2017-07-14, 00:06
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse2017
Återigen så börjar tråden att spåra ur... att ni orkar!
Det enda positiva är väl att herr Anckers mer och mer framträder som den avgörande pusselbiten, precis så
som det ska vara. Men jag förstår fortfarande inte varför man egentligen behöver jaga efter någon eller några MGM egentligen... Lite att göra eller? Arbetslöshet?
Lawn själv har ju redan konstaterat för oss att brott av detta slaget, med styckning å allt begås i 90% av fallen av en ensam GM (Anckers)!
Om Borgnäs kan man säga att han hade två bra saker i sin bok enligt mig.
Det ena var att han kastade ljus på Arkitekten och borde ha nöjt sig där eller grävt ännu mer i scenariot med honom som ensam GM.
Det andra som kunde fått lite mer ljus, dock separerat ifrån CdC historian och som fick mig att höja på ögonbrynen! Där hade han oxå fått chansen till att kunna ta TH under luppen med lite mer på fötterna och det var ju i så fall exfruns "självmord" i sitthöjd med hans minst sagt likgiltiga agerande där...
Men angående C så måste vi kunna enas någorlunda om att möjligheten är påtaglig att spekulationerna utöver Anckers är som att elda för kråkorna!?
Det var djupt olyckligt att allmänläkaren "halkade in" i denna historia. P. g. a. konflikten med sin fru, incestanklagelserna, m. m. Detta var som sagt djupt olyckligt, med tanke på allt "trams" som följde.
Obducenten däremot, är fortfarande intressant. Kanske var det "arkitekten och obducenten" som hade varit mer lyckat att gräva i, än "allmänläkaren och obducenten". Tid hade de haft på sig, för allmänläkaren kom inte in i bilden förrän flera år senare.
Även "de godas" nestor Per Lindeberg, medger i sin bok att "arkitekten och obducenten" är troligare än "allmänläkaren och obducenten".
Citera
2017-07-14, 00:59
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Det var djupt olyckligt att allmänläkaren "halkade in" i denna historia. P. g. a. konflikten med sin fru, incestanklagelserna, m. m. Detta var som sagt djupt olyckligt, med tanke på allt "trams" som följde.
Obducenten däremot, är fortfarande intressant. Kanske var det "arkitekten och obducenten" som hade varit mer lyckat att gräva i, än "allmänläkaren och obducenten". Tid hade de haft på sig, för allmänläkaren kom inte in i bilden förrän flera år senare.
Även "de godas" nestor Per Lindeberg, medger i sin bok att "arkitekten och obducenten" är troligare än "allmänläkaren och obducenten".

Intressant infallsvinkel där men är det verkligen sant att de godas nestor Lindeberg medger att "arkitekten och obducenten" är troligare än teorin om obducenten och allmänläkaren? Länge sen jag läste DÄEM, boken verkar vara svår att få tag på nuförtiden, vissa bibliotek har rensat ut icke önskvärd litteratur har jag förstått.

En fråga, går det inte att förena de båda teorierna till en mer solid helhet? Ingen vet fortfarande vem den mytomspunna figuren "pappalalla" var och jag vågar gissa att det var nog knappast outsiders som Vinof eller Robert som avsågs? Nästan alla skribenter i tråden genom årens lopp har varit fixerade vid åklagarens gärningsbeskrivning och har försökt tillintetgöra den till stoft med ibland lyckat eller mindre lyckat resultat men den utgick ju bara från vad polisen och åklagaren trodde? Finns det inte utrymme för andra tolkningar av ett möjligt händelseförlopp?
Citera
2017-07-14, 01:45
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Länge sen jag läste DÄEM, boken verkar vara svår att få tag på nuförtiden, vissa bibliotek har rensat ut icke önskvärd litteratur har jag förstått.
Det har framgått av tidigare inlägg att det där med bokutrensningar och bokbål bara var en skröna. Det enda som faktiskt finns dokumenterat är ett enstaka tillgreppsbrott i en bokhandel.

Citat:
En fråga, går det inte att förena de båda teorierna till en mer solid helhet?
Ja, allmänläkaren kommer ni inte ifrån så lätt. Enligt en ledande Borgnäsare finns det ju ett solitt utpekande av just allmänläkaren:
https://www.youtube.com/watch?v=pRM8I3VpdUI (1:20 in i klippet)

Citat:
Ingen vet fortfarande vem den mytomspunna figuren "pappalalla" var och jag vågar gissa att det var nog knappast outsiders som Vinof eller Robert som avsågs?
"Vinof" fanns med i da Costas telefonbok, så han kan ju på goda grunder kopplas till arkitekten. "Robert" kanske i sin tur kan kopplas till "Vinof", och i så fall kan han också vara med på ett hörn (och glöm förresten inte polisen från Täby kyrkby). När bebisen som hade bevittnat tillställningen berättade om "pappalalla" får man dock anta att hon syftade på sin egen far, dvs. allmänläkaren.

