2017-07-14, 15:37
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Och vad tjänar banken på det? Banken har väl ett intresse av att kunderna kan fortsätta betala och ge banken vinst? Man vill inte heller skrämma bort nya kunder genom att ha för höga priser/räntor, det måste vara en balansgång.

/T

Det enda bankerna bryr sig om är att dra in så mycket pengar det bara går fram tills nästa kvartalsrapport så ägarna får se fina tillväxtsiffror. That´s it. De skiter fullständigt i om deras metoder ev. leder till att folk tvingas gå från hus och hem om några år - de har då redan fått sina feta bonusar, köpt sina nya bilar osv. Ta bara en titt på hur det såg ut i USA fram till finanskrisen 2008. De var fullt medvetna om vad man höll på med, ändå fortsatte man. Varför?
Jo, för att man drog in feta jävla pengar på att hiva ut Subprime lån till allt och alla för att sedan packa om dessa till "säkra" CDO´s som man sen sålde vidare. $$$

Tror du bankdirektören bryr sig om ifall banken går åt helvete om X antal år (förutsatt att den inte blir utbailad av staten förstås!) ifall han kan plocka ut tiotals miljoner varje år i bonusar + gigantisk fallskärm och sen ändå är garanterad toppjobb inom politiken eller näringslivet?

De är vid det här laget fullt medvetna om att de är "too big to fail" och att staten/folket kommer tvingas baila ut dem när skiten väl träffar fläkten. De kan göra precis vad fan de vill.
Citera
2017-07-14, 15:49
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1001PS
Har en villa värd kring 8-9 miljoner och 700k i lån.
I övrigt inga andra lån. Omkring 400k på olika konton.

Köpte villan för 3 miljoner för 10 år sen.

Alla sitter inte i någon panik. Många har det ganska bra.

Grattis. Personligen så hade jag sålt om jag var du, men vi alla är olika.

Som andra redan har påpekat så är dina 8-9 miljoner låsta i din bostad. Man kan säga att din bostad har en potential till 8-9 miljoner i försäljningsvärde idag, förutsatt att någon är villig att betala den summan, men sådant kan snabbt ändra sig.

Jag kan påstå att min bil är värd 450k utifrån alla möjliga och omöjliga parametrar - men faktum är att sålänge jag inte säljer bilen till någon som faktiskt är villig att betala 450k så är det bara en potential, en önskesiffra på ett papper - inget annat.

Om det skulle bli en rejäl sättning i bostadsmarknaden så kan du bara glömma att få några 8-9 miljoner för din villa. Vem tror du kommer kunna betala den summan när bankerna väl får panik över alla lån som snabbt överstiger värdet på de hus som köpts och vägrar nya lån? Tror du på fullaste allvar att någon kommer glida in med två gymväskor fyllda med sedlar och casha din lägenhet kontant?

Vid en rejäl kris så kommer din bostad vara värd vad folk faktiskt har i handen - och i landet Sverige rör det sig knappast om några monstersummor med tanke på att majoriteten av folks tillgångar ligger i övervärderade aktier och bostäder vars värde dyker totalt när väggen väl kommer. Då ska man även vara medveten om att vid en rejäl kris så går folk knappast runt och shoppar lägenheter - de ligger snarare sömnlösa på nätterna och undrar hur många veckor det är kvar innan de blir uppsagda från sitt jobb.
Citera
2017-07-14, 15:57
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E30
Tillgång - efterfrågan.

Läs trådstarten tre gånger till innan du yttrar dig.

Bostadspriserna i Sverige är skyhöga pga bankernas utlåning, inte någon jävla "tillgång - efterfrågan" som alla överbelånade bolånetorskar gillar att intala sig själva.

Du och 1000 andra personer vill köpa en specifik lägenhet. Du och två andra har fått lånelöfte från banken på +1.5 miljoner, övriga har varken lånelöfte eller kontantinsats för lån.
På vilket sätt spelar det någon som helst roll ifall dessa övriga 998 pers vill ha lägenheten när det bara är ni 3 som kan buda mot varandra?
Vi säger nu att det bara är ni 3 med lånelöfte som är intresserade av lägenheten - kommer slutpriset att ändras nu när de övriga 998 som inte kunde vara med i budgivningen inte längre är intresserade?
Citera
2017-07-14, 15:58
Medlem
HaSib-HaSibs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Väldigt få cashar ut och sticker med vinsten till Thailand.
Det var däremot precis vad jag gjorde för 2 år sedan efter att boprisstegringen gjort mig till mångmiljonär. Sålde lägenheten, sa upp mitt jobb, gav bort varenda pinal jag hade till familj och vänner. Stoppade tandborsten i bröstfickan och tog en enkel biljett till Thailand. Idag lever jag ett liv på avkastningen på mitt kapital som jag bara kunde drömt om i Sverige, långt bort från alla vänstervridna pk-idioter, feminister och annat löst pack.
Citera
2017-07-14, 15:59
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Colombia har ändå, sol, palmer, tjejer med silikonbröst och kokain i överflöd.
Vad har ett framtida utfattigt Sverige att njuta av?
Mellandagsrea på Hemköp och 1 timme solljus på vintern.

