2017-07-12, 20:56
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Jag har aldrig nekat till att det finns en koppling. Du hävdar dock det med stöd av min och Lawns diskussion om andra personer. Om du vill tro att jag tror att jorden är platt så varsågod.

Nåväl. Vi tycks vara överens om att det finns en svag koppling mellan arkitekten och TH och att kopplingen går via TH:s granne. Du tycker att det räcker för att Borgnäs enligt dig ska ha en "trovärdig teori". För min del är den kopplingen alldeles för svag för att TH ska misstänkas för inblandning i fallet CdC.

En sak som jag tycker är väldigt lustigt om den Borgnäska teorin stämmer är att TH alltså var inblandad i styckningen av CdC, fast med en helt annan ingång än vad alla trott. Det visar sig alltså att det scenario som polis och åklagare målade upp inte alls stämde. Det fanns ingen vänskap med TA, inga styckbilder, inget barnavittne, inga kannibalritualer på SRS, ingen dagbok, o.s.v. Trots detta är det ändå TH av alla människor i Stockholmsområdet som är skyldig. Vilken otrolig flax! Det kanske är du och Borgnäs som tror på att jorden är platt?
Nu är denna koppling inte det enda som ev. skulle kunna koppla samman obducenten med mordet på da Costa. Jag svarade bara på din lögn om att det ej fanns någon koppling mellan arkitekten och obducenten.
Nu fabulerar du igen. Även fotografierna och dagboken tas upp i Borgnäs bok.
Citera
2017-07-12, 22:27
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Nåväl. Vi tycks vara överens om att det finns en svag koppling mellan arkitekten och TH och att kopplingen går via TH:s granne. Du tycker att det räcker för att Borgnäs enligt dig ska ha en "trovärdig teori". För min del är den kopplingen alldeles för svag för att TH ska misstänkas för inblandning i fallet CdC.

Men det finns ju mer än så, vi bör sätta kopplingen via TH:s granne i relation till de båda kvinnliga polisernas påstådda observationer av TH i sällskap med CdC.

Då borde faktiskt en möjlig koppling till arkitekten förstärkas något i teorin eftersom arkitekten var kund till CdC?

Vad tror du egentligen, var allt bara fråga om en ren slump?

Det går ju inte heller att säga att den här teorin är totalt ointressant med tanke på att detta möjliga spår är helt outrett?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2017-07-12 kl. 22:37.
Citera
2017-07-12, 22:39
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Nu är denna koppling inte det enda som ev. skulle kunna koppla samman obducenten med mordet på da Costa. Jag svarade bara på din lögn om att det ej fanns någon koppling mellan arkitekten och obducenten.
Herregud! Eftersom du inte kan släppa det där med att jag medvetet skulle ljuga i debatten så får jag väl göra ett försök till. Jag skrev alltså det fetade nedan...

Citat:
Jag tycker självklart också att det hade varit bra om polisen undersökte arkitektens bekantskapskrets då det begav sig. Nu gjorde de tyvärr inte det och då blir det aldrig något annat än vilda spekulationer som inte går att hitta något stöd för någonstans.

Att någon av läkarna i CdC:s telefonbok skulle vara kompis med arkitekten låter ju som ett väldigt långskott och det finns ingenting som talar för det.

Jag hänger som sagt med i ditt resonemang, men problemet är att du omöjligt kan komma vidare eftersom det bygger på rena gissningar som vare sig är sannolika eller går att verifiera. Det enda som tycks återstå är att upprepa samma argument om och om igen till dess att folk börjar tro att det är sant för att det är den mest förekommande förklaringen de hör. Problemet är att det inte blir mer sant för det.
Detta handlar alltså om andra läkare än TH och TA. Det är läkare som Lawn vill dra in i en av sina teorier. På vilket sätt är det en lögn om arkitekten och TH?
Citera
2017-07-12, 22:42
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ok, och hur får du in dagboken i scenariot med TH som inblandad via grannen i Täby Kyrkby? I dagboken är ju TA och hans dotter med. Är det alltså fyra personer inblandade i döden och styckningen nu? Arkitekten, TH, TA samt lilla Karin?
Citera
2017-07-12, 22:45
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Men det finns ju mer än så, vi bör sätta kopplingen via TH:s granne i relation till de båda kvinnliga polisernas påstådda observationer av TH i sällskap med CdC.

