2017-07-10, 14:04
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcJOcke
Ingen som reagerar på att Polisen inte tycks särskilt intresserade, engagerade eller oroliga? Inget brott misstänks och mig veterligen är deras största insats att man klämt fram bild från övervakningskameror, vilket dessutom tog ett jäkla tag.

Jag tror inte att det är någon komplott bakom detta, men det känns spontant som att man inte riktigt fått hela bilden. Det som stör mig så kopiöst är platsen där man fann Patriks väskor. Varför skulle han lämna dem där? De var kanske tunga att släpa på, men vad var planen då? Antagligen lifta från motorvägen. Är det någon som ställde någon dem där? Isåfall borde Patriks försvinnande engagera konstaplarna en aning mer.. För att släpa dem dit och sedan klaffsa iväg för att avsluta sitt liv känns ytterst märkligt. Jag tror att om han haft den planen så skulle han lämnat sina väskor mycket närmare stationen, varför släpa på dem en sådan bit innan?

Mina 5 öre, Patrik finns någonstans runt en motorvägspåfart därifrån han tänkt lifta.

Jag tycker som du att polisen agerar märkligt lite. Förstår att de har dåligt med resurser nu när det är sommar men att man inte sökt med likhund i de närmaste vattendragen känns konstigt.
Citera
2017-07-10, 14:06
Medlem
CallePhilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonaquaaa88
Det var någon här som nämnde att svampplockare skulle ha kunnat hitta honom så småningom men det lär väl inte vara han:

http://www.expressen.se/kvallsposten/just-nu-svampplockare-hittade-manniskoskelett-/

Är ju verkligen ett långt avstånd från Hallsberg till skelettet hittades igår.
Patrik har varit försvunnen 1,5 månad. Så fort blir man inte ett skelett.
Citera
2017-07-10, 14:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlterEgo69
Jag har följt försvinnandet från dag ett och är även medlem i fb-gruppen. Tyvärr välkomnar inte gruppen spekulationer så jag ventilerar min teori här. Det jag vet med säkerhet är att Patrik klev av tåget i Hallsberg och hans resväska hittades vid ett elskåp i närheten av Woody och ryggsäcken på ett gärde öster om Dollarstore och Volvo (ungefär mellan 15 och 16 på kartan). Gärdet löper längs en liten väg rakt mot järnvägen där den delar sig till höger och vänster och följer spåret en bit. Ryggsäcken såg ut att vara kastad över den breda bäcken på höger sida och låg med baksidan nedåt. Den sågs första gången runt 18-tiden samma dag och efter efterlysningen tillkallades polis som tog hand om den. På ryggsäcken satt tre märken av Snobben och ett Fi-märke. Dessa uppgifter har jag en säker källa till. Nu till min teori. Jag tror att Patrik gick ombord på tåget i Falun klädd enligt signalementet. Ett vittne ombord på tåget säger att han hade brunaktiga skor som såg nya ut. När han kliver av bär han blå jeans. Med andra ord skedde ett klädbyte på tåget. När tåget anländer till Hallsberg väntar han ut de andra passagerarna innan han själv går av. Han kanske vill undvika att bli sedd i onödan. Han gör sig av med de utbytta kläderna och går med sina väskor över bron och vidare mot Woody osv. Jag tror att Patrik valde dessa platser med omsorg så att väskorna skulle upptäckas som ett tecken på att han varit där. Kanske blev han sedan upplockad av nån som han bestämt möte med, kanske vandrade han själv vidare mot en bestämd destination. Jag tror att han lever och håller sig undan men han hade aldrig anat att försvinnandet skulle få sån här uppmärksamhet. Jag tror han behöver lugn och ro men jag tror inte att han lider av en psykos. Det finns många frågetecken kring hela händelsen. Jag tror att familjen har många svar men som de så klart inte vill delge allmänheten. Patrik verkar vara en levnadsglad kille och otroligt framgångsrik inom sitt intresse musiken. Det var intressant att se på hans fb att han vid ett tillfälle skrivit och undrat hur man stavar till "resväska". Jag hoppas att min teori stämmer för jag vill verkligen att detta ska sluta lyckligt. Många i Fb-gruppen hoppas att Patrik ska hittas vid varje sök i Hallsberg men det gör inte jag. Finns han kvar i terrängen så är han inte vid liv. Jag hoppas verkligen att han vilar ut hos nån och snart ger sig till känna.

