Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-07-24, 20:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aldrigihelvete
På tal om generaliseringar Gickham vad är det som säger att byggnadsabetare är trögare än.....förslagsvis du.

Ingenting, om du läser sammanhanget i mina inlägg.
Citera
2013-07-24, 20:55
Medlem
sartuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja, jag ser det på ditt språkbruk och ditt sätt att försöka argumentera. Du ska inte tro allt som står på internet.

Jag baserar delvis mina åsikter på empiri, delvis på seriös vetenskap och fakta. Min empiriska iakttagelse säger att genier återfinns i betydligt större kvantitet bland män jämfört med kvinnor.

Citat:
Richard Lynn is Professor Emeritus of Psychology at the University of Ulster. He believes that, on average, men’s brains are better at math and science than women.

Citat:
The undeniable, easily measurable fact remains that, by the time both sexes reach 21, men, on average, score five IQ points higher than women.

http://www.dailymail.co.uk/debate/article-1274952/Men-ARE-brainy-women-says-scientist-Professor-Richard-Lynn.html
Citera
2013-07-24, 21:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sartus
Jag baserar delvis mina åsikter på empiri, delvis på seriös vetenskap och fakta. Min empiriska iakttagelse säger att genier återfinns i betydligt större kvantitet bland män jämfört med kvinnor.

Det är ju ett ovedersägligt faktum att män (som grupp) är fysiskt starkare än kvinnor (som grupp). Mot den bakgrund kan vi ju konstatera att det finns biologiska skillnader. Det är därför troligt att den forskning som finns också kan hitta andra skillnader. Flera av skillnaderna är säkert förstärkta [snarare än uppvägda] i de sociala koderna genom vårt sätt att dela in människor i könsroller.

Vad jag poängterade var dock det faktum att respektive grupp inte är homogen. En byggnadsarbetare kan vara naturligt intelligentare än en person med högre utbildning, men begränsad i sitt gebit. Vad jag vidare poängterade är att teorin "lika barn leka bäst" faktiskt oftast inte stämmer.
Senast redigerad av HerrGickhan 2013-07-24 kl. 21:16.
Citera
2013-07-24, 21:52
Medlem
Stiffnippless avatar
Citat:
Det är ju ett ovedersägligt faktum att män (som grupp) är fysiskt starkare än kvinnor (som grupp). Mot den bakgrund kan vi ju konstatera att det finns biologiska skillnader. Det är därför troligt att den forskning som finns också kan hitta andra skillnader. Flera av skillnaderna är säkert förstärkta [snarare än uppvägda] i de sociala koderna genom vårt sätt att dela in människor i könsroller.

Vad jag poängterade var dock det faktum att respektive grupp inte är homogen. En byggnadsarbetare kan vara naturligt intelligentare än en person med högre utbildning, men begränsad i sitt gebit. Vad jag vidare poängterade är att teorin "lika barn leka bäst" faktiskt oftast inte stämmer.

Generaliseringar har visat sig ha mer rätt än motsatsen enligt studier. En person som säger att kvinnor överlag är mindre intelligenta än män får mer rätt än någon som säger motsatsen. Det du gör just nu är att hävda att vatten är lite mindre blött än vad andra upplever det vara.
Citera
2013-07-24, 22:00
Medlem
sartuss avatar
Citat:

Klart det finns intelligenta byggnadsarbetare. Min poäng var dock att fysiker i regel är intelligentare än byggnadsarbetare samtidigt som män i regel är intelligentare och mer allmänbildade jämfört med kvinnor. Intelligensskillnaderna kan delvis förklaras av biologiska och genetiska skillnader.

Det betyder dock inte att det inte finns kvinnliga genier, för det finns det självklart, även om dessa är en liten minoritet jämfört med manliga genier.

Det fanns en kvinna som studerade varför manliga nobelpristagare är så extremt överrepresenterade. Hon sa något intressant, och det var att många män, till skillnad från kvinnor, kan skapa en nästintill "Besatthet" inom ett visst område, och i 30-40 år enbart studera detta lilla område (ex: fanns en man som studerade spindelns ben och dess funktion och struktur i 30 år).

Denna besatthet leder i många fall till nobelpris.

Många nobelpristagares besatthet inom ett väldigt litet område kan i vissa fall förklaras med att de i har Aspergers syndrom.

Vi vet dessutom att män i regel är betydligt mer utsatta för att få Aspergers syndrom jämfört med kvinnor. Detta förklaras ibland med hjälp av X-kromosom-hypotesen.
Senast redigerad av sartus 2013-07-24 kl. 22:03.
Citera
2013-07-24, 22:26
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Klart det finns intelligenta byggnadsarbetare.

Se där, då är vi överens. Vad jag egentligen hade i baktanke var att vi argumenterar i en tråd vars "intelligenta" namn är:

Kvinnors ofattbart mycket lägre intelligens
Citera
2013-07-24, 22:32
Medlem
sartuss avatar
Citat:
Se där, då är vi överens. Vad jag egentligen hade i baktanke var att vi argumenterar i en tråd vars "intelligenta" namn är:

Kvinnors ofattbart mycket lägre intelligens

Det är givetvis ett felaktigt och rent ut sagt korkat uttalande.
Citera
2013-07-24, 23:03
Medlem
ringmuskelns avatar
Citat:
Det är givetvis ett felaktigt och rent ut sagt korkat uttalande.

