2017-07-11, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
rimliga tvivel om overdersägliga bevis.
Blir lite svårt med orden så här sent...

Ok, tolkade syftningen fel; som att det fanns säkra bevis men rimliga tvivel.🤥
Citera
2017-07-11, 02:33
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ok, tolkade syftningen fel; som att det fanns säkra bevis men rimliga tvivel.🤥

Är trött intill snurrighet så det blir lätt fel. Har dock svårt att sova - det här tillvägagångssättet för att döda Aki stör mig. Hur i helsike gjorde man?
Såg just på en bild att den ena båten verkar vara målad med blå bottenfärg.

Hoppas verkligen att man griper de som mördade Aki, inte bara för att skippa rättvisa och skydda samhället utan för att få reda på hur han dog.

Ted Bundy erkände först sista dygnen i en intervjuv gjord av en anti-porr förespråkande kyrklig intervjuare. Bundy kunde då uppge att hans porr-konsumtion triggat hans mord och pastorn(?)blev glad. Men Bundys syfte var nog uppmärksamhet. Bundy hade nekat sig igenom åratal av rättegångar och överklagande - blånekat trots massvis med bevis. Först med elektriska stolen i rummet intill erkände han. Försökte dessutom köpa sig mer levnadstid med att börja erkänna var han begravt offren, men man valde att fullfölja avrättningen ändå.
Frågan är väl om JM kommer dithän någon gång?

Har fortfarande svårt att frigöra mig från tanken på att hon är sjuk. Hon är absolut en psykopat - kommer en bit över 30 på testskalan. Men kanske en psykiskt sjuk psykopat?
Citera
2017-07-11, 02:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Lite mer om kiselalger

Citat:
ag tolkar denna (något flummiga IMO) skrivning som att det är svårt att säga säkert genom matchning mellan alger påträffade vid obduktion och alger påträffade vid provtagning i aktuellt vatten att drunkning skett i just detta vatten.
Det är inte fallet med Aki. Där är fallet att inga (eller nästan inga) alger påträffats vid obduktion. Av detta kan man dra slutsatsen att Aki inte drunknat i Hjälmaren. Detta är min tolkning av förhör och av skrivningen ovan.
Saken är väl den att ska man som novis ska ifrågasätta kisealgsmetoden versus expert på kiselalger så får det väl ändå för det första 1) sättas i ett korrekt sammanhang och/eller 2) inte vara nåt generellt flum typ "den har fått mycket kritik blablabla".

Där är Wenna tydlig och det är vad du visar med ett annat sorts exempel:
"Allt under 20 kiselalger bedöms som kontamination och den kritik som man då kan framföra mot den här kiselalgmetoden som både Henrik Druid och Anders Eriksson nämnde det är ju att man har för många kiselalger i kroppen, det är det som är problemet, du kan få in dom här kiselalgerna på flera olika sätt, det är det som är bristen med metoden men här har vi ju en problematik som är tvärtom."
Citera
2017-07-11, 03:06
Medlem
Citat:
Är trött intill snurrighet så det blir lätt fel. Har dock svårt att sova - det här tillvägagångssättet för att döda Aki stör mig. Hur i helsike gjorde man?
Såg just på en bild att den ena båten verkar vara målad med blå bottenfärg.

Hoppas verkligen att man griper de som mördade Aki, inte bara för att skippa rättvisa och skydda samhället utan för att få reda på hur han dog.

Ted Bundy erkände först sista dygnen i en intervjuv gjord av en anti-porr förespråkande kyrklig intervjuare. Bundy kunde då uppge att hans porr-konsumtion triggat hans mord och pastorn(?)blev glad. Men Bundys syfte var nog uppmärksamhet. Bundy hade nekat sig igenom åratal av rättegångar och överklagande - blånekat trots massvis med bevis. Först med elektriska stolen i rummet intill erkände han. Försökte dessutom köpa sig mer levnadstid med att börja erkänna var han begravt offren, men man valde att fullfölja avrättningen ändå.
Frågan är väl om JM kommer dithän någon gång?

Har fortfarande svårt att frigöra mig från tanken på att hon är sjuk. Hon är absolut en psykopat - kommer en bit över 30 på testskalan. Men kanske en psykiskt sjuk psykopat?

Ja Aki-fallet gnager onekligen, på ett mkt störande vis. Hur i helskotta gick det till?
Tänker lite på bilens placering/parkering; att JM:s stora Volvo stod lite bakom nåt uthus. Kanske hade JM sett till att den stod där för att vara ur vägen, för att inte blockera för den andra bil som JM visste skulle komma..? Det gick väl, som jag fattat det, att köra ner till bryggan.
Ja, jag får inte till något bra scenario. Bara en (trött) tanke.

