Dom ska gilla hockey..
Skämt åsido, en bra moderator enligt mig skall upprätthålla regelverket på ett väldigt tråkigt och sakligt sätt utan att låta personliga åsikter spela in vilket jag menar att de flesta moderatorer som jag varit i kontakt med har kunnat. Visst finns det gånger där man som moderator måste agera på något som går tvärt emot med sina egna åsikter men den diskussionen får man ta i outlaw och försöka påverka regeln och tolkningarna som finns att stötta sina beslut på.
Reglerna finns på grund av två olika anledningar, dels att skydda forumet från rättsliga åtgärder samt att främja diskussion på ett sådant sätt att det skall vara enkelt att hitta de diskussioner som man är intresserad av.
Det sistnämnda hanteras främst av 0.x reglerna och det är oftast dessa som det diskuteras mest kring när moderatorerna gör en åtgärd. Mycket av detta beror enligt mig på personlig prestige hos skribenten vars inlägg har blivit raderat men jag tror också att moderatorns tidigare historik på forumet (innan denne blev moderator) spelar in. Detta är inget specifikt för Flashbacks forum, tvärtom skulle jag vilja påstå att det sker på de flesta arbetsplatser också när någon gör en intern resa och byter tjänst, däremot så blir det mer påtagligt och uttalat här då anonymiteten tillåter det och inte sätter samma sociala begränsning som i det verkliga livet.
Tror att man helt enkelt får acceptera det ovanstående när man tar på sig rollen som moderator här och försöka bemöta kritiken på ett sakligt sätt samt vara öppen för diskussion till en viss gräns kring sina åtgärder för att på ett så transparent sätt som möjligt förklara sitt beslut. Jag tror också att man behöver kunna vara självkritisk och ha en självinsikt som tillåter att det inte går någon prestige i beslutet utan att kunna ändra sig ifall argumenten från skribenten faller inom regelverket.