Citat:
Nästan alla skribenter i tråden genom årens lopp har varit fixerade vid åklagarens gärningsbeskrivning och har försökt tillintetgöra den till stoft med ibland lyckat eller mindre lyckat resultat men den utgick ju bara från vad polisen och åklagaren trodde? Finns det inte utrymme för andra tolkningar av ett möjligt händelseförlopp?
Jo, det börjar bli läge för en Borgnäsk gärningsbeskrivning nu. Vi väntar med spänning.
Senast redigerad av Draifos 2017-07-14 kl. 01:51.
Citera
2017-07-14, 01:58
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Intressant infallsvinkel där men är det verkligen sant att de godas nestor Lindeberg medger att "arkitekten och obducenten" är troligare än teorin om obducenten och allmänläkaren? Länge sen jag läste DÄEM, boken verkar vara svår att få tag på nuförtiden, vissa bibliotek har rensat ut icke önskvärd litteratur har jag förstått.

En fråga, går det inte att förena de båda teorierna till en mer solid helhet? Ingen vet fortfarande vem den mytomspunna figuren "pappalalla" var och jag vågar gissa att det var nog knappast outsiders som Vinof eller Robert som avsågs? Nästan alla skribenter i tråden genom årens lopp har varit fixerade vid åklagarens gärningsbeskrivning och har försökt tillintetgöra den till stoft med ibland lyckat eller mindre lyckat resultat men den utgick ju bara från vad polisen och åklagaren trodde? Finns det inte utrymme för andra tolkningar av ett möjligt händelseförlopp?
Lindebergs tegelsten är slarvig, subjektiv och innehåller en mängd faktafel. Han kallar det s. k. "dagboksvittnet" för lögnare med stöd av en teori som byggde på att hon skulle ha inspirerats av en artikel i DN signerad Hanna Olsson. Jan Guillou "hängde på" och döpte henne i sina kommande kåserier till "medenerskan" och refererade till Lindebergs uppgifter.
I själva verket publicerades Hanna Olssons artikel tre veckor efter att "medenerskan" lämnat in sin dagbok till polisen. Dessvärre var skadan redan skedd då Guillou hetsat vilt mot denna person i massmedia. "Journalisten" Guillou hade inget som helst intresse i att kontrollera fakta innan han spydde ur sig en massa strunt.
Det enda Lindeberg till vilket pris som helst ville uppnå med sin bok var att "rentvå" de båda läkarna. Han hade, till skillnad från Borgnäs, inget som helst intresse av att finna Catrines mördare. Att en sådan "korstågs-bok" knappast blir populär eller finns till låns, är nog inte så konstigt. Den blev väldigt uppmärksammad när den kom, men snart började de allvarliga felen, medvetna eller omedvetna, synas och intresset svalnade, minst sagt.
Senast redigerad av Ettsjutretton 2017-07-14 kl. 02:02.
Citera
2017-07-14, 02:54
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Lindebergs tegelsten är slarvig, subjektiv och innehåller en mängd faktafel. Han kallar det s. k. "dagboksvittnet" för lögnare med stöd av en teori som byggde på att hon skulle ha inspirerats av en artikel i DN signerad Hanna Olsson. Jan Guillou "hängde på" och döpte henne i sina kommande kåserier till "medenerskan" och refererade till Lindebergs uppgifter.
I själva verket publicerades Hanna Olssons artikel tre veckor efter att "medenerskan" lämnat in sin dagbok till polisen. Dessvärre var skadan redan skedd då Guillou hetsat vilt mot denna person i massmedia. "Journalisten" Guillou hade inget som helst intresse i att kontrollera fakta innan han spydde ur sig en massa strunt.
Det enda Lindeberg till vilket pris som helst ville uppnå med sin bok var att "rentvå" de båda läkarna. Han hade, till skillnad från Borgnäs, inget som helst intresse av att finna Catrines mördare. Att en sådan "korstågs-bok" knappast blir populär eller finns till låns, är nog inte så konstigt. Den blev väldigt uppmärksammad när den kom, men snart började de allvarliga felen, medvetna eller omedvetna, synas och intresset svalnade, minst sagt.

