2017-07-11, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Åker vägen ofta. Är inte 100 säker på vart olyckan inträffat men det se ju ut som att det är strax norr om avfarten mot Lindesberg.

Det är ju 70 vid korsningen, från söder har just 2-1 vägen tagit slut och från norr är det 90 innan. Det sitter fartkameror på 70-sträckan åt båda hållen.

Min teori är att bilen från norr gjort en idiotisk omkörning i ytterkurvan. Extra idiotiskt är det eftersom det blir 2-1 bara några hundra meter senare, vilket det också är skyltat om från norr.

Fördomen säger mig att 25-åringen är vållande.

Jag kan naturligtvis ha helt fel.

Eftersom det nämnts att utredning beträffande vållande kan bli aktuell torde det vara den överlevande som orsakat olyckan. Eller utreder man om avlidna orsakat olyckor?
Citera
2017-07-11, 10:12
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Eftersom det nämnts att utredning beträffande vållande kan bli aktuell torde det vara den överlevande som orsakat olyckan. Eller utreder man om avlidna orsakat olyckor?

Det blir ju alltid en rubricering inledningsvis för att polisen ska kunna utreda. Just nu är väl ingen misstänkt utan det får utredningen visa vem som är vållande. Är det den avlidne läggs ärendet ner.
Citera
2017-07-11, 16:36
Medlem
TheKnowers avatar
Citat:
Åker vägen ofta. Är inte 100 säker på vart olyckan inträffat men det se ju ut som att det är strax norr om avfarten mot Lindesberg.

Det är ju 70 vid korsningen, från söder har just 2-1 vägen tagit slut och från norr är det 90 innan. Det sitter fartkameror på 70-sträckan åt båda hållen.

Min teori är att bilen från norr gjort en idiotisk omkörning i ytterkurvan. Extra idiotiskt är det eftersom det blir 2-1 bara några hundra meter senare, vilket det också är skyltat om från norr.

Fördomen säger mig att 25-åringen är vållande.

Jag kan naturligtvis ha helt fel.

Olyckan skedde inte vid den södra infarten som du tänkte, utan söder om den mellersta infarten. Förmodligen en dum omkörning, då det är en kurva och ett backkrön.
Citera
2017-07-11, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKnower
Olyckan skedde inte vid den södra infarten som du tänkte, utan söder om den mellersta infarten. Förmodligen en dum omkörning, då det är en kurva och ett backkrön.
mycket talar för en omkörning men det är svårt att veta om man inte såg olyckan...

har man kört om där så är man riktigt jävla dum ihuvudet..alltså på allvar riktigt korkat..
för det är verkligen inget ställe man kör om på då sikten är lika med noll..

kom 10-20min efter olyckan men hade tur att Letterna och Polackerna insåg att man kunde svänga upp vid mellersta infarten och åka genom Linde..
Citera
2017-07-12, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Growe
mycket talar för en omkörning men det är svårt att veta om man inte såg olyckan...

har man kört om där så är man riktigt jävla dum ihuvudet..alltså på allvar riktigt korkat..
för det är verkligen inget ställe man kör om på då sikten är lika med noll..

kom 10-20min efter olyckan men hade tur att Letterna och Polackerna insåg att man kunde svänga upp vid mellersta infarten och åka genom Linde..

Kör också ofta där och blir lika ofta omkörd på just denna plats. Totalt livsfarligt! Nu vet vi ju inte vad som orsakade olyckan...men jag gissar på att omkörning var fallet.

Tragiskt hursom
Citera
2017-07-12, 23:27
Medlem
Tragiskt.

Detta var dock en tidsfråga. Åker den sträckan dagligen och för ca 4 veckor sen blev jag omkörd av 2 bilar som med stor sannolikhet tävla med varandra. Den sista bilen höll på att fronta med en mötande.

Har sett flera idiotiska omkörningar just mellan södra och mellersta infarten
Citera
2017-07-14, 07:34
Medlem
Någon som vet om en tesla var inblandad? med tanke på explosionen..
Citera
2017-07-14, 13:59
Medlem
Bilen som small var en svart Volvo XC90.
Det var den bilen som 25-åringen färdades i från Örebrohållet på väg norrut mot Ludvika där han (enligt NA.se) är hemmahörande.

Alla vi som var på plats vid olycksplatsen hade blivit omkörda av denna bil som färdades med väldigt hög fart. Cirka 4 km innan i en nästan lika skymd kurva med krön körde han om mig och en husbil där bara turen att ingen kom från andra hållet gjorde att han inte kolliderade redan där.

Det var väldigt nära att han körde in i häcken på min bil precis innan då han körde i uppskattningsvis 180-200 km/h. Detta på grund av ett synligt möte så kunde han inte köra om direkt och blev tvungen att tillfälligt sakta ner. Han närmade sig riktigt obehagligt fort i backspegeln och matchade inte hastigheten förrns man bara såg motorhuven i spegeln. Misstänker att volvon var utrustad med automatbroms som gjorde att jag och morsan klarade oss.

