2017-07-10, 18:03
  #25
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Nu ska du akta dig för att ta ord i din mun som du inte behärskar.
Talar du om för mig att jag ska "akta mig"?

Citat:
Och var kommer sambons föräldrar in i bilden? Och hur skulle uteblivna betalningar kunna betyda att det inte rör sig om ett lån?
Oavsett vem som lånat pengar till vem ska den kunna intyga att det är ett lån

Citat:
Om jag tar ett amorteringsfritt lån från en bank, behöver jag inte betala tillbaks det då?
Då finns ett avtal. I det här fallet finns inget låneavtal. Inget som säger ATT det är ett lån. Inget som säger något om ränta. Inget som säger något om amorteringar eller återbetalningar.

Citat:
Och vaddå inte krävt pengar!? Preskriptionstiden på ett lån mellan privatpersoner är tio år, innan den tiden gått ut behöver man inte kräva någon betalning. Det här är lågstadiekunskaper.
Det är en gåva. Inget lån.

Konkludent handlande betyder att man gjort något länge som om det vore på ett visst sätt.
Kortfattat: man kan inte komma i efterhand och säga att det är på annat sätt än man har agerat efter.

I det här fallet har sambon agerat som om det vore en gåva.
1 - Det finns inget avtal om lån
2 - Det finns inga delbetalningar registrerade

Att komma efteråt och säga att "det borde" vara ett lån är för sent.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Konkludent_handlande
__________________
Senast redigerad av 526 2017-07-10 kl. 18:09.
Citera
2017-07-10, 18:47
  #26
Medlem
Linguass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
För ett par år sedan om jag inte missminner mig slog högsta domstolen fast att det är människa som påstår att det är en gåva som har bevisbörda om att det så har skett. I det här fallet hamnar det på dig och att du skall bevisa att det är en gåva. Att pengar har överförts är förmodligen inga problem att bevisa men huruvida du kan bevisa att det är en gåva eller lån är svårare.

Du påstår att det var en gåva där det aldrig var prat om återbetalning, motparten säger att det var ett lån. Att det inte finns något papper som motstrider din historia hjälper såklart men det är svåra fall när ingenting finns dokumenterat.

http://www.dagensjuridik.se/2014/04/hogsta-domstolen-slar-fast-vem-som-ska-bevisa-vad-som-ar-lan-eller-gava

Läste du ens tråden? Hon har inte fått några pengar insatta på sitt konto. Det handlar om ett "lån" som aldrig existerat.

TS behöver inte oroa sig för något.
Citera
2017-07-10, 19:39
  #27
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linguas
Läste du ens tråden? Hon har inte fått några pengar insatta på sitt konto. Det handlar om ett "lån" som aldrig existerat.

TS behöver inte oroa sig för något.
Du kanske kan förklara vad ett konto har för juridisk betydelse i sammanhanget?
Citera
2017-07-10, 21:29
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Du kanske kan förklara vad ett konto har för juridisk betydelse i sammanhanget?

Ett bevis på att pengarna mottagits??? Vem som helst kan ju komma och hävda att man lånat ut en större summa pengar till dig, men går det inte att bevisa blir det svårt.
Citera
2017-07-10, 21:39
  #29
Moderator
Arne.Ankas avatar
Är det 3års preskription på sånt här?
Citera
2017-07-10, 22:11
  #30
Medlem
Inte-Igens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Jag förstår inte vem som fått pengar av vem och hur och varför. Allt snack om hönor gör mig förvirrad.

Rädd för att outa en person? Nej, höna är ingen person. Gör om texten väldigt mycket kortare utan att ta med djuren tack.

Det är en kvinna som blir krävd på pengar av sin fd karl. Kul när folk som uppenbarligen ej använder "hen" helt naturligt känner sig tvungen att agera modern och medveten på ett anonymt forum. Hon skriver "honom" efter första punkten i inlägget.

Ts. Du kan vara lugn. Din fd karl ska kunna styrka lånet på något sätt.
Citera
2017-07-10, 23:11
  #31
Medlem
Tilteds avatar
Om både låntagaren (ex sambon) och långivaren (släktingen) är överens om att det är ett lån så är det solklart ett lån och kommer även ses som så i ev rättegång. Lånet ska självklart regleras innan ev vinst vid försäljning tas ut. Detta sker innan bodelning.

Slutsats. Betala pengarna och var glad över att lånet var räntefritt.
Citera
2017-07-10, 23:18
  #32
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tilted
Om både låntagaren (ex sambon) och långivaren (släktingen) är överens om att det är ett lån så är det solklart ett lån och kommer även ses som så i ev rättegång. Lånet ska självklart regleras innan ev vinst vid försäljning tas ut. Detta sker innan bodelning.

