2017-07-14, 11:11
Medlem
Tronkans avatar
senare åren har jag nog tjänat ca 300-500 k samt fått boendet "betalt" under tiden med hjälp av köp/sälj/renovering.

kan inte heller hålla med dig om "att man lånar ut till allt och alla".
Kalkylerna är tunga. Som ensam person ska du ha ca 7-8 k ÖVER i månaden efter allt är betalt. och då har man räknat med räntor upp mot 7%. Alltså ca 5-5,5% högre än vad räntan ligger på idag.
Är man 2 ska man ha ca 14-15 k ÖVER i månaden.
så KALP-kalkylen (kvar att leva på) är högt satt.
Utöver det så lånar prime långivare (storbankerna) endast ut till personer som har fast anställning, utan anmärkningar och inte överdrivet med lån. Det krävs i princip 2 personer om man ska ha ett "vettigt" boende för att få kalkylen att gå runt.

Vad har vi mer...Jo, amorteringskravet på 2% per år ner till 70% från 85% - därefter 1% ner till 50% av värdet.
Vi har även kontantinsatskravet på 15% som man i princip måste inkomma med själv.
Om man nu är rädd för räntestigning etc så är det smart att dela upp lånet i olika lånedel för att sprida sin risk.

Jag har tjänat betydligt mer pengar på bostadsmarknaden än vad gjort på aktie/fondmarknaden till betydligt lägre risker.
givetvis är det lite som du säger. detta kommer troligtvis bli reglerat ännu hårdare.
Citera
2017-07-14, 11:19
Medlem
E30s avatar
Tillgång - efterfrågan.
Citera
2017-07-14, 11:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 1001PS
Jag har aldrig sagt att de pengarna är likvida. Därför skrev jag separat hur mycket likvida medel jag har. Så du är inte bara otrevlig, du visar också hur korkad du är.

Min poäng var att de flesta tror att alla belånat sina liv över nivåer de klarar av. Så är inte fallet.

Jag säljer inte min villa, jag behöver den för att bo i.
Jag har köpt huset för att jag behöver det, inte för att spekulera.
Men det är ju kul att ens bostad genererar en större potentiell värdeökning än att jobba.
Och tydligen en hel del avundsjuka.

Ja somliga har det bra, men jämfört med Kamprad eller nån är du bara en liten fiis. Och det är inte de som redan är rika som kommer straffas när det brakar ihop. Det är först och främst dom som har precis så att dom klarar sig. Sen beror det väl på hur djup krisen kan komma att bli. För en kris kommer förr eller senare.
Senast redigerad av jeanclaudevandamme 2017-07-14 kl. 11:31.
Citera
2017-07-14, 11:36
Bannlyst
Vågar du chansa ? Sälj nu Sääääälllljjjj! Ta dina pengar nu -Raset kommer sprid till alla Sälj Sälj!!!!

https://www.metro.se/artikel/rekordm%C3%A5nga-bostadsaff%C3%A4rer-f%C3%B6rsta-halv%C3%A5ret-xt
Citera
2017-07-14, 12:14
Medlem
Jernmaskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Haha, vilket otroligt fail, dokumenterat förr all framtid så alla kan se! Du tar hans argument, missar poängen och gör sen samma poäng utan att inse att följderna, i det större sammanhanget, av det du sa är samma sak som Fizzlor vill påpeka.

Tack för ett gott skratt.
Så du har samma stenkoll på utveckling som ts? Intressant.
Citera
2017-07-14, 12:19
Medlem
Jernmaskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Exakt. Den som får ta störst lån av banken får handla.
Dom andra får stå utanför och titta på... Funkar ju såklart när det är varmt ute.
Citera
2017-07-14, 13:02
Medlem
Stones avatar
Efter bostadskraschen runt 1996 var jag och kollade på en lägenhet i Vasastan för 11000 kr / m2. Nu kostar väl samma 100 000 kr/m2.
Citera
2017-07-14, 14:00
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sirdaniel
Man kan likna bankerna med en fiskare.
Först kastar han ut nätet (sänker räntan).
Sedan drar han in nätet (höjer räntan) Alla som fastnat i nätet blir mat.
Och vad tjänar banken på det? Banken har väl ett intresse av att kunderna kan fortsätta betala och ge banken vinst? Man vill inte heller skrämma bort nya kunder genom att ha för höga priser/räntor, det måste vara en balansgång.

/T
Citera
2017-07-14, 14:18
Medlem
udons avatar
Nu är det ju så att Sverige är ett rätt trevligt land att bo i jämförelsevis. För den som inte tycker det rekommenderar jag ett pass.
Citera
2017-07-14, 14:26
Medlem
brutalares avatar
Det som trist med dagens priser är att svenska ungdomar kommer få bo hemma tills dom är 30. Antingen står man i kö 10-12 år för en hyresrätt i ett ghetto eller så får man vänta med att spara tills man är närmare 30.

Sedan ska man väl leva lite och sedan är kvinnorna för gamla för att skaffa barn och andelen unga blir förre och vi måste ersätta dom med människor ifrån Afrika istället.

Allt detta för att dom rika ska sko sig ännu mer.
Citera
2017-07-14, 15:22
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FLASHBACKE
Njae. Många av oss bostadsägare bor i obelånade skuldfria föreningar, alternativt obelånade villor och radhus och bostadsrätter. Det är de unga nötterna i nyproducerade bostäder som tar smällen hehe.

Och alla som blir varslade sen när ekonomin dyker. Lycka till som +45-åring att hitta nytt jobb efter det.
Citera
2017-07-14, 15:24
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorioso
Håller med om att bostadsmarknaden är absurd....men så mycket skitsnack om Sverige? Du beskriver det som ett av världens sämsta länder; ÄR det verkligen så?

Med tanke på vad vi en gång hade så vill jag påstå att Sverige är ett av världens sämsta och mest efterblivna länder, ja.

Sverige lever på forna meriter, lånade pengar och det faktum att majoriteten av befolkningen är så hjärndöd att den inte fattar vad som händer.

Men, det är inte vad tråden handlar om så vill du fortsätta denna diskussion så får vi ta det i PM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in