2017-07-12, 13:12
Medlem
Den här blöjfrågan verkar intressant hur nu den är relevant? Kanske för att fastslå vem som utförde handlingen. Var det Aki som(enligt J) inte var så engagerad i barnen som blivit inskickad? Eller någon annan utan koll? Eller var blöjorna i rätt storlek slut? Var det ytterligare större barn med som behövde blöjor?

Jag reagerade också när jag såg kvittot med blöjstorleken. Jag visste inte ens att det fanns 8 - har alltid funderat på varför det finns stil 7 i affären, om det är skolbarn som behöver på natten eller?

Det var bara några år sedan jag hade småbarn och har träffat många andra småbarnsföräldrar. Ingen har någonsin kommit högre än till storlek 6 (även om deras barn varit lite rundare).
Citera
2017-07-12, 13:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Snarare är väl frågan: I vilket vatten bedömdes det lättast att dränka AP, dvs vattnet kan då behöva knytas till det utrymme där AP lättast skulle kunna övermannas - exempelvis ryckas upp ur sömnen för omedelbar nedsänkning av hans huvud under vatten.
Det är likaväl en stående frågeställning som jag skriver: skulle han dränkas, går hon all-in i arrangemanget med tanke på kvävning som begrepp.
Citera
2017-07-12, 13:13
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Vi väntade med spänning på att någon skulle ha testat på riktigt -- men ville inte uppmana till det direkt, eftersom det kunde låta lite "ihåligt".

Toaspåret är inte mitt, det var en annan gentlemans, som får träda fram om och när han känner behov.
Betr. toaspåret så tycks testerna ej ha utförts på rätt sätt: Man måste först med hjälp av t.ex. en luftballong "täta" toastolen. Sedan fyller man på vatten upp till minst 3/4; därefter kör man ned offrets huvud, sätter sig tillrätta över offrets axelparti, ser till att man har stöd för händerna och kan manövrera sin egen kropp samtidigt som man gör sig beredd på att ev. få gunga lite (de flesta offer blir så perplexa att all gungning uteblir). - Det är alltså inte meningen att man ska försöka tränga ned huvudet hela vägen mot botten av toaskålen (som man anar att vissa testare/hårtvättare försökt sig på...).
Citera
2017-07-12, 13:18
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är likaväl en stående frågeställning som jag skriver: skulle han dränkas, går hon all-in i arrangemanget med tanke på kvävning som begrepp.
Med ledning av var AP hittades så bör dränkning (dvs kvävning av något annat än vatten uteslutet) gälla - vilket också obduktionsresultatet talar för. Detta menar jag bör ha varit en medveten tanke från förövarens sida eftersom man inför dådet bör ha förstått att AP skulle komma att obduceras.
Citera
2017-07-12, 13:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja han kan ha sop-säckats på annan plats än brygga. Dock har vi transportproblem då. Tejp direkt på hans hud är något som definitivt skulle upptäckas. Att fäktas för livet inne i en stor säck är inte så skadligt för omgivningen. De extrastarka kornblå påsarna är omöjliga att få sönder med bara händerna.
Jag har skrivit gång efter annan att jag inte tror han satt bland myggor och knott i shorts och linne. Därav funkar det inte att diskutera några spår på huden efter tejp. En remsa tejp över mun ger inga spår och återigen så var det inte utvidgad obduktion med spårsäkring.
Att fäktas i en sopsäck ger givetvis skador beroende på det material utanför som han stöter mot. Hårt grepp sker likaväl från de som ska hålla fast honom.
Citera
2017-07-12, 13:22
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Rimligen har någon (flyktig) drog tillförts AP. – Varför skulle annars JM ha varit så angelägen om att han skulle kremeras? – För det var hon - trots hårt motstånd från AP:s anhöriga. – Hon var också snabb med att begära ut obduktionsprotokollet - och lika snabbt ville hon ha åtkomst till försäkringspengarna.

Vid första obduktionen eftersöktes inte allt lika noggrant som vid den andra obduktionen, och vid den andra obduktionen har inte heller allt som finns i det världsliga sortimentet kunnat testas. Det skulle kunna vara ett växtgift; det skulle kunna vara något som temporärt slog ut AP.

En stark hypotes är att AP tillfördes något som fick honom betydligt mer omtöcknad än av den alkohol han fått i sig. Alkohol i kombination med okänt preparat eller ämne bör ha gjort honom så lätthanterlig att han kunde dränkas och en drunkningsolycka simuleras.