Tror JM nekar sig igenom hela processen. Men att hon sedan när hon sitter där hon sitter kommer att 'tala ut' (sälja sin story) i media; att hon kanske nog var lite inblandad i dådet mot GM/AM men att det var MR som var den drivande och att allt handlade om hämnd för övergrepp etc.
Citera
2017-07-11, 07:20
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stativera
MR. Konstigt att denna selektiva minnesmästare inte sa det till polisen då, det måste varit lite spännande att med "post-it-manus" utföra denna tjänst åt JM?

1) Hur vet du att det var MR? Han är inte den ende personen i kretsen kring JM. Vad befann sig t.ex. JJ samma tid?
2) Vad har det för betydelse för skuldfrågan i det åtalade brottet dvs mord?
Citera
2017-07-11, 07:31
Medlem
MeMajks avatar
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/var-pa-vag-att-forlora-allt-da-mordades-pappan/

Citat:
I ett annat förhör har mamman berättat att hon och Johanna Möller, i sin sista diskussion före sommarstugemordet, hade bestämt att dottern skulle ta med sig barnbarnen och besöka föräldrarna på lantstället, dagen efter mordattacken skedde.

– Vad roligt, tänkte jag för jag fick ju så sällan se dem för att vi hade ju inte så bra kontakt på slutet. Men då har jag tänkt efteråt. Det där var ju också med i planeringen, det var ju hon som skulle komma och hitta oss, vi skulle ju vara döda bägge två, har mamman sagt i förhör
Denna tankegång passar perfekt in på Mördar-Johannas dramaturgiska ego. Hon skulle bli så ledsen så ledsen när hon själv upptäckte sina föräldrar som hon själv varit med om att mörda. Hon skulle få sympatier och bli tröstad samtidigt som hon skulle le i mjugg och fråga sin närmaste om hon inte är en första klassens skådespelerska
Fy fan vilket as
Citera
2017-07-11, 07:37
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Det var ett nytt, intressant uppslag. Undrar om det fanns gladpack med på Coopkvittot...
Har inga belägg för att gladpack har används i detta fall. Läste om en kvinna i något av Beneluxländerna som hade tagit sin man av daga på på detta sätt och det var lite knepigt innan de kom fram till hur mannen blivit kvävd
Citera
2017-07-11, 07:52
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Hemligstämplingen beror väl på att det fortfarande pågår en förundersökning med tre misstänkta som är på fri fot?

Det viktiga är att rätten fått all information som dom behöver.

–

Bra poäng. Om du har rätt så innebär det i så fall att åklagaren anser, att i Druids rapport finns ytterligare information som skulle kunna binda medgärningsman till brottet, och som kan försvåra utredningen om den blir känd.
Något som funnits i eller på Akis kropp, och som bara mgm kan vara bekant med.

En annan förklaring kan vara att rapporten innehåller otäcka bilder och medicinsk information, och därför skulle bedöms som en kränkning av de anhöriga om den kom ut. Var det inte detta skäl som användes för att hemligstämpla bilderna på GMs lik?
Citera
2017-07-11, 07:52
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jag hoppas du har rätt!
På något sätt hoppas jag också att han inte blivit kvävd utan dränkts i fel vatten av JM. För det kommer reta henne livet ut att hon inte tog sjövattnet.

That's the spirit !

Ett tag ville du tvärt om för att sätta dit JJ genom MR:s berättelse.

Jag hoppas alla åker dit för vad de har gjort.
Citera
2017-07-11, 07:58
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Nja nu vet jag inte längre hur besparingar slagit även här. Förut var det sagt att om någon dog utanför sjukhus och detta inte kunde säkert härledas till ex cancersjukdom i slutstadiet, var rättsmedicinsk obduktion nödvändig.
Alla suiciddöda obducerades i vart fall förr. Skulle förvåna mig om det förändrats.
Konsig regel. Om man har tagit livet av sig så var det väl därför man dog och kan slippa bli karvad i.
Citera
2017-07-11, 08:00
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
rimliga tvivel om overdersägliga bevis.
Blir lite svårt med orden så här sent...

"hellre fria än fälla vid rimliga tvivel om huruvida ovedersägliga bevis föreligger".

KNske ?
Citera
2017-07-11, 08:02
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Konsig regel. Om man har tagit livet av sig så var det väl därför man dog och kan slippa bli karvad i.
Jag menar klara självmord. Inte alltid lätt att avgöra iofs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in