2017-07-14, 09:29
Medlem
1001PSs avatar
Har en villa värd kring 8-9 miljoner och 700k i lån.
I övrigt inga andra lån. Omkring 400k på olika konton.

Köpte villan för 3 miljoner för 10 år sen.

Alla sitter inte i någon panik. Många har det ganska bra.
Citera
2017-07-14, 09:37
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1001PS
Har en villa värd kring 8-9 miljoner och 700k i lån.
I övrigt inga andra lån. Omkring 400k på olika konton.

Köpte villan för 3 miljoner för 10 år sen.

Alla sitter inte i någon panik. Många har det ganska bra.

Vill inte vara otrevlig men dina 8-9 milj år låsta i villan och är inga likvida medel.

Dina 8-9 milj är totalt ointressanta då det är först som du säljer kåken, gömmer pengarna i madrassen och flyttar till en hyresrätt som du kan flasha med caschen brushan.

Varför säljer du inte nu när priserna är på topp och flyttar till hyresrätt eller hyr en villa?
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2017-07-14 kl. 09:48.
Citera
2017-07-14, 09:41
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Nu gäller vad jag tänker berätta finska förhållanden men finansmarknaden är väl rätt global så det kan ha en viss bäring ändå:

För 30 år sedan när jag var sex år gammal öppnade jag mitt första sparkonto, fick jag pedagogiskt förklarat för mig att för varje 100 mk jag satte in, fick jag 4 mk varje år som tack för att jag lånade mina pengar till banken. Sedan lånade banken ut mina pengar till andra och tog då betalt 10 mk per 100 mk de lånade ut. Min egen 6-åring har jag inte försökt få att föra spargrisen till banken, dels tar de inte emot kontanter och dels skulle han ju förlora massor på det och det blir svårt att pedagogiskt förklara hur banker fungerar med hans egna konkreta pengar, så jag har blivit tvungen att själv låna pengar av honom (alltså av pedagogiska själ, inte ekonomiska) till en månadsränta på 10%.

Givetvis kommer räntorna aldrig bli så höga som de var för 30 år sedan igen, det är inget man behöver ta i beaktande när man tecknar svenska bostadslån man amorterar på 125+ år. När jag flyttade till Sverige var jag mycket förvånad över systemet där ingen äger sin bostad, utan alla hyr av banken, förutom att hyresvärden inte har underhållsansvar utan det har hyresgästen. Ett sådant system kräver ju mer eller mindre att bostaden ökar i värde konstant för att det skall vara nån mening alls.

Eftersom min förståelse av bostadsekonomi är på en sexårings nivå blir jag också förvånad över hur man lyckas sälja in lån där låntagaren aldrig kommer kunna känna stoltheten i att ha betalat av lånet och faktiskt äga sin egen bostad på riktigt. Jag är rädd att bankerna har gjort världens affär, för att genom att skapa lite konstgjorda pengar på en dator kommer de på sikt att få både en fastighet och en slav, om något händer, som att priserna går ned eller räntorna upp. Givetvis kommer ingendera av dessa hända, men som fan av science fiction gillar man ju att leka med tanken.
Citera
2017-07-14, 09:46
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantherTypeG
Helt sjukt om det stämmer! Hur kan folk leva med så små marginaler?

Människors liv kommer att förändras och det är då samhället kommer förändras radikalt. Vi kommer se fler extremister. Både invandrare och etniska svenskar. Vi kommer få tusentals människor på gatorna, som sitter i stora skulder. Som inte har någonting att förlora längre. De kommer att vara beredda att göra vad som helst. Det är såhär samhällen bryts sönder och blir väldigt kriminella. Fattigdom göder kriminalitet. I Sverige kommer många vara fattiga i framtiden.

Det framtida Colombia.

Colombia har ändå, sol, palmer, tjejer med silikonbröst och kokain i överflöd.
Vad har ett framtida utfattigt Sverige att njuta av?
Mellandagsrea på Hemköp och 1 timme solljus på vintern.
Citera
2017-07-14, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Det lugnar nog ned sig under 2017-2018.
Inflationen har kommit igång lite, och den amorterar alla skulder med 2% per år.

Räntorna kommer som ett resulat av detta att stiga, eller så kommer bankernas mariginaler att bli tunnare. Inflation kostar pengar för bolånetyngda banker, och det vill de ha betalt för.

Frågan är vad som händer bortom 2018 när räntan kanske är 3-4%.

Med globaliserad handel kommer det ta ett bra tag innan inflationen stiger att det påverkar räntan. Även om lönerna i Kina stiger så finns andra länder som har långt kvar. Om inte inflationen kommer driva upp räntan på ett tag så är frågan vad som skulle kunna göra det?..
Citera
2017-07-14, 10:08
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FLASHBACKE
Njae. Många av oss bostadsägare bor i obelånade skuldfria föreningar, alternativt obelånade villor och radhus och bostadsrätter. Det är de unga nötterna i nyproducerade bostäder som tar smällen hehe.

