2017-07-11, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Jo, han var stel när han drogs upp ur vattnet.Och lade de honom medvetslös i kofferten så hade han inga likfläckar alls när han kom fram. - Var han död när han lades in i kofferten är det inte säkert att några nämnvärda likfläckar hunnit bildas; färden ut till G-liden tar c:a 40 min + ett stopp som gjorts; säg 1 h. Om han då körts direkt ned till bryggan och lagts ned i vattnet så bör han efter 24 h en jämn blekhet. Han ligger också på ett sådant sätt i vattnet att kroppen ej är utsatt för något tryck.Brunnsvattnet på G-liden är en klar möjlighet.

En medvetslös person, eller för den delen död kropp, i Akis storlek, är väldigt svårhanterlig, om man så är två eller tre som ska försöka baxa omkring den (men de kanske var fyra eller fler).
Citera
2017-07-11, 23:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Bra!
Några strödda synpunkter / frågor/

De lär inte vara ensamma om att fiska mycket kräftor och sälja dem i bygden, så det lär finnas kunskap och även redskap/baljor i omlopp och i bodar som borde ha kunnat inspirera dem eller som kunnat meddelas dem av exv GM/AM. Vid marknader eller på andra leverans/försäljningsställen borde de ha kunnat se exempel, och ute på sjön borde de ha kunnat titta på och höra sig för hur grannar och andra har gjort. Det borde kunna finnas "idealbaljor" (gamla eller nya) som de tyckt att de borde ha, eller de borde ha fått förslag på vad de kunnat använda istället.

Har de använt bil eller pickup eller hyrlastbil eller flakmoppe så bör deras kärl ha varit anpassat efter det.

När JB säger "typ 100 kg" så är det inte säkert att det speglar verkligheten.

Vem är Jack? Någon från trakten där eller någon från Eskilstuna? Släkting eller kompis till GM?

Kräftfiskare bör ju känna till lite om hur man bäst förvarar djuren över lite längre tid, om det behövs kärl som står under rinnande vatten eller om de måste sumpas. Kokningen kan ju vara en definierande aspekt om man tänker sig att kärlet ska gå att koka i, eller om grossisten man säljer till (och som har resurser att koka stora mängder) också lånar ut lämpliga transportkärl och/eller kommer och hämtar.

FB borde ha en kräftfiske-tråd där sånt här avhandlas ! Eller någon diskussionsgrupp ngn annanstans.
Jack är DBs polare sen barndom. Mängden kan väl vara uppskattning men de facto har de dragit upp rejält med kräftor.
Ja, jag är nyfiken på kräftlogistiken och på nåt sätt har de förvarats i vatten som sagt.
......vilket då leder till att kräftfiske som centralt tema kan ha en fortsättning.

På tal om detta så kastar jag in DBs flickvän TC i sammanhanget då hon är hemma hos JJ och JB.

TC hör JB säga till JJ att inte prata om det här och uppfattade det handlade om drunkningen. JJ skämtade och JB säger "släpp det" till honom. Hon frågar sen DB som säger att JB och JJ var med på Granliden samt att han tyckte det var "jävligt jobbigt att de berättade det för honom för då är det någonting som han måste hålla inom sig."
Citera
2017-07-11, 23:39
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jag följer med spänning allas letande efter kärl och metoder och börjar tro att det blir för krångligt.
JM &co hade inte en tanke på alger och skillnad mellan sjö- och kranvatten. De övervägde att dränka honom i sjön och att få det att se ut som ett olycksfall i fyllan och villan.
De har inte dränkt honom i sjön, frågan är om de dränkt honom överhuvudtaget? Alla förslag hittills verkar för ge för stökiga och tidskrävande procedurer, så jag lutar åt att de helt enkelt kvävt honom.
Han var måttligt berusad, han hade kanske dessutom fått något annat i sig (vi backar till tanken "öl spetsat med något" - eller varför inte något i maten som han inte tålde? Johanna berättade att han var missnöjd med tillagningen?) och det tillfälle kom när det var lätt att greppa honom nypa näsa och tvinga honom att hålla tillbaka spyorna.
Jag tror att han kan ha kvävts (kanske av sina egna uppkastningar, med hjälp) för att sedan baxas ut i sjön.
Det kan ha gått snabbt och ganska ljudlöst på bryggan.
Det ser ut som den enklaste förklaringen trots allt?
Tror jag just nu ...
eller jfr förslagsvis
"In homicidal cases, the term burking is often ascribed to a killing method that involves simultaneous smothering and compression of the torso.[5] The term "burking" comes from the method William Burke and William Hare used to kill their victims during the West Port murders. They killed the usually intoxicated victims by sitting on their chests and suffocating them by putting a hand over their nose and mouth, while using the other hand to push the victim's jaw up. The corpses had no visible injuries, and were supplied to medical schools for money."
https://en.wikipedia.org/wiki/Asphyxia

