2017-07-12, 02:00
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Bilderna, bilderna...

Ha ha jag känner mig hedrad.

Ingen har dock ännu lämnat trovärdigt skäl till varför ungarna fick största storleken köpt till sig.

Förutom att de brås på mamman då.
Citera
2017-07-12, 02:09
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Tar man ner färskvatten så är det väl för att man har ett idealiskt kärl, snabb påfyllningsmöjlighet från ev kran på huset, kan ställa kärlet i bilen och att fotpumpjäveln på bryggan är för klen eller trasig (eller saboterad av JM för att vi ska sitta här och grubbla) och att det saknas hink där nere eller är för råddigt att fylla hinkar i sjön.

Eller så är sjövattnet för kallt att bada i för ungarna (barnpoolen) eller fullt av (kisel)alger, och färskvattnet är varmare (men fan tro't)?

Eller så vill man inte att ungarna som är tämligen små springer själva utan uppsikt och badar i sjön, utan man tar den där stora kräftlådan vi har pratat om, blandar kallt vatten med vatten värmt på spisen, sätter locket på och ställer den i bilen och kör ner den från stugan till bryggan så att barnen kan bada och skvätta säkert och under konstant uppsikt, som ju gäller barn i den åldern
.

Känns ju inte helt främmande.

Eller man vill hålla dryckerna kylda och ställer dem i en väldig plastback som man fyller med både vatten från brunnen och isen man köpte på Coop (som f.ö. hunnit smälta). Eller man vill hålla glass och annat kallt som man kör ner till bryggan och gör likaledes.

Blir många plastbackar här.

Talade inte AG i förhören just om att JM, AG och tvillingarna badat där 1 1/2 vecka efter Akis död i samma vatten på nästan samma plats som Aki återfanns på? AG tyckte det kändes kymigt.
Då var det inga problem att bada i vattnet, varken för kallt eller smutsigt.
Citera
2017-07-12, 02:16
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ha ha jag känner mig hedrad.

Ingen har dock ännu lämnat trovärdigt skäl till varför ungarna fick största storleken köpt till sig.

Förutom att de brås på mamman då.

Bortser från passformen så är det väl så att större blöjor rymmer mer vätska/kiss och inte behöver bytas lika ofta som mindre storlekar. Blir inte fulla och läcker lika lätt, därav nattblöjor.
Lat förälder kanske väljer jätteblöjan för att slippa byta ofta??? Även om passformen och komforten för barnet blir sämre?
Citera
2017-07-12, 02:23
Medlem
Ju mer jag funderar på detta så landar jag i dessa två mer eller mindre osannolika teorier:

1) han kvävdes
2) han dränktes i sjön

Bägge har stora svagheter men givet att algbeviset håller gäller det att lista ut hur han kvävdes.

Antar tre personer. Den ena satte sig på ryggen och höll i armarna. Den andra satte sig på benen och den tredje drog en plastpåse över huvudet.
Citera
2017-07-12, 02:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Man får inte göra misstaget att utgå ifrån att någon gjort något så dumt och riskfyllt som att mörda, å ena sidan, och anse det som självklart att vissa riskmoment "måste" ha undvikits, å den andra. Det finns ju seriemördare som åkt hem till mamma och ätit middag med ett kvinnolik i bagaget på bilen parkerad utanför. Är man psykopat så är man det på heltid.
Det kan tendera att bli in absurdum om om händelsen ska tolkas i perfektion, att det är för svårt, för krångligt, för tungt, för stort risktagande och ner på mikronivå i analyser.

Det handlar inte om det perfekta mordet som sådant. JM har däremot vind i seglen via att det var en vedervärdigt kass utredning för en lång tid sedan. Glasögonen var drunkning utan minsta tanke på omständigheter såsom att en ung människa ligger på en meters djup vid en bryggkant. Det var inga krimtekniker på plats och ej heller vid obduktion gällande spårsäkring.

Det är en fru som pratar dynga omgående om sin man, är allt annat annat än kärleksfull varav ingenting indikerar nytändning och som inte bryr sig ett smack om sin man på över 12 timmar, som hon påstår gett sig ut att fiska på fyllan. Vem som helst hade blivit galen av oro att inte få svar på sms. Hon ringer inte ens utan sitter där och knappar på sin telefon och påstår att han är finne och sover ute så det är normalt.

Utöver detta är hon inget supersnille även om hon är manipulativ och är lever i fablernas värld gällande fantasier. Hon lär inte ha gjort nåt värst avancerat och det enda jag i stort sett undrar över gällande hennes hjärnverksamhet är om hon ansåg att drunkning var viktigt gällande arrangemanget på sjöbotten. Alltså hur nogsam kan hon ha varit på den fronten att han skulle ner i annat vatten och dränkas.
Senast redigerad av develi 2017-07-12 kl. 02:41.
Citera
2017-07-12, 02:30
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Talade inte AG i förhören just om att JM, AG och tvillingarna badat där 1 1/2 vecka efter Akis död i samma vatten på nästan samma plats som Aki återfanns på? AG tyckte det kändes kymigt.

1. Min briljantaste idé, att kräftlådan och barnpoolen är densamma och att barnuppsikt är A och O, missade du. Om man har en skojig plastback i stugan som man tänker sig att barnen kan bada i och som har lock, då kan man temperera vattnet i huset och sedan köra ner den och ställa den mitt på bryggan och så kan de stoja omkring med den medan föräldrarna äter.

2. Att de badade i sjön senare kan ju bero på att det hade varit ännu kymigare för AG att bada i baljan ifråga, som f.ö. kanske hastigt försvann. ...

