Flashback bygger pepparkakshus!
2017-07-12, 01:59
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Men jobba privat då då.
Ärligt talat trodde jag inte att läkare tjänade så mycket. Men min kusin jobbar inom region skåne med att planera cyckelvägar, och hon drar in 50 k. Hon har en examina i kulturvetenskap.

Jag får nog vänta 10 år till innan jag kommer upp i den lönen, om jag inte startar eget bolag.

Landsting och kommun har ju lixom inget grep om pengar. Överbetalda sopgubbar är egentligen ett exempel på det.
Jag extraknäcker en del privat, förr kunde man dra in rätt bra för några dagar inom plastik och senare även genom att fixa knän genom försäkringsbolagen.
Idag har det växt upp privata vårdcentraler som svampar och dom betalar bra, så landstingets vårdcentraler har svårt att hitta folk.
Man kan utan problem få 80-100 i månaden på en vårdcentral idag, alternativet för dom kan vara att ta stafettläkare som kostar mer...tillgång och efterfrågan som någon skrev i tråden.

Själv är jag egentligen emot vinster i välfärden... skolor och sjukvård blir inte bättre för att den drivs privat under förutsättning att den statliga, kommunala eller landstingets sköts på rätt sätt.
Driver vi dessutom upp lönerna så att en stafettläkare , sköterska eller sopåkare får fantasilöner kommer även löner för alla andra att drivas upp och vi kommer att få svårt att exportera vilket skulle vara förödande för landet.
Får alla högre lön så kommer priserna att gå upp och din löneökning ätas upp av dina ökade kostnader, vissa som exempelvis sköterskor är idag underbetalda...stafettläkare och sopåkare är överbetalda.
det är inte fel att se över löner så att dom motsvarar en skälig nivå med tanke på utbildning, tider, risker osv men detta kommer inte att kunna ske utan gnissel från vissa som ser sig som förlorare på det.
Citera
2017-07-12, 02:06
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av newbiecracker
Låter helt absurt. Precis så jävligt som man misstänker.
Varför skriver du inte på ett riktigt ställe som drar igång debatt, DN eller nåt?
Det skrivs en hel del om det men dom flesta reagerar inte om det inte står något om ett sjukhus i deras närhet.
Bor du i Malmö så är det lätt att bläddra förbi en artikel om att förlossningskliniken i Sollefteå läggs ner, att dom även fått ortopeden och akutkirurgin nerlagd är även detta lätt att missa.
Testa att googla "kan inte garantera patientsäkerheten" eller "akutkirurgin läggs ner" så kommer du att hitta en hel del... men det är inte lätt att se helheten och att svensk vård är i större kris än vad många tror.
Citera
2017-07-12, 02:11
Avstängd
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Jag extraknäcker en del privat, förr kunde man dra in rätt bra för några dagar inom plastik och senare även genom att fixa knän genom försäkringsbolagen.
Idag har det växt upp privata vårdcentraler som svampar och dom betalar bra, så landstingets vårdcentraler har svårt att hitta folk.
Man kan utan problem få 80-100 i månaden på en vårdcentral idag, alternativet för dom kan vara att ta stafettläkare som kostar mer...tillgång och efterfrågan som någon skrev i tråden.

Själv är jag egentligen emot vinster i välfärden... skolor och sjukvård blir inte bättre för att den drivs privat under förutsättning att den statliga, kommunala eller landstingets sköts på rätt sätt.
Driver vi dessutom upp lönerna så att en stafettläkare , sköterska eller sopåkare får fantasilöner kommer även löner för alla andra att drivas upp och vi kommer att få svårt att exportera vilket skulle vara förödande för landet.
Får alla högre lön så kommer priserna att gå upp och din löneökning ätas upp av dina ökade kostnader, vissa som exempelvis sköterskor är idag underbetalda...stafettläkare och sopåkare är överbetalda.
det är inte fel att se över löner så att dom motsvarar en skälig nivå med tanke på utbildning, tider, risker osv men detta kommer inte att kunna ske utan gnissel från vissa som ser sig som förlorare på det.

Jag tycker det är dumt att man förmånsbeskattar privat sjukförsäkring via företag och förhindrar mer privata alternativ för de som ändå kan betala.

Det skulle minska trycket på den allmänna vården, och borde ses som något bra.

Det politikerna inte vill är att medelinkomstagare, som betalar för privat sjukförsäkring och privat skola, skall börja ifrågasätta varför de skall betala så mycket skatt när de ändå står för allting själva.

Det tror jag är det stora hindret för mer privat sjukvård. Det här med "lika vård", "inga gräddfiler" och allt det där tramset är bara sånt de säger för att det låter bra.

