Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Jag håller inte med dig om att det så solklart. Han är straffmyndig och fylla är inget som ger straffrihet för brott.
Av de delar av polisförhören med honom som har lästs
upp framgår att han då lämnade uppgifter om hur han hade uppfattat målsäganden
som ”helt borta” vilket talar för att han var medveten om målsägandens utsatta
situation.
Hur sexuellt erfaren man är kan knappast vara av vikt. Det finns inget som säger att en 40 åring har mer sexuell erfarenhet än en 15 åring.
Lagen säger däremot att när du fyller femton år är du straffmyndig och skall ta ansvar för de brott du begår -- sedan har man straffalternativ för att det är förmildrande med ungdom.
När det gäller uppsåt så säger praxis att låg ålder vilket kan innebära att bristande omdöme spelar in redan vid bedömningen av uppsåtet, inte bara vid straffmätningen.
Sedan vet jag inte jag påstod att det var solklart, utan att det är rimligt.
Det finns ju ett logiskt problem om en hög berusningsgrad hos målsäganden skulle innnebära svårigheter att dra gränser, så som man påstår vad gäller sk särskilt utsatta situationer så til den grad att personen anses sakna möjligheter att kunna samtycka, medan det hos den misstänkte en liknande eller högre berusningsgrad inte innebär minsta påverkan till möjligheterna att dra gränser.
Om femtonåringen hade varit så full som han tydligen var och varit målsäganden hade han troligen objektivt befunnit sig i ett särskilt utsatt tillstånd han med. Faktiskt är det ju så att vittnesmålen säger att det var målsäganden som starkt propsade på att ha sex med honom. Visserligen var hon bara tretton år och skall inte lastas, men att han i det läget valde att ha sex med henne under mindre lämpliga former är knappast enbart en fråga om klart och kallt övervägande och fullständigt insikt som består i att ha vägt för och emot i ett övertänkt välgrundat beslut.