2017-07-12, 21:02
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Ja, men de som inte överlever då? Dessutom är ju begreppet "folk" extremt sentida.

Vad hände med de hundratals miljoner år där mer eller mindre medvetna varelser kämpade, led och blev uppätna levande? Guds "kärlek" för att till sist låta utveckla människan?

Men det är teodiceproblemet. Varför är allt inte som vi vill ha det?
2017-07-12, 21:03
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Läs hela artikeln istället för de översta raderna.

Jag har läst hela artikeln

Jag har läst biologi på universitetsnivå. Samma gäller min sambo.
Hon har gjort ett större arbete om just epigenetik och jag garanterar (och satsar 50 spänn) att du inte har en aning om vad du pratar om.
2017-07-12, 21:04
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Där är ju helt irrelevant vad du är.

Du gjorde ett påstående - ett ytterst subjektivt sådant.
Och majoriteten av världens befolkning håller inte med dig - religiösa som icke religiösa.

Jag är ateist och jag får inte alls ihop ekvationen evolution + gud.

I så fall pratar vi om en ytterst inkompetent eller grym gud.

Ad populum. Det är många som tycker saker

Evolutionen är ett utmärkt sätt att utveckla livet. Det är vad Gud gör (blamd annat)
2017-07-12, 21:11
Medlem
526s avatar
Citat:
Jag har läst hela artikeln

Jag har läst biologi på universitetsnivå. Samma gäller min sambo.
Hon har gjort ett större arbete om just epigenetik och jag garanterar (och satsar 50 spänn) att du inte har en aning om vad du pratar om.
Då vet din sambo att DNA kan påverkas av yttre faktorer.
2017-07-12, 21:12
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ad populum. Det är många som tycker saker

Evolutionen är ett utmärkt sätt att utveckla livet. Det är vad Gud gör (blamd annat)

Du gör ett påstående - majoriteten gör ett annat påstående.
Vem har rätt? Ingen av er lägger fram något som ens påminner om bevis

Så du menar på allvar att miljardtals av våldsam död är ett utmärkt sätt att skapa på?

Du ser på riktigt inget bättre alternativ?

Jag kan nog stapla upp 10 bättre sätt på under 1 min.
2017-07-12, 21:14
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Då vet din sambo att DNA kan påverkas av yttre faktorer.

Absolut! Men det är inte epigentik!
2017-07-12, 21:16
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Nej. Det vore grymt om det inte var så.

Ett problem är hur vi "upplever" evolutionen. Som någon så tidigare så är evolutionsteorin något annat än själva evolutionen i sig. Det har målats upp en bild av Darwinismen och det naturliga urvalet som ett system som gå ut på att den starke överlever genom att (på ett eller annat sätt) döda de svaga.

Men det är inte riktigt så det är. Det är humanitet och samarbete som gör att folk överlever.

En sak som kommer revolutionera evolutionsteorin är eipgenetiken. Den säger (förenklat) att vi kan påverka våra DNA med handlingar, vanor och hur vi tänker. Det är i sin linda men har liksom kvantfysiken visat att de fundamentala principer vi trodde styrde inte är sanna. Det finns andra variabler med i spelet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Epigenetik

Epigenetiken står dock inte i konflikt med Darwins teori om det naturliga urvalet, som fortfarande är den teori för evolutionen som det råder vetenskapligt konsensus om.

Det som epigenetiken säger är att det finns ärftliga egenskaper som inte är kodade direkt i arvsmassan (DNA:t), utan i modifieringar av DNA:t och de proteiner (histoner) som binder till DNA:t. Dessa egenskaper är dock mer genetiskt instabila än de som kodas i DNA:t eftersom modifieringarna ofta är reversibla.

Men det spelar som sagt ingen roll för det naturliga urvalet. Darwin visste överhuvud taget inte att det fanns DNA när han formulerade sin teori. Faktum är att man inte visste något alls om gener och nedärvning av egenskaper, vilket var ett stort problem för Darwin som kämpade länge med att försöka förstå detta. En stor del av On the Origin of the Species handlar om det, inte om det naturliga urvalet.

Det var först långt senare när Gregor Mendels försök med ärtor publicerades, som man började förstå hur egenskaper ärvs.
2017-07-12, 21:20
Medlem
526s avatar
Citat:
Absolut! Men det är inte epigentik!

Det handlar om hur generna används. Alla gener är inte påslagna överallt.
Människans vanor och handlingar kan påverka dessa "påslagningar av gener.
2017-07-12, 21:25
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Epigenetiken står dock inte i konflikt med Darwins teori om det naturliga urvalet, som fortfarande är den teori för evolutionen som det råder vetenskapligt konsensus om.

Det som epigenetiken säger är att det finns ärftliga egenskaper som inte är kodade direkt i arvsmassan (DNA:t), utan i modifieringar av DNA:t och de proteiner (histoner) som binder till DNA:t. Dessa egenskaper är dock mer genetiskt instabila än de som kodas i DNA:t eftersom modifieringarna ofta är reversibla.

Men det spelar som sagt ingen roll för det naturliga urvalet. Darwin visste överhuvud taget inte att det fanns DNA när han formulerade sin teori. Faktum är att man inte visste något alls om gener och nedärvning av egenskaper, vilket var ett stort problem för Darwin som kämpade länge med att försöka förstå detta. En stor del av On the Origin of the Species handlar om det, inte om det naturliga urvalet.

Det var först långt senare när Gregor Mendels försök med ärtor publicerades, som man började förstå hur egenskaper ärvs.

Ja det naturliga urvalet finns . . också.

Det epigenetiken säger i förlängningen är att det går att påverka. Det är inte bara slump och urval.
2017-07-12, 21:29
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Det handlar om hur generna används. Alla gener är inte påslagna överallt.
Människans vanor och handlingar kan påverka dessa "påslagningar av gener.

Mmm, men det handlar fortfarande inte om "DNA som påverkas av yttre faktorer."

Du får det att låta som om DNA "kodas om" av yttre påverkan.

Faktum är att det är precis motsatsen till vad du påstår.
Det rör förändringar som är OBEROENDE av DNA.

Från länken du själv postade (som du uppenbarligen inte har läst):

[i]Cellens tillstånd i detta hänseende - det vill säga dess epigenom - kan leda till att generna omprogrammeras och därför uttrycks annorlunda än vad DNA:t signalerar. Epigenomets signaler kan med andra ord överrösta det DNA som ärvts från föräldrarna.
2017-07-12, 21:29
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ja det naturliga urvalet finns . . också.

Det epigenetiken säger i förlängningen är att det går att påverka. Det är inte bara slump och urval.

Nej, det säger inte epigenetiken.
2017-07-12, 21:30
Medlem
526s avatar
Citat:
Mmm, men det handlar fortfarande inte om "DNA som påverkas av yttre faktorer."

Du får det att låta som om DNA "kodas om" av yttre påverkan.

Faktum är att det är precis motsatsen till vad du påstår.
Det rör förändringar som är OBEROENDE av DNA.

Från länken du själv postade (som du uppenbarligen inte har läst):

[i]Cellens tillstånd i detta hänseende - det vill säga dess epigenom - kan leda till att generna omprogrammeras och därför uttrycks annorlunda än vad DNA:t signalerar. Epigenomets signaler kan med andra ord överrösta det DNA som ärvts från föräldrarna.

Ja

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in