Sonen AG har varit åsyna vittne till hur AP legat utslagen i en soffa; hur han sluddrat osammanhängande och inte verkat ha någon kontakt med verkligheten. - AG:s egna funderingar går ut på att JM vid det här tillfället testat något preparat på AP; någon slags generalrepetition inför den 7 augusti.

Till detta måste adderas tidigare turer i samband med resan till E, att AP:s anhöriga försökt nå kontakt med AP utan att lyckas, och att inte förrän man hotat kontakta polis hade man fått svar - men inte av AP själv, utan det hade varit JM som hört av sig, alt. sms:at.

Ytterligare omständigheter som är av betydelse är JM:s inköp av olika droger och mediciner utomlands, bl.a. hade hon till dottern AB:s sambos stora förvåning och förargelse inköpt droger till sin missbrukande dotter JB. - I källaren till huset där AP/JM bodde förvarades stora mängder läkemedel och okända preparat.

I sin omedelbara närhet hade JM narkotikahandlare och missbrukare. Hon föreslår MR en spruta heroin, själv kör hon med antidepressiva tabletter kombinerat med stora intag av alkohol; främst vin. Flera drogberoende flyktingpojkar har under en längre tidsperiod bott under samma tak som henne,

JM befann sig i ett drogträsk och hade två barn som missbrukade. AP hade tidigare anmält henne för narkotikainnehav efter att ha hittat en stor burk med misstänkt vitt pulver i ett skåp, polisen hade också funnit droger i samband med att en knivbeväpnad JB försökt sälja knark.

JM:s livsluft kan sägas ha varit... droger. Den 7 augusti skulle AP dö så hon kunde plocka ut 8 miljoner på ett bräde.

Med intill visshet gränsande sannolikhet var det inte bara alkohol som skulle göra detta möjligt.

Det du sammanfattar pekar i en viss riktning. Jag ska se om jag vid tillfälle kan komma på någon tänkbar substans. Jag kan ämnet alltför dåligt. Jag var inne på kokain, som, om jag uppfattat rätt, inte bör blandas med alkohol, kan ätas (blandas i mat eller dryck) och kan vara svårt att detektera efter lång tid. Ruset är över på mindre än en timme.
Jag var också inne på att med något av ett 30-tal tänkbara preparat orsaka hjärtstillestånd (hERG, QT-förlängning).

Jag kan hålla med om att detta kan förefalla vara bortom JMs horisont, men hon är ju omgiven av en del suspekta individer. Hon behövde inte förstå, hon behövde bara en lösning.

Citera
2017-07-12, 13:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Med ledning av var AP hittades så bör dränkning (dvs kvävning av något annat än vatten uteslutet) gälla - vilket också obduktionsresultatet talar för. Detta menar jag bör ha varit en medveten tanke från förövarens sida eftersom man inför dådet bör ha förstått att AP skulle komma att obduceras.
Det är just detta jag har som frågeställning. Att leva sig in i JMs tankesfär. Ska det arrangeras så kan jag då tycka att hon borde syssla med arrangerad dränkning innan dumpning i sjö; fejkad drunkning.
Citera
2017-07-12, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag har skrivit gång efter annan att jag inte tror han satt bland myggor och knott i shorts och linne. Därav funkar det inte att diskutera några spår på huden efter tejp. En remsa tejp över mun ger inga spår och återigen så var det inte utvidgad obduktion med spårsäkring.
Att fäktas i en sopsäck ger givetvis skador beroende på det material utanför som han stöter mot. Hårt grepp sker likaväl från de som ska hålla fast honom.

Begreppet "utvidgad rättsmedicinsk obduktion" finns enl AE inte längre, fr o m 120601 finns bara "rättsmedicinsk obduktion". Man kan ju undra vad för slags protokoll man följer? Hur noga görs en besiktning av hud osv?
Citera
2017-07-12, 13:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det du sammanfattar pekar i en viss riktning. Jag ska se om jag vid tillfälle kan komma på någon tänkbar substans. Jag kan ämnet alltför dåligt. Jag var inne på kokain, som, om jag uppfattat rätt, inte bör blandas med alkohol, kan ätas (blandas i mat eller dryck) och kan vara svårt att detektera efter lång tid. Ruset är över på mindre än en timme.
Jag var också inne på att med något av ett 30-tal tänkbara preparat orsaka hjärtstillestånd (hERG, QT-förlängning).

