2017-07-11, 00:00
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Jag antar att du är i början på s. 6 nu? Jag tänker inte spoila för mycket för dig, men Vito är en karaktär, som du kommer att få se mer av framöver. Faktiskt en av de mest intressanta subplotsen i hela serien. Vito är ju kortare än Tony, det kanske är därför, som man får intrycket av att han är fetare; däremot så skulle jag inte beskriva honom som ''megafet'' efter sin viktnedgång. Visst, han är fortfarande tjock, men inte på samma sätt som i tidigare säsonger. Här har du en bild på honom från säsong 3, för jämförelsens skull.
Okej, jo nu ser jag absolut skillnad. Men vaggar man fram som en anka när man går så har man en rätt bra bit kvar till man är någorlunda normalviktig.

Är på avsnitt 6 eller 7 så förstår vad du menar med att Vito numera har en central roll.
Citera
2017-07-11, 06:37
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Okej, jo nu ser jag absolut skillnad. Men vaggar man fram som en anka när man går så har man en rätt bra bit kvar till man är någorlunda normalviktig.

Är på avsnitt 6 eller 7 så förstår vad du menar med att Vito numera har en central roll.

Jag tror att Vitos vaggande gångstil helt enkelt bara är invand. Faktum är att det här har kommenterats förr och då i kommentarfältet till ett Sopranosklipp på Youtube. Jag tyckte själv att kommentaren var ganska så klockren i sin beskrivning av Vitos gångstil.
Citera
2017-07-11, 16:58
Avslutad
Scenen där Chris skjuter den spelberoende manusförfattaren i huvudet har påverkat mig. Till den grad att om kvällarna, när jag inte kan sova, spelar min hjärna upp den om och om igen.

Men jag förstår inte varför!
Den typen av scener har man ju sett otaliga gånger i maffiafilmer och dylikt.

Kanske är det råheten i den, det plötsliga och grymma våldet. Faktumet att Chris är ett as även om jag på samma gång gillar honom. Kanske är det dubbelheten i det.

Personligen förstår inte jag hur man vågar vara med i maffian/vara runt dem, man kan dö verkligen när som helst och av inga skäl alls, och ofta är det dina bästa vänner som gör det.
Citera
2017-07-11, 19:24
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Scenen där Chris skjuter den spelberoende manusförfattaren i huvudet har påverkat mig. Till den grad att om kvällarna, när jag inte kan sova, spelar min hjärna upp den om och om igen.

Men jag förstår inte varför!
Den typen av scener har man ju sett otaliga gånger i maffiafilmer och dylikt.

Kanske är det råheten i den, det plötsliga och grymma våldet. Faktumet att Chris är ett as även om jag på samma gång gillar honom. Kanske är det dubbelheten i det.

Personligen förstår inte jag hur man vågar vara med i maffian/vara runt dem, man kan dö verkligen när som helst och av inga skäl alls, och ofta är det dina bästa vänner som gör det.

Jag tror att anledningen till att han sköt honom (J.T. Dolan) var för att han insåg sitt misstag; han dök upp sent på kvällen, berusad och frustrerad och avslöjade eller nästan avslöjade saker, som hade med hans involvering i maffian att göra. Adrianas död, bland annat. Yrkeshemligheter. På sätt och vis var Christophers syfte terapeutiskt. Han hade druckit sig full på Bada Bing och blivit driven med/hånad av Paulie och sina vänner - han vände sig till en utomstående, men avslöjade nästan för mycket och avrättade sedan ''terapeuten.''

Det plötsliga, råa och grymma våldet är ju någonting, som finns där hela tiden. Ett annat exempel är:

Anledningen till att du reagerar så starkt på J.T. Dolans död kanske är att han var en utomstående, sympatisk människa? Vid ett tillfälle i serien säger Tony (jag tror att det är i s. 2 när Christopher har blivit skjuten och ligger på sjukhus) till Dr. Melfi att varken han eller någon annan i maffian kommer att hamna i helvetet när de dör, eftersom att (parafras) ''vi är soldater'' och ''alla inblandade känner till villkoren.'' Vilket är korrekt. Men när utomstående människor - oskyldiga - drabbas av våldet, så reagerar vi som tittare starkare.
Citera
2017-07-11, 23:25
Avslutad