Den plats som du beskriver där ryggsäcken är hittad, stämmer det med den karta som jag länkar nedan? Om man klickar på markörerna, kommer det upp text som jag skrivit in för varje markör.

Den lilla väg som du beskriver, är det den jag numrerat 4? Den korsar också en bäck. Är det den breda bäck du beskriver?
Om din källa är säker, är platsen för den upphittade ryggsäcken ganska långt ifrån den plats som jag trodde ryggsäcken hittats på.

Då är hans väg ganska mycket mer ut mot fälten, järnvägen och skogen.
De här bäckarna, hur djupa är de?

Flytta gärna på markörerna så det överensstämmer bättre med platserna om du vill.

https://kartor.eniro.se/?c=59.077106,15.112252&z=15&d={%22m%22:[[59.070721,15.110407,%22woody%22,0],[59.075705,15.099034,%22Dollarstore%22,0],[59.07264,15.103455,%22Volvo%22,0],[59.077646,15.119419,%22Liten%20v%C3%A4g%20som%20g% C3%A5r%20mot%20j%C3%A4rnv%C3%A4gen%22,0],[59.079278,15.120878,%22bred%20b%C3%A4ck%22,0],[59.076345,15.123925,%22j%C3%A4rnv%C3%A4gen%22,0]]}&q=%22%20Hallsberg%20Woody%22;yp

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10155468149099581&set=g.30959902946 1663&type=1&theater
Citera
2017-07-10, 15:02
Medlem
Vad fint att du gjorde en uppmärkt karta till oss notknapparen , nu får man lite mera hum om var Patrik befunnits sig de första timmarna efter avstigningen från tåget. Tusen tack .
Citera
2017-07-10, 15:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Vad fint att du gjorde en uppmärkt karta till oss notknapparen , nu får man lite mera hum om var Patrik befunnits sig de första timmarna efter avstigningen från tåget. Tusen tack .

Det är lite av en fråga till AlterEgo 69, eftersom vi inte exakt vet var väskorna hittades.

Men absolut, en karta gör att man får en bättre bild över hur det ser ut. Och också kan man kanske se vilka vägar han kan ha tagit.
Citera
2017-07-10, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Den plats som du beskriver där ryggsäcken är hittad, stämmer det med den karta som jag länkar nedan? Om man klickar på markörerna, kommer det upp text som jag skrivit in för varje markör.

Den lilla väg som du beskriver, är det den jag numrerat 4? Den korsar också en bäck. Är det den breda bäck du beskriver?
Om din källa är säker, är platsen för den upphittade ryggsäcken ganska långt ifrån den plats som jag trodde ryggsäcken hittats på.

Då är hans väg ganska mycket mer ut mot fälten, järnvägen och skogen.
De här bäckarna, hur djupa är de?

Flytta gärna på markörerna så det överensstämmer bättre med platserna om du vill.

https://kartor.eniro.se/?c=59.077106,15.112252&z=15&d={%22m%22:[[59.070721,15.110407,%22woody%22,0],[59.075705,15.099034,%22Dollarstore%22,0],[59.07264,15.103455,%22Volvo%22,0],[59.077646,15.119419,%22Liten%20v%C3%A4g%20som%20g% C3%A5r%20mot%20j%C3%A4rnv%C3%A4gen%22,0],[59.079278,15.120878,%22bred%20b%C3%A4ck%22,0],[59.076345,15.123925,%22j%C3%A4rnv%C3%A4gen%22,0]]}&q=%22%20Hallsberg%20Woody%22;yp

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10155468149099581&set=g.30959902946 1663&type=1&theater
Tack för att du gjorde en så bra karta. Är ny här och vet inte hur man fixar det. Du har markerat nr 4 på rätt väg men flytta markören ca 4 cm mot böjen åt vänster mot nr 3. Där hittades ryggsäcken på andra sidan bäcken på fältet åt söder mot stationen. Bäcken och vägen följs åt mot järnvägen. Jag känner personen som hittade den väldigt väl och har fått platsen utpekad på kartan. Bäcken är väldigt bred just där men vet inget om djupet. Resväskan var placerad på en gräsplätt vid Woody men den informationen har jag läst här eller om det var i fb-gruppen.
Citera
2017-07-10, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
:
Jo jag håller med dej i allt du skriver Liberty75.

