Citat:
Jag extraknäcker en del privat, förr kunde man dra in rätt bra för några dagar inom plastik och senare även genom att fixa knän genom försäkringsbolagen.Men jobba privat då då.
Ärligt talat trodde jag inte att läkare tjänade så mycket. Men min kusin jobbar inom region skåne med att planera cyckelvägar, och hon drar in 50 k. Hon har en examina i kulturvetenskap.
Jag får nog vänta 10 år till innan jag kommer upp i den lönen, om jag inte startar eget bolag.
Landsting och kommun har ju lixom inget grep om pengar. Överbetalda sopgubbar är egentligen ett exempel på det.
Ärligt talat trodde jag inte att läkare tjänade så mycket. Men min kusin jobbar inom region skåne med att planera cyckelvägar, och hon drar in 50 k. Hon har en examina i kulturvetenskap.
Jag får nog vänta 10 år till innan jag kommer upp i den lönen, om jag inte startar eget bolag.
Landsting och kommun har ju lixom inget grep om pengar. Överbetalda sopgubbar är egentligen ett exempel på det.
Idag har det växt upp privata vårdcentraler som svampar och dom betalar bra, så landstingets vårdcentraler har svårt att hitta folk.
Man kan utan problem få 80-100 i månaden på en vårdcentral idag, alternativet för dom kan vara att ta stafettläkare som kostar mer...tillgång och efterfrågan som någon skrev i tråden.
Själv är jag egentligen emot vinster i välfärden... skolor och sjukvård blir inte bättre för att den drivs privat under förutsättning att den statliga, kommunala eller landstingets sköts på rätt sätt.
Driver vi dessutom upp lönerna så att en stafettläkare , sköterska eller sopåkare får fantasilöner kommer även löner för alla andra att drivas upp och vi kommer att få svårt att exportera vilket skulle vara förödande för landet.
Får alla högre lön så kommer priserna att gå upp och din löneökning ätas upp av dina ökade kostnader, vissa som exempelvis sköterskor är idag underbetalda...stafettläkare och sopåkare är överbetalda.
det är inte fel att se över löner så att dom motsvarar en skälig nivå med tanke på utbildning, tider, risker osv men detta kommer inte att kunna ske utan gnissel från vissa som ser sig som förlorare på det.