Hej, här kommer ett långt jävla inlägg!
Jag har precis separerat ifrån min fd. sambo och vi har sålt huset. När vi köpte huset så lade hans släkting in pengar till kontantinsatsen utan att påpeka att det skulle vara ett lån ifrån min sida. Hen kom aldrig med någon avbetalningsplan, skuldebrev, inga pengar sattes in på MITT konto utav hen och jag har inte skrivit på några papper. Pengarna sattes in på min fd. sambos konto. Vill även tillägga att vi stod för 50% var på huslån osv.
Nu på försäljningsdagen sådär tre år senare så kommer hen till banken och kräver tillbaka halva kontantinsatsen utav mig och säger att hen tagit ett lån på pengarna. Jag betalade så klart ingenting då det inte finns något papper och hen har inte informerat mig en enda gång på FYRA år om att det skulle vara ett lån. Jag vill även poängtera att MÄKLAREN även lade sig i diskussionen vid försäljningen och han ringde upp mig ett tag efter försäljningen och säger att det är mer pengar som ska betalas ut. Det är pengar jag inte räknat med och han frågar mig om de ska in på min fd. sambos släktings konto. Jag säger ja för att vara snäll, skickar även ett bekräftelsemail där jag skriver att det är en gåva för att vara snäll. Inte för ett lån. (Jag hade ångest över att hen tagit lån utan att jag visste om det).
NU TILL HUVUDSAKEN
Jag har nu fått ett brev ifrån kronofogden på resterande summa utav kontantinsatsen, som jag inte ens lånat och inte heller har fått något förfallodatum på under heeeela vårt förhållande. Jag har så klart överklagat det hela och min huvudsakliga fråga är nu:
GÅR ALLA DESSA ÄRENDEN TILL DOMSTOL? ELLER KAN DET LÄGGAS NER INNAN? För jag är nästan 100% på att hen kommer att ta det vidare till tingsrätten. Hur tror ni att det går eftersom att det är mellan två privatpersoner utan något som helst skriftligt underlag?!
HJÄLP!!!
Jag har precis separerat ifrån min fd. sambo och vi har sålt huset. När vi köpte huset så lade hans släkting in pengar till kontantinsatsen utan att påpeka att det skulle vara ett lån ifrån min sida. Hen kom aldrig med någon avbetalningsplan, skuldebrev, inga pengar sattes in på MITT konto utav hen och jag har inte skrivit på några papper. Pengarna sattes in på min fd. sambos konto. Vill även tillägga att vi stod för 50% var på huslån osv.
Nu på försäljningsdagen sådär tre år senare så kommer hen till banken och kräver tillbaka halva kontantinsatsen utav mig och säger att hen tagit ett lån på pengarna. Jag betalade så klart ingenting då det inte finns något papper och hen har inte informerat mig en enda gång på FYRA år om att det skulle vara ett lån. Jag vill även poängtera att MÄKLAREN även lade sig i diskussionen vid försäljningen och han ringde upp mig ett tag efter försäljningen och säger att det är mer pengar som ska betalas ut. Det är pengar jag inte räknat med och han frågar mig om de ska in på min fd. sambos släktings konto. Jag säger ja för att vara snäll, skickar även ett bekräftelsemail där jag skriver att det är en gåva för att vara snäll. Inte för ett lån. (Jag hade ångest över att hen tagit lån utan att jag visste om det).
NU TILL HUVUDSAKEN
Jag har nu fått ett brev ifrån kronofogden på resterande summa utav kontantinsatsen, som jag inte ens lånat och inte heller har fått något förfallodatum på under heeeela vårt förhållande. Jag har så klart överklagat det hela och min huvudsakliga fråga är nu:
GÅR ALLA DESSA ÄRENDEN TILL DOMSTOL? ELLER KAN DET LÄGGAS NER INNAN? För jag är nästan 100% på att hen kommer att ta det vidare till tingsrätten. Hur tror ni att det går eftersom att det är mellan två privatpersoner utan något som helst skriftligt underlag?!
HJÄLP!!!