Citat:
Ursprungligen postat av
MoaLjung
Kamphundar och barn ska aldrig vara ihop. Fattar inte att folk inte har lärt sig detta numera. Hoppas hon inte kommer ha alltför tydliga ärr resten av livet.
Men det var ju inte en hund av kamphundsras utan vakthund. Dessutom verkar det vara en hel del som sker när det gäller hundvakter. Bristande kunskaper?
Men jag håller med, har sett många hundidioter som ska bevisa hur snälla deras hundar är med barn som klättrar omkring på dem och så. Hundägare ansvarar för Hunden genom att inte utsätta den för situationer den inte kan hantera och föräldrar detsamma med barn.
Jag själv har haft kombination barn med kamhundsras. Men jag lovar att jag aldrig lämnat dem utan uppsyn och då råkade jag få en hund som av sig själv i sin natur avgudade barn. Det gör för fasiken inte hunden till någon barnvakt eller leksak.
Främmande barn ska inte klappa främmande hundar. En barnvan hund som vaktar vissa barn, kan vara otroligt farlig för andra istället eftersom den ser det som en uppgift att hålla vissa på mattan och försvara emot dessa odågor den själv ser det som.