Jag kan hålla med om att detta kan förefalla vara bortom JMs horisont, men hon är ju omgiven av en del suspekta individer. Hon behövde inte förstå, hon behövde bara en lösning.

Stopp, nu är det redan väldigt illa om detektionstid. Hur snabbt ruset går över är fullständigt ointressant då det handlar om nedbrytning och metaboliter. Kokain är spårbart i flera dygn (dubbelkollar inte exakt nu i skrivande stund).
Citera
2017-07-12, 13:40
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Hört talas om lagerhållning..? - Och i valet mellan för små, precis för dagen lagom resp. för stora, väljer man "precis för dagen lagom" om man vet att barnet bara har 3 blöjor kvar; annars lägger man sig så nära man kan "för stora" eftersom man vet att barnet inte gillar (kan få t.ex. kontakteksem) om blöjorna sitter åt och skaver.

Men som framgår av blöjutbud och rekommenderad vikt så existerar inga måttbeställda blöjor.

Kan finnas ett slags (låt vara sjuk) logik i att AP får betala för blöjor som ligger lite fram i tiden, om JM redan har köpt på sig mycket av mindre storlekar.

Här har vår gärningskvinna (som så ofta) att välja på att få saker att framstå som antingen så lite suspekta och annorlunda som möjligt eller att undvika otillbörlig hänsynslöshet. 😄
Citera
2017-07-12, 13:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Begreppet "utvidgad rättsmedicinsk obduktion" finns enl AE inte längre, fr o m 120601 finns bara "rättsmedicinsk obduktion". Man kan ju undra vad för slags protokoll man följer? Hur noga görs en besiktning av hud osv?
Jag vet o jag begriper ärligt inte detta han tog upp då det är skillnad förr men en lagändring mig veterligt. Kändes mer som om han passade på att irriterat ägna sig åt rytteri. Jag har dock sett en färsk debatt om detta, att det har varit rätt godtyckligt om när krim.tekniker kallas in och via utvidgat är/har det varit obligatoriskt. Ungefär så. Läste så sent som förra året på RMV om skillnaderna mellan obduktionerna. Nu är sidan uppdaterad och den länksidan är borta (synd, för det var väldigt välbeskrivet om olika saker).
Citera
2017-07-12, 14:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Kanske oskyldiga till mord, men skäligen misstänkta för medhjälp eller ha vetskap om hur Aki dödades.

Fulspel? Kan man tycka oavsett om man är skyldig eller inte. Kan även smarta drag p g a utredningstekniska skäl.
Dom plockades in via 23:6 förhör(upplysning av betydelse för utred.) men anhölls därefter pga rajabis rövar-historia som säger att en av dessa är mördaren. DB släpps men innan kan vi se den ene fhl säga till den andra fhl. "Har inte du en hälsning till DB från Davids pappa?" Yes så har jag säger fhl och tar i från tårna och uppmanar DB att hålla sig till sanningen med hårda och fula ord för det är just det som pappan hälsat, påstår fhl. DB reagerar knappt utan säger ointresserat: "mmh". När fhl ingen vart kommer med "pappas hot" (läs: fhl som felaktigt rider på nåt vi inte ens vet om sagts) går han då ist på mamma JM efter några meningar. "Du är precis som din mamma och säger att alla andra ljuger och du e den enda som talar sanning" Inte heller det funkar utan DB svarar tillbaka "fast så har jag inte sagt". Därefter bryter hans advokat in.
Den som ljuger här är inte DB utan Mohammad Rajabi så pass mycket att inte ens åk vidhåller hans aki-berättelse utan justerar den maximalt allt skalas av förutom JJ, JB och DB. För dom skall utnyttjas och mot sin vilja hjälpa åk genom hela rättegången att sätta dit JM som "medmisstänkta" Det kallas inte smarta drag det, inte heller utredningstekniska utan FULSPEL.

Citat:
Hört talas om lagerhållning..? - Och i valet mellan för små, precis för dagen lagom resp. för stora, väljer man "precis för dagen lagom" om man vet att barnet bara har 3 blöjor kvar; annars lägger man sig så nära man kan "för stora" eftersom man vet att barnet inte gillar (kan få t.ex. kontakteksem) om blöjorna sitter åt och skaver.

Men som framgår av blöjutbud och rekommenderad vikt så existerar inga måttbeställda blöjor.
Hört talas om årsinköp av blöjor, du är rolig du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in