Citat:
Ursprungligen postat av
1001PS
Har en villa värd kring 8-9 miljoner och 700k i lån.
I övrigt inga andra lån. Omkring 400k på olika konton.
Köpte villan för 3 miljoner för 10 år sen.
Alla sitter inte i någon panik. Många har det ganska bra.
Grattis. Personligen så hade jag sålt om jag var du, men vi alla är olika.
Som andra redan har påpekat så är dina 8-9 miljoner låsta i din bostad. Man kan säga att din bostad har en
potential till 8-9 miljoner i försäljningsvärde idag, förutsatt att någon är villig att betala den summan, men sådant kan snabbt ändra sig.
Jag kan påstå att min bil är värd 450k utifrån alla möjliga och omöjliga parametrar - men faktum är att sålänge jag inte säljer bilen till någon som faktiskt är villig att betala 450k så är det bara en
potential, en önskesiffra på ett papper - inget annat.
Om det skulle bli en rejäl sättning i bostadsmarknaden så kan du bara glömma att få några 8-9 miljoner för din villa. Vem tror du kommer kunna betala den summan när bankerna väl får panik över alla lån som snabbt överstiger värdet på de hus som köpts och vägrar nya lån? Tror du på fullaste allvar att någon kommer glida in med två gymväskor fyllda med sedlar och casha din lägenhet kontant?
Vid en rejäl
kris så kommer din bostad vara värd vad folk faktiskt har i handen - och i landet Sverige rör det sig knappast om några monstersummor med tanke på att majoriteten av folks tillgångar ligger i övervärderade aktier och bostäder vars värde dyker totalt när väggen väl kommer. Då ska man även vara medveten om att vid en rejäl
kris så går folk knappast runt och shoppar lägenheter - de ligger snarare sömnlösa på nätterna och undrar hur många veckor det är kvar innan de blir uppsagda från sitt jobb.