Glöm inte heller bort att sverige trycker pengar och devalverar just nu. Det gör att köpkraften i alla pengar minskar, och rent effektivt så minskar din och min lön också. Det man då kan göra är att bara strunta i att höja för dem som redan har för höga löner. Däremot så måste man höjja för grupper som redan idag är underbetalda, annars får man personalproblem.

Just sköterska är ju ingen jättelång utbildning, så det borde gå att vaska fram tillräckligt många kan man tycka om bara arbetsvillkoren inte var skit.
Senast redigerad av Xer0 2017-07-12 kl. 02:19.
Citera
2017-07-12, 02:44
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Jag tycker det är dumt att man förmånsbeskattar privat sjukförsäkring via företag och förhindrar mer privata alternativ för de som ändå kan betala.

Det skulle minska trycket på den allmänna vården, och borde ses som något bra.

Det politikerna inte vill är att medelinkomstagare, som betalar för privat sjukförsäkring och privat skola, skall börja ifrågasätta varför de skall betala så mycket skatt när de ändå står för allting själva.

Det tror jag är det stora hindret för mer privat sjukvård. Det här med "lika vård", "inga gräddfiler" och allt det där tramset är bara sånt de säger för att det låter bra.

Glöm inte heller bort att sverige trycker pengar och devalverar just nu. Det gör att köpkraften i alla pengar minskar, och rent effektivt så minskar din och min lön också. Det man då kan göra är att bara strunta i att höja för dem som redan har för höga löner. Däremot så måste man höjja för grupper som redan idag är underbetalda, annars får man personalproblem.

Just sköterska är ju ingen jättelång utbildning, så det borde gå att vaska fram tillräckligt många kan man tycka om bara arbetsvillkoren inte var skit.
Hade man anpassat vården efter vår växande befolkning så hade du inte behövt gå den privata vägen, men trots att befolkningen växer så ser vi neddragningar i vården och antalet vårdplatser har minskat för varje år i en bra bit över 10 års tid.
Sen finns det även sätt att effektivisera vården för att spara pengar och få den mer kostnadseffektiv, ett stor del i detta hade varit att se till att ha fast personal som stannar kvar istället för stafettare som aldrig hinner komma in ordentligt på sin arbetsplats.
Sen kanske du skulle fundera två gånger innan du väljer privat vård beroende på vad du söker för, ju fler prover dom tar eller ju mer dom skär ju mer tjänar dom.
Kolla vad som hände med Amineh Kakabaveh(V) inte ens en kommunist borde behandlas på det sättet...
http://www.expressen.se/nyheter/amin...mot-min-vilja/
Sen har du en del som startar privatpraktik med anledning av att dom helt enkelt inte duger inom landstinget.
Citat:
Minst 40 patienter har skadats i samband med skönhetsoperationer av näsor på Nackakliniken utanför Stockholm. Patienterna har drabbats av andningsproblem, ansiktsfrakturer och nervskador.
Skadorna är så svåra att bland annat Karolinska universitetssjukhuset har slagit larm till Inspektionen för vård och omsorg. I anmälan skriver läkarna att kirurgen har varit gravt oskicklig och att han inte bör få utföra någon typ av näskirurgi i Sverige.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/p...vart-att-andas
Letar du kan du hitta mängder med tomtar som dessa, som TV-plastikkirurgen som satte på kvinnliga patienter när dom var nedsövda.
Så vaknar du med ont i röven efter en operation på en privat klinik så kan du gissa vad som hänt...
Citera
2017-07-12, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Jo men lönerna kommer nog ner en aning, vilket dom borde. 9 av 10 svenska ingenjörer är ju egentligen knegare.

hur menar du? att man inte tar vara på deras förmåga?
Citera
2017-07-12, 02:57
Avstängd
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Hade man anpassat vården efter vår växande befolkning så hade du inte behövt gå den privata vägen, men trots att befolkningen växer så ser vi neddragningar i vården och antalet vårdplatser har minskat för varje år i en bra bit över 10 års tid.
Sen finns det även sätt att effektivisera vården för att spara pengar och få den mer kostnadseffektiv, ett stor del i detta hade varit att se till att ha fast personal som stannar kvar istället för stafettare som aldrig hinner komma in ordentligt på sin arbetsplats.
Sen kanske du skulle fundera två gånger innan du väljer privat vård beroende på vad du söker för, ju fler prover dom tar eller ju mer dom skär ju mer tjänar dom.
Kolla vad som hände med Amineh Kakabaveh(V) inte ens en kommunist borde behandlas på det sättet...
http://www.expressen.se/nyheter/amin...mot-min-vilja/
Sen har du en del som startar privatpraktik med anledning av att dom helt enkelt inte duger inom landstinget.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/p...vart-att-andas
Letar du kan du hitta mängder med tomtar som dessa, som TV-plastikkirurgen som satte på kvinnliga patienter när dom var nedsövda.
Så vaknar du med ont i röven efter en operation på en privat klinik så kan du gissa vad som hänt...

