2017-07-14, 10:26
Medlem
Är det så att alla sedlar som går ut från växlingskontoren "scannas" så att man vet att just den sedeln med det serienumret kom därifrån ?

Måste ju vara en logistisk mardröm att hålla reda på all den datan, trots att jag antar att alla sedlar läses av maskinellt (såklart) ........och hur länge sparas den informationen sedan då ?
2017-07-14, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Registrerar Forex serienummer på sedlarna? Ok att nya sedlar levererade direkt från ECB kan spåras till Forex, men verkligen? De gånger jag växlat pengar på Forex har jag oftast fått begagnade sedlar.
Om man får tro TS hände brottet någon gång runt kl 01:00 i natt. Har man verkligen kunnat spåra sedlarna så snabbt? Antar att det rör sig om tyska polisen, som verkligen är effektiv, men ändå SÅ snabbt?

Det är vad vi skulle få mer fakta kring. Om inte skulle nog aldrig Forex ta på sig att de lämnat ut sedlarna. Polisen skulle ha misstänkt de som handlade med dem.

Kan någon hitta bevis för att hela historien faktiskt har inträffat och inte är påhittad?
2017-07-14, 10:41
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lespaul80
Det är vad vi skulle få mer fakta kring. Om inte skulle nog aldrig Forex ta på sig att de lämnat ut sedlarna. Polisen skulle ha misstänkt de som handlade med dem.

Kan någon hitta bevis för att hela historien faktiskt har inträffat och inte är påhittad?

Sökte just på Duck-Duck, fanns inget alls. Har även sökt på tyska. Nada.
https://duckduckgo.com/?q=bordershop%2Bfalska%2Beuro&t=ffnt&ia=web

Om storyn är sann, så tror jag att paret presenterat ett växlingskvitto från Forex på eurobeloppet motsvarande de falska sedlarna, inte att Forex har tagit på sig något. Antagligen försökte paret prångla ut falska sedlar med "vett och vilja"..
2017-07-14, 10:45
Medlem
ProxyPaiges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aryan80
Serisöst vem växlar pengar nuförtiden när man kan ta ut pengar i bankomater i landet man ska besöka? Människor är bra korkade ibland...ofta..hela tiden
Kanske därför man sitter på en summa cash man vill växla? Varför är det mer korkat än att lita på storbankerna som vill avskaffa kontanter?
2017-07-14, 10:46
Medlem
Citat:
Om storyn är sann, så tror jag att paret presenterat ett växlingskvitto från Forex på eurobeloppet motsvarande de falska sedlarna, inte att Forex har tagit på sig något. Antagligen försökte paret prångla ut falska sedlar med "vett och vilja"..

Ja detta är mest troligt om storyn inte kan bevisa att polisen går på linjen att Forex gjort något fel.
2017-07-14, 10:47
Moderator
BlueSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sargasso
Och kursen vid uttagsautomater är det verkligen så mycket bättre? Ibland med avgifter...
Oftast bäst kurs ja, det tillkommer en valutaväxlingsavgift på en dryg procent (1.2-1.5%).
Tar man ut Euro är det inga andra avgifter.
Vissa banker tar avgift vid uttag av andra valutor. (t ex dollar i usa och pund i uk)
2017-07-14, 10:47
Medlem
ProxyPaiges avatar
Citat:
Sökte just på Duck-Duck, fanns inget alls. Har även sökt på tyska. Nada.
https://duckduckgo.com/?q=bordershop%2Bfalska%2Beuro&t=ffnt&ia=web

Ganska troligt faktiskt. Mer troligt än att Forex växlar falska sedlar. Både Forex och bordershop är nog rätt vana att hantera euro.
2017-07-14, 10:50
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProxyPaige
Ganska troligt faktiskt. Mer troligt än att Forex växlar falska sedlar. Både Forex och bordershop är nog rätt vana att hantera euro.

Japp, ska man försöka sig på att prångla ut falska eurosedlar gör man det antagligen lyckosammast i ett land där befolkningen inte är vana vid euro.
2017-07-14, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Det har hänt förr att Forex lämnat ut falska sedlar och enligt uppgift har de rutiner för att kontrollera pengar men jag antar att man inte sitter och kollar varenda 5-eurosedel manuellt.

Och vem fan betalar med kontanter på Bordershop? De tar visserligen 1% på visakort men det är knappast mindre än vad Forex tar på sin växlingskurs.

/T
Kortköp med svenskt mastercard där blir drygt 4% dyrare än officiella växlingskursen för dkk, bankens valutapåslag+bordershops.
Senast redigerad av Palolem 2017-07-14 kl. 11:24.
2017-07-14, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Det har hänt förr att Forex lämnat ut falska sedlar och enligt uppgift har de rutiner för att kontrollera pengar men jag antar att man inte sitter och kollar varenda 5-eurosedel manuellt.

Och vem fan betalar med kontanter på Bordershop? De tar visserligen 1% på visakort men det är knappast mindre än vad Forex tar på sin växlingskurs.

/T

Pengar tjände svart kaske används till semesterkassan?
2017-07-14, 11:11
Medlem
Anledningen till att folk växlar på Forex är väl att pengarna som man växlar från början är svarta. Alltså att person X säljer smuggelsprit mot SEK kontanter, växlar till EUR på Forex, åker till Tyskland och betalar kontant i EUR för mer sprit, sen säljer kontant i SEK i Sverige... Rör det sig om rena pengar på konto så är det billigare att ta ut i EUR i bankomat eller betala med kort.

Sen är det väl ingen som har sagt att sedlarna är kopplade till Forex? Sedlarna hade samma serienummer, skrev trådskaparen. Samma siffror på alla sedlarna. Att betala med falska sedlar och sedan vifta med ett kvitto från Forex ger ju ingenting när inte serienumren scannas av Forex och skrivs ut på kvittot.

Finns mängder med små U-länder folk besöker som turister, och sen får falska sedlar i växel utan att veta det, som växlas in på Forex tillbaka i Sverige, som sen lämnas ut till nya kunder utan att någon vet det... Betydligt mindre troligt att det är falska Euro hos Forex. Kanske kan vara någon som åker runt till Forex och försöker växla falska EUR mot SEK, sen ger Forex ut sedlarna till någon ovetande kund istället för att ta förlusten för att man slarvat med att kolla äktheten...
2017-07-14, 12:32
Medlem
Segments avatar
Citat:
Givetvis är inte ett växlingskvitto något fullgott bevis, men det är det enda jag kan komma på i sammanhanget.

Finns ju övervakningskameror på Forex. Man kan ju börja med att kolla om de överhuvud taget har varit där.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in