2017-07-15, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R-G-B
Jo, du har faktiskt påstått att inköpet på Bordershop omfattade minst 10.000 EUR :

Beloppet påstås vara femsiffrigt och decimaler förekommer inte på eurosedlar, alltså minst EUR 10.000 och maximalt 99.995.

Troligtvis tänkte du ett steg längre än vad du skrev och omräknade till SEK ...

Nej, hur är det med läsförståelsen?
De kan ha handlat för 500 Euro medan de haft 10000 Euro på sig.
Totalt rör det sig alltså om ett tiosiffrigt belopp som forex gett ut till dessa personer.
2017-07-15, 06:38
Medlem
Kalleos avatar
Jag vill se mer sedlar och mindre datoriserat Rothschild-trams. Det har egentligen ingenting med tråden att göra men eftersom så många läser det här just nu kände jag det lämpligt.

Död åt den kontantlösa samhället!
Senast redigerad av Kalleo 2017-07-15 kl. 06:41.
2017-07-15, 07:19
Medlem
megareds avatar
Märkligt att media inte fårt reda på de ännu troll tråd?
2017-07-15, 07:20
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Varför ligger det här under "Heta ämnen"? Skiten har ju inte ens någon nyhetslänk utan bara en historia som någon hittade på.
2017-07-15, 08:28
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drutten67
För ca. 5 timmar sedan försökte ett yngre par betala med falska eurosedlar när man handlade i Bordershop. Dessa hade man växlat till sig vid ett Forex kontor i södra Sverige.
Paniken var fullkomlig för dessa personer, och jag förstår dem.
Inte fan räknar man med att få falska sedlar av banken.

Sedlarna hade samma serienummer men var mycket välgjorda, saknade dock vattenstämpel, fick jag se.

Frågan är vilken tidning som kommer "snappa upp" och skriva om detta ?
Trots allt rörde det sig om 5-siffror belopp.

Vissa banker vägrar lämna ut kontanter medan andra banker lämnar ut falska sedlar.
Vart är samhället på väg ?

Har själv fått ut "färgad" 500-lapp från Bankomat. Höll på att bli av med den på macken men kassörskan var hygglig och sa till mig att försöka handla med den i någon kiosk förorten.

Mvh
2017-07-15, 08:52
Medlem
Invandrargrabbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Nej, hur är det med läsförståelsen?
De kan ha handlat för 500 Euro medan de haft 10000 Euro på sig.
Totalt rör det sig alltså om ett tiosiffrigt belopp som forex gett ut till dessa personer.
Tiosoffrigt. Så minst 1 000 000 000 Euro?

Inte illa.
2017-07-15, 10:09
Bannlyst
#R-G-B
Jo..du har rätt...JAG räknade summan i svenska pengar ( +10.000 ), men "deras" betalning skulle ske med euro.
( var lite trött...)

Det jag såg, förutom det som beskrivits i denna av vissa kallade "trolltråd", var att polisen kom till platsen och jag gick ut för att lasta mina inköp.
Under tiden jag lastar, då det tar en stund, ser jag personerna komma ut och får åka.
Att man får åka torde väl tyda på sanningshalten i deras berättelser ?

Jag har bara återgett vad jag sett och hört med mina egna ögon vid det aktuella tillfället.

Är det så att detta saknar intresse/nyhetsvärde bara för att det inte är publicerat i någon tidning/media, står det moderatorerna fritt att förkasta/omplacera tråden.
2017-07-15, 11:50
Medlem
ProxyPaiges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Med andra ord: Anledningen till att växla på Forex är att man sitter på en summa kontanter som man inte kan sätta in på banken.
Du tycker det är vettigt att privata företag visa MasterCard tjänar en peng varje gång du och en annan helt oberoende part gör en transaktion
2017-07-15, 11:54
Medlem
Jag har svårt att tro att Forex ger ut förfalskade sedlar.
Jag är där några gånger om året eftersom kontanthanteringen
är kopplad till min bank,Länsförsäkringar.
Fungerar utmärkt.

Att försöka handla på Boardershop med falska Euorosedlar är ren idioti.
De scannar sedlarna.
Om man ska lura någon med falska Eurosedlar så bör man söka upp en privatperson.
Eller åka utanför Eurozonen.
I Sverige är det nog ganska riskfritt.

