2017-07-15, 15:37
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jubbero
På bilden är det i alla fall solglasögon som bärs.
Är det alltså klarlagt att det är solglasögon och inte vanliga glasögon som "pilotmannen" hade på sig?
....för det handlar väl om vad den misstänkte bar under mordnatten?

Ja, någon form av solglasögon är väl konstaterat, men är de av pilot- eller bikermodell?
Citera
2017-07-15, 15:39
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Med den logik som är ganska allmänt förekommande i tråden, så kommer alltså ditt syskon att tillhöra de misstänktas skara.
Ditt syskon verkar vara den enda som kan göra det utpekande du för fram. Ingen annan har tydligen observerat detta.
Då smyger ju frågan fram kring vilken agenda ditt syskon har.....vill han flytta fokus till någon för att skymma sikten mot ngn annan? Kanske sig själv.......

Så här lätt är det att hamna i skottgluggen i denna tråd.........

Hamnar man i skottgluggen så skiter man i det om man är oskyldig och hjälper polisen istället.
Ganska lättförståeligt. Hur hade du själv gjort? Ganska enkelt eller hur?
Pilot bör vart fullständigt medhjälplig från början om han haft rent mjöl i påsen.
Citera
2017-07-15, 15:44
Medlem
Jubberos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Hamnar man i skottgluggen så skiter man i det om man är oskyldig och hjälper polisen istället.
Ganska lättförståeligt. Hur hade du själv gjort? Ganska enkelt eller hur?
Pilot bör vart fullständigt medhjälplig från början om han haft rent mjöl i påsen.

Vad gäller "pilotmannens" vilja eller ovilja håller jag förstås helt med dig.

Dilemmat kanske snarare är hur lätt det verkar vara att klistra en uppsjö med identiteter på karln......
Men det kanske bara är jag som uppfattar det som smått oseriöst och rätt mkt förknippat med egna agendor.
Jag har gärna fel på den punkten.
Citera
2017-07-15, 15:45
Medlem
Jubberos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Ja, någon form av solglasögon är väl konstaterat, men är de av pilot- eller bikermodell?

Har du nån koll på var man kan hitta det konstaterandet? Har försökt hitta det, men jag brister nog i förmågan där........
Citera
2017-07-15, 15:53
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Har du nån koll på var man kan hitta det konstaterandet? Har försökt hitta det, men jag brister nog i förmågan där........

Det kanske inte är någon som mer formellt har konstaterat detta, men på min länkade bild (och bilden finns även på Radio Skaraborgs hemsida) ser man att M.R. bär någon form av glasögon.

Men frågan är om det är pilotglasögon, biker-glasögon eller någon annan modell.
Citera
2017-07-15, 16:30
Medlem
Citat:
http://sverigesradio.se/fallethelena#Avsnitt3
Citera
2017-07-15, 17:00
Medlem
Twiggygirls avatar
Fru Marianne: Hej, lyssnat på er reportageserie om fallet Helena. först och främst ett stycke fruktansvärt tragisk historia, främst för familjen, men också för samhället. I del 3 kommer det upp en man med pilotglasögon, som ej namnges, som polisen har haft inne till förhör och ville gå vidare med i utredningen. Vid den tidpunkten när man beslutade om offentligt biträde till den misstänkte. Hade man beslutat om offentligt biträde vid den tidpunkten hade namnet på den misstänkte mannen blivit offentligt och det skedet hade mannen sagt att han kommer att vägra och tala. Hur kunde polisens utredare stanna, utan att köra ärendet i botten med den motiveringen? Nu har regelverket ändrats, vad passar bättre än att polisen kallar in den här mannen och förhör honom på nytt? Polisens främsta uppgift är att utreda och lösa grova brott. Misstanke om mord alternativt dråp, faller under grova brott. Det framgår av programmet att man tror att svaret finns i det utredningsmaterial som är insamlat, varför går inte polisen igenom det insamlade materialet igen? Det är gediget polisarbete som gäller att låta detta stå stilla är knappast det!
Mats, Sveriges Radio: Hej. Vi har svarat längre ner på varför inte polisen valde att gå vidare 1998. Nu har man ju också gjort ett nytt försök där man gick ett steg längre och anhöll mannen, dock utan att få några medgivanden.
13:40, 15 June 2017

"I det skedet hade mannen sagt att han kommer att vägra tala". "pilot" är väl insatt i sina rättigheter. Han är långt ifrån korkad. I.o.m detta så antar jag det blir svårt att få fast honom. Ingen kan väl tvinga nån att tala? Inte i Sverige iaf. Skrämmande.
Citera
2017-07-15, 17:19
Medlem
Pajosvs avatar
Alltså... Mitt inlägg med länk till ett par pilotglasögon, ett par biker-glasögon samt bilden på MR vid skallgången hade inte som syfte att utröna huruvida det fanns en mansperson i Mariestad som bar pilotglasögon, det fanns det.

