2017-07-12, 22:56
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Jag tror inte någon vet vad epigenetiken spelar för roll, och vad den haft för inverkan på evolutionen.

Jag har inte sagt att det ena är viktigare än det andra, bara att det inte är som vi först trodde. Det finns andra variabler med i spelet

Min poäng är att Darwins teori om evolution genom det naturliga urvalet är en mycket generell teori, som inte gör några antaganden om hur egenskaper ärvs. Den gäller för alla självreplikerande system, t.ex. också datavirus.

Därför spelar det inte någon större roll för teorin vad vi vet eller inte vet om epigenetiken och andra mekanismer. Darwins teori var en bra förklaring av evolutionen redan innan vi visste någonting om DNA och gener, och den har inte blivit sämre med åren.

Ditt resonemang om "andra variabler" påminner lite om hur vissa troende tolkar den kvantmekaniska obestämbarheten som en möjlighet för Gud att styra i det fördolda. Det är dock ett mycket tveksamt resonemang. Se vad jag skrev i en annan tråd om detta:

http://www.flashback.org/p54591019#p54591019
2017-07-12, 23:35
Medlem
TwoThousands avatar
Evolutionsteorin är en ideologi och världsbild också ett redskap i ondskans makt korridorer!
2017-07-12, 23:46
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Evolutionsteorin är en ideologi och världsbild också ett redskap i ondskans makt korridorer!

Evolutionen är ingen teori utan ett naturfenomen precis som tyngdkraften. Däremot finns det en teori om hur evolutionen fungerar: Darwins teori om det naturliga urvalet. Se vad jag skrev om detta i den andra tråden:

http://www.flashback.org/p61196206#p61196206

Rubriken på den här tråden är alltså vilseledande då den talar om en "teori" som inte är en teori.
2017-07-12, 23:53
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Jo det vet vi.
Men nu vet vi att det går att påverka . . också.

Nej, det vet vi inte

Du tramsar fortfarande runt med ord som du uppenbarligen inte alls förstår.
Hur känns det att bara kasta ur sig sådana saker?

Ska vi ta det igen?

Det här handlar inte om att DNA påverkas av yttre faktorer som i sin tur ärvs vidare av avkomman.

Det är fortfarande väldigt omdebatterat gällande vilken omfattning (om ens någon) epigenetik har haft på evolutionen. Dina slutsatser är helt enkelt inte rotade i verkligheten.
2017-07-13, 00:09
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Fast ibland kan den som tycker att den andra har korkade eller dåligt underbyggda åsikter, själv vara den som har korkade eller dåligt underbyggda åsikter. Om man då uttrycker att den andra har korkade eller dåligt underbyggda åsikter(som är nedlåtande) istället för att argumentera begåvat med bra underbyggda åsikter, så slösar man bara tid och energi till oväsentligheter, och inte koncentrerar sig på sakfrågan.
Det jag stör mig på är folk som blint försvarar sådant de inte förstår, vilket är vanligt bland dem som allra högljuddast argumenterar för evolution.
2017-07-13, 00:10
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Men nu vet vi att det går att påverka . . också.

Självfallet går det att påverka. Med modern genteknik kan man göra mycket precisa ändringar i arvsmassan. Men vi avstår från att göra det på människor av etiska skäl.

Citat:
Jo, men även om vi förstår fysiska processer så blir de inte mindre "gudomliga". Det är många (ateister och scientister) som gärna vill påstå just det. Att när något är vetenskapligt knuffar det ut gud ur ekvationen. Det är enligt mig ett tveksamt resonemang, eftersom det går direkt emot vad teosim handlar om. Dvs hur saker fungerar är inte svar på frågan varför. Ju mer vi vet om naturen desto konstigare ter det sig.

Som jag skrev i den andra tråden:

Varför skulle Gud fuska om han är allsmäktig? Mirakler är mirakler just därför att de står i strid med naturlagarna.

Citat:
Exemplet med osäkerhetsprincipen är bra. Hur det fungerar med våg-partikeldualitetvat vet vi inte. Vi observerar och ser, men vad som ligger bakom går inte att säga. Jag menar inte att det beror på att är instrumenten inte är exakta nog. Min tolkning är att det helt enkelt inte får plats i vår 4-dimensionella värld. Vi ser spår av något vi inte vet vad det är. Det är så partiklar ter sig i vårt rum. Om vi hade mer kunskap om naturen skulle vi fatta hur det fungerar, men nödvändigtvis inte kunna placera partikeln. Pga att att vi missat själva frågan.

