Citat:
Ursprungligen postat av
Solglittret
Aki ligger inte medvetslös, drogfri, tyst och stilla i ett bilbagageutrymme i en timme. Så välinställd medvetslöshet är svår att uppnå utan slag i huvudet eller droger. Låg han där var han död.
Hur tryggt och säkert är det att frakta en mördad kropp från JMs lägenhet ner till bilen? Tämligen riskabelt för upptäckt. Hur skulle de tagit sig ut till landet med bilen? Någon har ju SMS-at för fullt fån masterna utmed vägen från både JMs och Akis telefoner. Skulle JM varit med i bilen - och tvillingarna?
Om inte barnen var med vem passade dem? Och hur kom de till G-liden nästa dag?
Som jag minns det i FUP från räddningspersonalen förhör var Aki blek, kroppen bärgades men någon likstelhet nämndes inte vad jag minns.
På landet talar i alla fall vi om färskvatten när vi menar vattnet ur den egna vattentäckten.Till skillnad från regnvatten ut tunnorna eller vattnet vid bryggan.
Just risken med transport av ett lik tror jag inte är en avgörande punkt. För det första var JM riskbenägen, för det andra skulle jag säga att risken för upptäckt av polisen är mikroskopisk. Jag minns inte när jag senast blev hejdad av polisen för alkotest och de gånger som det hänt har de bara artigt bett mig blåsa, aldrig kollat bagageutrymmet. Återstår risken vid ilastning, att grannar skulle se något. Den risken kan göras liten (tidpunkt, ljusförhållanden, snabbhet, vakthållning, kamoflage....) och ivern att lösa huvudproblemet tonade ner känslan av risk. Om det var flera om jobbet kunde man ju helt fräckt ha släpat honom upprätt, "döfull".
Man får inte göra misstaget att utgå ifrån att någon gjort något så dumt och riskfyllt som att mörda, å ena sidan, och anse det som självklart att vissa riskmoment "måste" ha undvikits, å den andra. Det finns ju seriemördare som åkt hem till mamma och ätit middag med ett kvinnolik i bagaget på bilen parkerad utanför. Är man psykopat så är man det på heltid.