Jo, det ligger mycket i det du säger. En annan aspekt är hur ömklig - mänsklig - Chris är när han kommer dit, men hur snabbt han byter tillbaka till "jobbet" och inser vad som måste göras.
Citera
2017-07-12, 00:53
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Jag tror att Vitos vaggande gångstil helt enkelt bara är invand. Faktum är att det här har kommenterats förr och då i kommentarfältet till ett Sopranosklipp på Youtube. Jag tyckte själv att kommentaren var ganska så klockren i sin beskrivning av Vitos gångstil.
Nu lade jag märke till att Vito (i serien) sa att han hade problem med höften och skulle opereras. Detta kanske skulle ske i verkligheten också och så valde manusförfattaren att väva in i det hos karaktären också.
Citera
2017-07-12, 06:33
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP

Jo, det ligger mycket i det du säger. En annan aspekt är hur ömklig - mänsklig - Chris är när han kommer dit, men hur snabbt han byter tillbaka till "jobbet" och inser vad som måste göras.

Jo, det där med att snabbt byta mellan en rent yrkesmässig attityd och en vänskaplig sådan är någonting, som man ser mer av i Christophers relation till J.T. Dolan. https://www.youtube.com/watch?v=CiyNqeEUgXc I den här scenen, t. ex. Christopher och ''Little Paulie'' dyker upp hemma hos J.T. angående en skuld. Helt plötsligt är Chris och J.T. inte vänner längre, utan Chris dyker upp i ett rent affärsmässigt syfte och när J.T. försöker ha en avslappnad vänskaplig attityd till de två, så beter de sig kallt och hotfullt, som om de skulle inkassera en skuld från vilken person som helst. Man kan se flera exempel i Chris och J.T. Dolans relation, där förvirring uppstår - åtminstone från den andres sida - över Chris snabba byten mellan vänskaplig och yrkesmässig attityd. Och Christopher själv verkar inte se någonting konstigt i, eller ens vara medveten om, den här växlingen i relationen.

Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Nu lade jag märke till att Vito (i serien) sa att han hade problem med höften och skulle opereras. Detta kanske skulle ske i verkligheten också och så valde manusförfattaren att väva in i det hos karaktären också.

Det är inte helt osannolikt, då det säkerligen finns otaliga exempel på hur manusförfattarna anpassar handlingen i serien till verkliga omständigheter. Det mest tydliga exemplet, som dock var oundvikligt, är ju hur manusförfattarna var tvungna att ändra inriktning på handlingen och skriva ut Olivia Soprano ur serien när Nancy Marchand dog. Joe Pantoliano, som spelar Ralph Cifaretto, är ju skallig i verkligheten och
Det är möjligt att Joseph R. Gannascoli (som spelar Vito) faktiskt gick ner mycket i vikt i verkligheten, att han hade höftproblem till följd av åratal av grav övervikt och att man valde att skriva in det här i handlingen.
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2017-07-12 kl. 06:47.
Citera
2017-07-15, 01:05
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Påtal om scenen du har i din spoiler så är det nog en av dom sämst utförda jag sett alla kategorier inom film/serie.

1: Att Jackie inte kunde se en grovt överviktig Vito på ett avstånd som handlar om kanske 2-3 meter.
2: Kolla pistolen samt skottet som avfyras från Vitos chorizofingrar.
3: Att Jackie landar i en snöhög flera meter framför honom och så är snön rödtäckt innan han ens landat.
4: Att Vito vandrar som världens fetaste pingvin in i bilen och ingen ö.h.t reagerar över vad som hänt.

För en serie av Sopranos dignitet är det under all kritik. Så ofattbart dåligt.
Citera
2017-07-15, 01:26
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Jag tror att anledningen till att han sköt honom (J.T. Dolan) var för att han insåg sitt misstag; han dök upp sent på kvällen, berusad och frustrerad och avslöjade eller nästan avslöjade saker, som hade med hans involvering i maffian att göra. Adrianas död, bland annat. Yrkeshemligheter. På sätt och vis var Christophers syfte terapeutiskt. Han hade druckit sig full på Bada Bing och blivit driven med/hånad av Paulie och sina vänner - han vände sig till en utomstående, men avslöjade nästan för mycket och avrättade sedan ''terapeuten.''

