2017-07-14, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeolite
Växlingskvitto utgör inte fullgod bevisning om sedlarnas härkomst. Handlar ibland Royal Greenland stenbitsrom på Ica, det är enkelt att behålla kvittot och sedan gå in på Hemköp med kvitto men utan rom och låta en burk slinka ner i ryggsäcken. Ingendera part kan då bevisa varifrån jag egentligen fått denna stenbitsrom därest Hemköpskontrollant ej observerat mig snatta den, vilket då kan bestridas ...

Inte alltid vattentät då om man skannar varan ser man var den är inköpt ! och det gör vi vid tveksamheter !
2017-07-14, 13:15
Medlem
Citat:
"För ca. 5 timmar sedan försökte ett yngre par betala med falska eurosedlar när man handlade i Bordershop. ... Trots allt rörde det sig om 5-siffror belopp."

Öh, vem handlar alkoholhaltiga drycker för mer än 10 000 EUR i Bordershop med kontanter? Om så var fallet verkar det vara skumt på mer än ett sätt ...
2017-07-14, 13:25
Medlem
FelGuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drutten67
För ca. 5 timmar sedan försökte ett yngre par betala med falska eurosedlar när man handlade i Bordershop. Dessa hade man växlat till sig vid ett Forex kontor i södra Sverige.
Paniken var fullkomlig för dessa personer, och jag förstår dem.
Inte fan räknar man med att få falska sedlar av banken.

Sedlarna hade samma serienummer men var mycket välgjorda, saknade dock vattenstämpel, fick jag se.

Frågan är vilken tidning som kommer "snappa upp" och skriva om detta ?
Trots allt rörde det sig om 5-siffror belopp.

Vissa banker vägrar lämna ut kontanter medan andra banker lämnar ut falska sedlar.
Vart är samhället på väg ?
Har en vän som fick amerikanska dollar sedlar med uv-stöld färg på sig när han växlade till sig det i Sverige för sin USA resa.

Tror att Forex sammarbete med organiserade kriminella för att tvätta rån pengar. Be att få era sedlar Dubbel kollade med uv ljus innan ni tar emot de. Speciellt dollar och euro
2017-07-14, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Det har hänt förr att Forex lämnat ut falska sedlar och enligt uppgift har de rutiner för att kontrollera pengar men jag antar att man inte sitter och kollar varenda 5-eurosedel manuellt.

Och vem fan betalar med kontanter på Bordershop? De tar visserligen 1% på visakort men det är knappast mindre än vad Forex tar på sin växlingskurs.

/T

Jag har för mig att det är 1.5% procent på Visakortet?

Det är bara idioter som åker ner för att shoppa som inte har kontanter med sig.
Så ovanligt är det inte att tjänsterna med korten ligger nere.
Då har man rest förgäves.

Det är alltid bättre att ha reserver med sig om kortet inte fungerar.
Det går bra med svensk valuta också,men kursen på Boardershop är åt helvete.

Själv har jag alltid Euro med mig i bakfickan när jag åker ut i Europa.
2017-07-14, 14:57
Medlem
wwrs avatar
Forex räknar inte Euro maskinellt? Då skulle man kunna se på övervaningskameran att kassören kört sedlarna genom maskinen och de blivit godkända. Man vet ju från växlingskvittot kvittot när och var de köptes. Låter konstigt att Forex skulle ge falska sedlar.
2017-07-14, 15:12
Medlem
Doughnutrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Forex räknar inte Euro maskinellt? Då skulle man kunna se på övervaningskameran att kassören kört sedlarna genom maskinen och de blivit godkända. Man vet ju från växlingskvittot kvittot när och var de köptes. Låter konstigt att Forex skulle ge falska sedlar.

Om det var samma serienummer på samtliga sedlar bör ju detta ha uppmärksammats vid en kontroll hos Forex? a.k.a sedlarna kan knappast redan spårats till Forex?
2017-07-14, 15:13
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Segment
Finns ju övervakningskameror på Forex. Man kan ju börja med att kolla om de överhuvud taget har varit där.

" Någon " har säkert varit där då det fanns ett kvitto. Men säkerligen har " någon " bytt ut de växlade sedlarna mot falska. Blir då praktiskt skylla på Forex.
2017-07-14, 15:17
Medlem
Jag kan ju tex ha falska sedlar, gå köpa andra från Forex och sen skylla på att man fått dom från Forex.
2017-07-14, 15:18
Medlem
Enydrions avatar
Kan ju vara anställda på Forex som bytt in falska sedlar på jobbet, för personlig vinning.

Jag har bara sett banker scanna pengar de får in, aldrig de som lämnas ut.
2017-07-14, 15:33
Medlem
FelGuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
De körs inte genom någon maskin när de lämnar ut kontanter endast när de tar emot.

Jag lovar dig Forex tvättar pengar åt kriminella organisationer och pengar med uv/DNA spray på sig.

Tex varför tror du alla online langare använder forexbank?
Senast redigerad av FelGud 2017-07-14 kl. 15:36.
2017-07-14, 15:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wishyouwerehere
Forex fick ju böta 50 milj kr för penningtvätt. Ägarn gav ochså hemliga koder till maffians bankir så den skulle på special deals på kontoren. Några år sen.

Dessa påståenden bör du ju kunna styrka. Kan du det, eller slänger du bara ur dig hejvilt?
2017-07-14, 15:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Det har hänt förr att Forex lämnat ut falska sedlar och enligt uppgift har de rutiner för att kontrollera pengar men jag antar att man inte sitter och kollar varenda 5-eurosedel manuellt.

Och vem fan betalar med kontanter på Bordershop? De tar visserligen 1% på visakort men det är knappast mindre än vad Forex tar på sin växlingskurs.

/T

Har det hänt "förr" att Forex lämnat ut falska sedlar? Vad har du för belägg för det påståendet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in