+1.

Många U-länder har sol, knark i överflöd, skitsnygga tjejer, grym mat, bad året runt och annat som ändå kan göra livet värt att leva trots att ekonomin går åt helvete.

Vad har Sverige utöver vår "urstarka" ekonomi?
Citera
2017-07-14, 15:59
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Grattis. Personligen så hade jag sålt om jag var du, men vi alla är olika.

Som andra redan har påpekat så är dina 8-9 miljoner låsta i din bostad. Man kan säga att din bostad har en potential till 8-9 miljoner i försäljningsvärde idag, förutsatt att någon är villig att betala den summan, men sådant kan snabbt ändra sig.

Jag kan påstå att min bil är värd 450k utifrån alla möjliga och omöjliga parametrar - men faktum är att sålänge jag inte säljer bilen till någon som faktiskt är villig att betala 450k så är det bara en potential, en önskesiffra på ett papper - inget annat.

Om det skulle bli en rejäl sättning i bostadsmarknaden så kan du bara glömma att få några 8-9 miljoner för din villa. Vem tror du kommer kunna betala den summan när bankerna väl får panik över alla lån som snabbt överstiger värdet på de hus som köpts och vägrar nya lån? Tror du på fullaste allvar att någon kommer glida in med två gymväskor fyllda med sedlar och casha din lägenhet kontant?

Vid en rejäl kris så kommer din bostad vara värd vad folk faktiskt har i handen - och i landet Sverige rör det sig knappast om några monstersummor med tanke på att majoriteten av folks tillgångar ligger i övervärderade aktier och bostäder vars värde dyker totalt när väggen väl kommer. Då ska man även vara medveten om att vid en rejäl kris så går folk knappast runt och shoppar lägenheter - de ligger snarare sömnlösa på nätterna och undrar hur många veckor det är kvar innan de blir uppsagda från sitt jobb.

I en sån kollaps som du beskriver så är det väl bara för grabben att sitta lugnt i båten? Han har sitt hus med ett lågt lån kvar, han har buffert för att klara väldigt hög ränta osv osv
Citera
2017-07-14, 16:03
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaSib-HaSib
Det var däremot precis vad jag gjorde för 2 år sedan efter att boprisstegringen gjort mig till mångmiljonär. Sålde lägenheten, sa upp mitt jobb, gav bort varenda pinal jag hade till familj och vänner. Stoppade tandborsten i bröstfickan och tog en enkel biljett till Thailand. Idag lever jag ett liv på avkastningen på mitt kapital som jag bara kunde drömt om i Sverige, långt bort från alla vänstervridna pk-idioter, feminister och annat löst pack.

Här har vi en smart person!
Detta är det enda sättet att vinna på när det kommer till den svenska bostadskarusellen.
Många tror att det handlar om att hela tiden "byta upp sig", problemet där är att man hela tiden byter sitt lån mot ett ännu större.

Att casha ut och lämna landet är det rätta valet, så grattis till dig!
Citera
2017-07-14, 16:10
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
I en sån kollaps som du beskriver så är det väl bara för grabben att sitta lugnt i båten? Han har sitt hus med ett lågt lån kvar, han har buffert för att klara väldigt hög ränta osv osv

Sålänge man inte säljer så har man inte "förlorat" några pengar, även om det kan svida ordentligt med höjda räntor osv.

Nu har han låga lån, så självklart kan han sitta lugnt i båten och vänta tills priserna återhämtar sig. Problemet är bara att det kan dröja många, många, många år innan någon får (och är villig!) att låna +6-7 miljoner igen. Säg att han får erbjudande om sitt drömjobb i en annan del av landet några år efter krisen - vad ska han göra då? Sälja bostaden för kanske 1.5 miljoner?
Att "sitta still i båten" funkar utmärkt om man kan tänka sig bo kvar i resten av sitt liv. Annars nej.

Jag hade hellre sålt skiten och flyttat utomlands omgående.
Citera
2017-07-14, 16:16
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Om det någon som är efterbliven så är det du, vart fan tycker du att jag ska bo då? Det är totalt omöjligt att få hyresrätt i den stad där jag bor (om man inte stått +10 år i kö), det enda som återstår är att köpa bostad. Hur efterblivet är det inte att bo hemma hos föräldrarna tills man är 30 då?

Att du totalt saknar fantasi är inte mitt problem.