Det plötsliga, råa och grymma våldet är ju någonting, som finns där hela tiden. Ett annat exempel är:

Anledningen till att du reagerar så starkt på J.T. Dolans död kanske är att han var en utomstående, sympatisk människa? Vid ett tillfälle i serien säger Tony (jag tror att det är i s. 2 när Christopher har blivit skjuten och ligger på sjukhus) till Dr. Melfi att varken han eller någon annan i maffian kommer att hamna i helvetet när de dör, eftersom att (parafras) ''vi är soldater'' och ''alla inblandade känner till villkoren.'' Vilket är korrekt. Men när utomstående människor - oskyldiga - drabbas av våldet, så reagerar vi som tittare starkare.

Det här med Christofers sista besök hos Dolan skulle ha teurapitiska orsaker är väl ganska självklart... Det skulle väl spegla alla Tonys besök hos Melfi och hur han hotade henne vid flera tillfällen? För övrigt var inte Dolan sympatisk som karaktär om man ska dra det till sin spets. Adrianna och Tracy är väl de enda karaktärer som förtjänar någon sympati. Ja förutom den stackars trädgårdsmästaren då eller servitören som Chris släckte.

Men jag finner din analys sympatisk och gillar att folk fortfarande analyserar världens bästa serie.

Suck, nu måste jag se den en gång till...
Senast redigerad av Blundetto 2017-07-15 kl. 01:36.
Citera
2017-07-15, 05:39
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Påtal om scenen du har i din spoiler så är det nog en av dom sämst utförda jag sett alla kategorier inom film/serie.

1: Att Jackie inte kunde se en grovt överviktig Vito på ett avstånd som handlar om kanske 2-3 meter.
2: Kolla pistolen samt skottet som avfyras från Vitos chorizofingrar.
3: Att Jackie landar i en snöhög flera meter framför honom och så är snön rödtäckt innan han ens landat.
4: Att Vito vandrar som världens fetaste pingvin in i bilen och ingen ö.h.t reagerar över vad som hänt.

För en serie av Sopranos dignitet är det under all kritik. Så ofattbart dåligt.

Jag har faktiskt aldrig resonerat särskilt mycket över att den scenen skulle vara dåligt utförd eller ologisk och då har jag ändå sett den ett antal gånger sedan den ursprungligen sändes på TV. Jag vet att det vanligtvis är lite off topic att citera Youtube-kommentarer, men samtidigt så är de av relevans i diskussionen, då de också - på ett humoristiskt sätt - anmärker på de sakerna som du radar upp:

''Vito had a gazelle like grace to him after shooting Jackie jr. the way he waddled to the car and then struggled to get his fat ass inside. ...poetry in motion''

''He must have been high. He didn't hear the earthquakes steps coming behind him? Fuck! Where did vito hide? He jumped out of the air like Beverly hills ninja. lol''

https://www.youtube.com/watch?v=Z8UJh7cRezg

Det är ologiskt att en smällfet italienarie kan skjuta en ung vit man i ett svart ghetto mitt på ljusa dagen. I vanliga fall hade Ralph, som stod bakom mordet, troligtvis anlitat en svart man att göra jobbet, men i det här specifika fallet - med tanke på att det faktiskt var Ralph själv som medvetet drev Jackie Jr. till att göra det han gjorde genom att berätta om hur Tony Soprano som ung fick en form av erkännande genom att råna Feech La Mannas pokerspel (Ralph visste mycket väl hur angelägen Jackie Jr. var om att göra karriär inom maffian) och att han hade en personlig relation till Rosalie Aprile -, så fick det inte finnas en chans att det någonsin skulle komma ut att det var Ralph, som beställde mordet. Därför såg han till att låta en av sina närmaste män göra det. Frågan är bara: Varför valde han Vito? Fanns det inget bättre alternativ än att låta den fetaste och osmidigaste personen i hela sitt crew göra det?
Citera
2017-07-22, 03:06
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Kollade på avsnitt 15 i säsong 6 (sista) där Tony och Pauli besöker Beansie i Miami (tror jag). Förstår dock inte allt är så familjärt mellan Tony och Beansie. Slog inte Tony (eller någon av hans män) halvt ihjäl Beansie i säsong 1? Jag trodde Beansie bara vara en random underhuggare och inte hade så stort inflytande som han nu verkar ha? Det gjorde mig lite förvirrad.

Mycket välskrivna avnitt när Johnny Sacks var på fängelsesjukhuset och hans sista tid där. Fångade verkligen ögonblicket när någon cancersjuk dör, då jag själv har erfarenhet av det.
Citera
2017-07-22, 18:10
Medlem
knullklassons avatar
Nu har John Heard, som spelar Tonys korrupta polis Vin Makazian, checkat ut för gott i en ålder av 72.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in