2017-07-13, 22:37
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Tänker inte spendera tid på att läsa hela inlägget. Speciellt från avsändaren i fråga.
Men läst de tre första styckena.

Ja, det kan te sig lite galet. Totalt efterblivet? Nej.

Det är ekonomin, politiken, och reglerna som gjort det till ett bra alternativ. Inte tvärtom.

Det är bara att följa. Det efterblivna hade varit att anpassa sig efter hur ekonomin och reglerna såg ut för 20 år sedan.
Senast redigerad av AnOldBeginning 2017-07-13 kl. 22:39. Anledning: stavfel
Citera
2017-07-13, 22:57
Medlem
Tjoflos avatar
Håller med om att priserna på bostadsrätter är helt galna. Förstår inte heller hur man kan köpa sig en tvåa för 3 miljoner, betala ränta och amortering på detta, samt avgift till föreningen. Helt absurt. Men skall köpa hus snart och det är något som har större värde eftersom man samtidigt äger tomt.
Citera
2017-07-13, 22:58
Medlem
Man spelar absolut ett farligt spel med sin framtid som insats.
Blir man den som sitter med svarte Petter. när skiten oundvikligen kollapsar är livet kört.

Men prisökningar har varit helt larvigt, systemet är trasigt och riggat.

För lite perspektiv;

Jag själv köpte min första lägenhet för en tio år sedan i en Stockholmsförort (under finanskrisen).
När jag flyttade till Kanada för några år sedan sålde jag den och "cashade ut" från svenska bostadsmarknaden.

Slutresultatet blev att under de sju år jag bodde i lägenheten tjänade jag 1200 kr per dag.
Lägenheten gick upp otroliga 1200 kr per dag under sju års tid. 365 dagar om året.

Det är fullständigt vansinne och visar hur stört systemet är...det ska inte kunna skena så.

Jag tog pengarna, löste lånet och byggde en ny stor treplansvilla i Kanada för vinsten och min kontantinsats.

Helt utan lån.

Jag är långt ifrån ensam att få glida på en sådan räkmacka.

Bubblan kommer dock att spricka och man tar en jävla risk, speciellt så som läget är nu. Det kan ta sex månader eller fem år.

Men den kommer spricka.
Som stockholmare själv vet jag att det inte finns så mycket val, men man spelar ett högt spel och måste vara medveten om det.

Folk kommer hamna på gatan.
Flytta ifrån stora fina villan man äger en garderob i och få en 3:a i Norsborg stt flytta in med ungarna i. I bästa fall...allt med miljonskulder i bagaget.
Citera
2017-07-13, 23:05
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Inte hela sanningen men klart som fasiken att in massinvandring på flera hundra tusen människor får betydelse för att priserna stiger på en redan mättad marknad. Det fanns dåligt med bostäder INNAN massinvandringen och bpostadsbristen kommer man ALDRIG kunna bygga ikapp - menar du att detta inte får inverkan på priserna? Ju färre bostäder, desto högre priser - detta är bland det mest elementära i en marknadsekonomi - tillgång och efterfrågan styr, i mångt och mycket, priserna på bostöäder. Självklart är detta långt från hela "sanningen" men du kan ALDRIG helt bortse från detta faktum heller...

Exempel:
Om det finns tio lägenheter lediga till 100 personer, tror du inte de med stora plånböcker öppnar dessa för att få ett boende? Vad sker då med priserna? Jo, de stiger abnormt, så klart! Hade det funnist 10 000 bostäder till 1000 sökanden - vad tror du detta fått till följd? Hade priserna då stigit, tror du?

Är långt ifrån en expert på detta område och du verkar kunna en hel del, men inte fasiken har jag helt fel, eller? Jag ändrar mig gladeligen om någon överbevisar mig...
Citera
2017-07-13, 23:06
Medlem
cybergrodans avatar
Om det någon som är efterbliven så är det du, vart fan tycker du att jag ska bo då? Det är totalt omöjligt att få hyresrätt i den stad där jag bor (om man inte stått +10 år i kö), det enda som återstår är att köpa bostad. Hur efterblivet är det inte att bo hemma hos föräldrarna tills man är 30 då?
Citera
2017-07-13, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Inte hela sanningen men klart som fasiken att in massinvandring på flera hundra tusen människor får betydelse för att priserna stiger på en redan mättad marknad. Det fanns dåligt med bostäder INNAN massinvandringen och bpostadsbristen kommer man ALDRIG kunna bygga ikapp - menar du att detta inte får inverkan på priserna? Ju färre bostäder, desto högre priser - detta är bland det mest elementära i en marknadsekonomi - tillgång och efterfrågan styr, i mångt och mycket, priserna på bostöäder. Självklart är detta långt från hela "sanningen" men du kan ALDRIG helt bortse från detta faktum heller...

