Citat:
Ursprungligen postat av
Senjinone
Seriös fråga:
Är denna tråd på riktigt eller är det bara ett stort skämt?
Den borde inte vara något annat än ett skämt, och jag har i det längsta trott att "FE-kramarna" här skämtar. Jag trodde helt enkelt inte att vuxna människor på allvar kunde resonera så korkat. Men det är tydligen att underskatta deras dumhet, för att nu travestera en profilbild på den här tråden.
Metoden de använder är ofta densamma: Hitta någon liten detalj som kan tolkas som stöd för FE-hypotesen. Det spelar ingen roll om den detaljen är helt feltolkad, eller helt irrelevant - blås upp den ändå, och påstå: Här finns bevis för att jorden är platt.
Strunta sedan i alla följdfrågor som kommer, fortsätt att predika ex-vis "Det finns ingen kurva" eller "Cavendishs experiment är fejk", eller "NASAs bilder är manipulerade". Kör detta i all oändlighet tills vi andra tröttnar och säj sedan "jag har segrat!"
Just detta dravel tror jag inte spelar så stor roll. Ingen utanför deras egen krets tar det på allvar. Värre är, tycker jag, attityden att man ska skippa allt som står i läroböcker, uppslagsverk och (seriösa)forskningstidskrifter, och istället tro på diverse videor på youtube. Och tillochmed anse att verkliga vetenskapliga studier kan börja med att man sitter framför datorn och pluggar in vad som sprids på youtube. Helt vansinnigt galet!
I seriösa forskningstidskrifter publiceras ingenting utan att manuset kritiskt kollas av experter på området. På youtube kan precis vem som helst lägga in vad som helst utan någon kontroll. Även om det är rena idiotier, vilket det ofta är. Om folk i allmänhet tror mer på detta än på vad vetenskapen säger så kan vi vara illa ute.
Att motverka den attityden är ett skäl till att jag skriver i det här forumet