2017-07-14, 20:04
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasquit
Förstår inte hur du resonerar riktig.
Låter som typiskt "short seller" tänk när man skiter ner sig direkt när man kan misstänka en dipp eller prisfall.
300 000 i skulder men äger en villa som idag är värd 9 miljoner?
Är det ett dåligt läge?

Killen är ju vinnare hursomhelst, han sitter i en guldsits.
Villan är värd 9 miljoner idag, hans "otroligt dåliga" placering har gett honom kanske 2000 kr om dagen i 10 år i värdeökning...

Han har ju för fan en fallhöjd på 8 miljoner innan det blir problem!
Villan kan rasa till hälften, han är ändå vinnare...kan sälja den och frigöra 4-5 miljoner och sticka bara.

Vid ett ras kan sådana som han sörpla åt sig jättefina fastigheter för en spottstyver, och bli ännu större vinnare i framtiden.

Att han inte realiserat vinsten är irrelevant.
En short seller hade sålt för 5 år sedan för 5 miljoner.

Nej, han sitter tryggt i villan och har alltid en väg ut.
Han är en av alla hundratusentals vinnare.
Tjänar han 3 eller 7 miljoner i slutändan ändrar inte det faktumet. Han hamnar ej på gatan.

Loserserna är de som köpter nu när priserna är vansinniga, belånar sig till skorstenen samtidigt som Sverige bara kan gå sämre.

Jag själv sålde och cashade ut och lämnade Sverige då jag ej tror på landet.

Däremot är det larvigt att du räknar en 9-miljoners villan med 300 000 i lån som NOLL på tillgångsidan...🤔

Enkelt. Den som har mest likvida medel på banken eller i madrassen när vi dör vinner.
Allt annat är bara rena spekulationer och drömmar.
Speciellt när det gäller den svenska bobubblan. Det enda vi vet att det kommer rasa, någon gång i framtiden.
Citera
2017-07-14, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Värdet på bostaden dyker till 700k.
Tvingas sälja.
Förlora jobbet.
Sitta arbetslös och bostadslös med +4 miljoner i skuld.
Livet går vidare.

Om priserna faller av att räntorna går upp så skulle bankerna falla, de skulle inte få in räntebetalningarna och äga en massa hus de inte kan sälja för det de lånat ut. Men de som regerar i Sverige är lierade med kapitalet, oavsett om borgerlig eller sosse-regering. De kommer inte som Island att låta bankerna falla.

Så det som kommer att hända om priserna faller på grund av att räntorna går upp är att staten går in och stödjer banksystemet. Så att de som tagit fantasilånen kan klara sina betalningar.

Det är du som inte lånat pengar som kommer att få betala det på skattsedeln.
Citera
2017-07-14, 20:47
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Jag tycker det är märkligt att en bostadsrättslägenhet ofta kostar mer än ett hus. Hur fan kan nån hellre vilja köpa en lägenhet med högljudda grannar (som ej går att bussa hyresvärden på heller) och övriga medföljande nackdelar när man kan få sitt alldeles egna hus för en mindre peng??
Citera
2017-07-14, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Enkelt. Den som har mest likvida medel på banken eller i madrassen när vi dör vinner.
Allt annat är bara rena spekulationer och drömmar.
Speciellt när det gäller den svenska bobubblan. Det enda vi vet att det kommer rasa, någon gång i framtiden.

Absolut. Men man måste positionera sig och leva också.
Tycker inte någon som bott i miljonprogrammen hela livet och sparat i någon fond och har 3-4 millar när den dör är vinnare.

Allt jag vile ha sagt är att villakillen sitter i en enormt bra sits med många möjligheter vad som än må hända. Det spelar ingen roll om marknaden kraschar ner med 60%.

De som löper risken är folk som går in nu och köper en risig villa från 60-talet för 10 millar (när en ny villa kan byggas för 2-2.5 millar) och belånar sig till skorstenen.
Rysk roulett med hela livet i min mening.

Sedan är pengar på banken eller kontanter i madrassen det absolut sista jag skulle placera mina pengar i...😄
Citera
2017-07-14, 20:58
Medlem
Qebuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Det som trist med dagens priser är att svenska ungdomar kommer få bo hemma tills dom är 30. Antingen står man i kö 10-12 år för en hyresrätt i ett ghetto eller så får man vänta med att spara tills man är närmare 30.
Jag är en av dem. Har sparat ihop en halv mille, är 25år, har fast jobb, stått i bostadskön nu i 7år men har ändå ingen chans. Känns helt fel att behöva ta ett lån på 1,5m för en liten bostad i något ghetto. De enda bostäderna jag har chans på när det kommer till hyresrätterna är studentlägenheterna (hamnar då på typ plats 10), och jag studerar inte ens. Det är bara så jävla löjligt.
Senast redigerad av Qebui 2017-07-14 kl. 21:03.
Citera
2017-07-14, 21:07
Avslutad
Jag ser inte en crash, inte en chans men kanske 15% nergång under 3-4 år om 5 år kanske - när Yngves höjt räntan. Men då har personer som jag som precis köpt BR redan amoterat rätt bra/och eller lagt pengarna på börsen. Och skulle man vilja köpa nytt då köper man på en marknad som är -15% så det är ren vinst att köpa BR.

Tror inte man är idiot om man köper BR idag om man har råd med 5-6% ränta (som då också dina sparade/investerade pengar får) så det går jämt ut.

