsäck i någon av dessa, som man erbjudit Aki som sovplats?
Då borde det vara ganska lätt att kväva honom utan att han skulle hinna ta sig ur och göra våldsamt motstånd. En plastpåse över huvudet och låt honom sprattla i sovsäcken tills det är över.
En sovsäck är utmärkt att bära för två personer, den kan kanske till och med släpas av en.

Bra tanke där med sovsäck! Jag har lång erfarenhet av att sova i dylik, senast förra hösten. Nedstoppad i den är personen mer effektivt förhindrad att uppbringa något motvärn än i en vattentunna av plast. Betydligt mindre utrymme för både ben och armar. Närmast inrullad i en matta från tå till topp.

Jag har fattat det som att JM och A*i bodde i gäststugan vid
deras fåtala besök på Granliden.
Senast redigerad av Remark 2017-07-16 kl. 00:40.
Citera
2017-07-16, 05:38
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow

Sovsäck skulle föra oss till en helt annan nivå när det gäller möjlighet och sannolikhet att AP var vid liv länge och mördades av få. Jag förde sovsäck på tal när det ganska allmänt fortfarande antogs att ett helt band av personer deltagit och möjligheten att JM skulle ha varit helt ensam om saken var närmast utesluten.

Vad gäller transporten till sjön och skador på kroppen o.a. kom även inrullad i matta, filt och presenning upp.

Sovsäck skulle förändra saker...

Hur ser förresten "gäststugan" ut invändigt? Är det teoretiskt möjligt att de sov alla fyra i denna, även om JM:s mobil väl indikerar att hon sov i stugan?
Citera
2017-07-16, 06:34
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Bra resonerat. Då går det ihop.
Varför har inte rasist-spåret undersökts? Det är ett motiv som heter duga. Raseriet under mordet och mordförsöket skulle få en förklaring.
Att påstå att MR & co inte skulle kunna ha motiv att döda GM och AM är alltså fel.

Så frågan är: varför skyddas knarklangare?
Nej, frågan är varför du för ett medvetet förljuget och korkat resonemang färgat av det totala tunnelseendet där fördomar och hat mot rättsväsendet är din ledstjärna?

En massa frågor uppstår om din förvridna syn på fallet. Tar några snabba, enkla.

1. Varför försökte JM misstänkliggöra ett av sina barn? Och varför skrev hon lappar om att dottern och svärsonen skulle ta på sig allt så skulle de få betalt? och varför skrev hon att 11-årige sonen skulle ta tillbaka sitt vittnesmål, "om han ville ha sin mamma kvar", typ?

2. Vid avlyssningen efter att först ha blivit frisläppt så säger hon skrattande att de är "värsta kriminella". Hon säger också att MR ska hålla käften om allt för hon vill inte "sitta tio år i fängelse för medhjälp". Hur tänkte hon där?

3. Varför har inte rasistspåren avseende JM undersökts bättre? Hon får en massa pengar för att ta hand om ensamkommande flyktingbarn. Ett ansvarsfullt uppdrag, då dessa som flytt behöver mycket stöd och hjälp. Hon missbrukar ansvaret på alla möjliga tänkbara sätt, b.la tillvingar hon sig sex av några flyktingpojkar med hotet att hon annars ser till att de utvisas?
Hur rasistiskt är inte det, att tjäna pengar på deras misär och elände och sen att utnyttja några sexuellt - för att hon har den MAKTEN över dem.
Där kan man snacka den ultimata rasisten, som verkligen känner sin överlägsenhet gentemot dessa flyktingar, inklusive MR.
De är lätta objekt för henne att hota och styra, utnyttja till diverse uppdrag.
För, i hennes värld så står hon så står hon själv ljusår i rang över dessa, för henne "lättmanipulerade stackare".

4. Så du menar att JM på eget bevåg knivhuggit JM:s föräldrar. För att de var "rasistiska" och inte ville att han skulle vara ihop med JM? Och JM då rädd att förlora pengasponsringen?
Smart och förutseende som han är så tänker han ut planen att:
Döda hennes rasistiska och snåla föräldrar för att han KANSKE får stanna i Sverige för att han KANSKE får gifta sig med JM, för att han KANSKE sen kan döda henne så att han KANSKE får ärva hennes del av pappans pengar.
Detta var kanske bland det mest korkade och långsökta motivförslag jag någonsin hört.
Senast redigerad av magiciadehex 2017-07-16 kl. 06:45.
Citera
2017-07-16, 06:58
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
Ptjaaa, det var en tanke och att hon kanske till och med sett avsnittet och inspirerats! Skyller på en hemsk olycka när de sexade på bryggan, för de sa hon ju till polisen att de skulle göra... Så då kan det väl ligga någonting i det, precis som droger hon provat. Det hade ju inte heller blivit några märken efter den mjuka rumpan.

Med 1,36 promille var han ganska berusad och hade han blivit lovat något alldeles extra avskedsex på bryggan så kanske?

Metoden fungerade i alla fall i filmen...

Jag skulle faktiskt vilja att de tre medmisstänkta inte hade med själva mordet att göra utan mer med att få ner kroppen i sjön.
Intressant och udda teori, onekligen. Säkert inte omöjlig att genomföra under vissa förutsättningar.

Men, jag måste - som kvinna - dock ställa frågan om det är självklart att alla män tänker med pitten istället med förnuftet?
Skulle verkligen Aki vilja ha "avskedssex" med JM som han är livrädd för, vill komma ifrån och som han verkar avsky? När han dessutom har hittat en ny tjej som han verkligen älskar och tycker om?
Är det då rimligt att han tänker: "äh, vad fan, lite knullande med psykopathäxan spelar mindre roll"?
Förstår ungefär vilka svar jag kommer att få, men måste ändå uttrycka mina tvivel om detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in