2017-07-14, 06:28
Bannlyst
För ca. 5 timmar sedan försökte ett yngre par betala med falska eurosedlar när man handlade i Bordershop. Dessa hade man växlat till sig vid ett Forex kontor i södra Sverige.
Paniken var fullkomlig för dessa personer, och jag förstår dem.
Inte fan räknar man med att få falska sedlar av banken.

Sedlarna hade samma serienummer men var mycket välgjorda, saknade dock vattenstämpel, fick jag se.

Frågan är vilken tidning som kommer "snappa upp" och skriva om detta ?
Trots allt rörde det sig om 5-siffror belopp.

Vissa banker vägrar lämna ut kontanter medan andra banker lämnar ut falska sedlar.
Vart är samhället på väg ?
2017-07-14, 06:45
Bannlyst
Hur säkerställs sanningshalten i påståendet att Forex lämnade ut sedlarna?
2017-07-14, 06:51
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeolite
Hur säkerställs sanningshalten i påståendet att Forex lämnade ut sedlarna?

Bra fråga, har klurat lite på den själv. Paret kanske hade växlingskvitto på beloppet?
Tycker dock att händelsen låter osannolik, att Forex alltså växlat ut falska sedlar. När jag är på Forex (ganska sällan, dålig kurs där) ser jag att de lyser alla sedlar de får in från kunderna. Detta utan pardon. Dock är mina erfarenheter från Forex i Gbg, Malmökontoret kanske är slarvigare?
2017-07-14, 07:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Bra fråga, har klurat lite på den själv. Paret kanske hade växlingskvitto på beloppet?
Tycker dock att händelsen låter osannolik, att Forex alltså växlat ut falska sedlar. När jag är på Forex (ganska sällan, dålig kurs där) ser jag att de lyser alla sedlar de får in från kunderna. Detta utan pardon. Dock är mina erfarenheter från Forex i Gbg, Malmökontoret kanske är slarvigare?

Växlingskvitto utgör inte fullgod bevisning om sedlarnas härkomst. Handlar ibland Royal Greenland stenbitsrom på Ica, det är enkelt att behålla kvittot och sedan gå in på Hemköp med kvitto men utan rom och låta en burk slinka ner i ryggsäcken. Ingendera part kan då bevisa varifrån jag egentligen fått denna stenbitsrom därest Hemköpskontrollant ej observerat mig snatta den, vilket då kan bestridas ...
2017-07-14, 07:07
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeolite
Växlingskvitto utgör inte fullgod bevisning om sedlarnas härkomst. Handlar ibland Royal Greenland stenbitsrom på Ica, det är enkelt att behålla kvittot och sedan gå in på Hemköp med kvitto men utan rom och låta en burk slinka ner i ryggsäcken. Ingendera part kan då bevisa varifrån jag egentligen fått denna stenbitsrom därest Hemköpskontrollant ej observerat mig snatta den, vilket då kan bestridas ...

Givetvis är inte ett växlingskvitto något fullgott bevis, men det är det enda jag kan komma på i sammanhanget.
2017-07-14, 07:50
Medlem
wishyouwereheres avatar
Forex fick ju böta 50 milj kr för penningtvätt. Ägarn gav ochså hemliga koder till maffians bankir så den skulle på special deals på kontoren. Några år sen. Kanske delar ut falska sedlar medvetet, billigare än växla till äkta?

så nån betalar 5-siffrigt belopp på bordershop (som finns i hamnar obsånt?) m sedlar? Minst 10000 euro?? Låter inte som dem växlat till sig på kontor såna belopp ... va? Om nu TS uppgift stämmer
Senast redigerad av wishyouwerehere 2017-07-14 kl. 07:55.
2017-07-14, 08:10
Medlem
gamlingen66s avatar
Har nog hänt att folk har fått falska sedlar i automat också,, dock säkert ganska osannolikt som att få falska sedlar i ett växlingskontor där dom lyser sedlarna
2017-07-14, 08:52
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Varför ska man besöka ett dyrt växlingskontor? Kontanter inom EU tar man ut i lokala bankomater. Billigare och säkrare.

Forex är dyrt så inihelvete.

Det är väl om man vill växla tillbaka när man kommer hem. Ofta blir det ju pengar över om man inte handlar upp allt på taxfree.

Har för mig att man får rabatt på att växla tillbaka, eller att det är gratis om man behåller kvittot.
2017-07-14, 08:54
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wishyouwerehere
Forex fick ju böta 50 milj kr för penningtvätt. Ägarn gav ochså hemliga koder till maffians bankir så den skulle på special deals på kontoren. Några år sen. Kanske delar ut falska sedlar medvetet, billigare än växla till äkta?

Är det inte X-change du tänker på?
Den kedjan är borta nu.
2017-07-14, 10:10
Medlem
Vad har frågan huruvida man vill växla på Forex eller ta ut cash i en bankomat med tråden att göra? Kom igen nu bättre kan ni. Alla gör som de vill, och oavsett om du alltid tar ut cash i bankomater så skall fan Forex och andra banker ha skydd nog att inte lämna ut falska sedlar.

Serienumren verkar man ha kopplat till Forex och att det var de man lämnade ut. Det är sjukt otroligt att personerna som anmälde det hela har själva gjort förfalskningen och sen anmält det.

Så det verkar ganska solklart att Forex här brustit i rutinerna. Vilket är oroväckande.
2017-07-14, 10:20
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lespaul80
Vad har frågan huruvida man vill växla på Forex eller ta ut cash i en bankomat med tråden att göra? Kom igen nu bättre kan ni. Alla gör som de vill, och oavsett om du alltid tar ut cash i bankomater så skall fan Forex och andra banker ha skydd nog att inte lämna ut falska sedlar.

Serienumren verkar man ha kopplat till Forex och att det var de man lämnade ut. Det är sjukt otroligt att personerna som anmälde det hela har själva gjort förfalskningen och sen anmält det.

Så det verkar ganska solklart att Forex här brustit i rutinerna. Vilket är oroväckande.

Registrerar Forex serienummer på sedlarna? Ok att nya sedlar levererade direkt från ECB kan spåras till Forex, men verkligen? De gånger jag växlat pengar på Forex har jag oftast fått begagnade sedlar.
Om man får tro TS hände brottet någon gång runt kl 01:00 i natt. Har man verkligen kunnat spåra sedlarna så snabbt? Antar att det rör sig om tyska polisen, som verkligen är effektiv, men ändå SÅ snabbt?
2017-07-14, 10:22
Medlem
TeEsErs avatar
Det har hänt förr att Forex lämnat ut falska sedlar och enligt uppgift har de rutiner för att kontrollera pengar men jag antar att man inte sitter och kollar varenda 5-eurosedel manuellt.

Och vem fan betalar med kontanter på Bordershop? De tar visserligen 1% på visakort men det är knappast mindre än vad Forex tar på sin växlingskurs.

/T
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in