Citat:
Ursprungligen postat av
Aramir2
Förutsättningarna är väldigt liknande. Pengar har förts över. Ena parten hävdar att det är ett lån andra parten hävdar att det inte är det.
HD är väldigt tydliga i sitt utlåtande att om det råder tvekan om det skall ses som ett lån eller gåva så ligger bevisbördan på mottagaren.
Nu är inte ts en direkt mottagare men indirekt så är han det eftersom pengarna gick till handpenning till hans boende.
"Indirekt" låntagare.
Det här är nya begrepp som har tillkommit i juridiken.
En annan sak som skiljer från HD fallet är att pengarna använts till något. En anledning för HD var att i fall där pengar förs över av misstag är det upp till mottagaren att bevisa att den har rätt till dem.
Men så är det inte här. Här har givaren betalat något till en släkting för flera år sedan. Syftet är uppenbart. Det var för att stödja sin släkting med kontantinsats i en fastighet.
Citat:
2) Att det inte hanterats som ett lån spelar ingen roll, det är det som HD beslutat om att när det råder tvekan, alltså vid avsaknad av gåvobrev, skuldbrev etc så ankommer det på mottagaren att bevisa att det var en gåva.
HDs dom var väldigt tydlig.
Din och min personliga åsikt är helt irrelevant eftersom det finns en väldigt tydlig praxis satt av HD
.
Det är konkludent handlande.
De har aldrig gjort något för att få tillbaka pengarna tidigare. Till skillnad från HD fallet där betalaren krävde tillbaka de inom kort.
Det har aldrig tidigare angets några villkor för återbetalning. Vare sig från släktingen eller ex-sambon.
Att komma efteråt och påstå att hon är skyldig i andra hand är absurs.
Kontaktinsatsen var ur hennes perspektiv vare sig ett lån eller en gåva.
Hon gick in i ett husköp med 50% av huslänet och ägde 50% av huslånet.
När hustet såldes betalade hon sin lån och fick 50% av vinsten.
Att sambon betalade insatsen var helt upp till honom.
Hon ingick ett avtal under de förutsättningarna att huset hade en grundplåt.
Om det var en skuld skulle det angivits.
Att släktingar kommer efter huset är sålt och ska pengar för att de köpt tapeter, klippt gräsmattan, och målat garaget är helt orelevant.
Citat:
Jag tycker snarare att det tvärt om är TS som verkar försöka slingra sig undan ett uppenbart lån.
Knappast vanligt att man får kontantinsatsen till ett hus i gåva.
Tycker
Citat:
Är summan över ett halvt basbelopp(och det lär det vara eftersom det är en kontantinsats på ett hus) så hade jag verkligen inte chansat med domstol om jag varit TS.
Ett halvt basbelopp är 20-30.000 (beroende på)
Då kan man kräva exet på allt man lagt ut till huset. "Min mamma betalade för renoveringen, det var GIVETVIS ett län - för jag pengar" etc etc.
Avtal är avtal.