Då borde faktiskt en möjlig koppling till arkitekten förstärkas något i teorin eftersom arkitekten var kund till CdC?

Vad tror du egentligen, var allt bara fråga om en ren slump?

Det går ju inte heller att säga att den här teorin är totalt ointressant med tanke på att detta möjliga spår är helt outrett?
Det blir enligt mig ett logiskt felslut när du skriver "var allt bara fråga om en ren slump?". Det finns inget "allt". Det finns nästan (observera ordet nästan här ettsjutretton) ingen koppling alls, så det finns heller ingen större slump att tala om.
Citera
2017-07-12, 23:01
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ok, och hur får du in dagboken i scenariot med TH som inblandad via grannen i Täby Kyrkby? I dagboken är ju TA och hans dotter med. Är det alltså fyra personer inblandade i döden och styckningen nu? Arkitekten, TH, TA samt lilla Karin?
Vad är det för svårt med att få in den, menar du? Ja, visst, det kan alltså ha varit fyra personer där.

Vidare så var Borgnäs inte den första att finna en koppling mellan arkitekten och obducenten. Som citerat tidigare så bekräftar Pim Martinsson att man bland utredarna visste om denna koppling. En av utredarna, Inge Reneborg, skickade hösten 1984 ut en förfrågan samt ett fotografi på da Costa till taxistationer i Stockholm, som handlade om huruvida de haft någon körning mellan obducentens adress i Täby till arkitektens på Östermalm.
Senast redigerad av Ettsjutretton 2017-07-12 kl. 23:10.
Citera
2017-07-12, 23:16
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Vad är det för svårt med att få in den, menar du? Ja, visst, det kan alltså ha varit fyra personer där.

Vidare så var Borgnäs inte den första att finna en koppling mellan arkitekten och obducenten. Som citerat tidigare så bekräftar Pim Martinsson att man bland utredarna visste om denna koppling. En av utredarna, Inge Reneborg, skickade hösten 1984 ut en förfrågan samt ett fotografi på da Costa till taxistationer i Stockholm huruvida de haft någon körning mellan obducentens adress i Täby till arkitektens på Östermalm.
Jag gillar att du är ärlig kring det du tror i alla fall. När det gäller barnvittnet så går det ju att rent vetenskapligt vederlägga det. Där är det inte ens en fråga om man tror på osannolika teorier och svaga kopplingar eller inte.

Pim Martinsson bekräftade kopplingen precis som du skrev, men den kopplingen var ju bara att de var grannar och det behövs det ingen utredare för att bekräfta. Ingen har mig veterligen bekräftat att TH och arkitekten någonsin ens träffade varandra. Dessutom så är ju Pim Martinsson av den övertygelsen att TH och TA är oskyldiga.
Citera
2017-07-13, 00:33
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
En av utredarna, Inge Reneborg, skickade hösten 1984 ut en förfrågan samt ett fotografi på da Costa till taxistationer i Stockholm, som handlade om huruvida de haft någon körning mellan obducentens adress i Täby till arkitektens på Östermalm.
Det här låter ju spännande. Vem var den här Inge Reneborg, och varför ville han koppla TH:s adress till arkitekten? Var har du hittat de här uppgifterna?

Hittade lite om Inge Reneborg i dacostarkivet. Reneborg hade onekligen ett Borgnäskt sätt att uttrycka sig på: "Vi utesluter inte att mördaren har vissa anatomiska kunskaper."
https://dacostarkivet.wordpress.com/tag/inge-reneborg/
Senast redigerad av Draifos 2017-07-13 kl. 00:44.
Citera
2017-07-13, 00:45
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det här låter ju märkligt. Vem var den här Inge Reneborg, och varför ville han koppla TH:s adress till arkitekten? Har du någon källa på det här?
Inge Reneborg var polis och spaningschef vid våldsroteln vid tiden för da Costas död. Två år senare, när Olof Palme mördades, var Reneborg utredningschef. Han avled 2002.
Vidare handlar det knappast om att någon "ville" koppla samman dessa personer. Spåren fanns där, och man följde upp dem (nåja...). De mindre vetande tror att det rör sig om någon komplott iscensatt av Hanna Olsson och feministmaffian, har jag förstått det som?

