2017-07-11, 01:58
  #37
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knazbarnet
Jag förstår inte riktigt vad TS problem är. Delades försäljningspengarna 50/50 mellan TS och fd. sambo utan att sambons släkting fått tillbaka någon kontantinsats är det väl bara att dela på "kontantinsatsen-skulden" från försäljningspengarna???

Jadu, det är nog inte TS särskilt intresserad av...


Det här med att sambon kan håva in halva egenkapitalet i ett hus vid separation (om huset köpts in för att de gemensamt ska bo där) är något de flesta inte känner till...
Citera
2017-07-11, 03:36
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Så det är omvänd bevisbörda som gäller? Var står detta i lagen? Finns det prejudicerande domar?

Vet inte om man kan kalla det omvänd bevisbörda.
När det gäller gåva vs lån så har du inte en målsägande vs en åtalad utan du har två tvistande parter som bägge hävdar ett sakförhållande.

Och ja det finns praxis från HD sedan 2014(NJA 2014 s. 364) och även en liknande dom med samma utfall från 2012(NJA 2012 s. 804) på att det åvilar mottagaren att bevisa att pengarna varit en gåva.

Länk till domen här
Här är en artikel i Dagens Juridik om du vill ha lite bakgrund till det fallet.
Citera
2017-07-11, 06:44
  #39
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Vet inte om man kan kalla det omvänd bevisbörda.
När det gäller gåva vs lån så har du inte en målsägande vs en åtalad utan du har två tvistande parter som bägge hävdar ett sakförhållande.

Och ja det finns praxis från HD sedan 2014(NJA 2014 s. 364) och även en liknande dom med samma utfall från 2012(NJA 2012 s. 804) på att det åvilar mottagaren att bevisa att pengarna varit en gåva.

Länk till domen här
Här är en artikel i Dagens Juridik om du vill ha lite bakgrund till det fallet.

Tack för lite matnyttig information. Det är konstigt hur det kan finnas två läger som båda är så tvärsäkra på sin sak och också faktiskt båda har bra argument för sin sak.

Rent moraliskt ska ts såklart betala halva av vad släktingen pyntade ut och rent juridiskt verkar det peka åt samma håll.
Citera
2017-07-11, 09:16
  #40
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Ett bevis på att pengarna mottagits??? Vem som helst kan ju komma och hävda att man lånat ut en större summa pengar till dig, men går det inte att bevisa blir det svårt.
Men snälla du, det är ju ostridigt att pengarna mottagits. Läs trådstarten.
Citera
2017-07-11, 09:19
  #41
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Är det 3års preskription på sånt här?
(FB) Fått brev om skuld till privatperson ifrån Kronofogden
Citera
2017-07-11, 09:33
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Var står det att den andra parten är skyldig att betala den andres lån?

Hur vet man att kontantinsatsen är ett lån till den andre? Det finns ingen lag som säger att den ena inte får betala hur stor del den vill av en fastighet. Det är andelarna som står i lagfarten som anger vem som äger vad.




Så det är omvänd bevisbörda som gäller? Var står detta i lagen? Finns det prejudicerande domar?


Det är avtalet mellan de sambona som gäller. Inte hans släktingar. Hon är inte skyldig släktingarna något alls.

Men det finns inget sådant avtal såvida det inte står i sambolagen/familjerätten att hon per automatik är skyldig att betala hans lån.

Om du inte kan juridik varför envisas du med at skriva inlägg på inlägg? Du vet ju uppenbarligen inte vilka lagrum som gäller i TS fall utan sitter och gissar.
Citera
2017-07-11, 10:49
  #43
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Om du inte kan juridik varför envisas du med at skriva inlägg på inlägg? Du vet ju uppenbarligen inte vilka lagrum som gäller i TS fall utan sitter och gissar.

Ta fram lagrummet. Var exakt står det?
Citera
2017-07-11, 10:56
  #44
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Vet inte om man kan kalla det omvänd bevisbörda.
När det gäller gåva vs lån så har du inte en målsägande vs en åtalad utan du har två tvistande parter som bägge hävdar ett sakförhållande.

Och ja det finns praxis från HD sedan 2014(NJA 2014 s. 364) och även en liknande dom med samma utfall från 2012(NJA 2012 s. 804) på att det åvilar mottagaren att bevisa att pengarna varit en gåva.

Länk till domen här
Här är en artikel i Dagens Juridik om du vill ha lite bakgrund till det fallet.
Det är mannen som fått pengarna av släktingar. Kvinnan har aldrig mottagit pengar.

Har läst artikeln om kvinnan som fick 100-000 av sin chef för hjälp och sen krävde han tillbaka dem.