Med bakgrund av detta så kan man faktiskt föra fram en icke helt ogrundad tanke att fallet CdC mer eller mindre blivit kidnappat av personer som Guillou och Lindeberg och att deras egentliga syfte tycks ha varit att förvanska verkligheten?

DÄEM är väl också helt bortglömd idag, jag har då inte hört något av Lindeberg i media sen 2008 och det är snart ett helt decennium sedan. I framtiden kommer kanske denna enormt vinklade bok att ses som ett skräckexempel på partisk journalistik som bör förpassas till historiens skräphög?

De journalister och de mediamänniskor som hyllade denna bok när den kom ut har väl fått all anledning att revidera sin tidigare ståndpunkt idag?

Finns webbplatsen mediemordet ens kvar längre? Den har väl tjänat ut sitt syfte många gånger om vid det här laget?
Citera
2017-07-14, 11:15
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Han gör knappast någon "grej" av det. Han skriver i boken att han senare får veta att Reneborg var svårt sjuk. Detta visste han inte när kontakten upphörde.
Vad vill du få sagt med det uttalandet, förresten? Skulle Borgnäs vara ensam om att vara "märklig" i da Costa-sammanhang, menar du?
Ditt citat från boken gjorde att jag fick känslan av att Borgnäs antydde något gällande Reneborg, men det vet väl bara Borgnäs själv om han menade att göra. Det går dock uppenbarligen att tolka det så i alla fall.

Nej, Borgnäs var sannerligen inte ensam om att vara konstig i den här soppan.
Citera
2017-07-14, 11:18
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Vad Borgnäs vill antyda är antagligen att Reneborg senare skall ha insett att polismannen i Täby var inblandad i brottet, och att Reneborg då tiger för att skydda sin kollega.

På samma sätt antyds att Täbypolisens mamma känner till den hemska sanningen, och "lägger på luren" när Borgnäs ringer henne och ställer frågor om sonen. Det troligare är väl att mamman helt enkelt var ointresserad av att diskutera sin son med den konstige journalisten.

Konspirationsteorier har en förmåga att spåra ur, och till slut ser man alla som inte bekänner sig till teorin som en del av en hemlig sammansvärjning av nazister/sionister/socialdemokrater:

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)
Så tolkade jag det också, och jag har också tidigare reagerat på att han tycks ha den typen av antydningar som ett retoriskt grepp i sin journalistik.
Citera
2017-07-14, 11:21
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Du tycker att Reneborg följde upp spåren. Det var väl knappt. Han kollade med taxibolagen om de haft någon körning från obducenten till arkitekten. Vice versa kollades däremot inte. Kanske tog någon av objekten sin egen bil? Arkitektens bil, liksom hans vapen, undersöktes ju aldrig.

Men jag förstår att ju mindre polisen synade dessa "fina herrar", desto bättre, enligt dig. Hade polisen gjort ett styvare jobb, så hade de bara sprungit feministmaffians ärenden?
Jag har för mig att det var du som skrev något om att han bara följde upp spåren, men jag kan ha fel.

Personligen tycker jag att polisen har kollat TH mer än nog, och vad anbelangar arkitekten så hade jag inte haft något emot om han kollats ordentligt. Någon "feministmaffia" har jag inga synpunkter på.
Citera
2017-07-14, 11:28
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
1. De två polisernas vittnesmål visar på en möjlighet eller ett indicium att TH och arkitekten kände och brukade umgås med en och samma kvinna som senare hittades styckad i svarta sopsäckar? Sen kan vi alltid spekulera i om poliserna hade dålig syn eller tog miste men du kan inte förneka att möjligheten finns ju definitivt att dom såg rätt? Varför skulle två poliser vara sämre vittnen än exempelvis Ragnar, Saba eller JE?

2. De båda männen verkar ha haft ett relativt stort intresse för gatuprostitution, både före och efter CdC:s död trots att båda var involverade i utredningen, den ene visserligen mer än den andre. Arkitekten köpte tjänster av prostituerade fram till sin död, jag vill också minnas att polisen Rolf Edin skrev ett öppet brev eller debattartikel i någon kvällstidning 1989 där även de prostituerade fick komma tals om en viss persons återkommande besök på en viss gata?

3. Frågan är bara vem som kände "polisgrannen" bäst? Umgicks även TH med denne privat ibland likt arkitekten eller var dom bara goda grannar?