Det är helt klart fördjävligt att sådant händer, och mycket av det verkar bero på felaktiga ekonomiska incitament. I dessa fall borde patienten kunna stämma sjukhuset på mångmiljonbelopp, men vi har inte den säkerheten för individen i det här landet ännu. Det är ett problem, för allting bygger på att statliga institutioner behandlar alla korrekt och rättvist. Det funkar inte i ett samhälle med privata insitutioner. Det behövs mycket mer legalt skydd för patienter, och ekonomiska konsekvenser som verkligen svider.

Jag har dock alltid gått till privat tandläkare, nämligen min mosters praktik, och jag tror inte att hon och hennes man gör något sämre jobb än landstinget.

Min kusin, som tyvärr dog i cancer efter felaktig diagnos inom den allmäna sjukvården var också utbildad tandläkare, och hon var inte jättelycklig med att jobba i landstinget, villket hon gjorde under en tid.
Senast redigerad av Xer0 2017-07-12 kl. 03:06.
Citera
2017-07-12, 03:05
Medlem
flashforwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Office

Kan du inte bara för en sekund sätta dig in i en sopgubbes vardag och ställa det i relation till vad de har i lön? Det är en av de yrkesgrupper med minst status, det är i princip noll karriärs- eller utvecklingsmöjligheter, det är repetitivt, slitsamt och erbjuder inte nån intellektuell stimulans.

Trots alla dessa fantastiska egenskaper så har jag nog aldrig hört någon i min bekantskapskrets som säger att "Fan, jag har alltid drömt om att bli sopgubbe". Däremot har jag en jävla massa i min bekantskapskrets som funderat på att bli, försökt att bli eller till och med blivit polis, ett yrke som både de yrkesverksamma och allmänheten tycker erbjuder alldeles för låg lön.

Jaså, det gör du? Hur du värderar deras jobb är dessvärre ganska ointressant faktiskt. Ditt snack visar så jävla uppenbart att du anser dig vara bättre än dessa sopgubbar.

Nej, jag arbetar inte som sopgubbe, jag har vad man kan tänka sig ett "högre kvalificerat" arbete än sopgubbarna där jag dessutom tjänar mindre än vad de gör. Men att gnälla på deras löner som en liten curlad 90-talist som har fått 16 års utbildning betald av skattebetalare, det gör jag fan inte. Sopgubbarna fyller en viktig funktion i samhället: de tar hand om andras skit, något som nästan alla i dag anser sig för fina för att göra, trots 34 000 brutto.

Sen vad den här strejken handlar om är jag tyvärr inte alls insatt i så jag kan inte yttra mig.

Vad fan vet du egentligen om en sopgubbes vardag?
Du har din fantasi och i den är sopgubbens jobb ett skitjobb som DU ser ner på. Och DU anklagar ANDRA för att se ner på sopgubbens jobb när de i själva verket argumenterar mot deras löneläge.
J-a hycklare.

Men det är klart, i ditt fina kontorslandskap har ni säkert gott om fördomar mot jobbare av alla slag verkar det som(de har ju ingen "intellektuell stimulans" eller saknar "karriärsmöjligheter"!!). Sen går ni på fina baren med era fina titlar och ser ner på jobbare som kan tänkas ragga.
Just där och just med er funkar säkert inte för sopgubbarna att ragga.

Du har nog aldrig haft barn eller så har du missat något hos barnen. Avsaknad av dina fördomar.
Kan berätta för dig att det finns många barn som har sopgubbar som sina hjältar.
Inte långt efter poliser och brandmän faktiskt.
Hjältar eller inte, men många är överbetalda. Och en del idkar dessvärre dessutom utpressning.
Finns även andra överbetalda hjältar vilket framgår i denna tråd.
Citera
2017-07-12, 03:18
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Det är helt klart fördjävligt att sådant händer, och mycket av det verkar bero på felaktiga ekonomiska incitament. Jag har dock alltid gått till privat tandläkare, nämligen min mosters praktik, och jag tror inte att hon och hennes man gör något sämre jobb än landstinget.

Min kusin, som tyvärr dog i cancer efter felaktig diagnos inom den allmäna sjukvården var också utbildad tandläkare, och hon var inte jättelycklig med att jobba i landstinget, villket hon gjorde under en tid.
Det finns privatpraktiserande som är oerhört skickliga som IFK kliniken eller som du säger din moster, men vissa verkar tro att all privatpraktik är bättre än lanstingets vilket helt enkelt inte stämmer.
En privatpraktiserande kan tjäna mer om dom tar fler prover, skär mer eller helt enkelt fuskar med vad dom gjort och skattebetalarna får ta notan...hos landstinget får man inte mer betalt för att ta prover i onödan eller karvar lite extra.