Exempel:
Om det finns tio lägenheter lediga till 100 personer, tror du inte de med stora plånböcker öppnar dessa för att få ett boende? Vad sker då med priserna? Jo, de stiger abnormt, så klart! Hade det funnist 10 000 bostäder till 1000 sökanden - vad tror du detta fått till följd? Hade priserna då stigit, tror du?

Är långt ifrån en expert på detta område och du verkar kunna en hel del, men inte fasiken har jag helt fel, eller? Jag ändrar mig gladeligen om någon överbevisar mig...

Om vi tar ditt första exempel:
Alt 1) Ingen bank lånar ut pengar till någon av de 100 personerna. De som har mest pengar får köpa lägenheterna utan att skuldsätta sig.

Alt 2) Bankerna lånar ut som i dagens läge. De som får låna och skuldsätta sig mest får köpa lägenheterna.

Tror det är så TS menar på att bankerna trissar upp och styr priserna mer än själva efterfrågan.
Citera
2017-07-13, 23:55
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jernmasken
Nu hejdar vi oss lite i alla fall, för nu är du riktigt ute och cyklar. Det där påståendet är så fel det kan bli. Dags för dig att läsa på lite om marknadsekonomi och om tillgång och efterfrågan.

Här är ett exempel som du kanske kan förstå:
Det är ju ändå så att om, du och dina 9 bröder vill gifta sig och det finns en enda tillgänglig kvinnlig kusin, vem får henne då?
Säkert han som är starkast, eller hur, så funkar nämligen marknadsekonomi också. Den med mest pengar får handla.
Haha, vilket otroligt fail, dokumenterat förr all framtid så alla kan se! Du tar hans argument, missar poängen och gör sen samma poäng utan att inse att följderna, i det större sammanhanget, av det du sa är samma sak som Fizzlor vill påpeka.

Tack för ett gott skratt.
Citera
2017-07-14, 00:38
Medlem
Bellpans avatar
En fråga till TS bara-
Vad är det bättre att göra då...?

Skall alla bygga en bajshydda i Norrland och leva amish, eller ere bättre att hyra en äcklig etta i en förort...?
Kanske bo hemma hos sina föräldrar tills dem trillar av pinn och ärva huset?

Hur ser din bostadssituation ut TS...?
Det skulle vara det mest intressanta i denna tråd att få veta anser jag.
Alternativt den ultimata boendesituationen, enligt dig då?
Citera
2017-07-14, 00:46
Medlem
Får uppfattningen om att det var bättre förr, men det är helt idiotiskt att tro att det finns några alternativ i dagens läge. Behöver man (rättelse: vill man) ta sig in och bo i någon av våra större städer så är det inte helt enkelt. Att hyra verkar dessutom på de flesta ställena vara dyrare i månaden inkl. ränta och amortering så det talar ju någonstans ändå för att man gör en bättre affär om man köper något då man iallafall har chansen att få tillbaka pengarna vid en eventuell försäljning i framtiden. Sen om man kanske inte, av ekonomiska skäl, kan flytta precis när man vill så är det en smäll man får ta. Någon gång i framtiden får man förhoppningsvis tillbaka stålarna. Sker det om 20 månader eller om 20 år ytterst oklart.
Citera
2017-07-14, 00:55
Medlem
Har ni aldrig hört talas om tillgång och efterfrågan? Det saknas bostäder i vårt land! Då stiger priserna! Så lägg av!! Räntorna är låga och de kommer att stiga långsamt!! Lägg av med ditt skitsnack!! Räntorna i övriga Europa är betydligt högre!!
Citera
2017-07-14, 00:57
Medlem
Sirdaniels avatar
Man kan likna bankerna med en fiskare.
Först kastar han ut nätet (sänker räntan).
Sedan drar han in nätet (höjer räntan) Alla som fastnat i nätet blir mat.
Citera
2017-07-14, 01:05
Medlem
jack.danielss avatar
För 20-30 år sedan kunde man få en lght i valfri förort, man var inte tvungen att köpa! Idag är en vit man inte välkommen till 3 av 4 förorter, man vill ju inte få sin bil uppeldad liksom. Klart det blir ett jävla köptryck på de lägenheter som ligger i "bättre" områden.

Om jag skulle få sia om framtiden och det får jag ju 😁 Så tror jag att det kommer bli ändå fler områden i framtiden som får en släng av multikulti och de vita (dyra) områdena kommer att bli än mer eftertraktade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in