2017-07-11, 23:52
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag kan inte se på någon bild som jag har eller har sett.
Bryggan, den kvadratiska delen, är byggd ungefär till hälften över land och till hälften över vatten. Vattenhon står i nord-östra hörnet, dvs. över land. Om det finns en sådan anordning som du föreslår så pumpar den upp sjövatten, vilket utesluter att sådant vatten pumpats upp för att dränka Aki i.
Samma gäller vatten som pumpas med pumpen intill sjöboden.

Då faller väl nästan teorierna om vasken, kräftlådan eller en barnpool på bryggan. Är han dränkt strandnära har det skett med kiselrikt sjövatten.
Senast redigerad av Solglittret 2017-07-11 kl. 23:59.
Citera
2017-07-11, 23:55
Medlem
EndastJag01s avatar
När det gäller vatten på bryggan. Kan det vara så att det är vatten från brunne som kommer dit? Man vill ha dricksvatten, färskvatten, kanske skölja av sig det algrika vattnet från sjön? Känna sig ren, helt enkelt.
Citera
2017-07-11, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Aki ligger inte medvetslös, drogfri, tyst och stilla i ett bilbagageutrymme i en timme. Så välinställd medvetslöshet är svår att uppnå utan slag i huvudet eller droger. Låg han där var han död.

Hur tryggt och säkert är det att frakta en mördad kropp från JMs lägenhet ner till bilen? Tämligen riskabelt för upptäckt. Hur skulle de tagit sig ut till landet med bilen? Någon har ju SMS-at för fullt fån masterna utmed vägen från både JMs och Akis telefoner. Skulle JM varit med i bilen - och tvillingarna?
Om inte barnen var med vem passade dem? Och hur kom de till G-liden nästa dag?

Som jag minns det i FUP från räddningspersonalen förhör var Aki blek, kroppen bärgades men någon likstelhet nämndes inte vad jag minns.

På landet talar i alla fall vi om färskvatten när vi menar vattnet ur den egna vattentäckten.Till skillnad från regnvatten ut tunnorna eller vattnet vid bryggan.
Just risken med transport av ett lik tror jag inte är en avgörande punkt. För det första var JM riskbenägen, för det andra skulle jag säga att risken för upptäckt av polisen är mikroskopisk. Jag minns inte när jag senast blev hejdad av polisen för alkotest och de gånger som det hänt har de bara artigt bett mig blåsa, aldrig kollat bagageutrymmet. Återstår risken vid ilastning, att grannar skulle se något. Den risken kan göras liten (tidpunkt, ljusförhållanden, snabbhet, vakthållning, kamoflage....) och ivern att lösa huvudproblemet tonade ner känslan av risk. Om det var flera om jobbet kunde man ju helt fräckt ha släpat honom upprätt, "döfull".

Man får inte göra misstaget att utgå ifrån att någon gjort något så dumt och riskfyllt som att mörda, å ena sidan, och anse det som självklart att vissa riskmoment "måste" ha undvikits, å den andra. Det finns ju seriemördare som åkt hem till mamma och ätit middag med ett kvinnolik i bagaget på bilen parkerad utanför. Är man psykopat så är man det på heltid.
Citera
2017-07-11, 23:56
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
Jag tyckte om tanken av naken JM som satt ovanpå AP och tog spjärn mellan vägg och toacistern under tiden som AP fick lite WC duck mellan tänderna och JM mjukt messade Varför älskar jag dig så...

Men är det för bra för att vara sant...

Detta är ett sorgligt mord men det är tyvärr svårt att hålla sig för skratt för de bilder som dyker upp i huvudet...
Citera
2017-07-11, 23:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Då faller väll nästan teorierna om vasken, kräftlådan eller en barnpool på bryggan. Är han dränkt strandnära har det skett med kiselrik sjövatten.
Ja, upp till huset nu som jag tjatar om.
Citera
2017-07-11, 23:58
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Just risken med transport av ett lik tror jag inte är en avgörande punkt. För det första var JM riskbenägen, för det andra skulle jag säga att risken för upptäckt av polisen är mikroskopisk. Jag minns inte när jag senast blev hejdad av polisen för alkotest och de gånger som det hänt har de bara artigt bett mig blåsa, aldrig kollat bagageutrymmet. Återstår risken vid ilastning, att grannar skulle se något. Den risken kan göras liten (tidpunkt, ljusförhållanden, snabbhet, vakthållning, kamoflage....) och ivern att lösa huvudproblemet tonade ner känslan av risk. Om det var flera om jobbet kunde man ju helt fräckt ha släpat honom upprätt, "döfull".