Jag hade extra uppsikt i backspegeln då jag tidigare uppmärksammade bilen köra aggressivt där 2+1 tar slut innan södra infarten, där han inte lyckades köra om en bil när det blev enfiligt. Efter det körde han frustrerat "slalom" bakom den bilen och letade en lucka för att försöka klämma sig förbi.
Efter det kör jag över kullen efter fartkameran vid södra infarten och ser honom först igen när han nästan kör in i oss. "Nu kommer galningen snart ifatt oss" sa jag till morsan och det gjorde han med besked.

Dammolnet hade inte ens lagt sig från gubbens bil som hamnade på sidan i diket när vi kommer runt kurvan vid olycksplatsen. Såg att tre personer från norra körfältet sprang fram till volvon som var dem närmast och jag sprang fram till gubbens bil. Då bilen låg på sidan med förarsidan mot marken i ett ganska brant dike så var det väldigt svårt att komma in genom en dörr. Vindrutan var krossad och satt endast ihop av plastfilmen. En bit av rutan hade lossnat på passagerarsidan, så jag tog tag och slet upp ett hål för att kunna titta in och få en första lägesbild. Han svarade inte på tillrop. Då klättra jag upp en bit i diket och öppnade bakdörren för att kontrollera att ingen satt i baksätet, vilket som tur var tomt. Efter det gick jag ner igen till framrutan och tog tag i en krockkudde och la över rutkanten och fortsatte slita för att få en större lucka. Fick till slut hjälp av en man som kom och hjälpte mig att slita ut instrumentpanelen och lite andra bildelar som hade lossnat och låg över mannen. Jag fick tag på hans högerarm och kände efter om han hade någon puls men det fanns inget märkbart. Direkt efter kom ambulans och brandkår och tog över.

Riktigt hur det gick till med volvon vet jag inte men de gånger jag slängde en blick så såg jag att det var flera personer som försökte få ut honom ur bilen. Nästa blick kom det rökt från motorutrymmet. Hör att någon ropar att det brinner och tittar till och ser lågor under bilen, sen tar det inte många sekunder innan bilen blir övertänd och till slut når elden bensintanken och det smäller till duktigt.

Efter det var det bara att backa undan och börja plocka glasbitar ur händer, armar och knän. Linne och shorts är inte att rekommendera. Sen tömde jag en förstahjälpenlåda från min bil på desinfektionsservetter och plåster.
Sen började väntan på att polisen skulle komma i ordning och börja ta vittnesmål och hela den proceduren innan man fick åka hem.

Det var min upplevelse av händelsen iaf.
Citera
2017-07-14, 20:39
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse_the_man

Bra redogörelse. Låter av din berättelse som vi hade att göra med en riktig vägidiot som tyvärr som så ofta tar med sig oskyldiga i fallet.
Citera
2017-07-14, 21:12
Medlem
Citat:
Bra redogörelse. Låter av din berättelse som vi hade att göra med en riktig vägidiot som tyvärr som så ofta tar med sig oskyldiga i fallet.

Och det här är anledningen till varför man önskar livet ur folk som kör som galningar. Förvånansvärt många blir förargade när deras polare dog för att hen körde 180 km/h och dog. "Ja men oftast andas ju bara de själva ändå" my ass. Jag hoppas alla som kör så här dör.
Citera
2018-11-28, 15:55
Medlem
https://www.dt.se/artikel/ludvika-kommun/drogpaverkad-forare-korde-ihjal-aldre-man-doms-for-grovt-vallande-till-annans-dod-1

Citat:
Kraftigt påverkad av droger påbörjade en 27-årig man från Ludvika kommun en omkörning – trots mötande trafik på riksväg 50 i närheten av avfarten till Lindesberg.
Föraren frontalkrockade med en äldre man som avled av sina skador.
Nu döms den 27-årige mannen för grovt vållande till annans död.

Mannen var påverkad av metadon, en stark smärtstillande medicin som används vid heroinberoende. Han var dessutom påverkad av lugnande mediciner och hade spår efter kokain i blodet. Han uppger själv att han inte har några minnen från olyckan.

"Hans sätt att framför personbilen, vilket i sig krävt särskild uppmärksamhet och skicklighet, har innefattat ett medvetet risktagande av allvarligt slag", skriver tingsrätten i sin dom.

Den 27-årige döms nu för grovt vållande till annans död, grov vårdslöshet i trafik och grovt rattfylleri. Mannen ska enligt tingsrätten "visat en uppenbar likgiltighet för andra människors liv samt i väsentlig mån brustit i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingats av omständigheterna".
Citera
2018-11-29, 22:43
Medlem
LeifKofoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolerThanIceCold
https://www.dt.se/artikel/ludvika-kommun/drogpaverkad-forare-korde-ihjal-aldre-man-doms-for-grovt-vallande-till-annans-dod-1

Vad blev straffet? Kan inte läsa länken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in