Passande humor är ett tecken på intelligens...för det går ju inte att määäta..hihi.
Citera
2013-07-24, 23:11
Medlem
ringmuskelns avatar
Citat:
Klart det finns intelligenta byggnadsarbetare. Min poäng var dock att fysiker i regel är intelligentare än byggnadsarbetare samtidigt som män i regel är intelligentare och mer allmänbildade jämfört med kvinnor. Intelligensskillnaderna kan delvis förklaras av biologiska och genetiska skillnader.

Det betyder dock inte att det inte finns kvinnliga genier, för det finns det självklart, även om dessa är en liten minoritet jämfört med manliga genier.

Det fanns en kvinna som studerade varför manliga nobelpristagare är så extremt överrepresenterade. Hon sa något intressant, och det var att många män, till skillnad från kvinnor, kan skapa en nästintill "Besatthet" inom ett visst område, och i 30-40 år enbart studera detta lilla område (ex: fanns en man som studerade spindelns ben och dess funktion och struktur i 30 år).

Denna besatthet leder i många fall till nobelpris.

Många nobelpristagares besatthet inom ett väldigt litet område kan i vissa fall förklaras med att de i har Aspergers syndrom.

Vi vet dessutom att män i regel är betydligt mer utsatta för att få Aspergers syndrom jämfört med kvinnor. Detta förklaras ibland med hjälp av X-kromosom-hypotesen.

Gå å lägg dig. Det där är en dålig ursäkt för idioter som har torskat på allt vad naturvetenskap och psykologi heter. Dessutom säger de att Einstein möjligtvis var schizofren eftersom hans son/brorson var det. Fatta vad Rain Man slösade bort sin talang.
Citera
2017-04-15, 09:47
Medlem
Citat:

http://www.dailymail.co.uk/debate/article-1274952/Men-ARE-brainy-women-says-scientist-Professor-Richard-Lynn.html
Det tror jag enbart gäller brittiska kvinnor.

I Sverige är det tyvärr ännu värre. Här är skillnaderna minst 10 punkter ... troligen 20 och det är inget som kommer försvinna inom någon nära framtid (1000år eller så).
Citera
2017-05-15, 05:52
Medlem
Nu är det bekräftat av vetenskapen. Saxat från Jyllands-Posten.

Psykologi-professoren har foretaget en række MRI-skanninger og kognitive tests på 896 forsøgspersoner. Det viste sig, at mændendes gennemsnitlige intelligenskvotient var 3,75 IQ-point højere end kvindernes.

http://jyllands-posten.dk/nyviden/ECE9577090/forsker-maend-har-en-hoejere-iq-end-kvinder/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter
Citera
2017-07-12, 21:45
Medlem
Flickpojkens avatar
Lägre medfödd intelligens förklaring till kvinnor underordning i samhället?

Som ni vet är de mycket kontroversiellt att tala om både intelligens och biologiska skillnader mellan könen. Här har vi båda i samma soppa. Tänk om de faktiskt är så att biologiska skillnader är förklaringen till kvinnors underordning i samhället. Att de berömda glastaket inte är ett resultat av ett ett patriarkalt samhälle utan kan förklarats genom biologiska skillnader i mäns och kvinnors hjärnor.

Fick nyligen ta del av följande tabell som visar ration mellan män och kvinnor på olika intelligens nivåer:

http://media.breitbart.com/media/2015/10/Screen-Shot-2015-10-02-at-15.21.50.png?

De välkänt att högpresterande på topp befattningar inom näringslivet (politik undantaget i Sverige i alla fall), forskarvärlden osv befolkas av människor med hög iq.

Och som ni ser går de redan 1,4 män på en kvinna när man kommer i ett iq värde av 120. i ett yrke som kräver en IQ på 120 är de alltså helt naturligt att de går något under 6 män på 3 kvinnor. Och i ett yrke som kräver en iq på 130 så är de inte konstigt att de går något mer än 6 män på 3 kvinnor osv.

Helt naturligt alltså och inget glastak som konstruerats av ett patriarkat.

När vi kommer upp i riktigt höga nivåer rasar de iväg ordentligt och vi kan 2,5 man på en kvinna. när vi kommer upp i 150 går de 3,7 man på en kvinna. tänk då på att "genierna" brukar anses ligga ännu högre och på den nivån finns i princip inga kvinnor alls i denna population på 50 000 000!

Så rimligtvis finns de en biologisk förklaring inte bara till varför de finns färre kvinnliga chefer utan även till varför de inte finns några kvinnliga genier. Och den enfaldig socialkonstruktivistiska förklaringen till kvinnor underordning som feminister kommer med är alltså rent trams.
Senast redigerad av Flickpojken 2017-07-12 kl. 22:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in