Tänkte om han utifrån sin sinnestämmning var helt inne på att just detta Bergslagståg hade gått till sin slutstation,och att inget annat fanns att göra,än att leta vidare efter ett tåg som gick vidare neråt.
Spelade ingen roll för honom om det var mot Mjölby-Malmö,eller raka spåret mot Malmö....

Tror inte han finurlade ut som vi gör, på om den ena eller andra möjligheten var över huvud taget möjlig...tyvärr var nog hans enda tanke just dã att så fort tåget han åkte med hade stannat,var det dags för tågbyte.punkt slut!
Ingen tanke på att en del utav "stannade"kan betyda:inväntan på andra resenärer el.dyl. inte enbart slut på tågfärden.

Han ville bara hem !

Tilläggas skall, som tidigare skrivits ; att spåret som Bergslagståget kommer in på verrkligen slutar där med en "stoppstock". som får vem som helst att undra....
Pga att tåget backar alltid ut ifrån stationen för vidare färd,varannan timme ner mot Mjölby,varannan timme upp mot Örebro.

Så OM han hade missat ( bara ca 2 min.senare drog det tåg han klev av) det tåg han åkte,så hade han blivit lika konfunderad om han hade gått på nästa tåg som utgick på samma plats som det tåg han satt på innan.
Om han då hade frågat tágkonduktören om det faktiskt är det tåget som áker vidare ner mot Mjölby ?
. Då hade svaret blivit ;-Nej,det här tåget går mot Örebro!

Tala om att det hade gjort honom knäckt.Suck.....

Hur vet du att han bara ville hem?
För övrigt sitter det klockor uppsatta och han måste ju ha en tid angiven på avgång från Mjölby och den tiden stämde ju inte alls.
Citera
2017-07-10, 15:59
Medlem
Citat:
Tack för att du gjorde en så bra karta. Är ny här och vet inte hur man fixar det. Du har markerat nr 4 på rätt väg men flytta markören ca 4 cm mot böjen åt vänster mot nr 3. Där hittades ryggsäcken på andra sidan bäcken på fältet åt söder mot stationen. Bäcken och vägen följs åt mot järnvägen. Jag känner personen som hittade den väldigt väl och har fått platsen utpekad på kartan. Bäcken är väldigt bred just där men vet inget om djupet. Resväskan var placerad på en gräsplätt vid Woody men den informationen har jag läst här eller om det var i fb-gruppen.
Glöm det där med cm. Det beror så klart på hur mycket man zoomar 🤔 Men flytta 4:ans markör åt vänster nästan vid böjen så har du rätt plats.
Citera
2017-07-10, 16:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag har följt försvinnandet från dag ett och är även medlem i fb-gruppen. Tyvärr välkomnar inte gruppen spekulationer så jag ventilerar min teori här. Det jag vet med säkerhet är att Patrik klev av tåget i Hallsberg och hans resväska hittades vid ett elskåp i närheten av Woody och ryggsäcken på ett gärde öster om Dollarstore och Volvo (ungefär mellan 15 och 16 på kartan). Gärdet löper längs en liten väg rakt mot järnvägen där den delar sig till höger och vänster och följer spåret en bit. Ryggsäcken såg ut att vara kastad över den breda bäcken på höger sida och låg med baksidan nedåt. Den sågs första gången runt 18-tiden samma dag och efter efterlysningen tillkallades polis som tog hand om den. På ryggsäcken satt tre märken av Snobben och ett Fi-märke. Dessa uppgifter har jag en säker källa till. Nu till min teori. Jag tror att Patrik gick ombord på tåget i Falun klädd enligt signalementet. Ett vittne ombord på tåget säger att han hade brunaktiga skor som såg nya ut. När han kliver av bär han blå jeans. Med andra ord skedde ett klädbyte på tåget. När tåget anländer till Hallsberg väntar han ut de andra passagerarna innan han själv går av. Han kanske vill undvika att bli sedd i onödan. Han gör sig av med de utbytta kläderna och går med sina väskor över bron och vidare mot Woody osv. Jag tror att Patrik valde dessa platser med omsorg så att väskorna skulle upptäckas som ett tecken på att han varit där. Kanske blev han sedan upplockad av nån som han bestämt möte med, kanske vandrade han själv vidare mot en bestämd destination. Jag tror att han lever och håller sig undan men han hade aldrig anat att försvinnandet skulle få sån här uppmärksamhet. Jag tror han behöver lugn och ro men jag tror inte att han lider av en psykos. Det finns många frågetecken kring hela händelsen. Jag tror att familjen har många svar men som de så klart inte vill delge allmänheten. Patrik verkar vara en levnadsglad kille och otroligt framgångsrik inom sitt intresse musiken. Det var intressant att se på hans fb att han vid ett tillfälle skrivit och undrat hur man stavar till "resväska". Jag hoppas att min teori stämmer för jag vill verkligen att detta ska sluta lyckligt. Många i Fb-gruppen hoppas att Patrik ska hittas vid varje sök i Hallsberg men det gör inte jag. Finns han kvar i terrängen så är han inte vid liv. Jag hoppas verkligen att han vilar ut hos nån och snart ger sig till känna.