Dessutom glömmer vi många gånger att inflationen...
Citera
2017-07-14, 21:14
Medlem
Erikons avatar
Till skillnad från andra länder som kanske bara har 3-4 banker, har Sverige säkert 15-20 banker som passar på och låna ut som in i helvete, och använda statliga medel får att få tillbaka sina lån.
Citera
2017-07-14, 22:04
Medlem
happilappis avatar
Många verkar inte ha tänkt på att man måste bo någonstans. Folk kan inte bara börja sälja sina lägenheter för att det störtdyker. Men ja, många kommer göra det, och typ bo tillsammans/flytta hem när skiten spricker. Men många kommer sitta där med sina lägenheter, och lån, och leva på risnudlar för dom kan inte göra något annat.
Citera
2017-07-14, 22:42
Medlem
Måste man inte ta med inflationen i beräkningen? I en tid då pengar behåller sitt värde kan man också betala mer än när dom förlorar i värde?

Men ja, givetvis har svensken lånat som aldrig förr, och många har nog lånat till bilar, resor etc. Det är dessa, som hela tiden maxbelånar som ligger riktigt pyrt till.

Personligen bor jag i hus i bättre sthlmsförort belånad till under 50% och känner ingen större oro. Visst vore det surt om värdet på kåken skulle falla till hälften och "min hälft" försvann. Men då min hälft till stor del består av pengar tjänade på tidigare bostadsprisuppgång är det ju faktiskt inte hela världen.
Huvudsaken är att jag kan betala räntan och då är jag jävligt glad över att ha ett ganska stabilt jobb i sthlm istället för någon liten håla.

Jag kan gott stanna på min plätt jord tills det är dags att gräva ner mig, min "bostadskarriär" har nått sitt mål, ett eget hus.
Citera
2017-07-14, 23:35
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Efter bostadskraschen runt 1996 var jag och kollade på en lägenhet i Vasastan för 11000 kr / m2. Nu kostar väl samma 100 000 kr/m2.

Vasastan ligger väl och drar från 150 00 kr/m2 till att jag hört siffror på 250 000 kr/m2.
Vasastan är just nu en riktig "hotspot" av någon anledning.

Vansinnigt och helt sjuk, det kan man ju fundera lite på.
Citera
2017-07-15, 00:06
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motkraft
Om priserna faller av att räntorna går upp så skulle bankerna falla, de skulle inte få in räntebetalningarna och äga en massa hus de inte kan sälja för det de lånat ut. Men de som regerar i Sverige är lierade med kapitalet, oavsett om borgerlig eller sosse-regering. De kommer inte som Island att låta bankerna falla.

Så det som kommer att hända om priserna faller på grund av att räntorna går upp är att staten går in och stödjer banksystemet. Så att de som tagit fantasilånen kan klara sina betalningar.

Det är du som inte lånat pengar som kommer att få betala det på skattsedeln.

De som sitter med miljonlån när bostadsbubblan smäller kommer bli minst 5 gånger så rökta som alla de som satt överbelånade under 90-talskrisen.

Om man på fullaste allvar tror att ens miljonlån på något magiskt vis försvinner när bankerna får det körigt borde man seriöst ta och kolla upp ev fel i hjärnan. Existensminimum livet ut är vad som väntar, inget annat. Våra politiker och deras kumpaner inom finansvärlden skiter fullständigt i om du och din familj får klara er på vatten och bröd i decennier framöver. Ni har bara varit en kugge i maskineriet, en kort i leken. Ni har fullföljt er roll som låntagare och är nu förbrukade. Banken äger er.
Citera
2017-07-15, 00:22
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eggshells
Jag ser inte en crash, inte en chans men kanske 15% nergång under 3-4 år om 5 år kanske - när Yngves höjt räntan. Men då har personer som jag som precis köpt BR redan amoterat rätt bra/och eller lagt pengarna på börsen. Och skulle man vilja köpa nytt då köper man på en marknad som är -15% så det är ren vinst att köpa BR.

Rent önsketänkande från din sida. Vart fan får du -15% ifrån? Svenska bostäder är övervärderade med många 100%, speciellt alla fusknybyggen!

Under 90-talskrisen, som är en jävla fis i rymden om man jämför med idag, gick det på sina håll knappt att skänka bort sin lägenhet pga de höga månadskostnaderna. Bostäder kunde ligga ute för försäljning i månader utan en enda intressent. Totalt ihoptorkad marknad.
På sina håll såg man prisnedgångar på över 70-90%, och då pratar vi bostäder som faktiskt blev sålda! En bostad som du ej kan sälja är då värd 0 för ingen vill ha den. Du kan inte ens få en sketen 100-lapp för den - då jävlar pratar vi prisras!

http://cornucopia.cornubot.se/2014/02/reala-svenska-bostadsrattspriser-1970.html
Ser du bilden? Ser du den lilla kullen runt 90-talet? Det var den så kallade 90-talskrisen som plågade svensk ekonomi i flera år. Folk blev sittande med räntor på närmare 20%. Många tusentals blev varslade från sina jobb när ekonomin dök. Folk tvingades sälja sina överbelånade villor och lägenheter med brakförluster. Det finns folk som än idag sitter och betalar av sina skulder från denna period! Jämför nu den lilla kullen med det gigantiska berg som vi nu befinner oss på. Om folk som satt med lån på några 100k blev rejält brända under 90-talskrisen, vad fan kommer då hända med de stackarna som idag sitter med 1,2,3+ miljoner i skuld?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in