Man får inte göra misstaget att utgå ifrån att någon gjort något så dumt och riskfyllt som att mörda, å ena sidan, och anse det som självklart att vissa riskmoment "måste" ha undvikits, å den andra. Det finns ju seriemördare som åkt hem till mamma och ätit middag med ett kvinnolik i bagaget på bilen parkerad utanför. Är man psykopat så är man det på heltid.

Jo JM är nog heltidspsykopat och riskbenägen. Frågan är väl om hennes medhjälpare också är det...?
Citera
2017-07-11, 23:58
Medlem
EndastJag01s avatar
Citat:

Detta är ett sorgligt mord men det är tyvärr svårt att hålla sig för skratt för de bilder som dyker upp i huvudet...
Inte meningen att vara respektlös men det är märkliga bilder som dyker upp i och med att det är ett märkligt fall. Om nu inte några hade kontrollerat wc stolarna och dömt ut möjligheten så hade det ...
Citera
2017-07-12, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Kan väl i sammanhanget nämna att det är två personal i en ambulans även om vissa personer givetvis är mer svårhanterliga om det så beror på kroppsvikt och/eller medvetandesänkning.
.. Bara som en jämförelse.

I en ambulans finns det utrustning att hantera sådant och utbildad personal. I JMs volvo fanns nog ingen bår, utan kanke en domkraft och en varningstriangel samt ev några medhjälpare i okänt skick, droger och alkohol verkar flöda i kretsen kring JM.
Citera
2017-07-12, 00:00
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Då faller väll nästan teorierna om vasken, kräftlådan eller en barnpool på bryggan. Är han dränkt strandnära har det skett med kiselrik sjövatten.

Hur man än vänder på detta så finns det minst ett transportproblem.
Om Aki mördats nära stugan så måste han sedan transporteras ner till bryggan.
Om Aki dränkts i närheten av bryggan så har brunnsvatten transporterats ner till bryggan.

Om han har tagits av daga på annat sätt nära bryggan, t.ex. med ett gift som inte upptäckts, eller med kvävning, så finns inget transportproblem.

Citera
2017-07-12, 00:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
När det gäller vatten på bryggan. Kan det vara så att det är vatten från brunne som kommer dit? Man vill ha dricksvatten, färskvatten, kanske skölja av sig det algrika vattnet från sjön? Känna sig ren, helt enkelt.
Men bor du på Östermalm eller?
Skämt åsido - de lär väl duscha uppe i huset efter en dag på stranden. Det är liksom inte drivor med slemmiga alger som flyter runt. Dricka tas väl med ner som vid vanlig dagsutflykt till stranden. De har det ju bättre så sett, det är väl inte ens 200 meter att ränna upp till huset.
Citera
2017-07-12, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
En medvetslös person, eller för den delen död kropp, i Akis storlek, är väldigt svårhanterlig, om man så är två eller tre som ska försöka baxa omkring den (men de kanske var fyra eller fler).
Dock kan man på Youtube se hur en vuxen man bär iväg en annan vuxen man. Det ingår i räddningspersonals utbildning att tillämpa brandmansgreppet för att kunna rädda medvetslösa personer ur fara. I ett clip tar brandmannen t o m en livlös kropp nerför en stege ur ett brinnande hus. Två vuxna killar utan sådana kunskaper lär kunna lösa uppgiften.
Citera
2017-07-12, 00:02
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag kan inte se på någon bild som jag har eller har sett.
Bryggan, den kvadratiska delen, är byggd ungefär till hälften över land och till hälften över vatten. Vattenhon står i nord-östra hörnet, dvs. över land. Om det finns en sådan anordning som du föreslår så pumpar den upp sjövatten, vilket utesluter att sådant vatten pumpats upp för att dränka Aki i.

Samma gäller vatten som pumpas med pumpen intill sjöboden.

Det enda är ju i så fall att man tagit med sig ett par hinkar färskvatten ned till sjön och fyllt upp vattenhon (eller annat tänkbart dränkningskärl, typ balja) - vilket ter sig mycket långsökt. Då hade man nog hellre valt sjövattnet. - Det som då återstår är att man släpat ett par hinkar med sig för att använda som just färskvatten, t.ex. för dryck, ev. matlagning direkt på bryggan, etc. - Och det är ingen direkt omöjlighet att dränka någon i en vanlig plasthink, 10 l - om inte offret lyckas välta den och allt vatten rinner ut. - Men man kan ju alltid säkra den i något hörn.
Senast redigerad av letsdoit 2017-07-12 kl. 00:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in