Jag var med som hjälp för femton år sen när en bekant skulle sälja sitt fordon
till en tysk.
Han hade ingen erfarenhet av Euro.
Han betalade kontant och det gick bra.
2017-07-15, 11:58
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Det har hänt förr att Forex lämnat ut falska sedlar och enligt uppgift har de rutiner för att kontrollera pengar men jag antar att man inte sitter och kollar varenda 5-eurosedel manuellt.

Och vem fan betalar med kontanter på Bordershop? De tar visserligen 1% på visakort men det är knappast mindre än vad Forex tar på sin växlingskurs.

/T

Rutinerna är att kolla ALLA sedlar som kommer in. Vid högre belopp dubbelkollas de dessutom av en andra person. Detta gäller dock när pengar köps in av kunder. Så om detta stämmer måste det ha hänt när sedlarna köpts in av Forex leverantör. Något som även innebär att det borde finnas ett inte oansenligt antal falska eurosedlar i omlopp.
2017-07-15, 14:16
Medlem
Rebelxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Rutinerna är att kolla ALLA sedlar som kommer in. Vid högre belopp dubbelkollas de dessutom av en andra person. Detta gäller dock när pengar köps in av kunder. Så om detta stämmer måste det ha hänt när sedlarna köpts in av Forex leverantör. Något som även innebär att det borde finnas ett inte oansenligt antal falska eurosedlar i omlopp.

Det är kanske inte helt omöjligt att de lyckats förfalska såpass bra sedlar att de inte går att skilja utan avancerad utrustning, och om de är så bra så kan man ju i princip anse att de är lika värda som äkta.

Verkar ju finnas en del duktiga förfalskare i Italien, som antagligen jobbar med maffian, och att byta ut en pall eller två med äkta mot falska sedlar på något lager eller under leverans, känns väl iaf som en möjlighet med tanke på att de antagligen har rätt goda kontakter lite överallt.

Och att det inte skulle rapporteras ett knyst om det i media heller om det uppdagades är jag helt övertygad om då man knappast vill att folk ska tappa förtroendet för valutan.

En teori bara.

Sedan så har ju iaf spelmaskiner någon sorts kontroll av sedlar man stoppar in, som består av att man belyser de med en viss ljuskälla och en sensor analyserar mängden genomsläppt ljus (kanske även i vilka spektrum) och därmed bedömer vilken valör det är samt ifall den är äkta.

Förut gick det väl att tvätta färgade sedlar i dessa men efter att ha förvarat lite pengar i en gräddsifon, och femhundringarna blev helt jävla rosa av gaserna eller vad som nu fanns där i (helt sant o jävligt surt), så var det inte allt för lätt att bli av med dessa.

Så, jag antar att insättningsmaskiner också har samma system, och även banker och andra som hanterar pengar.
Och det borde väl kunna förfinas såpass, att minsta variation på någon av bläckvarianterna eller material skulle ge ett felaktigt resultat.

Ifall man kan bestämma beståndsdelarna i en stjärna 100 miljoner ljusår härifrån med bisarr noggrannhet genom att analysera ljusspektra, så borde det väl gå att tillverka någon liten bärbar apparat för konsumenter också.

Vet att jag spårar ur här men, nu var det sagt. Hejdå.
Senast redigerad av Rebelx 2017-07-15 kl. 14:27.
2017-07-15, 14:34
Medlem
Rebelxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
... Något som även innebär att det borde finnas ett inte oansenligt antal falska eurosedlar i omlopp.

https://www.ecb.europa.eu/press/pr/date/2016/html/pr160122.en.html

De hittade 445,000 falska sedlar, och de säger att det ska finnas 18 miljarder i cirkulation så verkar inte alls vara så stor andel.
Fast hur många som egentligen finns ute är nog svårt att ta reda på.

http://uk.reuters.com/article/uk-italy-crime-counterfeit-euros-idUKKCN1001GB

"The area around Naples, Italy's third-largest city, is a hotbed for euro counterfeiters. Multiple seizures of millions of euros in fake bills have been made there in the past two years, including more than 50 million euros of fake 50-euro notes in January last year. "

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in