2017-07-15, 17:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kricke123
Gå på lite visningar så kommer du se att det inte finns något avsaknad på efterfrågan. Iallafall i Stockholmsområdet. Folk måste ha någonstans att bo, och att köpa är fortfarande bästa alternativet. Med nuvarande räntor är min månadskostnad cirka en tredjedel jämfört med om jag skulle hyra.

Räknar du med avsättning till reparationer, underhåll, nytt kök om tio år och slipning av golven om fem, samt att du ska betala av lånen också? Bra! Är din månadskostnad fortfarande 1/3 av motsvarande hyra nu?
2017-07-15, 17:50
Bannlyst
Citat:
Gå på lite visningar så kommer du se att det inte finns något avsaknad på efterfrågan. Iallafall i Stockholmsområdet. Folk måste ha någonstans att bo, och att köpa är fortfarande bästa alternativet. Med nuvarande räntor är min månadskostnad cirka en tredjedel jämfört med om jag skulle hyra.

Fantastiskt argument det där eller vad tycker du själv? "Jo jag är en polis som måste ha någonstans att bo i Stockholm så en etta för 2 miljoner verkar ju rimligt. Eller kostade den 4? Just nu bor jag iallafall i en låda på en gata på Östemalm."

Den låga månadskostnaden är ju vad som bedrar folk. I synnerhet när de inte tänker någonting. Precis denna idioti har ju skapat bubblan.

Tala om att tråden går i cirklar.
2017-07-15, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Andra förstår att produktionskostnad har betydelse, och vill man ha fortsatt produktion om betalviljan faller så måste kostnaderna minska på något sätt. Förstår man inte det kan väl mina frågor upplevas som irrelevanta. Men det ska å andra sidan till mycket innan folk inte förstår det.

Produktionskostnader, produktionskostnader, produktionskostnader, ständigt dessa produktionskostnader. Många förstår att produktionskostnader har en betydelse, men det är endast du som hävdar att produktionskostnader är det enda som har en betydelse.

Nu var det rätt många sidor bakåt i tråden, men hade du någon kommentar på rapporten från Boverket som påstod att produktionskostnaderna i själva verket skulle kunna vara produktionspriser? Byggbolagen vill på en fri marknad maximera vinsten och höjer därför priserna, vilket i sin tur leder till att leverantörer höjer sina priser (eftersom det finns mer vinst att hämta), vilket sen redovisas som att produktionskostnader har skjutit i höjden.

Innan du börjar gorma om att eftersom det råder perfekt konkurrens bland leverantörerna så kan dom inte "prishöja sig i konkurs" så vill jag bara påpeka att:

- En konkurrerande leverantör med samma leveranskapacitet och tillförlitlighet är inget som ploppar upp över en natt.
- Ett val av underleverantör är inget som görs om dag till dag, detta kan i många fall vara en lång process. Ett byggbolag vill ha en stabil och långsiktigt relation med sin underleverantör, det är långt ifrån bara pris som avgör.
- Den finns såklart en smärtgräns, men så länge ett byggbolag inte tjänar tillräckligt mycket på att byta leverantör så kommer bolaget inte att göra detta. Det finns alltså ett visst "svängrum" i relationen kund/leverantör.
2017-07-15, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Räknar du med avsättning till reparationer, underhåll, nytt kök om tio år och slipning av golven om fem, samt att du ska betala av lånen också? Bra! Är din månadskostnad fortfarande 1/3 av motsvarande hyra nu?

Nej, det är inte med underhåll inräknat. Jag kommer som tur är inte bo i ett slott, dock.

Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Fantastiskt argument det där eller vad tycker du själv? "Jo jag är en polis som måste ha någonstans att bo i Stockholm så en etta för 2 miljoner verkar ju rimligt. Eller kostade den 4? Just nu bor jag iallafall i en låda på en gata på Östemalm."

Den låga månadskostnaden är ju vad som bedrar folk. I synnerhet när de inte tänker någonting. Precis denna idioti har ju skapat bubblan.

Tala om att tråden går i cirklar.