Poängen med mitt inlägg var huruvida MR hade på sig pilotglasögon vid skallgången. Han har själv sagt att han använde pilotglasögon på 1970- och 80-talet. Senare har han använt solglasögon av biker-modell, eller hur han nu uttryckte det.

Det är svårt att avgöra vilket på den bilden som det länkats till och som även finns på Radio Skaraborgs hemsida.

Jag tycker dock att det ser ut som om MR bär bikerglasögon på bilden inför skallgången. Det var väl Twiggygirl som påstod att MR bar pilotglasögon vid skallgången.

Men inget motsätter att han vid andra tillfällen kan ha burit pilotglasögon.
Citera
2017-07-15, 17:53
Medlem
Twiggygirls avatar
Citat:
Alltså... Mitt inlägg med länk till ett par pilotglasögon, ett par biker-glasögon samt bilden på MR vid skallgången hade inte som syfte att utröna huruvida det fanns en mansperson i Mariestad som bar pilotglasögon, det fanns det.

Poängen med mitt inlägg var huruvida MR hade på sig pilotglasögon vid skallgången. Han har själv sagt att han använde pilotglasögon på 1970- och 80-talet. Senare har han använt solglasögon av biker-modell, eller hur han nu uttryckte det.

Det är svårt att avgöra vilket på den bilden som det länkats till och som även finns på Radio Skaraborgs hemsida.

Jag tycker dock att det ser ut som om MR bär bikerglasögon på bilden inför skallgången. Det var väl Twiggygirl som påstod att MR bar pilotglasögon vid skallgången.

Men inget motsätter att han vid andra tillfällen kan ha burit pilotglasögon.

Så du tror att det är "slumpen" som gjorde att M.R var med i programmet och "redogjorde" för skallgångarna? Samma "slump" gjorde att radio skaraborg just valde att lägga ut DEN bilden och namn på M.R? Det har aldrig fallit dej in att det kan vara ett desperat försök att få mariestadsborna att minnas? Jaja, det är fritt fram att tro vad man vill. Nog om detta. Hoppas polisen finner fler vägar.
Citera
2017-07-15, 18:07
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twiggygirl
Så du tror att det är "slumpen" som gjorde att M.R var med i programmet och "redogjorde" för skallgångarna? Samma "slump" gjorde att radio skaraborg just valde att lägga ut DEN bilden och namn på M.R? Det har aldrig fallit dej in att det kan vara ett desperat försök att få mariestadsborna att minnas? Jaja, det är fritt fram att tro vad man vill. Nog om detta. Hoppas polisen finner fler vägar.

Jag tror ingenting egentligen, men som jag skrev, så ville jag bara utröna huruvida MR bar pilotglasögon eller biker-glasögon vid den skallgången som bilden visar.

Något annat syfte hade jag inte...
Citera
2017-07-15, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twiggygirl

Ja, man kan vända och vrida....
Är det slumpen som valde bort BWs uppgifter i serien?
Han talade med H i anslutning till utgången/ingången till statt.
Han körde bil dit.
Han var den sista som man känner till talade med Helena innan hon började gå hemåt.
Hans observationer kring samtalet osv är inte av vikt att ta med, slumpen. Här kan vi tala om medvetet bortval...
Vad berättade din bror om BWs sista samtal med H? Eller var detta inte känt förrän han själv påtala det i media? Då kanske fler uppmärksammade MRs kontakt med H, eller hur var det?
Citera
2017-07-15, 18:17
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Jag antar att du syftar på den här bilden:

http://s1001.photobucket.com/user/Pajosv/media/Mariestad/Skallgaringng-Glasoumlgon_zpsxthdpoxl.jpg.html

Jag tycker att det liknar Biker-glasögon, men bilden är inte så tydlig...

MR visar upp mycket hud på bilden, han kan alltså inte ha haft några synliga skador på t.ex. armarna, händerna, halsen eller i ansiktet vilket en GM borde ha. Jag tänker mig att HA's baneman borde ha haft skador liknande PU's (om nu lägenhetsvittnet talade sanning ang. PU).
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-07-15 kl. 18:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in