Ur Sanningen är en sällsynt gäst:
Citat:
...
I september-november 1984 publicerades efterlysningar i månadsmeddelandena för Stockholms, Lidingö och Solna Taxi. Polisen bad om uppgifter om någon chaufför haft en körning till arkitektens adress den 10 juni kl 05:00 med Catrine som passagerare. Ett foto på Catrine ingick i efterlysningarna.
...
Den 8 november ringde, enligt ett annat dokument, spaningschefen Inge Reneborg till Taxi Vallentuna. Texten, som han själv knackat ner på maskin, lyder:
"Förfrågan hos Taxi, Wallentuna, huruvida någon körning beställts tidigt på pingstdagens morgon från Täby till [arkitektens gata] i Stockholm."
...
Lars Borgnäs intervjuar Inge Reneborg, som gärna talar om da Costa-ärendet. Märkligt nog säger han sig inte alls minnas arkitekten. Reneborg ber om utredningsmaterialet, men när han får detta avbryter han kontakten med Borgnäs. Kort därefter avlider Reneborg i sjukdom.

Borgnäs sammanfattar arkitekten:
Citat:
...
Det sista vittnet som såg Catrine da Costa i livet utreddes i stort sett inte alls. Detta trots att det fanns uppgifter om aggressivitet och en strypsnara. Han hade ett uppenbart kluvet förhållande till prostituerade. Han hade tidigare blivit "störtförbannad" på Catrine.
Hans bil och bostad undersöktes inte.
...
Hans vapen undersöktes inte.
Den enda som hördes av dem han uppgav sig ha träffat på pingstdagen var polisinspektören, som gav uppgifter kring pingstmiddagen som inte stämmer överens med arkitektens, och tidsuppgifterna är vaga.
Trots att den polisman som hört arkitekten föreslog att man skulle gå vidare så utfördes inga kontroller.
...
Varför? Jag kan inte låta bli att fråga mig om det kan ha samband med polisinspektören.
Antag att utredarna inte haft att göra med en arkitekt, en polis och en rättsläkare, utan med tre missbrukare. Och att Catrine da Costa försvunnit från horisonten i samband med ett besök hos missbrukare 1 för att dagen efter (som utredarna tror) ha styckats av missbrukare 3. Och att utredarna upptäcker att missbrukare 1 under mellantiden träffat missbrukare 2, som dessutom är bekant med och bor vägg i vägg med missbrukare 3. Och att missbrukare 2 säger att han inte minns vad han gjorde under en aktuell tid, men går i god för missbrukare 1.
Vad skulle en utredare göra i detta fall? Släppa det eller gå vidare?
Här släpptes det.
...
Senast redigerad av Ettsjutretton 2017-07-13 kl. 01:05.
Citera
2017-07-13, 00:49
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Det blir enligt mig ett logiskt felslut när du skriver "var allt bara fråga om en ren slump?". Det finns inget "allt". Det finns nästan (observera ordet nästan här ettsjutretton) ingen koppling alls, så det finns heller ingen större slump att tala om.

Jag vet inte om du förväxlar mig med Ettsjutretton när du egentligen försöker svara på mitt inlägg (?), det hela blir lätt förvirrande men låt mig komma till sak nu:

Att arkitekten hade en relation till den gatuprostituerade CdC är ställt utom allt rimligt tvivel men om vi samtidigt ställer detta mot poliskvinnornas märkliga observationer så verkar ju även TH haft någon typ av kontakt med CdC, varför skulle han annars befinna sig i hennes sällskap förutsatt att de kvinnliga poliserna verkligen såg rätt? Vad tror du om detta?