Tråden går i cirklar men priserna går i en rak linje. Vi får se hur det fortsätter utvecklas helt enkelt, jag har lagt mina kort på bordet. Jag har köpt för att jag behöver boende, inte för att spekulera.
2017-07-15, 18:22
Bannlyst
Citat:
Tråden går i cirklar men priserna går i en rak linje. Vi får se hur det fortsätter utvecklas helt enkelt, jag har lagt mina kort på bordet. Jag har köpt för att jag behöver boende, inte för att spekulera.

Går priserna i en rak linje uppåt, imorgon också? Då spekulerar du så det står härliga till.
2017-07-15, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Går priserna i en rak linje uppåt, imorgon också? Då spekulerar du så det står härliga till.

Det vet jag inte. Hoppas såklart det blir så, men min egen gissning är att det kommer stå relativ stilla kommande året.
2017-07-15, 18:26
Medlem
7 år gammal tråd nu boyz. När spricker bubblan?

Lul
2017-07-15, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
7 år gammal tråd nu boyz. När spricker bubblan?

Lul

di.se har just nu en artikel i ämnet:
"Nu har det börjat – bopriser ned på bred front"
2017-07-15, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
di.se har just nu en artikel i ämnet:
"Nu har det börjat – bopriser ned på bred front"

Vilket säkert har fått många att klicka på den länken (inklusive mig). De gillar att ha sensationalistiska rubriker på DI tyvärr. Innehållet i artikeln (som redan diskuterats här) är inte så spännande (vilket kanske är varför du hänvisade till just rubriken och inte innehållet).
2017-07-15, 21:40
Medlem
Citat:
Vilket säkert har fått många att klicka på den länken (inklusive mig). De gillar att ha sensationalistiska rubriker på DI tyvärr. Innehållet i artikeln (som redan diskuterats här) är inte så spännande (vilket kanske är varför du hänvisade till just rubriken och inte innehållet).
Jag hävdar att rubriken gav ett kort och koncist svar på frågan som ställdes. Inga träd växer till himlen, 25 års nära nog oavbruten* prisuppgång är till ända.

• Lehmankraschen 2008 utgjorde ett hack i kurvan pga att bankerna i princip slutade utfärda lånelöften, men efter 3 månader var dom tillbaka med full kraft (stimulansåtgärder).
2017-07-15, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Jag hävdar att rubriken gav ett kort och koncist svar på frågan som ställdes. Inga träd växer till himlen, 25 års nära nog oavbruten* prisuppgång är till ända.

• Lehmankraschen 2008 utgjorde ett hack i kurvan pga att bankerna i princip slutade utfärda lånelöften, men efter 3 månader var dom tillbaka med full kraft (stimulansåtgärder).

https://www.svd.se/breda-prisfall-pa-bostader

Här är en artikel från 2012. Varför är det 'till ändå' nu när det inte var det då?

Citat:
I december föll priserna på bostadsrätter med hela 11 procent i riket som helhet. Även i centrala Stockholm och i Storstockholm föll priserna på bostadsrätter, i båda fallen var nedgången 3 procent

Här har vi från 2016:
http://www.expressen.se/dinapengar/bostadspriserna-fortsatter-att-falla/

Citat:
Bostadsrätter ned nästan 4,8 procent – på bara två månader

Varför är det 'till ända' nu, när det inte var det då?
Senast redigerad av kricke123 2017-07-15 kl. 21:49.
2017-07-15, 21:55
Medlem
Citat:
https://www.svd.se/breda-prisfall-pa-bostader

Här är en artikel från 2012. Varför är det 'till ändå' nu när det inte var det då?

Här har vi från 2016:
http://www.expressen.se/dinapengar/bostadspriserna-fortsatter-att-falla/

Varför är det 'till ända' nu, när det inte var det då?
Det går bara att hitta nya låntagare till en viss gräns. Gränsen har flyttats fram i omgångar med räntesänkningar etc pga skräcken för hur hård nedgången kan komma att bli, nu finns det inte längre några knep att ta till.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in