Precis. Partikeln har inget läge mellan olika mätningar, det är det som är poängen. Frågan om dess "osäkra" läge är alltså fel ställd.

Vi kan inte tillämpa den intuitiva förståelse av omvärlden som vi fått genom att leva i en makroskopisk miljö på kvantmekaniska system. Men det innebär inte att dessa system är mystiska eller fundamentalt obegripliga.
2017-07-13, 00:32
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Självfallet går det att påverka. Med modern genteknik kan man göra mycket precisa ändringar i arvsmassan. Men vi avstår från att göra det på människor av etiska skäl.
Och med epigenetik.
Citat:
Som jag skrev i den andra tråden:

Varför skulle Gud fuska om han är allsmäktig? Mirakler är mirakler just därför att de står i strid med naturlagarna.
Gud fuskar inte.
Det finns inget som avviker från naturlagarna. Om gud inverkar så är det en naturlag. Jag vill påstå att gud inverkar hela tiden, överallt. Allt är mirakel.

Det är många som har en trubbig föreställning av vad gud är.
Och vi vet inte hur naturen, inklusive Gud fungerar. Det som påstår annat ljuger.

Citat:
Precis. Partikeln har inget läge mellan olika mätningar, det är det som är poängen. Frågan om dess "osäkra" läge är alltså fel ställd.

Citat:
Vi kan inte tillämpa den intuitiva förståelse av omvärlden som vi fått genom att leva i en makroskopisk miljö på kvantmekaniska system.
Ja, och troligt med tanke på det, är att vi inte heller har någon förståelse för det stora makroperspektivet. Dvs hur hela naturen som helhet är beskaffad. Det lär vara samma där, det fungerar på andra sätt vi inte kan förstå.

Citat:
Men det innebär inte att dessa system är mystiska eller fundamentalt obegripliga.
Jo det är mycket mystiskt. Helt oförklarligt. Att vi har observerat det är en annan sak.
Senast redigerad av 526 2017-07-13 kl. 00:36.
2017-07-13, 01:06
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Det jag stör mig på är folk som blint försvarar sådant de inte förstår, vilket är vanligt bland dem som allra högljuddast argumenterar för evolution.

Bristen på förståelse är dock mycket vanligare bland dem som argumenterar mot evolutionen och det naturliga urvalet, skulle jag påstå.
2017-07-13, 06:52
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Bristen på förståelse är dock mycket vanligare bland dem som argumenterar mot evolutionen och det naturliga urvalet, skulle jag påstå.
Såklart att du tycker. Jag undrar dock lite var folk som är för i sådana fall fått sin enorma förståelse från, man läser ju nästan inget om evolution i skolan.
2017-07-13, 07:41
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Evolutionterori är baserad på det vi ser ihop med vilda fantasier.
Bara för att se till att vi talar samma språk:

"Teori" som i "vetenskaplig teori" är den högsta nivå av "sanningshalt" man kan nå inom vetenskap. Teori i vardagligt tal, kan betyda "gissning" eller till och med "tro". Det som inom vetenskap kallas för "hypotes".

Vilka "vilda fantasier" är det du refererar till?
2017-07-13, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Bara för att se till att vi talar samma språk:

"Teori" som i "vetenskaplig teori" är den högsta nivå av "sanningshalt" man kan nå inom vetenskap. Teori i vardagligt tal, kan betyda "gissning" eller till och med "tro". Det som inom vetenskap kallas för "hypotes".

Vilka "vilda fantasier" är det du refererar till?

Jag har förstått det som att fakta är den högsta nivå av "sanningshalt" man kan nå inom vetenskap, eller har jag missförstått något?

Att det är fakta som bygger upp en teori, men teori är inte fakta.
2017-07-13, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog

Ja precis, att dom är högljudda visar att dom är osäkra och kan inte argumentera för sin sak, utan tar till personangrepp, förnedring och andra känslomässiga knep för att få ett övertag i diskussionen. Men dom som är logiska och förnuftiga kan se igenom dessa härskartekniker och ser bara dom sakliga argumenten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in