Citat:
Ursprungligen postat av
skunkensune
Rutinerna är att kolla ALLA sedlar som kommer in. Vid högre belopp dubbelkollas de dessutom av en andra person. Detta gäller dock när pengar köps in av kunder. Så om detta stämmer måste det ha hänt när sedlarna köpts in av Forex leverantör. Något som även innebär att det borde finnas ett inte oansenligt antal falska eurosedlar i omlopp.
Det är kanske inte helt omöjligt att de lyckats förfalska såpass bra sedlar att de inte går att skilja utan avancerad utrustning, och om de är så bra så kan man ju i princip anse att de är lika värda som äkta.
Verkar ju finnas en del duktiga förfalskare i Italien, som antagligen jobbar med maffian, och att byta ut en pall eller två med äkta mot falska sedlar på något lager eller under leverans, känns väl iaf som en möjlighet med tanke på att de antagligen har rätt goda kontakter lite överallt.
Och att det inte skulle rapporteras ett knyst om det i media heller om det uppdagades är jag helt övertygad om då man knappast vill att folk ska tappa förtroendet för valutan.
En teori bara.
Sedan så har ju iaf spelmaskiner någon sorts kontroll av sedlar man stoppar in, som består av att man belyser de med en viss ljuskälla och en sensor analyserar mängden genomsläppt ljus (kanske även i vilka spektrum) och därmed bedömer vilken valör det är samt ifall den är äkta.
Förut gick det väl att tvätta färgade sedlar i dessa men efter att ha förvarat lite pengar i en gräddsifon, och femhundringarna blev helt jävla rosa av gaserna eller vad som nu fanns där i (helt sant o jävligt surt), så var det inte allt för lätt att bli av med dessa.
Så, jag antar att insättningsmaskiner också har samma system, och även banker och andra som hanterar pengar.
Och det borde väl kunna förfinas såpass, att minsta variation på någon av bläckvarianterna eller material skulle ge ett felaktigt resultat.
Ifall man kan bestämma beståndsdelarna i en stjärna 100 miljoner ljusår härifrån med bisarr noggrannhet genom att analysera ljusspektra, så borde det väl gå att tillverka någon liten bärbar apparat för konsumenter också.
Vet att jag spårar ur här men, nu var det sagt. Hejdå.