Du utgår från att "köpa bostad i stad där du bor" och "stå i bostadskö" är de absolut endaste alternativen som finns. Om du nu på allvar är så fastlåst i din stad att du är villig att ta miljonlån för att få "äran att bo" så kör hårt. Jag hade personligen sett mig om efter andra alternativ som inte innebar en livstid som skuldslav, men det är bara jag.
Citera
2017-07-14, 16:20
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Inte hela sanningen men klart som fasiken att in massinvandring på flera hundra tusen människor får betydelse för att priserna stiger på en redan mättad marknad. Det fanns dåligt med bostäder INNAN massinvandringen och bpostadsbristen kommer man ALDRIG kunna bygga ikapp - menar du att detta inte får inverkan på priserna? Ju färre bostäder, desto högre priser - detta är bland det mest elementära i en marknadsekonomi - tillgång och efterfrågan styr, i mångt och mycket, priserna på bostöäder. Självklart är detta långt från hela "sanningen" men du kan ALDRIG helt bortse från detta faktum heller...

Exempel:
Om det finns tio lägenheter lediga till 100 personer, tror du inte de med stora plånböcker öppnar dessa för att få ett boende? Vad sker då med priserna? Jo, de stiger abnormt, så klart! Hade det funnist 10 000 bostäder till 1000 sökanden - vad tror du detta fått till följd? Hade priserna då stigit, tror du?

Är långt ifrån en expert på detta område och du verkar kunna en hel del, men inte fasiken har jag helt fel, eller? Jag ändrar mig gladeligen om någon överbevisar mig...

Jag har redan förklarat det här ingående, men tänk följande:

Vad tror du själv att en sketen etta i exempelvis Stockholms innerstad hade kostat om bankerna inte lånade ut några pengar? Hade den kostat 2.5 miljoner?

Ja, invandringen utgör ett ökat tryck på behovet av bostäder, men den spelar mycket mindre roll när det kommer till prissättningen än vad folk vill tro.
Citera
2017-07-14, 16:31
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellpan
En fråga till TS bara-
Vad är det bättre att göra då...?

Skall alla bygga en bajshydda i Norrland och leva amish, eller ere bättre att hyra en äcklig etta i en förort...?

Vad som är rätt eller fel är upp till var och en. Vill du "köpa" bostadsrätt i nån sunkig förort och ha en miljonskuld (+ ev sprucken bostadsbubbla med höjda räntor) hängandes över ditt huvud i resten av ditt liv så finns det absolut ingen som kan stoppa dig. Jag vill bara påpeka det absurda i att folk verkligen inte tänker efter ett piss innan de fattar detta beslut. Jaja, lägenheten kostar 2.3 miljoner, whatever!

Citat:
Kanske bo hemma hos sina föräldrar tills dem trillar av pinn och ärva huset?

Inget jag skulle föredra, men det är absolut ett alternativ. Om jag fick välja mellan att ha en miljonskuld - och alla risker det innebär!! - hängandes över mig i resten av mitt liv och att bo hemma hos föräldrarna så hade valet varit enkelt. Bostadsbubblan kommer inte spricka om +10 år utan inom väldigt snar framtid, så det är knappast som om du tvingas bo hemma hos föräldrarna tills du är 50+.

Citat:
Hur ser din bostadssituation ut TS...?
Det skulle vara det mest intressanta i denna tråd att få veta anser jag.

Billig hyresrätt. Hyffsat lång pendling, men föredrar det framför en ekonomisk snara runt halsen. Har även en del kapital sparat, så är fri på det viset.

Citat:
Alternativt den ultimata boendesituationen, enligt dig då?

Vad jag anser vara den "ultimata boendesituationen" är knappast relevant för tråden. Jag argumenterar bara mot det efterblivna i att teckna miljonlån för att få äran att bo i en sketen lägenhet i Sverige som man inte ens äger.

Alla är vi olika.
Citera
2017-07-14, 16:38
Avslutad
Citat:
Att du totalt saknar fantasi är inte mitt problem.

Du utgår från att "köpa bostad i stad där du bor" och "stå i bostadskö" är de absolut endaste alternativen som finns. Om du nu på allvar är så fastlåst i din stad att du är villig att ta miljonlån för att få "äran att bo" så kör hårt. Jag hade personligen sett mig om efter andra alternativ som inte innebar en livstid som skuldslav, men det är bara jag.

Jag bodde i husvagn en längre tid, det finns alternativ om man inte är dum i huvudet, mycket inneboende, t.o.m. "hemlös" etc. Att folk inte rättar mun efter matsäck är för mig mycket märkligt. Nu arbetar jag i ett land och bor i ett helt annat. Jag hade inte turen att kunna casha in på en bostad som vissa andra har gjort men jag ska snart köpa en bostad med kontanter, nu mest p.g.a. att jag har en arbetsform som gör lån besvärligt. Även om man är riktigt välavlönad i Sverige, vem kan köpa en riktig bostad med kontanter? Vill tillägga att det är ett höginkomstland enl. världsbankens definition, så inget Thailandskyffe här inte.

Men att jag flyttade beror mest på att man inte kan skaffa en familj i våldtäktsmecka där allt mitt arbete skattas sönder för att betala till en ny adel + så gillar jag sjukvård, skola och polis - det verkar svensken ge blanka fan i nuförtin

Jag har ingen förklaring till varför svensken accepterar detta, jag kan bara gissa på låg intelligens, hive-mind och lathet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in