Här handlar det om ett påstått bolån. Det man bör ha med är att om det var ett lån skulle de ha satt upp någon form av villkor för att betala tillbaka. Men så har inte skett enligt TS.
Dvs mannen har inte klargjort att han lånat kvinnan till insatsen och ska ha tillbaka det.

I så fall kan man kräva sin ex sambo på allt när man skiljs. Möbler, renoveringar, allt.
Om man bjudit någon på resa till jobbet varje dag kan man fakturera det i efterhand och kräva att det ska betalas tillbaka. (när det stigit över ett halvt basbelopp.)
__________________
Senast redigerad av 526 2017-07-11 kl. 11:05.
Citera
2017-07-11, 11:37
  #45
Medlem
Klurigt läge.

Om jag är sambo med en person och vi köper en lägenhet för 1 miljon - lånar 800.000 gemensamt och sen stoppar jag in 200.000 av egna pengar och det sedan spricker så har jag ju förlorat 50% av de pengarna jag själv stoppade in.

Säg att jag istället lånar 200.000 kr av mina föräldrar för att lösa handpenningen - är då pengarna helt plötsligt skyddade? Blir ju svårt för sambon att veta vart pengarna kommer ifrån.

Från Sambolagen:

Citat:
13 § Vid beräkningen av sambornas andelar i samboegendomen skall från vad en sambo äger av egendomen så mycket avräknas att det täcker de skulder som den sambon hade när samboförhållandet upphörde.

För sådana fordringar mot en sambo som inte är förenade med särskild förmånsrätt i samboegendomen och som inte heller på annat sätt är att hänföra till sådan egendom skall sambon få täckning ur samboegendomen endast i den mån betalning inte kan erhållas ur annan egendom.

Andra stycket är intressant.

Är det så att om det var sambon som stoppade in pengarna (via privat lån) får ta pengarna från annan egendom (egna sparpengar, vinst på lägenheten osv) och om det inte täcker lånet - DÅ kan avräkning ske på samboegendomen?
__________________
Senast redigerad av Kalmar2004 2017-07-11 kl. 11:40.
Citera
2017-07-11, 13:35
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det är mannen som fått pengarna av släktingar. Kvinnan har aldrig mottagit pengar.

Har läst artikeln om kvinnan som fick 100-000 av sin chef för hjälp och sen krävde han tillbaka dem.

Här handlar det om ett påstått bolån. Det man bör ha med är att om det var ett lån skulle de ha satt upp någon form av villkor för att betala tillbaka. Men så har inte skett enligt TS.
Dvs mannen har inte klargjort att han lånat kvinnan till insatsen och ska ha tillbaka det.

I så fall kan man kräva sin ex sambo på allt när man skiljs. Möbler, renoveringar, allt.
Om man bjudit någon på resa till jobbet varje dag kan man fakturera det i efterhand och kräva att det ska betalas tillbaka. (när det stigit över ett halvt basbelopp.)

Praxis är tydlig, det är den som mottagit pengarna som är den som har bevisbördan.
I det här fallet lär dessutom den som fått pengarna påstå att det är ett lån.

Så då har vi alltså TS som påstår att nej det var inget lån mot utlånaren som påstår att det var ett lån, dessutom så kommer TS exsambo också att hävda att det var ett bolån.

Att domstolen kommer gå på deras linje och bedöma det som ett lån är i princip garanterat.
__________________
Senast redigerad av Aramir2 2017-07-11 kl. 13:38.
Citera
2017-07-11, 14:38
  #47
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det blir ord mot ord och då är det upp till den som påstår något att styrka att det är så.
Ord mot ord!? Du kan utgå från att ex-sambon kommer att höras som vittne under ed i rättegången. Då pratar vi inte om ord mot ord. Som andra redan konstaterat, du kan ingen juridik alls.
Citera
2017-07-11, 14:57
  #48
Medlem
Som jag förstår din beskrivning har du fått ett återbetalningskrav på din halva av kontantinsatsen som ni gemensamt fått av en släkting till din fd sambo. Du ville inledningsvis inte återbetala din halva, men efter en diskussion med mäklaren så gav du med dig och tillät mäklaren att återbetala din andel.

Du får kort därefter ett krav från kronofogden på resterande belopp. Är det då bara inte "samma krav", dvs ett krav på din halva av kontantinsatsen som du just återbetalat?

Vad gäller frågan om gåva eller lån så kan den rent praktiskt kanske antas vara en gåva med förbehållet att den återbetalas om ni flyttar isär (då har ju gåvans ändamål upphört).

Har du frågor så ta dem i första hand med din/er mäklare, den personen har ändå ett ansvar för att avräkningen blir korrekt. Men jag förutsätter att du medgav återbetalning av det belopp som mäklaren angav och att mäklaren därefter slutfört återbetalningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in