Både arkitekten och TH besökte också Malmskillnadsgatan och de övriga prostitutionsstråken i centrala Stockholm och bara här finns det alltså två gemensamma nämnare förutom att dom hade en gemensam bekant i Täby, dvs polisgrannen.

Tre gemensamma nämnare är självklart inget bevis för någonting men visst undrar man om allt bara var fråga om en ren slump, sen får givetvis du tycka att det inte var frågan om någon större slump men du kan fortfarande inte förneka att den här i teorin möjliga kopplingen har aldrig någonsin varit föremål för utredning från polisens sida trots att arkitekten körde fel väg via Täby kyrkby samma dag som CdC tycks försvinna.

En fråga, kan också felkörningen via Täby ha varit fråga om en ren slump?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2017-07-13 kl. 00:59.
Citera
2017-07-13, 01:04
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Lars Borgnäs intervjuar Inge Reneborg, som gärna talar om da Costa-ärendet. Märkligt nog säger han sig inte alls minnas arkitekten. Reneborg ber om utredningsmaterialet, men när han får detta avbryter han kontakten med Borgnäs. Kort därefter avlider Reneborg i sjukdom.
Intressant. Den här Inge Reneborg verkar precis som Lars Borgnäs ha haft en förutfattad mening om att det var läkarna som var de skyldiga:
Anklagelserna mot Härm drabbade även hans mor, som på den tiden arbetade på Rikspolisstyrelsen. Härm berättade överraskande hur kriminalkommissarie Inge Reneborg hade kommit till hans mor och bryskt sagt att ”din son sitter uppe på taket” Mamman trodde att det rörde sig om att sonen var på häktet i polishusets översta våningar för att undersöka någon person.

Då ska Reneborg ha sagt ”nej, han sitter anhållen för mord, men du behöver inte vara orolig för han erkänner inom en vecka”. Enligt Teet Härm ”fick mamma packa ihop sina pinaler och gå hem och hon fick aldrig tillbaka jobbet”. Mamman sjukskrevs och omplacerades till sist.

http://stadsholmen.blogspot.se/2009/12/lakarna-vittnade-om-25-ars-helvete.html
Citera
2017-07-13, 01:08
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Intressant. Den här Inge Reneborg verkar precis som Lars Borgnäs ha haft en förutfattad mening om att det var läkarna som var de skyldiga:
Anklagelserna mot Härm drabbade även hans mor, som på den tiden arbetade på Rikspolisstyrelsen. Härm berättade överraskande hur kriminalkommissarie Inge Reneborg hade kommit till hans mor och bryskt sagt att ”din son sitter uppe på taket” Mamman trodde att det rörde sig om att sonen var på häktet i polishusets översta våningar för att undersöka någon person.

Då ska Reneborg ha sagt ”nej, han sitter anhållen för mord, men du behöver inte vara orolig för han erkänner inom en vecka”. Enligt Teet Härm ”fick mamma packa ihop sina pinaler och gå hem och hon fick aldrig tillbaka jobbet”. Mamman sjukskrevs och omplacerades till sist.

http://stadsholmen.blogspot.se/2009/12/lakarna-vittnade-om-25-ars-helvete.html
Är detta något som obducentens mamma vittnat om? Det är nästan lika hjärtskärande som obducentens f. d. svärmors vittnesmål om vad obducenten sade om lille Mikael som våldtogs och mördades i Skärholmen.

Fann dock ett intressant avsnitt i länken:
Citat:
...
Under 1990-talet arbetade han [allmänläkaren] i sin fars medicinska laboratorieföretag som ekonom och IT-ansvarig, dock utan något medicinskt ansvar, men efter en anmälan till Socialstyrelsen gjordes en tillsynsutredning. Och när media fick tag i den anmälan hette det att ”monsterläkaren arbetar igen”.
...
"Monsterläkare" eller "monsterläkaren" har enligt Kungliga Biblioteket aldrig använts i svensk dags- eller kvällstidning. Kanske var det i FIB-Aktuellt eller liknande detta stod? Varför anmäldes inte ansvarig utgivare för ärekränkning?
Senast redigerad av Ettsjutretton 2017-07-13 kl. 01:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in