Ja, jag håller med, vi grubblar, gräver och mäter våra toastolar
Men någon riktigt bra mordmetod för dränkning, om kravet är kislalgsfritt, framkommer inte.
Kan han vara kvävd? Inlindad i en matta, pressening??

Det finns en tråkig berättelse om en svensexa som gick fel. Kompisarna rullade avslutningsvis in den dygnfulle brudgummen i en matta och ställde utanför blivande hustruns dörr. När hon vaknade rullade hon ut honom, men tyvärr hade man råkat ställa mattan uppochner så han kvävdes och var död.
Citera
2017-07-11, 23:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
En medvetslös person, eller för den delen död kropp, i Akis storlek, är väldigt svårhanterlig, om man så är två eller tre som ska försöka baxa omkring den (men de kanske var fyra eller fler).
Kan väl i sammanhanget nämna att det är två personal i en ambulans även om vissa personer givetvis är mer svårhanterliga om det så beror på kroppsvikt och/eller medvetandesänkning.
.. Bara som en jämförelse.
Citera
2017-07-11, 23:43
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jack är DBs polare sen barndom. Mängden kan väl vara uppskattning men de facto har de dragit upp rejält med kräftor.
Ja, jag är nyfiken på kräftlogistiken och på nåt sätt har de förvarats i vatten som sagt.
......vilket då leder till att kräftfiske som centralt tema kan ha en fortsättning.

På tal om detta så kastar jag in DBs flickvän TC i sammanhanget då hon är hemma hos JJ och JB.

TC hör JB säga till JJ att inte prata om det här och uppfattade det handlade om drunkningen. JJ skämtade och JB säger "släpp det" till honom. Hon frågar sen DB som säger att JB och JJ var med på Granliden samt att han tyckte det var "jävligt jobbigt att de berättade det för honom för då är det någonting som han måste hålla inom sig."

Ja det sista framkommer i förhören med Tove. Hon uppger också att hon hört viskningar bakom en sovrumsdörr där JJ och JB pratat om Akis död.

När det gäller Jack är han mycket riktigt en jämngammal barndomsvän till DB. De delade lägenhet länge. Märkligt är att Jack pratar med flera om att han är mycket orolig för att polisen också ska hämta in honom när de gripit DB. Han var tydligen jättenervös. Varför?
Citera
2017-07-11, 23:46
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
OK, men det ut att kunna finnas någon grövre slanganordning under sköljhon på bryggan, och med en slags nedbyggnad/slang bakom som kan befinna sig under vattenytan och göra att man med t.ex. upprepade pedaltryck kan pumpa upp mindre kvantiteter sjövatten till hon. - Bilderna är så pass suddiga att det är svårt att se mindre detaljer.

Jag kan inte se på någon bild som jag har eller har sett.
Bryggan, den kvadratiska delen, är byggd ungefär till hälften över land och till hälften över vatten. Vattenhon står i nord-östra hörnet, dvs. över land. Om det finns en sådan anordning som du föreslår så pumpar den upp sjövatten, vilket utesluter att sådant vatten pumpats upp för att dränka Aki i.

Samma gäller vatten som pumpas med pumpen intill sjöboden.