4. Nej, felkörningen via Täby är inte en gemensam nämnare med TH men du bör nog placera in felkörningen i ett större sammanhang och då verkar det ju helunderligt att arkitekten efter den påstådda avlämningen av CdC i Kungsan av en ren slump råkar passera det bostadsområde där den person som senare blir huvudmisstänkt bor?

Det finns nog kanske för många "slumpmässiga händelser" här för att man ska kunna avfärda allt som en ren slump?
1. Jag tycker att man ska vara sunt skeptisk mot alla vittnen som inte stöds av annan bevisning. Generellt sett alltså. Det blir för långt om vi ska gå in på vad som stärker respektive försvagar olika vittnesutsagor. Generellt sett så kan jag väl ändå nämna att poliser inte är bättre vittnen bara för att de är poliser. Det är en vanlig missuppfattning.

2. Visst, men det blir inte starkare för att det sägs flera gånger. Vi är ju överens.

3. Precis. Det vet vi ju inte. Jag tror dock att polisgrannen hade varit omnämnd mer som vän snarare än granne om de hade någon djupare vänskap.

4. Kärrtorp hade varit skummare.

Nej, det finns inte tillräckligt många händelser för att det inte ska kunna avfärdas som en slump.
I så fall borde chansen att det var någon annan i CdC:s telefonbok som gjort det med arkitekten vara större. Där finns det ju en påvisad bekantskap med CdC gemensam mellan arkitekten och övriga som var med i telefonboken.
Citera
2017-07-14, 12:08
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ja, allmänläkaren kommer ni inte ifrån så lätt. Enligt en ledande Borgnäsare finns det ju ett solitt utpekande av just allmänläkaren:
https://www.youtube.com/watch?v=pRM8I3VpdUI (1:20 in i klippet)

Jag vet inte vad du vill säga med detta men fotohandlarfrun var ju väldigt säker på sin sak, Borgnäs konstaterar bara ett faktum och själva utpekandet kan varken du eller jag eller Borgnäs göra något åt.

Citat:
"Vinof" fanns med i da Costas telefonbok, så han kan ju på goda grunder kopplas till arkitekten. "Robert" kanske i sin tur kan kopplas till "Vinof", och i så fall kan han också vara med på ett hörn (och glöm förresten inte polisen från Täby kyrkby). När bebisen som hade bevittnat tillställningen berättade om "pappalalla" får man dock anta att hon syftade på sin egen far, dvs. allmänläkaren.

Man får ibland intrycket av att du tror på vissa beståndsdelar i "barnets berättelse"? Pappalalla kan ha varit fadern men det var väl ändå tre manspersoner som figurerade i barnets berättelse om jag kommer ihåg rätt? Vem var den tredje? Det är också kanske dags att påminna dig och tråden om att da Costa hade med stor sannolikhet en till telefonbok i sin handväska som hon bar vid försvinnandet och dessa föremål efterlyste polisen i augusti -84, den telefonbok du pratar om hittades i Småland bland hennes kvarlämnade tillhörigheter, du vet kanske att hon bodde där ett tag våren -84? Men visst, Vinof hade en sak gemensamt med arkitekten och det var att de båda kände da Costa men det gjorde ju massvis med andra män också och du vill tydligen utelämna dom i spekulationerna? Robert exempelvis kände inte da Costa så han kan vi glömma anser jag. Polisen ska vi nog också glömma i den meningen att han var knappast inblandad förutom att han råkade känna två av de misstänkta männen?

Citat:
Jo, det börjar bli läge för en Borgnäsk gärningsbeskrivning nu. Vi väntar med spänning.

Vill du att Borgnäs själv skapar en gärningsbeskrivning eller ett i teorin möjligt händelseförlopp av ett nu preskriberat brott eller vart vill du komma? Och varför är det bara en sån som är intressant, borde inte du själv försöka skapa en helt egen gärningsbeskrivning där de återkommande "Vinof" och "Robert" figurerar?

Du har ju helt uppenbart inte släppt dom där två figurerna
Citera
2017-07-14, 13:55
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jag vet inte vad du vill säga med detta men fotohandlarfrun var ju väldigt säker på sin sak, Borgnäs konstaterar bara ett faktum och själva utpekandet kan varken du eller jag eller Borgnäs göra något åt.
Borgnäs måste ha känt till omständigheterna kring de påstådda "styckningsbilderna", och det uppenbart felaktiga utpekandet av TA. Det var därför extra cyniskt av Borgnäs att använda det här som ett argument i sin privata kamp för att de båda misstänkta läkarna inte skulle få upprättelse.

