2017-07-03, 12:56
Medlem
StatligaTeleverkets avatar
Har inte läst hela tråden, men det verkar talas om någon sorts återkomst av "Ni-ande". Det är inget jag har märkt av överhuvudtaget. Känns som en Stockholmsgrej. I Sverige säger man "Du", därmed basta!
Citera
2017-07-03, 14:13
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Såvitt jag vet var det samma. Judarna började med det, och sedan spred det sig med kristendomen, om jag minns rätt.

Fast om du var osäker på om du minns rätt så hade väl kanske inte skadat med en snabb-fram-googlad källa? Jag hittar i alla fall inget som liknar det du påstår.

Citat:
According to Brown and Gilman, usage of the plural to the Roman emperor began in the fourth century AD. They mention the possibility that this was because there were two emperors at that time (in Constantinople and Rome), but also mention that "plurality is a very old and ubiquitous metaphor for power".
https://en.wikipedia.org/wiki/T%E2%80%93V_distinction

Sen är väl fenomenet med att överdriva någons makt eller betydelse genom att övergå till plural så pass banalt att det garanterat uppkommit (och försvunnit) massvis med gånger i mänsklighetens historia utan att man kan tala om vem som "började med det". Till och med kinesiskan använder ju andra person plural vid hövlighetstilltal utan att det (antar jag) kan bero på judisk påverkan?
Citera
2017-07-03, 15:09
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Fast om du var osäker på om du minns rätt så hade väl kanske inte skadat med en snabb-fram-googlad källa? Jag hittar i alla fall inget som liknar det du påstår.

https://en.wikipedia.org/wiki/T%E2%80%93V_distinction

Sen är väl fenomenet med att överdriva någons makt eller betydelse genom att övergå till plural så pass banalt att det garanterat uppkommit (och försvunnit) massvis med gånger i mänsklighetens historia utan att man kan tala om vem som "började med det". Till och med kinesiskan använder ju andra person plural vid hövlighetstilltal utan att det (antar jag) kan bero på judisk påverkan?

Redan i Tanakh förekommer pluralis excellentiae, främst när man talar om G-D; Elohim, אֱלֹהִים, från eloah = gud, Adonai, אֲדֹנָי, från adon = Herre, mfl.

I det säger jag dock inte att det har påverkat andra språk...
Senast redigerad av bjornebarn 2017-07-03 kl. 16:08.
Citera
2017-07-03, 15:37
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Redan i Tanakh förekommer pluralis excellentiae, främst när man talar om G-D; Elohim, אֱלֹהִים, från eloah = G-D, Adonai, אֲדֹנָי, från adon = Herre, mfl.

I det säger jag dock inte att det har påverkat andra språk...
Visst. Själva grundkonceptet [större antal -> större makt -> större respektbehov] bör ju, som sagt, rimligtvis vara så uppenbart att det uppstått flertalet gånger genom historien.

Det går förmodligen att hitta motsvarande i alla språkfamiljer där plural förekommer.
Citera
2017-07-03, 15:47
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Visst. Själva grundkonceptet [större antal -> större makt -> större respektbehov] bör ju, som sagt, rimligtvis vara så uppenbart att det uppstått flertalet gånger genom historien.

Det går förmodligen att hitta motsvarande i alla språkfamiljer där plural förekommer.

Men niandet i Europa kan komma från judarna. Märk att romarna började nia kejsarna först när kristendomen, som ju judarna spred, hade blivit statsreligion.
Citera
2017-07-03, 16:04
Medlem
JaneCs avatar
Det är klart att det kan på samma sätt som det kan finnas femtioelva andra förklaringar (och kombinationer på förklaringar).

Men oavsett vad så tycker man ju att det borde vara ganska enkelt att googla fram en källa om det nu, som du skrev, är "ett faktum".
Citera
2017-07-12, 18:37
Medlem
Är ni-tilltal av 14-årig skolelev på trettiotalet historiskt korrekt?

Filmen Sameblod utspelar sig på 30-talet. (se trailer)
I trailern hör man en lärare nia huvudpersonen (som är 14 år), är det historiskt korrekt att en lärare niar en elev i grundskolan på 30-talet?
Citera
2017-07-12, 18:56
Medlem
Moramannens avatar
Ja, det tycker jag. Man niade neråt. Idag är "ni" finare än du, men förr såg det annorlunda ut. Nu har jag inte sett filmen, men jag antar att eleverna titulerar läraren som magistern/fröken.

Wikis artikel förklarar det bra:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Du-reformen
Citera
2017-07-12, 18:57
Medlem
Provokatörs avatar
Alla niade varandra förr.

/Provokatör
Citera
2017-07-12, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Alla niade varandra förr.

/Provokatör

Nej, man tilltalade varandra med yrkestitlar (eller, för gifta kvinnor, med titel bildad efter mannens yrke: överjägmästarinnan) om man inte "lagt bort titlarna" och sade du. Okända personer tilltalades artigt som herrn, frun eller fröken (Behagar herrn konjak till kaffet?), medan ni var förbehållet personer lägre i social rang eller eljest föremål för den talandes förtrytelse (Vet ni ingen hut, människa?).
Citera
2017-07-12, 20:24
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Nej, man tilltalade varandra med yrkestitlar (eller, för gifta kvinnor, med titel bildad efter mannens yrke: överjägmästarinnan) om man inte "lagt bort titlarna" och sade du. Okända personer tilltalades artigt som herrn, frun eller fröken (Behagar herrn konjak till kaffet?), medan ni var förbehållet personer lägre i social rang eller eljest föremål för den talandes förtrytelse (Vet ni ingen hut, människa?).

Exakt, och det verkar folk missförstått idag.
Citera
2017-07-12, 20:49
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Exakt, och det verkar folk missförstått idag.
Missförstått och missförstått, det är väl mer att ordet ändrat innebörd med tiden (ok, betydelseglidningen inleddes nog iofs säkert med ett utbrett missförstånd bland den yngre generationen, men idag är ju den nya betylsen etablerad) och att en del inte är medvetna om att det inte alltid varit artigt att säga så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in