Citat:
Ursprungligen postat av
AutDisceAutDiscede
Inte hela sanningen men klart som fasiken att in massinvandring på flera hundra tusen människor får betydelse för att priserna stiger på en redan mättad marknad. Det fanns dåligt med bostäder INNAN massinvandringen och bpostadsbristen kommer man ALDRIG kunna bygga ikapp - menar du att detta inte får inverkan på priserna? Ju färre bostäder, desto högre priser - detta är bland det mest elementära i en marknadsekonomi - tillgång och efterfrågan styr, i mångt och mycket, priserna på bostöäder. Självklart är detta långt från hela "sanningen" men du kan ALDRIG helt bortse från detta faktum heller...
Exempel:
Om det finns tio lägenheter lediga till 100 personer, tror du inte de med stora plånböcker öppnar dessa för att få ett boende? Vad sker då med priserna? Jo, de stiger abnormt, så klart! Hade det funnist 10 000 bostäder till 1000 sökanden - vad tror du detta fått till följd? Hade priserna då stigit, tror du?
Är långt ifrån en expert på detta område och du verkar kunna en hel del, men inte fasiken har jag helt fel, eller? Jag ändrar mig gladeligen om någon överbevisar mig...
Om vi tar ditt första exempel:
Alt 1) Ingen bank lånar ut pengar till någon av de 100 personerna. De som har mest pengar får köpa lägenheterna utan att skuldsätta sig.
Alt 2) Bankerna lånar ut som i dagens läge. De som får låna och skuldsätta sig mest får köpa lägenheterna.
Tror det är så TS menar på att bankerna trissar upp och styr priserna mer än själva efterfrågan.