Nu är det svårt att komma åt detta eller som sopåkarna som vill ha svarta kulor förutom hög lön...fan vet hur man skall komma åt fusket.
Men att skattebetalarna skall stå för notan åt halvkriminella känns inte rätt.
Själv går jag hos folktandvården, men det är mest bekvämlighetsskäl...dom är närmst och jag har en bra tandläkare.
Jag är emot vinster i välfärden men jag har inget emot att nyttja privata alternativ så länge vi tillåter det...jag är inte fanatiker.
Citera
2017-07-12, 03:39
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Det är helt klart fördjävligt att sådant händer, och mycket av det verkar bero på felaktiga ekonomiska incitament. I dessa fall borde patienten kunna stämma sjukhuset på mångmiljonbelopp, men vi har inte den säkerheten för individen i det här landet ännu. Det är ett problem, för allting bygger på att statliga institutioner behandlar alla korrekt och rättvist. Det funkar inte i ett samhälle med privata insitutioner. Det behövs mycket mer legalt skydd för patienter, och ekonomiska konsekvenser som verkligen svider.

Att stämma någon i Sverige är knappt lönt med dom låga belopp man kan få här, i USA kan det ibland bli vansinniga belopp åt andra hållet.
I USA får du på i princip alla kliniker skriva på ett papper där dom friskriver sig från det mesta i komplikationer eller följder av behandlingen utom just felbehandling, för att kompensera sig för eventuella skadeståndskrav så hamnar en större summa på din prislapp.
skriver du inte på får du söka dig någon annan stans.

Trist att höra om kusinen, det finns tyvärr folk som slarvar eller har en dålig dag eller helt enkelt är inkompetenta även inom vården.
Cancer är lömsk och är inte helt omöjlig att missa, det forskas en hel del och bättre snabbare och mer tillförlitliga tester är på gång...tyvärr tar forskning lång tid.
Citera
2017-07-12, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walvater
Men vad gnäller du då över? Alla kan inte leva på lika villkor - vissa väljer yrket USK och vissa väljer sopgubbeyrket. Nu har sopgubbarna förhandlat sig till bra löner. Det är skickligt och jag kan bara gratulera dem.

Fast nu var det ingen förhandling i den ordameningen. Det var ren och skär utpressning upp till en punkt där arbetsgivaren insåg att detta är ohållbart. Och då exploderade sopgubbarna.

Tycker man det är ko att upressa genom nycklarna och helt vägra börja dokumentera dem pga att man inser man då kan bytas ut om man sitter å fikar halva dan, ja då skall man få sparken direkt utan A-kassa.

Om övriga yrken skulle göra samma sak skulle hela samhället börja haverera. Ingen skulle ha råd att ens använda mobilen då hela IT sektorn skulle hålla allting som gisslan.

Många i tråden bör försöka tänka ett steg längre än vad du ger sken av i din kommentar. Utpressning är aldrig ok för att se till så man har det bra själv.
Citera
2017-07-12, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zxqwiyuo
Läste för ett antal timmar sedan på SVT ("Sopgubbarnas höga löner är en lögn" publicerad 7 juli 2017) att genomsnittslönen för sophämtare än 34 000 kr per månad. En liten andel sophämtare hade till och med mer än 40 000 kr per månad. Det ansågs inte vara högt och var ett svar på "lögnen om sophämtares höga löner".

I vilket annat land tjänar sophämtare mer än AT-läkare, nyexaminerade civilingenjörer, matematiska statistiker, statsvetare, psykologer och akademiker överhuvudtaget med magister- eller till och med masterexamen? Minst 5 års universitetsutbildning, kunskaper att lösa partiella differentialekvationer, dubbelintegraler och avancerad förståelse för termodynamik samt strömningsmekanik med mera berättigar alltså inte en till en högre lön än en sophämtare i Sverige? Utan man ska utöver dessa avancerade kunskaper ha kanske 3-10 års erfarenhet på arbetsmarknaden för att ha en högre lön? Är det rättvist? Hur blev arbetsmarknaden så skev?

Varför tjänar gerontologer dubbelt så mycket som barnmorskor fast utbildningstiden väl är ungefär densamma? Därför att gerontologi är så hemskt tråkigt så man skulle inte kunna locka en enda läkare till det utan att erbjuda en fet lön. Samma löneprincip borde vara gällande överallt, men det är i alla den som gör att sophämtare har en bra lön tror jag... Det finns nog få "roliga" moment i en sopåkares arbetsdag.
Citera
2017-07-12, 11:49
Avstängd
Xer0s avatar
Uppdate: De fick sparken allihopa.

https://www.svd.se/alla-strejkande-s...-sager-upp-sig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem