Citat:
Ursprungligen postat av
Pansarvecket
Vi snackar jämnåriga eller ungefär jämnåriga i ett kompisgäng här och inte nån predator som rövar barn från dagis. Jag var själv inte femton fyllda när jag blev av med oskulden. Det är ganska vanligt faktiskt, men nu när hennes kompisar mindes att hon kanske haft lite sex, så tar vi chansen och dömer ut några hundra tusen till att börja med och sen lite stämplar för dessa unga män.
Tror du att det är den sortens våldtäktsmän, lagen var ämnad för?
Mitt råd till unga män, håller er borta så långt ifrån kvinnor ni bara kan. De kan ångra sig flera dagar senare och anmäla för våldtäkt, fast de själva startat alltihop. Och domstolen dömer gärna. De oeniga ville döma ännu hårdare.
Själva saken här är att det inte rör som om en
kvinna som utpekat brottsoffer.
13-åringen är fortfarande ett barn. Faktiskt är alla andra inblandade också barn och inte vuxna.
Men 13-åringen var yngst och under den juridiskt magiska gränsen för byxmyndig.
15-års gränsen ligger som en järnbalk mellan tillåtet och otillåtet sex. Många passerar denna järnbom och klarar sig utmärkt. Men åker du dit och själv är över femton kan fällan slå igen hårt.
Nej jag tror inte lagen har skrivits för att sätta dit jämnåriga ungdomar. Men någonstans har man dragit en tydlig gräns, kanske svårt att göra på annat sätt. Vi har ju giftemål av minderåriga att brottas med också, även där sätter våra lagar en tydlig gräns som nog är väldigt bra.