Citera
2017-07-11, 23:46
Medlem
Citat:
Ja, jo.. well...
Känns väl som om hela storyn kan gå ner down the drain utan empiriska studier..

Men studier kan vara värda besväret om man slipper skit(hus)teorier framöver...
Citera
2017-07-11, 23:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Men studier kan vara värda besväret om man slipper skit(hus)teorier framöver...
.. och själv leverar du?
Citera
2017-07-11, 23:49
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Aki ligger inte medvetslös, drogfri, tyst och stilla i ett bilbagageutrymme i en timme. Så välinställd medvetslöshet är svår att uppnå utan slag i huvudet eller droger. Låg han där var han död.

Hur tryggt och säkert är det att frakta en mördad kropp från JMs lägenhet ner till bilen? Tämligen riskabelt för upptäckt. Hur skulle de tagit sig ut till landet med bilen? Någon har ju SMS-at för fullt fån masterna utmed vägen från både JMs och Akis telefoner. Skulle JM varit med i bilen - och tvillingarna?
Om inte barnen var med vem passade dem? Och hur kom de till G-liden nästa dag?

Som jag minns det i FUP från räddningspersonalen förhör var Aki blek, kroppen bärgades men någon likstelhet nämndes inte vad jag minns.

På landet talar i alla fall vi om färskvatten när vi menar vattnet ur den egna vattentäckten.Till skillnad från regnvatten ut tunnorna eller vattnet vid bryggan.
Nej, jag tror inte heller på en medvetslös AP i kofferten. Han har lurats ut till G-liden och där har det sedan hänt saker och ting.

Man pratar inte om "likstelhet", bara att kroppen var "stel" och "kall", ja, "blek" också.

Ja, regnvatten resp. färskvatten (t.ex. brunnsvatten) brukar man åtskilja.
Citera
2017-07-11, 23:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag kan inte se på någon bild som jag har eller har sett.
Bryggan, den kvadratiska delen, är byggd ungefär till hälften över land och till hälften över vatten. Vattenhon står i nord-östra hörnet, dvs. över land. Om det finns en sådan anordning som du föreslår så pumpar den upp sjövatten, vilket utesluter att sådant vatten pumpats upp för att dränka Aki i.
Samma gäller vatten som pumpas med pumpen intill sjöboden.
Jo, vi har haft samma system vid stugan (vattenpump i sjön) men det ska ju till annat vatten i sammanhanget.
Citera
2017-07-11, 23:50
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Nej, det kan man nog inte direkt säga. - Däremot hade väl NL tyckt att konversdationen under fredagen känts lite konstig. - Först hade de bestämt att träffas men sedan hade AP dragit sig ur pga div läkarbesök (som det sedan visat sig att han inte alls genomfört). - Man kan väl skönja ett något ambivalt beteende hos AP. - JM kan ha utövat press på honom.

Nå. Jag tyckte att det var något som skorrade JM men vad vet man.

Jag kan tänka mig att AP velat träffa sina barn och fiska och ordna med kräftskiva med dem och få sina papper påskrivna.

Jag kan också tänka mig att JM proppar honom med både idéer och försäkringar om att de måste begrava stridsyxan för barnens skull och visa för dem en sista gång att de kan fungera ihop och vara glada tillsammans innan de separerar, och att hon vill att barnen ska kunna komma och hälsa på honom på helger. Med de två personligheterna ihop kan jag föreställa mig att mycket handlar om att JM lägger ut långa tirader om hur trevligt det kommer vara, och sen får AP humma och gilla och låta allt sjunka in. "Du får säga precis hur du vill ha det". Därav beslutsångest och lite vacklande hållning. Han trappar ner sitt motstånd steg för steg och övertalar på så sätt sig själv utan att fatta att det är lurad han blir eller hur.
Citera
2017-07-11, 23:52
Medlem
EndastJag01s avatar
Citat:
.. och själv leverar du?
Jag tyckte om tanken av naken JM som satt ovanpå AP och tog spjärn mellan vägg och toacistern under tiden som AP fick lite WC duck mellan tänderna och JM mjukt messade Varför älskar jag dig så...

Men är det för bra för att vara sant...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in