Synd att kalla dem nötter dock! Välutbildade Kalle 24, har inte så mycket val. Han har stått i den kommunala bostadskön sedan han var 18 och har 3-4 år kvar i kön innan han kan få en hyfsad lght. Bo kvar i mammas och pappas villa är ju billigt, men det är inget liv!
Citera
2017-07-14, 10:10
Medlem
Trivials avatar
Bostadsmarknaden i Stockholm är helt skev. Jag förstår inte hur man som ung typ 18-25 år har råd att köpa en lägenhet. Alla dom visningar jag varit på så har dom alltid med en förälder som jag antar är den som pyntar kalaset, men dom som inte har föräldrar som vill curla eller har råd att köpa sina barn en ny lägenhet, dom får ta en etta ute i någon av förorterna och kommer aldrig lyckas få en lägenhet innanför tullarna såvida dom inte får hjälp från föräldrar eller får ett toppjobb.

Ettor för runt 3-4 miljoner. Helt sjukt.

Att stå i bostadskö är också totalt värdelöst, som ung då. Lycka till att konkurrera med personer som stått i kö sen 80-talet.

(Jag går på visningar då och då mest för att det är kul. Har bostadsrätt i Bromma)
Senast redigerad av Trivial 2017-07-14 kl. 10:13.
Citera
2017-07-14, 10:11
Medlem
Det är därför det finns källkritik. Ofta är det ett par klick bort. För ett par år sen använde man detta istället för alternativ fakta.

Tex
https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=/amp/quoteinvestigator.com/2010/05/01/misbehaving-children-in-ancient-times/amp/&ved=0ahUKEwixyqWwqIjVAhUhD5oKHVLjACcQFggmMAI&usg= AFQjCNFiA0Tfx8G3vAr94ljrAQH6YkEzvw

Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Då media och till och med hela förlagen har alla en egen agenda, vad är egentligen fakta och vad kan vara helt jävla fabricerat? Ingen fan vet förutom de som skriver det. Sokrates sa kanske inte ett piss vad vet vi - men orden passar så jävla bra in i deras agenda så de hittar på något. Som sagt de skrev kanske själva historieböckerna och har också utformat riksmedia, skolböcker, blivit använda som faktabaser m.m. genom lång tid. De har ju format våran verklighet som kanske inte alls är hela faktabaserad svart på vitt.

Tex skolböcker i USA motsvarande Ryssland eller Kina - innehåller de exakt samma information om samma händelser? Om så är så är kanske förlagen och ägarna samma?

Ska klä av mig foliehatten och ta en fika nu
Citera
2017-07-14, 10:17
Medlem
jack.danielss avatar
-7 % i gbg de senaste 30 dagarna. Semestermånaden har nog en del att göra med
Nedgången?

Edit. Även Fjollträsk har pekat ner ett tag nu!

http://www.penates.se/goteborg/
Senast redigerad av jack.daniels 2017-07-14 kl. 10:45.
Citera
2017-07-14, 10:35
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Det gör man inte alls. Man är medlem i en ekonomisk förening som har ett lån. Kan föreningen inte betala sina lån eller går i konkurs utmäts föreningens tillgångar. Oftast fastighet och tomt.

Vad människor dock inte är medvetna om är att om detta sker, att föreningen går i konkurs, kan de bli av med sin insats.

Kan bli av med sin insats?
Har du exempel på där en förening "kånkat" och bostadsrättsinnehavarna har fått tillbaka sin insats vid likvideringen?
Bostadsrätt är ett pyramidspel och de längst ner/ sist in kommer att få betala hela konkursen.
Sitt lån för att köpa bostadsrätten får man vackert betala resten av livet tills det är färdigbetalat trots att man fått lämna den "kånkade" föreningen utan en krona tillbaka.
Vilket djävla upplägg!
Gamla välskötta föreningar med låga lån må vara hänt men det här nyproducerade skämten är ju direkt livsfarliga att ge sig in i.
Låna miljoner för att få en del av föreningens mångmiljonskulder och bli personligt ansvarig för föreningens hela skuld, det är ju en helt djävla absurd form av "ägande".
Det enda du äger är skulder till förbannelse!
Den här kommande smällen lär bli bra mycket tuffare än förra gången på 90-talet.
Citera
2017-07-14, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Vill inte vara otrevlig men dina 8-9 milj år låsta i villan och är inga likvida medel.

Dina 8-9 milj är totalt ointressanta då det är först som du säljer kåken, gömmer pengarna i madrassen och flyttar till en hyresrätt som du kan flasha med caschen brushan.

Varför säljer du inte nu när priserna är på topp och flyttar till hyresrätt eller hyr en villa?
Jag tror att du har missuppfattat hela grejen, ingen kan i förväg veta när "priserna är på topp"
Senast redigerad av Oligarque 2017-07-14 kl. 10:59.
Citera
2017-07-14, 11:02
Medlem
1001PSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg

Jag har aldrig sagt att de pengarna är likvida. Därför skrev jag separat hur mycket likvida medel jag har. Så du är inte bara otrevlig, du visar också hur korkad du är.

Min poäng var att de flesta tror att alla belånat sina liv över nivåer de klarar av. Så är inte fallet.

Jag säljer inte min villa, jag behöver den för att bo i.
Jag har köpt huset för att jag behöver det, inte för att spekulera.
Men det är ju kul att ens bostad genererar en större potentiell värdeökning än att jobba.
Och tydligen en hel del avundsjuka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in