Slutsats. Betala pengarna och var glad över att lånet var räntefritt.
Säger lagen att hon är skyldig att betala hans lån?
(om det nu kan bevisas att det var ett lån från början)
Citera
2017-07-10, 23:37
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Säger lagen att hon är skyldig att betala hans lån?
(om det nu kan bevisas att det var ett lån från början)

Nej bostaden och lånet på bostaden är gemensamt. De skall alltså stå för 50% var av lånet.
TS skriver i trådstarten att pengarna sattes in på sambons konto. Så att pengarna gått från sambons släkting till sambons konto och sedan använts till att betala kontantinsatsen blir lätt att bevisa.

När det gäller stora belopp så utgår domstolarna i princip alltid från att det handlar om ett lån om det inte finns ett gåvobrev eller annat som styrker att det är en gåva.
I det här fallet så lär släktingen även bli uppbackad av TS exsambo.

Jag skall inte säga att det är 100% säkert att domstolen går emot TS men det är nog inte långt ifrån 100%.
Om summan vi pratar om är större än ett halvt basbelopp så kommer TS vid en förlust även få stå för rättegångskostnaderna.

Om TS inte vill betala skall TS bestrida skulden och det kommer då antingen släppas eller gå till tingsrätten.
Min bedömning efter vad jag läst är att TS chanser i tingsrätten är väldigt små.
Citera
2017-07-10, 23:49
  #34
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Nej bostaden och lånet på bostaden är gemensamt. De skall alltså stå för 50% var av lånet.
Var står det att den andra parten är skyldig att betala den andres lån?

Hur vet man att kontantinsatsen är ett lån till den andre? Det finns ingen lag som säger att den ena inte får betala hur stor del den vill av en fastighet. Det är andelarna som står i lagfarten som anger vem som äger vad.

Citat:
TS skriver i trådstarten att pengarna sattes in på sambons konto. Så att pengarna gått från sambons släkting till sambons konto och sedan använts till att betala kontantinsatsen blir lätt att bevisa.

Citat:
När det gäller stora belopp så utgår domstolarna i princip alltid från att det handlar om ett lån om det inte finns ett gåvobrev eller annat som styrker att det är en gåva.
Så det är omvänd bevisbörda som gäller? Var står detta i lagen? Finns det prejudicerande domar?

Citat:
I det här fallet så lär släktingen även bli uppbackad av TS exsambo.
Det är avtalet mellan de sambona som gäller. Inte hans släktingar. Hon är inte skyldig släktingarna något alls.

Men det finns inget sådant avtal såvida det inte står i sambolagen/familjerätten att hon per automatik är skyldig att betala hans lån.

Citat:
Jag skall inte säga att det är 100% säkert att domstolen går emot TS men det är nog inte långt ifrån 100%.
Om summan vi pratar om är större än ett halvt basbelopp så kommer TS vid en förlust även få stå för rättegångskostnaderna.

Om TS inte vill betala skall TS bestrida skulden och det kommer då antingen släppas eller gå till tingsrätten.
Min bedömning efter vad jag läst är att TS chanser i tingsrätten är väldigt små.
__________________
Senast redigerad av 526 2017-07-11 kl. 00:27.
Citera
2017-07-11, 00:29
  #35
Medlem
knazbarnets avatar
Jag förstår inte riktigt vad TS problem är. Delades försäljningspengarna 50/50 mellan TS och fd. sambo utan att sambons släkting fått tillbaka någon kontantinsats är det väl bara att dela på "kontantinsatsen-skulden" från försäljningspengarna???
Citera
2017-07-11, 00:36
  #36
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knazbarnet
Jag förstår inte riktigt vad TS problem är. Delades försäljningspengarna 50/50 mellan TS och fd. sambo utan att sambons släkting fått tillbaka någon kontantinsats är det väl bara att dela på "kontantinsatsen-skulden" från försäljningspengarna???
Men om det inte var ett lån utan att sambon fått pengarnas av sina föräldrar och nu försöker kräma ut mer genom att få det att se ut som hon har en skuld till honom.

Juridiskt är det ingen skuld.
Andelarna i en fastighet anges av lagfarten.
När bodelningen gör upp betalas lånet på huset och avgifterna.
Sedan delas vinsten efter ägarandelar.
__________________
Senast redigerad av 526 2017-07-11 kl. 00:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in