Intressant tanke att Patrik kanske väntade ut de andra passagerarna. Kan man fundera över faktiskt som ett av flera tänkbara alternativ.

Vittnesuppgifter ska man ta med en stor nypa salt. Särskilt om det är någon som sett Patrik ett kort ögonblick. Självklart kan personen ha rätt i sin iakttagelse om de bruna skorna, det vet vi ju inte.

Och om Patrik inte hade de blommiga skorna på sig eller med sig på tågresan, då borde de kanske finnas hemma? För vi vet väl att han hade ett par sådana iaf på Gotlandsresan som var bara en vecka innan försvinnandet?

Man kan testa sig själv när man t ex varit i affären. Även om du pratade med personen är det inte säkert att du minns vad den personen hade på sig om det inte var något speciellt med det. Hur såg personerna ut som du träffade på vägen? Minns du ens alla?

Man undrar ju hur den första beskrivning av vilka kläder Patrik hade på sig kom till? Av vem och hur det gick till. Finns det övervakningsbilder från Falun? Har någon kompis vinkat av Patrik? Eller han man gått igenom hans garderob och använt uteslutningsmetoden med hjälp av kompisar/föräldrar?

Märk väl att det är efterlysningen på Hitta Patrik som kör med det signalementet (blommig skor, ljusa byxor mm) och inte polis/Missing People. Där står ju inget om skorna och byxfärg (om jag minns rätt).
Citera
2017-07-10, 16:15
Medlem
Grandpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandpa
Vad hade hon som han lånade telefonen av för uppfattning om hans kläder o skor?
Märkte hon av något klädbyte?

Kan ingen med "insyn" kolla detta?
Citera
2017-07-10, 16:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Tack! Så bra att du svarade.
Då kan man vara ganska säker på platsen med andra ord!
Jag blir lite osäker på vilken bäck du menar, är det rätt bäck? Och var fyndplatsen i anslutning till den lilla vägen? Om jag fattar dig rätt, då ser jag ingen bäck på kartan? Blir lite svårt att markera rätt tror jag.

Citera
2017-07-10, 16:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Glöm det där med cm. Det beror så klart på hur mycket man zoomar 🤔 Men flytta 4:ans markör åt vänster nästan vid böjen så har du rätt plats.

Menar du denna böj?
https://kartor.eniro.se/?c=59.077128,15.112252&z=15&d={%22m%22:[[59.070721,15.110407,%22woody%22,0],[59.075705,15.099034,%22Dollarstore%22,0],[59.07264,15.103455,%22Volvo%22,0],[59.075507,15.107446,%22Liten%20v%C3%A4g%20som%20g% C3%A5r%20mot%20j%C3%A4rnv%C3%A4gen%22,0],[59.079278,15.120878,%22bred%20b%C3%A4ck%22,0],[59.076345,15.123925,%22j%C3%A4rnv%C3%A4gen%22,0]]}&q=%22%20Hallsberg%20Woody%22;yp
Men då ser jag ingen bäck i närheten av 4:an?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in