Citat:
Pappalalla kan ha varit fadern men det var väl ändå tre manspersoner som figurerade i barnets berättelse om jag kommer ihåg rätt? Vem var den tredje?
Helt sjukt av Borgnäs också att försöka få folk att tro att det kan ligga någon sanning i "barnets berättelse". Det är utrett sedan många är att det här var en ren fantasihistoria som mamman och barnspsykologerna hade kokat ihop.

Citat:
Det är också kanske dags att påminna dig och tråden om att da Costa hade med stor sannolikhet en till telefonbok
Så när läkarna inte finns med i da Costas telefnbok så hittar Borgnäs på att hon hade en till telefonbok, och läsaren skall då förstå att man "inte kan utesluta" att läkarna stod med i den. Smart.

Citat:
Vinof hade en sak gemensamt med arkitekten och det var att de båda kände da Costa men det gjorde ju massvis med andra män också och du vill tydligen utelämna dom i spekulationerna? Robert exempelvis kände inte da Costa så han kan vi glömma anser jag.
Men de både läkarna då, som inte kände da Costa, de skall Lars Borgnäs tydligen älta till döddagar?

Citat:
Polisen ska vi nog också glömma i den meningen att han var knappast inblandad förutom att han råkade känna två av de misstänkta männen?
Polisen i Täby kyrkby måste faktiskt vara med för att Borgnäs konspirationsteori skall gå ihop. När Borgnäs sedan skall förklara vilken roll den här polisen egentligen spelar i historien, då skall vi alltså helst glömma honom.

Citat:
Vill du att Borgnäs själv skapar en gärningsbeskrivning eller ett i teorin möjligt händelseförlopp av ett nu preskriberat brott eller vart vill du komma?
Ja, gärna. Borgnäs insinuerar och misstänkliggör flera personer (TH, TA, arkitekten, polisen), men varje försök att förklara hur fan det skall ha gått till skulle direkt avslöja det omöjliga i att få ihop ett möjligt händelseförlopp där de här personerna tillsammans står bakom da Costas försvinnande.

Citat:
Du har ju helt uppenbart inte släppt dom där två figurerna
Det där kallas projektion.
Senast redigerad av Draifos 2017-07-14 kl. 14:00.
Citera
2017-07-14, 13:59
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Borgnäs måste ha känt till omständigheterna kring de påstådda "styckningsbilderna", och det uppenbart felaktiga utpekandet av TA. Det var därför extra cyniskt av Borgnäs att använda det här som ett argument i sin privata kamp för att de båda misstänkta läkarna inte skulle få upprättelse.

Helt sjukt av Borgnäs också att försöka få folk att tro att det kan ligga någon sanning i "barnets berättelse". Det är utrett sedan många är att det här var en ren fantasihistoria som mamman och barnspsykologerna hade kokat ihop.

Så när läkarna inte finns med i da Costas telefnbok så hittar Borgnäs på att hon hade en till telefonbok, och läsaren skall då förstå att man "inte kan utesluta" att läkarna stod med i den. Smart.

Men de både läkarna då, som inte heller kände da Costa, de skall Lars Borgnäs tydligen älta till döddagar?

Polisen i Täby kyrkby måste faktiskt vara med för att Borgnäs konspirationsteori skall gå ihop. När Borgnäs sedan skall förklara vilken roll den här polisen egentligen spelar i historien, då skall vi alltså helst glömma honom.

Ja, gärna. Borgnäs insinuerar och misstänkliggör flera personer (TH, TA, arkitekten, polisen), men varje försök att förklara hur fan det skall ha gått till skulle direkt avslöja det omöjliga i att få ihop ett möjligt händelseförlopp där de här personerna tillsammans står bakom da Costas försvinnande.

Det där kallas projektion.
Trams. Borgnäs TV-reportage och senare bok var knappast någon "kamp" för att sätta käppar i hjulet för läkarnas rätt till kompensation/resning, utan ett svar på Lindebergs förljugna bok som man kan tro lanserades, enbart för att Persson och Åström skulle få vind i segeln ut till Solna.
Borgnäs arbeten lanserades en 15 år efter mordet på da Costa, och läkarna hade redan försökt få resning med start flera år tidigare. Så dina tramsiga påståenden faller platt i vanlig ordning.
Senast redigerad av Ettsjutretton 2017-07-14 kl. 14:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in