3. AG blir aldrig någon riktig möllrare om han ska sjåpa sig så där.

4. "Bada" är inget exakt begrepp.
Citera
2017-07-12, 02:33
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Och bland mina "bilder" ser jag JM och AP stanna vid lgh i etuna för att hämta en stor och praktisk plastback som barnen kan bada i.
Citera
2017-07-12, 02:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Ju mer jag funderar på detta så landar jag i dessa två mer eller mindre osannolika teorier:

1) han kvävdes
2) han dränktes i sjön

Bägge har stora svagheter men givet att algbeviset håller gäller det att lista ut hur han kvävdes.

Antar tre personer. Den ena satte sig på ryggen och höll i armarna. Den andra satte sig på benen och den tredje drog en plastpåse över huvudet.
Plastpåsen kräver att det är ett rejält tag och helt tätt mot halsen - och därmed undrar jag osökt om detta inte ger spår på halsen snarlikt vid strypning.
Citera
2017-07-12, 03:00
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Plastpåsen kräver att det är ett rejält tag och helt tätt mot halsen - och därmed undrar jag osökt om detta inte ger spår på halsen snarlikt vid strypning.

Nja det är inte säkert. Strypning ger ett stopp på blodtillflödet/avflödet från hjärnans stora kärl vilket ger snabb medvetslöshet och tydliga tryckmärken och ofta avbrutet tungben.

Plastpåsen är kvävning medels syrebrist i luften eftersom man förbrukar syret inne i påsen och blir medvetslös av koldioxiden/bristen på syre. Tar betydligt längre tid till medvetslöshet, 1-2-några minuter. Eftersom det är för lite syre mot vad man behöver så hjälper det inte även om det finns en liten glipa - tar bara ytterst lite längre tid. Då behöver inte plastpåsen sitta så hårt åt runt halsen.

Plastpåse är nog en god idee, om man kan få Aki att inte slita bort den.

Funderar på stor plastpåse typen sopsäck som kanske fanns vid Granliden speciellt som de höll på rensa ut. Sopsäck på 240 liter extrastark svart eller ljusblå (ofta de extrastarka) över Akis huvud och sedan en till från benen och allt ner i vattnet. Ev ett vanligt inte alltför hårt sittande bälte i byxlinningshöjd. Han kvävs, drunknar inte, men man tror att han drunknat när man tar tag i påsarna och låter kroppen glida ur.

Fördelar:
inga skador på kroppen
lätt att administrera - sopsäckarna finns
relativt ljudlöst - hans ljud hörs knappt inuti säcken
går rätt fort
lätt att dumpa i honom från bryggan
mördarna trodde att alla fynden på kroppen skulle visa drunkning
Aki skulle antagligen just hållit armar och händer när han dog som när han påträffades
han var barfota, inga skor, svårt att sparka sig ut
har han bitit i den ljusblå plasten med tänderna?
metoden skulle falla JM i smaken då hon såg Aki som en sopa

Vad säger expertisen härinne. Extrastarka ljusblå sopsäckar?
Senast redigerad av Solglittret 2017-07-12 kl. 03:20.
Citera
2017-07-12, 03:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Nja det är inte säkert. Strypning ger ett stopp på blodtillflödet/avflödet från hjärnans stora kärl vilket ger snabb medvetslöshet och tydliga tryckmärken och ofta avbrutet tungben.
Jag skriver givetvis inte om brott på tungben eller brosk - det handlar om tryckfåror på halsen då plastpåsens kant ligger mot huden vid ett rejält tag - det kräver kraftfullt våld.
Citat:
Funderar på stor plastpåse typen sopsäck som kanske fanns vid Granliden speciellt som de höll på rensa ut. Sopsäck på 240 liter extrastark svart eller ljusblå (ofta de extrastarka) över Akis huvud och sedan en till från benen och allt ner i vattnet.
För övrig handlar det om mängd luft inne i påsen innan han slocknar och kan rakt inte uppskattas till ett par minuter - det beror givetvis på påsens storlek...
Sen ska då ett par personer brottas med honom, hålla lufttätt, tills detta då sakteliga sker.
Senast redigerad av develi 2017-07-12 kl. 03:14.
Citera
2017-07-12, 05:55
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag skriver givetvis inte om brott på tungben eller brosk - det handlar om tryckfåror på halsen då plastpåsens kant ligger mot huden vid ett rejält tag - det kräver kraftfullt våld.

För övrig handlar det om mängd luft inne i påsen innan han slocknar och kan rakt inte uppskattas till ett par minuter - det beror givetvis på påsens storlek...
Sen ska då ett par personer brottas med honom, hålla lufttätt, tills detta då sakteliga sker.
Om man tänker sig att de väntar tills han somnat och eftersom han är lite berusad så somnar han rätt tungt. Snabbt hinner man tejpa ihop hans handleder med silvertejp bakom ryggen, man är flera så en håller ner honom, han hinner inte reagera förrän det är för sent, han är redan övermannad. Sen drar man en plastpåse över hans huvud, som precis täcker, och trär ett gummiband runt halsen (alt tejp?) så det sluter tätt. Sen trycker man en kudde mot hans ansikte tills han slutar andas och dör.

Alternativt, man använder sig av pistolhot, som du var inne på förut, armar tejpas bakom ryggen osv, samma scenario som ovan.

Eller, kanske ett omöjligt scenario som borde gett synliga skador/avvärjningsskador?
Senast redigerad av magiciadehex 2017-07-12 kl. 06:07.
Citera
2017-07-12, 06:43
Medlem
Vore intressant om någon har information som inte framkommit ännu. T ex något bevis som polisen missat eller någon som vet/hört något från de inblandade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in